Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:29

ja deze foto's zijn van vorig jaar, ik kan morgen wel even nieuwe maken om eventueel verschil te bekijken.

Maar het verschil blijft er altijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:42

Je ziet echt duidelijk verschil zeg, Martine.
Het verschil krijg je niet weg en ik denk dat je dat ook niet moet willen. Je moet gaan zoeken naar de jusite situatie voor je paard. Je hebt namelijk kans dat het hoefbeen in beiden voeten ook anders gevormd is. Grote aanpassingen zal je paard dan eerder slechter maken dan beter.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:46

Gave foto's!
Dit is wel boeiend, had nog niet eerder zulk apart beslag gezien!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:50

Martinedd schreef:
ja deze foto's zijn van vorig jaar, ik kan morgen wel even nieuwe maken om eventueel verschil te bekijken.

Maar het verschil blijft er altijd.

Heeft je paard verder geen last van die ongelijkheid in hoefhoogte ??

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:08

Hee, dit is een interessant topic! Ik zal binnenkort eens foto's maken van de hoeven van mijn knollie. Ik heb een Belgisch Trekpaard op blote voeten. Menig bokker zal me afschieten om wat ik nu ga zeggen; De laatste keer dat ze door een smid is bekapt was ergens in maart... <bukt en kruipt weg> Haha!

Maar geen zorgen; ik hou haar hoeven zelf bij, en ze (en ik dus ook) staat onder regelmatige controle van een smid. Schijnheilig

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 23:29

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:35

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 00:43

Smartie2004 schreef:

Kreupel... Tja... vrij logisch wanneer je als smid dwars door de witte lijn vijlt en zo in het leven snijdt. Betreffende hoefsmid heeft je, neem ik aan, wel duidelijk vertelt dat dit gegarandeerd tot kreupelheid leidt?!?!!!!

Voetas is gebroken. Hielen te lang. Steunsels te weinig bijgesneden... met name in de hoeken waar de hoefwand omvouwt tot de steunsels. Maar dat valt samen met de te lange hielen... min of meer dan.
Daarbij is de hoef scheef: binnenhelft is langer dan de buitenhelft. Tevens heeft de binnenhelft een andere hoek dan de buitenhelft.

Betreffende hoefsmid had duidelijk iets anders aan zijn hoofd, dan een goede dienst (namelijk een correcte bekapping) te verkopen. Boos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:54

waar komt die blessure aan de hoef vandaan? een uitgesneden ontsteking ofzo? ik zie nl boven die inkeping een verstoorde groei, en dat is nog steeds bezig. vijlt de smid de hoef aan de buitenkant bij, door de pigmentlaag heen waardoor die lichte streep ontstaat? in dat geval zou er sprake kunnen zijn van bijv. een hoornzuil ik zie niet direct een onregelmatigheid aan de kroonrand.

waarom staat de hoef er zo bij? is er een blessure geweest of schade aan de hoef?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 01:03

merrieveulen schreef:
ik zie nl boven die inkeping een verstoorde groei, en dat is nog steeds bezig.

Veroorzaakt door de scheve hoef (binnenhelft langer + andere hoek dan de buitenhelft). Foute bekapping.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:09

op zich kan een scheve hoef een scheve hoef zijn zonder problemen. zaak is dan wel dat de beenderen en gewrichten recht staan. de hoornwand bestaat uit dood weefsel en kan bewust 'scheef' gemaakt of gelaten worden om ervoor te zorgen dat gewrichten recht staan. mijn eigen merrie heeft dit ook, haar ene hoefje oogt ongelijk. en dat klopt ook wel, de hoornwand wordt aan de binnenkant iets hoger gelaten dan aan de buitenkant. zou je dit niet doen dan kantelt haar gewricht naar binnen. overigens is de kroonrand van dat hoefje wel prima recht, het zit 'm echt alleen in de hoornschoen.

als ik de foto's zo zie verwacht ik een iets naar binnen geknikt kogelgewricht. in dat geval is de hoef niet juist bekapt. als de gewrichten en ook de beenderen in de hoef verder goed staan is er niks aan de hand (op die enorme beschadiging na), en ziet de hoef er alleen iets minder fraai uit qua stand.

de op bovenstaande foto's getoonde hoef zou makkelijker te beoordelen zijn als het onderbeen erbij op de foto zou staan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 01:18

@ merrieveulen... ik ken jouw paardje natuurlijk niet Knipoog Daar durf ik geen oordeel over te hebben.
Maar ik persoonlijk heb een hekel aan scheef bekapte hoefjes. 9 van de 10 x houdt dit namelijk ook scheve hielen in: de binnenhiel ligt dan hoger dan de buitenhiel.

Edit: ffkes een fotootje opgezocht van rechte en gelijke hielen... Dat check ik altijd door mijn vijl parallel aan de hielen te plaatsen tijdens het bekappen.
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:44

in het geval van mijn merrie zijn de hielen keurig gelijk. als je onderlangs het hoefje kijkt wanneer je het optilt oogt het allemaal keurig recht, alleen loopt de binnenwand van het hoefje wat ruimer uit dan de buitenwand. dit hoefje verdient dan ook altijd speciale aandacht, aangezien het in het geheel zal gaan 'omkrullen' naar binnen toe en daarmee de gewrichten zal scheeftrekken wanneer het niet op tijd juist bekapt wordt. overigens zouden de hielen wél ongelijk worden als ik het hoefje optisch recht zou willen hebben. daarbij worden dus ook de gewrichten dan scheefgetrokken.

ik zal eens kijken of ik er op korte termijn enkele foto's van kan maken.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:22

Allemaal bedankt voor de reactie's.
Ik zal vandaag foto's plaatsen van de been stand.

Is er een verklaring voor dat ze pas na 2 a 3 dagen kreupel loopt?
Ik moet nu een week wachten en dan bellen hoe het is gegaan. Als er geen verbetering is dan komt er voor een ijzer onder.
Mocht dit nog niets oplossen dan gaat ze op de foto.
De vorige keer heeft ze 8 weken stil gestaan, wel gewoon buiten op het land gelopen.

Ze had een scheur in de hoef hier zit/zat een schimmel in. Vandaar dat er bij beidde hoeven een stuk uit is.
Er zijn bij ons op stal meerdere paarden met dit probleem (deze paarden hebben een andere hoefsmit), de schimmel is er daar ook op deze mannier uitgesneden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:06

Smartie2004 schreef:
Ze had een scheur in de hoef hier zit/zat een schimmel in. Vandaar dat er bij beidde hoeven een stuk uit is.
Er zijn bij ons op stal meerdere paarden met dit probleem (deze paarden hebben een andere hoefsmit), de schimmel is er daar ook op deze mannier uitgesneden.

Ik wilde al gaan vragen of ze een schimmeltje in de hoef had (losse wand/beginnend white line disease?) Heeft mijn paard ook weleens gehad maar die liep daat toen niet kreupel van. Sterker nog ik heb er gewoon een endurancewedstrijd meegereden.
Moet je er verder nog wat mee doen? Insmeren met honing ofzo?
Staan de paarden bij jullie op zaagsel want dan schijnt het vaker voor te komen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:16

Mijn onbelslagen hoef:

Paardje op de foto was hier zo'n jaar niet naar de smid geweest. We rijden veel over de weg, dus de hoef sleet mooi af. Vlak na de foto is ze naar de smid geweest, jammergenoeg heb ik hier geen foto van. Maar hij had heel veel van voren weggesneden, waardoor ze voorwel op de zool liep, en achter op de hoefwand. Ook had hij de straal bijgesneden. Na het bekappen liep ze een week heel gevoelig.
Afbeelding

Edit: ik zal vandaag even een nieuwe foto maken, deze is erg onduidelijk.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:25

Laat ik toevallig gisteren foto's gemaakt te hebben van Vera's hoef voor de smid (ze heeft al een jar lang last van een scheur) en vandaag op dit topic stuiten.

Foto van haar hoef (is overigens alleen de hoef met scheur, andere hoeven is voor de smid niet zo boeiend).

De scheur zichtbaar aan de buitenkant:
Afbeelding

Onder blijkt weinig aan de hand te zijn:
Afbeelding

Helaas loopt ze door al het bekappen (scheur moest telkens wegbekapt worden) wel wat gevoeliger op steen en proberen steen zoveel mogelijk te vermijden met buitenrijden aangezien ze anders te snel slijten.

edit: Overigens zie je wel verschil, haar andere hoeven lopen schuin omhoog en deze recht.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:17

Zo Veronique, da's een heftige scheur! Ik hoop voor je dat ze snel weer lekker loopt. Boven de scheur zie je in ieder geval wel gezonde hoorn. Succes met je mooie knollie.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:34

fransje23 schreef:
Smartie2004 schreef:

Ik wilde al gaan vragen of ze een schimmeltje in de hoef had (losse wand/beginnend white line disease?) Heeft mijn paard ook weleens gehad maar die liep daat toen niet kreupel van. Sterker nog ik heb er gewoon een endurancewedstrijd meegereden.
Moet je er verder nog wat mee doen? Insmeren met honing ofzo?
Staan de paarden bij jullie op zaagsel want dan schijnt het vaker voor te komen.

Ze staan op vlas, de stallen zijn wel schoon.
Ik moest het alleen schoon houden met biotex.
Ik heb thuis nog een pot honing staan (die verkopen ze op stal van de imker) die zal ik even meenemen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:11

Mijn paard zijn voeten:
Stond bijna 5 jaar op ijzers (met 1x een uitstapje van 3 maanden zonder, na z'n operatie 2 jaar terug).
2 Oktober smid geweest en alles er af laten halen.
Achter heel licht binnendoor gezet ivm spat.
Verder heeft ie rechtsvoor een stijle voet, net als die van Martine.
(De voetas van deze voet is gebroken.)
Zo zien zijn voeten er dus na ruim een maand uit:
http://www.mijnalbum.nl/Album=OF4UKRZ7

Vind vooral z'n achtervoeten ietwat apart van de onderkant.
En linksvoor slijt ie scheef af.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:46

Ik ga hopelijk vandaag ook foto's maken van mijn onbeslagen Fries. Die heeft een steentje in haar witte lijn gekregen waardoor een gat is ontstaan. De bekapper heeft het van de week uitgesneden, de zool liet ook een beetje los en het is best een spectaculair gat eigenlijk. Tot nu toe nog geen pasje kreupel overigens, wel wat gevoelig uiteraard. Ze staat al bijna twee jaar op blote pootjes en op zich zien haar hoeven er goed uit. Dus foto's komen asap!! Leuk topic!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:49

Needje schreef:
Mijn paard zijn voeten:
Stond bijna 5 jaar op ijzers (met 1x een uitstapje van 3 maanden zonder, na z'n operatie 2 jaar terug).

Ik mis een halve of hele mustangroll bij Need (maar dat is omdat ik dat zo gewend ben die afrolling Haha! ), en het lijkt of die zwarte hoef heel erg lange verzenen heeft maar dat kan ook door de foto komen. Als ie scheef afslijt zou je dat een beetje tegen kunnen houden door af en toe zelf het pootje weer recht te vijlen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:53

Ik zou niet weten hoe m'n smid dat goed moet krijgen LV.
Heeft ie altijd al wel gehad volgens mij.
Ik durf zelf niets te vijlen buiten alleen het randje als er scherpe stukjes aan zitten. Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:56

Needje schreef:
Mijn paard zijn voeten:

Werkt de hoefsmid doelgericht toe naar een uiteindelijk minder groot verschil van LV en RV?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:58

Paard is 9 en voet is van binnen ook zo RV. Ik denk niet dat je deze niet teveel moet willen aanpassen nog.
Oude eigenaresse zei later dat zij gewoon eens in de zoveel tijd de verzenene helemaal weg liet kappen. "ja dan was ie wel even kreupel, maar ach". Daar begin ik niet aan.
Ik kan wel de volgend ekeer overleggen wat hij denkt er nog aan te kunnen doen.

Voor de mensen die het interressant vinden: de binnenkant van de stijle voet:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XNQFI36W.jpg