Paard slijt achterhoeven ernstig af aan voorkant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard slijt achterhoeven ernstig af aan voorkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:46

Och ja, misschien was ik er ten onrechte vanuit gegaan dat ze eerste geprobeerd heeft om het paard wat meer voorwaarts te laten gaan om te zien of dat vruchten af zou werpen, my bad.
Dat over dat het zadel te lang is en dat het daarvan zou komen, vind ik wat onzinnig klinken, maar dat kan aan mij liggen Lachen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:53

Vlinder32 schreef:
Mijn paard tripoleert ook.

Die van mij ook, gelukkig Haha!.
De galop hoort een drietakt te zijn. Ik denk dat je dralop bedoelt: Voor galop, achter draf. Dus dat zou eigenlijk galf moeten heten. Clown

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:55

Lovely schreef:
Och ja, misschien was ik er ten onrechte vanuit gegaan dat ze eerste geprobeerd heeft om het paard wat meer voorwaarts te laten gaan om te zien of dat vruchten af zou werpen, my bad.
Dat over dat het zadel te lang is en dat het daarvan zou komen, vind ik wat onzinnig klinken, maar dat kan aan mij liggen Lachen.

ik licht het even toe Clown
ik heb ook 2 keer een te lang zadel gehad, waardoor mijn paard niet meer KON galloperen. Het zadel drukte op lendenen gebied, waardoor het onmogelijk was voor mijn paard om kracht vanuit achterhand te zetten om in galop te komen. Ik heb mij dit laten vertellen door een zadelpasser hoor, maar met een kort zadel was dat probleem wel opgelost.
ik bedoel dus niet dat de hoeven verkeerd afslijten door zadelprobleem, maar meer dat dat galopprobleem KAN verklaren. Voordat je eerst een hele horde DA's op gaat trommelen zou je dit eerst kunnen uitsluiten. En het tripoleren/of dralop dus ook door meer tempo te maken (goed voorwaarts rijden) en aan balans werken, dus je paard ook rechtrichten. Als de achterhand sterker wordt, wordt het sloffen misschien ook minder erg.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:10

Oh jee wat een hoop oorzaken kan dit probleem hebben.....een aantal kan ik wel uitsluiten en een aantal zijn absoluut waar.
Het klopt dat hij meer vanuit een stuwende achterhand gereden zou moeten worden, als hij dat zou doen dan zou hij niet sloffen maar ik heb kennelijk niet genoeg rij capaciteiten om het sloffen eruit te krijgen. Hij is meer dan voorwaarts genoeg, loopt graag voorop in de groep dus lui qua snelheid is hij zeker niet.
Wat betreft het zadel, dat heb ik vorig jaar gekocht, er is toen een aardige mevrouw (met een masterzadelclass opleiding of zo iets achter de rug)met een heleboel zadels geweest en ik heb speciaal geen Ijslands zadel genomen maar een gewone wintec dressuur omdat dit het kortste zadel was, dus het zadel kunnen we uitsluiten. Hij galoppeert echter ook aan de longe zo goed als niet. Nu schijnen meer Ijslandse paarden moeite te hebben met een 4takt galop dus ik heb me daar nooit zo een zorgen over gemaakt. Paard loopt graag, gaat met plezier en oren naar voren de bossen in dus ik denk/hoop dat hij niet ergens pijn heeft. Maar om alle lichamelijke oorzaken toch maar uit te sluiten heb ik voor aanstaande woensdag de dierenarts besteld en dat is een zeer goed bekend staande paardenarts. Tevens heb ik de foto's door gestuurd naar de "Van Nassau's" afgelopen weekend maar daar heb ik nog geen reactie op gehad. Met een beetje mazzel hebben zij een ijzer of wat dan ook waarmee de hoeven eerst maar weer eens kunnen gaan groeien en anders worden het hoefschoenen daar heb ik ook geen problemen mee.
Kortom het wordt vervolgd en er wordt aan gewerkt Lachen

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:28

Goed van je hoor, dat je probeert de oorzaak op te sporen. Laat je het ons weten ?
Fijn dat het zadel geen probleem geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:36

Wat goed dat je er achteraan gaat! Ik hoop dat er een bruikbare oplossing komt voor dit probleem.
Succes!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:19

ben alleen wel heel bang dat dit geintje je heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel hoefschoenen gaat kosten. Bloos

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 10:18

Dan laat ik speciale hoefschoenen maken met ijzer erin aan de voorkant Lachen

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 19:45

Zo de dierenarts is vandaag geweest en er is niets lichamelijks ernstigs of engs aan de hand, paard sloft een beetje, niet eens bij elke pas maar zo af en toe. Volgens de dierenarts is dit er moeilijk uit te rijden en zal hij het blijven doen tenzij ik de komende jaren alleen nog maar in een bak ga rijden ( daar slijten zijn hoeven ook niet van Lachen )maar daar heb ik dit paard niet voor en daar beleef ik ook geen lol aan. Dus toen was het advies om er voorlopig maar eens wat stevige ijzers onder te doen, geen kunststof meer, en dan zoveel mogelijk de hardere bospaden vermijden. Jammer, de leukste weg naar de dichtsbijzijnde boskroeg is een gravel pad Knipoog dus dat wordt om rijden. Ik heb de hoefschoenen nog ter sprake gebracht maar hij was voorlopig voorstander van ijzers tot dat de voet weer aangegroeid was. Ik ben al lang blij dat het geen enge ziekte is en hoop dat het met de ijzers beter gaat worden.
Belde ik overigens vanmorgen mijn "paardrijles-geef-juf" af met de mededeling dat de dierenarts kwam voor zijn hoeven, zegt ze dat haar paard precies hetzelfde probleem heeft al jaren en die loopt toch op redelijk hoog niveau mee in de wedstrijdsport. Ben ik gaan kijken en jawel hoor zelfde soort slijtage in weliswaar iets mindere mate maar die loopt dan ook op ijzers.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:47

eenvoudig opgelost dus Lachen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:26

Was dit nu een andere DA? En wat voor tests heeft hij allemaal gedaan?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:32

Heb jij misschien dezelfde smid als je lesgeefmens?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 23:13

Eleonoor: ik heb een hele andere smid, ze raadde mij wel haar smid aan maar ik ben eigenlijk prima tevreden met mijn eigen smid.Aan wat voor een duistere samenwerking denk jij???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:17

hoefschoenen met ijzeren strip aan de voorkant bestaan Ja Smit hoefschoenen maakt ze op verzoek

Dat je VA geen voorstander is van hoefschoenen begrijp ik wel. Toen ik een vertelde over hoefschoenen aan onze veearts keek hij ons niet begrijpend aan. Daar had hij nog nooit van gehoord. Ik duwde twee merken onder z'n neus. Dat was de eerste keer dat hij óóit hoefschoenen zag!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:38

TS:zou je fotos willen maken voor en na je ijzerbehandeling??

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:49

Mijn paardje doet hetzelfde al vanaf dat ze heel jong was en als ik geen ijzers eronder zou hebben zou zij ze ook allemaal afslijten.
Mijn smid doet de voorijzers op de achterhoeven zodat je een lipje hebt die het wat meer beschermt.
Ook waren ze tijdens het beleren afgesleten (zij hadden verkeerde ijzers eronder gedaan! Boos!) en had mijn smid het ijzer iets meer naar voren geplaatst zodat het weer aan kon groeien.
Ik kan kilometers vreten (draven op asfalt) en ik doe toch een volle 8 weken met mijn ijzers Lachen

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 22:27

FahyaFemke schreef:
TS:zou je fotos willen maken voor en na je ijzerbehandeling??

Ja hoor dat wil ik wel doen maar er liggen dus nu ijzers onder, hele simpele, de hoefsmid zag er geen heil in als er een lipje aan de voorkant zou zitten want volgens hem slijt dat heel hard mee en ik zal dan over een paar weken foto's maken.
Ik verwacht er overigens geen wonderen van, ik heb er gisteren een vriendin op laten rijden zodat ik kon zien wat hij nu precies doet tijdens het lopen en het is heel simpel, hij tilt zijn voet op en laat hem dan als het ware vallen op de punt. Het is voornamelijk het linkerbeen en hij doet het ook niet bij iedere pas. In stap gaat het vrij goed, in tolt ook maar de draf is dus niet zijn sterkste gang. Ik zal er toch eens meer op gaan trainen alhoewel ik daar het afgelopen jaar al mee bezig was en niet direct resultaat gekregen heb.
Eigenlijk had ik liever hoefschoenen gehad en ik zal de periode met ijzers het komende half jaar eens afkijken maar als dit het probleem niet verminderd dan ga ik zoals Arabesk aangaf schoenen op maat laten maken met een strip aan de voorkant.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:47

Heb je eigenlijk al iets van de Van Nassau's gehoord?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:01

ik dacht dat lip aan achterijzers echt enorm fout was?
Omdat de achterbenen anders neergezet worden dus uitzetten en heel verhaal? ik zal es googlen als ik tijd heb. misschien vind je het zelf oook wel als je zoekt.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:04

ziet er niet best uit..
misschien even informatie over Joop Koster opzoeken, hij is bij ons op school geweest, hebben ook samen met hem bekapt. Hij is erg vriendelijk en legt liever alles 3 keer uit dat je het snapt, dan dat hij het 1x uitlegt en je nog met heel veel vragen zit.
Ook had hij heel veel soorten beslag mee, en hierover hebben we het ook gehad maar durf niet meer met zekerheid te zeggen welk soort beslag het nou was.
in elk geval succes en sterkte ermee! hoop dat je paard toch wil leren zijn voeten op te tillen Lachen

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 23:39

Ik heb geen enkele reactie van de Van Nassau's gehad en ook niet van een zekere Klaas Feuth helaas. Beide heb ik verhaal met foto's gestuurd maar geen reactie. Van Nassau met vraag of beslag mogelijk was en Dhr Feuth met vraag of hij langs wilde komen om hoefschoenen aan te meten. Dat is ook de reden waarom ik dan toch maar weer voor mijn eigen smid heb gekozen: die man is 100% betrouwbaar qua afspraken en daar moet ik het toch van hebben. Ik heb niet zo veel aan een perfecte smid die niet op komt dagen, zeker niet als hij op beslag loopt en het er ook om de 8 weken af moet. Ik had voorheen een supersmid volgens de verhalen maar ooit kon ik weken niet rijden omdat hij niet kwam opdagen en mijn paard op 3 ijzers liep. Kom ik iedere keer weer uit bij hoefschoenen wat mij ideaal lijkt omdat ik dan niet smid-afhankelijk ben maar zelfs het aanmeten gaat al niet lukken Lachen

FahyaFemke: mijn smid wilde ook geen lippen aan de voorkant omdat hij dat "kunstmatig geknutsel" vond en hij het eerst op deze manier wilde aankijken, zit iets in natuurlijk maar het zou soms handiger zijn als ik zelf precies wist wat het beste was voor het paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 01:21

Je hebt een pb!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:58

Hmm, apart dat je niets van van Nassau gehoord hebt! Ik heb begin nov. gemaild via de site, en daarna foto gestuurd. En 3 dagen later had ik antwoord. Misschien zijn ze onwijs druk?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:23

Maras, ook ik ben (helaas) bekend met dit probleem. Mijn oudste merrie heeft zo lang iedereen haar kent al sleepsporen achtergelaten in de bak en sleet haar achterhoeven dus ook vierkant af, net zoals jouw paard (totdat je letterlijk een dwarsdoorsnee van de voet ziet Nagelbijten / Gniffelen ). Nu was zij 15 toen wij haar kochten, dus konden we slijtage van haar lijf niet uitsluiten. Nou hebben we van haar een zoon .... en die doet precies hetzelfde ... het lijkt idd wel een rare looptechniek waarbij ze alleen in draf slepen en in stap en galop niet. Ik heb er ook ijzers onder gehad, maar die sleten net zo hard mee totdat er nog een flinterdun laagje aan de toon zat. Ik heb ze hier nog liggen als een soort curiosa zeg maar *LOL* . Je zou als smid bijna de neiging krijgen zoveel mogelijk materiaal te kweken aan de toon om wat slijtage toe te staan, maar dit werkt dus averechts ... hoe korter de toon hoe beter ze "wegkomen" van achter; hierdoor gaan ze sowieso beter lopen is mijn ervaring. Overigens zou ik oppassen met extra ijzer aan de toon als je paard zichzelf aantikt!

Ik ben ook bij verschillende artsen geweest en die zeggen hetzelfde als jouw da: het paard loopt gewoon zo dus als je dat rijtechnisch op wilt lossen ben je alle tijd die je op hun rug zit bezig om alleen maar die achterbenen actief te krijgen. Niet alleen is dat ongelooflijk vervelend rijden (je moet immers constant je paard achter de veren zitten) maar de rest van de dag lopen ze vervolgens weer zoals ze zelf het lekkerst bewegen: lekker lui van achter dus.

Een echte oplossing heb ik dus niet, maar verbetering is wel mogelijk met de manier van bekappen. Mijn oudste merrie (nu 22) rijd ik nog maar heel weinig, maar mijn ruintje wordt veel buiten gereden en dan zo veel mogelijk in de berm (en uiteraard in het bos). Draven doe ik niet op het asfalt. Stappen op asfalt gaat prima, want dan sleept hij niet.

Oh trouwens: gelukkig heb ik van dezelfde merrie ook nog een dochter die het NIET doet Knipoog

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:22

Mac je slaat de spijker op zijn kop Lachen als ik dit rijtechnisch moet gaan oplossen ben ik niet meer aan het rijden maar aan het zwoegen, gevolg chagrijnig paard en chagrijnige ik. Bovendien werkt het gewoon niet, hij tilt zijn benen echt niet beter op, hij is goed aan de hulpen maar niet qua optillen van benen. Ik draaf voortaan niet meer over de harde weg, deed ik overigens al zo min mogelijk maar ook de wat hardere zandpaden geven slijtage daar zal ik ook rekening mee moeten gaan houden en verder is het afkijken wat hij doet op de ijzers.