Cytek en Equi Librium hoefijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Cytek en Equi Librium hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:17

russel schreef:
Ik zou dat beslag alleen in overleg doen met Hofland van Bodegraven doen. Niet zelf gaan proberen met alternatieven van beslag.

Ik denk dat Hofland dit beslag in geen geval zal adviseren..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:23

Overigens, de nieuw ontstane hackney-achtige gang kan eigenlijk verdacht veel op een vorm van bewegingskreupelheid kunnen duiden... realiseer ik me nu net.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:30

scoxxx schreef:
Overigens, de nieuw ontstane hackney-achtige gang kan eigenlijk verdacht veel op een vorm van bewegingskreupelheid kunnen duiden... realiseer ik me nu net.

daar zat ik dus ook al over na te denken.

ik zat zo te denken he; wat nou als ik schoenen aan doe die me te klein zijn. dan ga ik echt wel een manier zoeken zodat die schoen mijn toch een beetje fatsoenlijk laat lopen.

dan lijk je ook net een 1 of andere mafkees omdat je dan je voeten niet meer plat kan neerzetten omdat dat zeer doet en lijkt het dus alsof je zweeft.

misschien raar uitgelegd, maar zo zit het in mijn hoofd en ik denk dat het met die hackney-achtige gang net zo in mekaar steekt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:36

Meest kwalijke aan dit beslag is dat de voet passend moet worden gemaakt aan het ijzer omdat je het ijzer niet kan vervormen. Denk maar aan de japanse meisjes met die klom voetjes. De pijn die zijn hebben door misvorming van te kleine voeten, dat krijgen die paarden ook. Ze gaan kort lopen door te krappe schoenen.

Trouwens, zonder cytek zie ik te krappe ijzers bij regulieren hoefsmeden ook wel eens voorbij komen......

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 00:16

Eleonoor schreef:
Afbeelding

Als je deze foto ziet dan keert je maag toch als eigenaar van je paard.... Heb een ijzer zien liggen in Bodegraven en voor mij was al weinig uitleg nodig om te zeggen wat een raar systeem dit is... Als het al zo goed is, waarom wordt dit niet wereldwijds gebruikt?

Dit is niet zoals ze een paard op cytek laten lopen hoor, daarbij is de teen niet zo lang. Ik denk dat dit nog tijdens het bekappen is. De hoef wordt na het beslaan nl. ook nog gevijld.

Nouja, jammer van alle negatieve reacties maargoed. Ik zie iig wel verbetering bij mijn paardje en ik blijf uiteraard ook in de gaten houden of dit ook zo goed blijft gaan, maar ik verwacht zoals het er nu naar uit ziet geen problemen. Laatst was ik bij de dierenarts om iets voor de hond te halen (zonder paard dus), en hij zei er niks slechts over. Hij legde uit hoe het cytek systeem in elkaar zit en dat het daarom voor sommige paarden een heel goed beslag is, maar niet voor elk paard. En hij zei ook dat het de moeite is om eens te proberen en anders kun je er natuurlijk altijd weer mee stoppen. Deze dierenarts is ook een gecertificeerd paarden dierenarts en hij heeft ook verstand van de beweging van paarden, dus hij weet wel waar hij over praat.

Op mijn stage zijn ook een aantal paarden die het heel goed doen op deze ijzers (zijn 3 bejaarde trekpaarden van 20+ en eentje zelfs 30+) en die trekken nog zonder problemen de bierwagen of de paardentram op straat !!! En op mijn stage zijn ze heel erg bezig met de gezondheid van de paarden, daar letten ze heel goed op.

En ook mijn hoefsmid (dezelfde als van mijn stage, waar ik hem ook aan het werk gezien heb voor hij mijn paard ging bekappen en beslaan) heeft me uitgelegd hoe Cytek werkt en dat het een prima beslag is voor sommige paarden, niet allemaal.

Gezien de bronnen die ik heb over cytek, denk ik dat ik echt niet zo verkeerd bezig ben als heel bokt nu roept. En mocht ik alsnog tot de ontdekking komen dat het toch niet bij mijn paard past, gaat hij er gewoon weer af en gaan we op zoek naar wat anders. Wat mij betreft is er ook geen enkele reden om nu ruzie te gaan maken of cytek wel of niet goed is, ieder heeft daar zijn eigen mening over en laten we die vooral eens waarderen van elkaar hier op bokt want zoveel gebeurt dat niet. Ik startte dit topic ook met de reden om ervaringen uit te wisselen en niet om ruzie te gaan maken, wat ik volgens mij ook nog in mijn beginpost gezegd heb. Dus laten we het gezellig houden. Pling

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 01:09

Even goed kijken naar de foto, de nagels zitten er al in.... Je wilt toch niet denken om die hele teen eraf te vijlen? En dat is dan vijlen naar passend maken op een te klein ijzer... waar blijft dan het mechanisme over voor de hoef die klem genageld is op een te klein ijzer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:55

Maxielover schreef:
Eleonoor schreef:
Afbeelding

Als je deze foto ziet dan keert je maag toch als eigenaar van je paard.... Heb een ijzer zien liggen in Bodegraven en voor mij was al weinig uitleg nodig om te zeggen wat een raar systeem dit is... Als het al zo goed is, waarom wordt dit niet wereldwijds gebruikt?

Dit is niet zoals ze een paard op cytek laten lopen hoor, daarbij is de teen niet zo lang. Ik denk dat dit nog tijdens het bekappen is. De hoef wordt na het beslaan nl. ook nog gevijld.

Pling

Als ik dit zie en moet inbeelden dat er nog een stuk van de teen af gaat, dan amputeer je dus een flink stuk van de voet. Hoe kan men nou bedenken dat je een paarden voet zo gaat verminken er nog iets onder gaat zetten en dan een geweldige hulp voor je paard hebt gecreeerd. Dat mensen nou eens hun gezonde verstand gaan gebruiken.

Ik zal jouw op een hard onbeweeglijk stuk zool laten lopen en dan het randje van de zool halverwege je voet op laten lopen, om het af te maken zal ik je teennagels tot in het vlees kort knippen. Vork Ik weet zeker dat je veel knieaktie gaat krijgen!! Duivel

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:56

russel schreef:
Ik zal jouw op een hard onbeweeglijk stuk zool laten lopen en dan het randje van de zool halverwege je voet op laten lopen, om het af te maken zal ik je tenen tot in het vlees kort knippen. Vork Ik weet zeker dat je veel knieaktie gaat krijgen!! Duivel

ROFL

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:41

Eleonoor schreef:
Even goed kijken naar de foto, de nagels zitten er al in.... Je wilt toch niet denken om die hele teen eraf te vijlen? En dat is dan vijlen naar passend maken op een te klein ijzer... waar blijft dan het mechanisme over voor de hoef die klem genageld is op een te klein ijzer?

De teen wordt eraf geknipt en gevijlt en daarna wordt de voet nog verder helemaal aangepast aan het ijzer! Ik moet zeggen dat ik het ijzer er op deze foto wel heel erg krap onder vind liggen No Cheer

In Bodegraven zijn ze trouwens absoluut niet te spreken over cytek, dus kan mij ook echt niet voorstellen dat Hofland of welke DA dan ook in de kliniek dit zou adviseren. De smeden gaan zelfs al steigeren als ze het woord cytek horen daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:27

AnneOmie: was jij dat toen niet, die een heel topic had over Cytek ijzers?
Edit: dat had ik verkeerd, het was CarinaR. Vraag me af waar ik me jouw paard dan van herinner.....

Hoe dan ook, ik vind de foto er vreselijk uitzien, het ijzer lijkt wel 2 maten te klein, en de hoef aanpassen aan het ijzer is van de zotte!
Het ijzer is bedoeld om het paard beter te laten lopen, maar imo loopt een paard niet beter als je de voeten zo verminkt.... imo zijn die ijzers dierenmishandeling...... Boos!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:34

Yamcha schreef:
AnneOmie: was jij dat toen niet, die een heel topic had over Cytek ijzers?
Edit: dat had ik verkeerd, het was CarinaR. Vraag me af waar ik me jouw paard dan van herinner.....

Hoe dan ook, ik vind de foto er vreselijk uitzien, het ijzer lijkt wel 2 maten te klein, en de hoef aanpassen aan het ijzer is van de zotte!
Het ijzer is bedoeld om het paard beter te laten lopen, maar imo loopt een paard niet beter als je de voeten zo verminkt.... imo zijn die ijzers dierenmishandeling...... Boos!

Nee was ik niet Mijn paard heeft wel zo'n 8 maanden op cytek gestaan en is er nu inmiddels zo'n 12 weken vanaf op dringend advies van mijn DA in Bodegraven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:05

Hoe gaat het nu met hem, is het alweer wat beter?

Goed dat je hem er weer afgehaald hebt, hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:13

bart6699 schreef:
kijk eens naar het verhaal van het poolse trekpaard Bohousek eens.
Hier kan je zien dat het cytek hoefijzer het leven heeft gered van een paard dat naar de slacht moest. http://www.cytek.cz/index_soubory/Page1233.htm
klik ook eens op de pagina updates in de website, hier kan je zien dat het paard weer wordt bereden.

Ik vraag me echt af of dit voor het paard wel een verbetering is......
Je moet dieren niet koste wat het kost in leven willen houden

Het schijnt maar korte tijd te "helpen" en daarna wordt het een drama........

Had er een goede hoefsmid bijgehaald....... Frusty

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:15

van de ene misvormde hoef naar de andere..... Huilen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:16

Yamcha schreef:
Hoe gaat het nu met hem, is het alweer wat beter?

Goed dat je hem er weer afgehaald hebt, hoor!

Ja gaat nu eindeijk weer super gelukkig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:27

Nou idd Brainless.
Wat ik uit de boeken kan halen is dat het wss een bokhoef is, die verwaarloosd is, waardoor er laminitis is ontstaan......
Imo hadden ze dit paard niet moeten "redden" maar de slager zijn werk moeten laten doen, ik wil niet weten hoe dit er over een paar maanden uitziet.....
Wat moet dat dier gruwelijke pijnen hebben geleden Verdrietig

Edit: Imo hoort de witte lijn er niet zo uit te zien.....
http://www.cytek.cz/index_soubory/Page1634.htm

AnneOmie: Goesso! Ik keek even in je ITP topic, 't is een dondersmooi paard, en de hoeven zien er bijna weer normaal uit.... je kunt het nog wel zien, maar hij beweegt super!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-08 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:30

Thanks Yamcha Haha! Die fotoshoot is gemaakt toen hij een paar weken van de cytek af was en eindelijke weer goed in zijn vel zat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:36

Graag gedaan Lachen
Ik ben echt blij om zo'n vrolijk paard te zien Go jij! Go jij!

Op de site van cytek staan foto's waarop de hoef in een normale vorm wordt "gezaagd" (lijkt het wel) de witte lijn zit ergens aan de voorkant van de hoef (kijk even de foto's, het is echt heel vreemd) en vervolgens wordt de teen er gewoon afgeknipt Bloos!
Dat kán niet anders dan ongelooflijk slecht zijn...... ik heb echt geen verstand van hoeven, en ik durf echt alleen maar hoefjes uit te krabben, maar zelfs ik kan zien dat dit echt helemaal neit zo hoort...... waar zijn die mensen mee bezig???

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 23:20

Ik heb hier geen zin meer in, in deze eindeloze discussie. Wat mij betreft mag er een slotje op. Het enige wat jullie doen is mij vreselijk onzeker maken en alles tegen spreken wat ik zeg, en wat de dierenarts en de hoefsmid zegt. Denk ik eindelijk goed bezig te zijn met mijn paard omdat ik merk dat hij hier lekkerder op loopt dan op al het andere beslag dat hij heeft gehad, krijg ik dit weer over me heen. Elke keer liep hij onregelmatig op het vorige beslag en ik dacht dat cytek een oplossing zou zijn, en dan is iedereen er tegen. Willen jullie soms dat ik Hofland ga bellen ofzo ? Ik weet echt niet meer wat ik hier mee moet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:40

Wij proberen je te helpen, en je voor een fout te behoeden.
Niet voor niets is iedereen hier tegen cytecs, daar moet een reden voor zijn..

Je kan echt beter de cytecs er onderuit laten halen, en een smid zoeken die je paard op een 'normaal' ijzer goed aan het lopen krijgt. Ook in smeden zitten hele grote verschillen..
De ene smid kan je paard slecht beslaan, en de andere juist weer goed.. en toch lijkt het zo 123 op elkaar.. (kijk, als je de kennis hebt zie je het verschil wel..)

Je bent het toch met me eens dat elke hoef, net als onze voeten, een bepaalde vorm heeft? Daarop moet een ijzer aangepast worden, anders gaat het straks alleen maar pijn doen.. vergelijk het met een bepaald model schoen.. een te kleine schoen gaat uiteindelijk pijn doen..
Alleen moet een ijzer bij een paard naar hetzelfde model van de voet gemaakt worden.. en niet de voet naar het ijzer..

Dit lijkt mij niet zo heel moeilijk in te denken toch??

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:50

Je bent toch al eerder met je paardje naar Hofland geweest? Ik zou hem morgen vroeg gewoon bellen voor advies. Dat is tenminste een paardendierenarts.

Daarnaast open je een topic met ervaringen over dit beslag, en zoals je merkt, is die niet positief. Als je slim bent, trek je je leering uit dat wat je hier leest.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 00:21

Ik ben idd al eens met Max bij Hofland geweest ja, maar dat is alweer 3½ jaar geleden ofzo. Ik weet ook niet hoe die arts heette en de rontgenfoto die er toen gemaakt is hebben we volgens mij ook niet meer in huis. Ik was toen zelf 14, dus mijn moeder heeft dat geregeld en ik weet niet precies hoe dat gegaan is, mijn moeder zegt iig dat we die foto niet meer hebben. Maar kan ik ze ook gewoon advies vragen ?

En ik vond het ook wel vreemd dat de hoef naar het ijzer aangepast werd, maarja met dat cytek ik wist ook niet precies hoe dat werkte en ik dacht die hoefsmid weet wel wat hij doet. En ook omdat het op mijn stage bij die paarden ook allemaal zo gaat, die lopen er ook goed op. Ik vraag me echt af of het nou wel of niet goed is... Half november moet de hoefsmid weer komen om ze te verleggen, mss dat ik ze er dan ook weer af laat halen.

Wat heel vervelend is, is dat ik nu niet samen met mijn instructrice (Nouvel @ bokt) er naar heb kunnen kijken omdat zij haar enkel brak op de dag dat Max de cyteks kreeg. Zij kijkt nl. altijd heel goed naar hoe Max loopt en let ook echt op of hij stijf is, en dat hij niet onregelmatig wordt ofzo... Daar zijn we echt veel mee bezig. Zelf weet ik ook niet precies waaraan ik kan zien of het echt goed is, en voelen is ook lastig....

Aan de ene kant denk ik dat ik het nog ff moet proberen met de cyteks om te zien hoe dit uitpakt, ook omdat de dierenarts er niks slechts over zegt. En aan de andere kant denk ik van straks is het niet goed en dan heb ik een probleem... Ik weet echt niet wat ik ermee moet, ik word er heel onzeker van.

Ik weet niet of er onder jullie dierenartsen, hoefsmeden of mensen zijn die er echt voor geleerd hebben oid, die niet alleen uit ervaring spreken maar er ook echt wat vanaf weten (niet dat de mensen die er niet voor geleerd hebben er niks vanaf weten hoor). Zelf doe ik MBO Paardenhouderij en leer daarbij ook over de anatomie van het paard, de hoeven en de benen maar ik vind het heel moeilijk om dit te betrekken op mijn eigen paardje, juist omdat ik niet weet wat ik dan wél met hem moet doen....

Ik weet niet of iemand de hoefsmid Kees van Bijnen kent ? Hij komt uit Brabant. Hij heeft Max bekapt en beslagen met de cyteks. Mss dat iemand hem kent, of ervaring met hem heeft....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:25

Heb geen ervaring met deze smid. Wel dat het ijzer niet echt een goed systeem is. Je kan altijd bodegraven bellen, maar je moet wel begrip opbrengen dat alleen advies door de telefoon lastig kan zijn. Je kan wel hun mening vragen over het ijzer in het algemeen.

Kan je niet een video maken? Nouvel kan dat dan thuis zien op haar bank (weet toevallig wat met haar is gebeurt).

valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 01:20

Nou, daar ga ik nog een keer proberen hier wat te schrijven. Ik heb iets gek met bokt en ben ook totaal niet gewend om hier wat 'neer te typen' (en ik kan het niet goed editen..)

Mijn merrie staat al dik 2 jaar op cytek, tot volle tevredenheid!!!
Hoefsmid: Bram de Langen

Mijn merrie heb ik voorheen mét en zonder ijzers gehad... maar ze 'krabbelde' altijd (het is ook nog eens een iberier)
Ik heb haar dus ook voorheen anderhalf jaar op 'normale' ijzers gehad maar ik was daar niet tevreden over: ze was er erg onhandig mee en ze lag veel open aan haar benen (omdat ze veel lag op stal)... annyway: toen ze na 4 maanden weiderust (door een trap van een paard) goede hoeven bleek te hebben (volgens de smid) zonder dat er nog een ijzer nodig was, liet ik dat zo...

Toen liep ze dus al weer 2 jaar blootvoets voordat ik van Cytek wist

Toen had ik een (dure) clinic (midden in de winter op harde bodem) had van iemand van de Portugese Hofrijschool...
De bodem was vol (bevroren) brokken, mijn merrie liep echt op eieren...
We kwamen er uit dat ik (mijn merrie) écht ijzers onder moest laten zetten
Ik wist wel dat ze altijd al erg gevoelig liep op 'het harde' en zeker op ondergrond met wat steentjes... Maar ja, mijn 'thuis' situatie was altijd óf ruiterpad óf Agterberg baan... en die keer dat we een grind/steenpad betraden ...nam ik het voor lief (dat ze dus op eieren liep) Nooit gerealiseerd dat haar gangen die ze had óók kwamen door de gevoeligheid....

Ik vroeg mijn paardenarts om haar hoeven te onderzoeken (nou die waren dus goed) en we hadden het over de gevoeligheid van de zool etc. en dat ik eigenlijk niet zo heel gecharmeerd was van het 'gangbare' ijzer....
Mijn arts kwam met cytek... en de naam Bram de Langen...

Ik heb het geprobeerd..
Allereerst heeft Bram de Langen de loopmechaniek van mijn merrie enorm verbetert!
Dus én door de manier van bekappen... én door het cytek
Mijn merrie plaatste haar achterbenen echt náást haar buik (visueel), Bram heeft haar zo laten lopen dat zij haar achterbenen echt in één lijn achter haar voorbenen plaatst.... hierdoor is ze veel beter gaan 'ondertreden' mijn inziens....

Ik train Klassieke Dressuur... Ik les o.a. zeer regelmatig bij Pedro Baptista d'Almeida
Mede door het trainen en door de ijzers kan mijn merrie intussen zó ontzettend mooi gaan!

Al mijn (hooggeschoolde) instructeurs laat ik juist mijn cytek beslag zien en zij kennen het (vanuit hun 'paardenwereld) en geen van hun kan mij een slecht oordeel geven over Cytek en over mijn merrie of dat haar hoeven misvormd door cytek zouden zijn oid....

Wél herken ik het oordeel van anderen die het zien... dat ze het er 'kort' uit vinden zien (de hoef)...

Maar ja.... mijn merrie loopt sinds het cytek als nooit te voren!!!!

Ze is haar bewegingen (óók op buitenrit) veel beter gaan 'afmaken'

Wellicht is zij extreem gevoelig op haar zool? Maar en: in mijn herinnering loopt zij béter met cytek dan met een regulier ijzer...

Sommige personen die hier posten, die ook cytek hebben gehad... zij kraken het nu helemaal af met absurde uitingen als: 'misvormd' of 'verminkt' of zo??? Wat een kolder!

Weet je wat mijn insteek is: Probeer het als je denkt dat het goed doet voor je paard! Neem wél een smid die wat meer met cytek al gewerkt heeft. Geloof alsjeblieft niet die verhalen over 'verminkte hoeven' .... ik bedoel: je staat er zélf bij..KIJK naar je paard en als het niet goed zou gaan dan kun je volgens mij gerust weer over naar ander beslag! Tenminste.... dát is mijn insteek!!!

Nu . mijn merrie heeft nog nooit zulke mooie straal en hoeven gehad!

Ik vind dat er in dit topic weer erg wordt 'gehyped' ... tegen Cytek... met allerlei (mijn inziens) super domme argumenten van dien!
Ik vind ook niet dat cytek een 'wonder-beslag' is... maar je zou het heel goed kunnen overwegen... Mijn merrie heeft na dik 2 jaar alleen maar superprofijt! Ze laat het allermooiste zien en ze heeft gortdroge benen! Ze is supergezond en echt een prachtig mooi paard! Een heel ander plaatje dan 3 jaar terug zonder beslag en krabbelig!

Trouwens: alle serieus geinteresseerde en normale mensen mogen pb met mij opnemen en ook komen kijken naar mijn merrie met haar beslag! Ik rij haar dagelijks aan ons ruiterpad aan huis, op alle (ook soms drassige) bodems... ze staan momenteel overdag buiten op een nu wat drassige wei... de cyteks , met maar 3 (!!!) nageltjes per kant zitten er nog steeds heerlijk onder (na nu dik 8 weken?)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:01

Er zijn paarden die het goed doen op cytek en er zijn er die het niet goed doen op cytek. Daarbij is bouw en bewegingspatroon denk ik een belangrijk punt. Je moet je indenken wat het ijzer doet met de bewegingen en de stand van de voeten/benen. en dan kijken naar je paard of het erbij past. Het andere ijzer ken ik niet.