Lange toon aan de hoeven, groter probleem dan je denkt!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: Lange toon aan de hoeven, groter probleem dan je denkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:16

Oorspronkelijk is het spijsverteringsstelsel gemaakt voor grassen, kruiden en bomen. Op het moment dat wij wat met paarden wilden doen verzonnen we hooi en later voor gemak en kosten: kuil. Maar voor er kuil was gingen we als mensen al de nodige andere dingen voeren aan beesten om te zorgen dat wat wij van ze willen ook wel konden doen. Want, een paard is niet gemaakt om erop te zitten en oefeningen mee te doen, of het nou vrijheidsdressuur, gewone dressuur, western of springen is. Dat hebben wij verzonnen. En aangezien we dus in mijn ogen dingen vragen van een paard die niet natuurlijk is, zullen we ze ook moeten helpen ze hiermee zo goed mogelijk te ondersteunen.

Ben erge voorstander van voorbewerkte voer, dus brok of muesli zonder hele granen. Ben een fanatieke tegenstander van hele granen Knipoog .
En door de voerleveranciers weten wij steeds meer van het spijsverteringsstelsel van een paard omdat die er geld in investeren Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:41

het probleem is dat het paard misschien wel aan de buitenkant is verandert(exterieur)....maar het darmgestel is door de duizenden jaren heen niet verandert omdat wij in ene iets anders vragen van onze paarden....
voerleveranciers willen geld verdienen.....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:58

Wie zegt dat dat niet is veranderd? Heb jij die wetenschappelijke bewijs daarvan?
Natuurlijk willen ze geld verdienen, is ook de grondreden van ons bestaan, geld verdienen Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:49

Een paard kan zonder ruwvoer niet leven .. er is ook denk ik niemand zo gek dat ie alleen brok geeft zonder ruwvoer. Ik denk wel dat omdat een paard in NL niet meer rondtrekt en beperkt toegang heeft tot kruiden en variatie op onze weides dat een brok wel zo fijn is als aanvulling. Maar goed dat is weer een andere dicussie. Ik vind het wel storend dat er zonder bronvermelding een lap tekst ergens staat. Deze materie lijkt me een vast onderwerp van de studie diergeneeskunde dus ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat mijn DA weet wat goed is en ik laat me door hem adviseren. De strekking van de verhalen van de TS heeft absoluut wel wat goede dingen ... alleen het is inderdaad een mening en geen feit. Dat is wel een belangrijk punt om te onthouden. Het is een methode en een mening die op geen enkel en NL erkend medisch onderzoek is gebaseerd. Dat zegt niet dat alles onzin is.. maar wel dat het beslist ook geen feiten zijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:53

Maar goed, het lange-teen-verhaal wat Arabesk beschreven heeft klopt als een bus!
Er bestaan Amerikaans wetenschappelijk onderzoeken die een correcte bekapping beschrijven.

Ondanks het feit dat ik zelf geen wetenschapper ben, heb ik persoonlijk ervaren op tientallen paarden (die ik bekapt heb) dat korte teen en zo laag mogelijke (!) hielen een duidelijke verbetering geven voor (presterende) paarden.
Ik pas de NB-bekapping toe voordat ik er een ijzertje (indien nodig) ondertimmer.
Wil ik ook graag aan toevoegen dat goede traditionele hoefsmeden over het algemeen ook op deze "NB-manier" bekappen.
De stage's bij hoefsmeden die ik gelopen heb, zag ik de hoefsmeden op deze manier bekappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 20:50

Eleonoor schreef:
Wie zegt dat dat niet is veranderd? Heb jij die wetenschappelijke bewijs daarvan?
Natuurlijk willen ze geld verdienen, is ook de grondreden van ons bestaan, geld verdienen Knipoog

als het verteringsstelsel dan toch veranderd is, waarom geven we ze dan geen milkshakes en vlees te eten?

De opnieuw verwilderde paarden in de VS, Australië etc leven ook nog steeds het allerbeste op droge grassen die hooiachtig zijn. En juist die paarden zijn kerngezond. Meer met minder dus!

En denk maar niet dat er zoveel kruiden groeien daar waar wilde paarden leven. Het ziet er tamelijk eentonig uit.

Afbeelding

dat stipje rechts is een paard

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:55

euuhhh... ja en dat hebben we hier in NL dus niet helaas. Dus zouden we misschien aanvullend wat moeten voeren.. en nou durf ik ook zomaar te wedden dat dat stipke op die foto niet regelmatig op de nederlandsche klei een proef of een parcours hoeft te rijden. Op de foto lijtk er één kleur groen te zien maar dat zegt dus niks over de soorten planten die er leven.. zo oppervlakkig ben je toch niet Verward serieus dat paard koms als ie even 5 kilometer verder lootp echt wel meer tegen denk ik zomaar. Ze leggen in de vrijheid zo'n 15 tot 20 kilometer per dag af al grazend. Als ik een foto van onze wei maak lijkt die ook 1 kleur groen.. en er staan zo'n 10 soorten gras klaver en weet ik wat.

Natuurlijk past een paard zich gelukkig, in zekere mate, aan aan de omgeving en het climaat waarin het leeft. Dat is maar goed ook, maar wel ook een reden om dus niet zomaar af te gaan op onderzoek vanuit de VS omdat onze paarden noch de omstandigheden en het weer compleet anders zijn. Gelukkig maar dat we ze kunnen helpen met uitgebalanceerde voeders en waar nodig een ijzertje Lachen

Maar het zou toch redelijk dom zijn om os paard dat op klei en veen leeft hier in dit land. Voeten te geven die geschikt zijn voor mooie kruidige steppen die droog en hard zijn? Het zou toch ook dan niet slim zijn om ons paard die in de wei niet over dit mooie kruidige landschap beschikt niet even te ondersteunen met een voeding die wel rijk is aan mineralen en kruiden? In India worden mensen 100 door de kruidige en eentonige voeding daar... als wij er twee weken met het normale volk mee eten zijn we doodziek (trust me! ). War ik maar wil zeggen : Natuurlijk heeft zo'n paard daar een andere voet dan wat wij hier hebben... Er bestaat namelijk geen standaard 'goede' voet. Er bestaat een "geschikte bruikbare" voet en die verschilt per climaat en ook per gebruiksdoel. Leve de variatie!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 23:35

ons hooi van de rijke nederlandse gronden is rijker aan mineralen en vitamines dan die dorre troep daar

de meeste problemen met hoeven ontstaan juist door een teveel aan vit. en min. en dat kan erg snel gebeuren als je naast het hooi of kuil (en gras) ook nog eens biks gaat bijvoeren en dan vooral de suikers

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:05

Of onze hooi vol zit met mineralen vergeleken met vroeger twijfel ik aan hoor..... En biks zit in verhouding tot pure granen grof stuk lager met suiker/zetmeel Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 01:37

Eleonoor schreef:
Of onze hooi vol zit met mineralen vergeleken met vroeger twijfel ik aan hoor..... En biks zit in verhouding tot pure granen grof stuk lager met suiker/zetmeel Knipoog

laat je hooi dan onderzoek en, je zult verstelt staan van wat er allemaal inzit!

http://www.mensport.nl/pg_hooianalyze.html

hier heeft iemand verschillende monsters genomen en laten analyseren

en hier kan je nog meer lezen

http://www.blgg.nl/rvh/gemiddelden/vers ... maand.html

http://www.pv.wageningen-ur.nl/producte ... eulens.pdf

http://www.txanc.org/proceedings/1997/m ... sition.pdf

http://www.equi-analytical.com/PuttingR ... efault.asp

http://desertequinebalance.blogspot.com ... tions.html

Melyni Worth (2003), "Storey's guide to Feeding Horses", ISBN 1-58017-492-2

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:01

Heb je dat verhaal van wageningen wel gelezen dan? Daar staat in dat alleen gras onvoldoende mineralen geeft. Die van mij staat op een onbemest stuk gras, dus dat is al helemaal sober en moet ik wel wat bijgeven.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:14

`Het verhaal van blgg is voor runderen. Dat land wordt ook anders bemest dan de meesten paarden weides.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:08

Sja ik denk vooral dat we wat voeten en eten ons moeten richten naar de onderzoeken die hier plaatsvinden dat geeft het meeste kijk op de werkelijkheid. Ik heb tijdens mijn studie uitgebreid voedingsleer gehad zowel voor paarden als koeien als varkens. De meeste graslanden bestaan uit raaigras voor paarden kan je dat dooi zaaien met wat meer soorten gras en kruiden. Voor normaal onderhoud en lijfbehoud en een bosritje heeft een paard niet meer dan ruwvoer van voldoende kwaliteit nodig, daar ben ik het zeker mee eens. Maar een sportpaard die echt spiermassa moet opbouwen en ook te maken heeft met verzuring en blessures die heeft echt aanvulllende mineralen en bouwstoffen nodig. Evenals een setje ijzers vaak de manier van bekappen moet je ook gewoon op het paard afstemmen. Ik zie niet zo wat er tegen is eigenlijk. We zouden toch met zijn allen blij moeten zijn dat we onze paarden zowel op voergebied als op bekapping en het beslaan kunnen leveren wat het nodig heeft en bij het paard past?! Ben blij met een veelvoud aan ijzers als je ze nodig hebt en ben blij met een zeer gevarieerd aanbod van voeders. Snap niet dat mensen daar tegen kunnen zijn eigenlijk.. je kan niet in zijn algemeenheid praten als je het over paarden hebt. Ieder paard is net weer even anders in mijn ogen.