[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:23

@Donderwolkje, iig fijn dat Stan op zachte bodem weinig last heeft. Nu maar hopen dat ie weer op gaat knappen! Ach gut

Ik heb pas een gesprekje gehad met een man van EquiFirst, voor mij nog een helemaal nieuw voermerk, maar wel lekker in de buurt Haha! Hij had voor mn pony een geconcentreerd brokje, waar je maar weinig van hoeft te geven. Het bevat alleen wel rond de 30 % zetmeel en suiker... Denk niet dat dat echt iets is, maar moet het foldertje nog even goed doorlezen. Het heet Kernmixbrok, voor de geinteresseerden. Knipoog
Verder had ie een geexpandeerde lijnzaadbrok. Die sprak mij wel heel erg aan. Het is een redelijk vezelrijk product, vetrijk, en relatief laag aan zetmeel en suiker (17%). Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ontdekt, is dat BHT als anti oxidant is gebruikt. Het product heet Linamix, hier vind je meer informatie: http://www.equifirst.eu/index.cfm?Id=129
Ik heb een proefzakje gekregen, dus ga zo eens kijken of ze het lusten!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:43

Equifirst ... dat is die stand die ik in Breda had bezocht en waar ze mij een voer meegaven dat maar 14% suiker en zetmeel zou zijn en wat achteraf dus een drukfout bleek, zonder dat de verkoper daarvan kennelijk op de hoogte was (moest 28% zijn). Daarmee viel het voer voor mij al gelijk af.
Ja die linamix heb ik toen van hem ook meegekregen, met foldertje erbij. Verhaal van die verkoper en wat op de folder staat klinkt helemaal geweldig, maar na het lezen van de gehaltes en waarden op de achterzijde, is het voer bij mij in het zakje gebleven. Het bevat 15,5% eiwit !! erg veel dus. Te veel naar mijn zin in ieder geval en er zit inderdaad BHT in en al het voer waar dat in zit, voer ik niet (leverbelastend). BHT zit overigens in al hun voeders; dat maakt het voer op een goedkope manier lekker lang houdbaar ....

Edit: Met Isabella gaat het prima.
Net een wandeling gemaakt (en regen op onze kop gekregen) en ze was nogal maf (kan ook zijn omdat de truckrun een eind verderop met veel kabaal en getoeter aan het trekken was). Hoe dan ook, ze had duidelijk zin in het leven. Moet wel de hoefschoenen aandoen; zonder is ze na de bekapping toch wel erg gevoelig.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:33

Isapaardje: fijn dat het met Isabella weer beter gaat.

Het is wel wat, altijd let ik op Indiana wat betreft hoefbevangenheid en dat gaat echt super goed, maar nu was June na het bekappen en op kunstof beslag zetten zo ontzettend gevoelig, dat ze net zo liep (of niet) als Indiana in de ergste fase.
Ik denk dat jullie de stress wel voor kunnen stellen.
Hoefsmid is weer langs geweest en heeft het beslag er onder vandaan gehaald en bij het linkervoetje een dikke leren zool met smurrie (iets pijnstillends uit Amerika) eronder gedaan en met ducktape vastgezet. Rechtsvoor is ook niet goed maar wel beter als linksvoor. Ik had gehoopt dat er gewoon een nageltje verkeerd zat, maar helaas.
De dag daarna (vrijdag) had ze nog zoveel last met lopen op het harde, dat ik het zekere voor het onzekere heb genomen en ben gaan behandelen alsof het hoefbevangenheid was. Ik mocht van de dierenarts de bute van Indiana van 3 jaar geleden geven.
Gister was ze uitgebroken in het land en liep ze te stuiteren, dus meteen de bute maar wat geminderd.

Ik denk dat de zool gevoelig is, maar het lijkt heel erg veel op hoefbevangenheid.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:16

Ah, ging dat over Equifirst! Pling Ik heb het foldertje er eens bij gepakt, maar idd, het eiwitgehalte is erg hoog... Daarnaast had ie het over een hoog ruwe celstof gehalte, maar dat valt me met 8,5 % toch wat tegen. Mineralenvoorziening is prima, alleen is de Ca/P verhouding ook wat uit balans (1:1). De enige voordelen zijn eigenlijk dat de energie uit gezonde vetten bestaat ipv zetmeel, dat er relatief veel vit E en selenium in zit, net als omega 3 vetzuren. Verder staat er een heel vaag verhaal over vluchtige vetzuren, waar imo weinig van klopt. Folder bevat sowieso veel fouten!
Nee, ben bang dat ook dit product niet echt geschikt is voor hoefbevangen paarden. Wes heeft vandaag wel een klein handje geproefd, maar daar blijft het bij.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:01

romeorowan schreef:
Isapaardje: fijn dat het met Isabella weer beter gaat.
Ik denk dat de zool gevoelig is, maar het lijkt heel erg veel op hoefbevangenheid.

Fijn dat June ook beter gaat. Ja dat had ik hier dus ook wat je in de laatste zin schrijft.
Ik schrok ook omdat ik dacht dat het weer een terugval was oid.
Isabella is nl. "corrigerend" bekapt een aantal dagen geleden. De laatste fase zoals de hoefbekapper het noemde. Het hoefbeen is nu grondparallel gezet. De ochtend erna (bekapping was 's avonds vrij laat), trof ik haar hartstikke gevoelig en stijf aan. Dus ja ... ikke licht in paniek.
Hoefschoenen aangedaan en al vrij snel ging ze beter lopen. Ik heb die dingen nu dus eigenlijk continu aan en ze is op het moment lekker los in het lijf; geen stijve spieren, ze wandelt op haar gemak rond. Ivm de regen (zachte hoeven) laat ik de schoenen nog maar even aan. Als het morgen beter weer is, gaan we zonder die dingen proberen Knipoog

Af en toe doe ik ze wel uit voor luchten (paarden hebben ook zweetvoeten ben ik nu wel achter hihi) en om te zien of er geen drukkingen zijn. Niets ... easyboots zijn dus geschikt voor continu gebruik Haha!

tygerbom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:37

hoi hoi.

ik heb een vraag mijn pony is nu eigenlijk al aan de betere hand staat zonder medicijnen.
heeft geen warme hoeven,kroonranden,straal of dergelijke meer en de ringen op haar hoeven beginnen nu al aardig naar beneden te zakken zonder dat er nieuwe trug komen.
maar nu lijkt het wel alsof de witte lijn loskomt van de hoefwand dit omdat ik het puntje van mijn hoevenkrabber er tussen kan steken.
ze loopt hierdoor bij mijn weten moeilijker op het harde als op de weide.
vooral smorgens als ze de nacht op stal en uiloop{ook van tegels}heeft door gebracht.
dit omdat ze hoefbevangen is geweest en best stevig is ,ze krijgt voldoende hooi,ook geef ik haar een mix van knoflook,gedroogde brantnetelen en fenegriek.[dit omdat ik heb gelezen bij de paardendrogist dat dit natuurlijke suplementen zijn die helpen hoefbevangenheid tegen te gaan.
rond drie /vier uur mag ze naar buiten en staat dan 4/5 uur met graskorf om.
als ik dan sávonds komt om haar binnen te zetten loopt ze beter {eigenlijk wel vlotter}
de hoefsmid is al gebeld en komt zo snel mogelijk .
nu is mijn vraag heeft iemand dat loskomen van de witte lijn al eens eerder gezien,of meegemaakt.
zo ja was dit dan ernstig .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:02

Als het hoefbeen gekanteld is geweest, dan is de witte lijn sowieso breder en daarmee een soort van los van de wand. Geen probleem, mits je de draagrand in de toon maar kort houdt, zodat je paard goed kan afrollen. Dit moet uitgroeien en duurt ca. een jaar.
Gevoeligheid kan ook komen omdat de zolen wat dunner zijn geworden na hoefbeenkanteling (zeker met nat weer). Duurt ook even voordat dit weer hersteld is.
Het belangrijkste is dat je door de acute fase bent.
Het herstel van de hoeven gaat lang duren (ben ik nu zelf ook wel weer achter ... ik dacht na een jaar zijn we er wel, maar dat duurt dus nog een ietsiepietsie langer Bloos )

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:00

Jeetje Isapaardje, hoe gaat het nu met Wendy? dat klinkt niet best zeg Scheve mond trouwens, ik lees dat Isabella na het bekappen ook gevoelig is.. hoe lang is het nu geleden dat Isa voor het laatst bevangen is geweest, en verwacht je dat die gevoeligheid na het bekappen zal blijven? Perdy heeft er nl last van.

Lieke_M ook al zo'n vreemd verhaal.. Scheve mond geen idee wat het zou kunnen zijn!

Wombat, heparin is niet iets dat vrij verkrijgbaar is Lachen

Donderwolkje, hopelijk knapt Stan weer snel op! gelukkig zijn jullie er vroeg bij, dat is belangrijk.. als tip kan ik je meegeven een graasmasker wanneer je hem toch op het land wil zetten.. mijn pony staat nu overdag met graasmasker op het land (ik heb die van IR) en 's nachts in de bak met een berg hooi.. verder krijgt ze dagelijks een portie Priores Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:02

He Yellowfish; ben je weer ontgroend Verward

Isabella is een jaar geleden voor het laatst bevangen geweest. Of eigenlijk is ze vorig jaar t/m augustus bevangen geweest en duurde het tot oktober eer ze redelijk tot goed mee kon lopen op blote voeten. Ik ben vorig jaar augustus met de corrigerende bekapping begonnen ... eerst met het doel de rottigheid te laten uitgroeien. Nu dat is gebeurd was het hard nodig wat te corrigeren zodanig dat het hoefbeen grondparallel komt te staan. Alleen dat schijnt het 'zwaarst' te zijn volgens mijn bekapper omdat nu de gehele toch wat gevoelige zool moet gaan meedragen. En dat geeft nu de pijn (ze is woensdagavond bekapt). Maar hoefschoenen zijn dus wel een uitkomst nu, zeker met dit natte weer dat de hoeven ook nog eens zacht en week maakt.

Als het goed is verdwijnt de gevoeligheid na bekappen. Isabella is ooit in 1999 bevangen geraakt en een jaar later maakten we een kleine trektocht met haar voor de kar, welliswaar op ijzers toen. Maar ook zonder ijzers heeft ze een paar jaar terug prima kunnen lopen. Vorig jaar is ze echter meer dan 'gewoon' bevangen geweest. De hoefzweren hebben behoorlijk wat van de hoeven 'aangetast' en tesamen met de hoefbeenkanteling voor nogal wat slechte hoef gezorgd. Of ze ooit nog helemaal 100% op het harde kan lopen zonder bescherming is nog niet bekend. Hoefbekapper denkt van niet. Maar och ... ik heb daar eigenlijk de hoefschoenen voor, dus die gebruik ik dan ook maar Haha!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:14

hey allemaal,

ik heb me ooit een keer aangemeld voor dit topic, daarna ben ik hier eigenlijk nooit meer geweest, maar ik hoop van jullie wat te kunnen leren.
eerst even het verhaal van mijn pony marco.
Met kerst 2 jaar terug is hij vreselijk bevangen geraakt en dat is tot op heden nog niet over. het eerste jaar hebben we in periodes kunnen rijden en dan tijden weer niet.
afgelopen zomer hebben we onze startkaart aangevraagd omdat het juist weer zo lekker ging. hij liep heerlijk in de bak en op het gras liep hij na oefenen ook echt niet slecht.
kortom het ging de goede kant op. maar afgelopen woensdag is hij weer opnieuw beslagen en donderdag ochtend heb ik heerlijk over de weg gereden. hele stukken gedraaft zonder problemen.
vrijdag ben ik niet op stal geweest omdat ik de hele dag school had. kom ik gister op stal loopt marco weer super gevoelig. eerst leek het wel mee te vallen maar onder het zadel ging het echt niet. in de berm dan wel iets beter dan op de verharde weg maar hij liep gewoon niet lekker.
ik kan niet zeggen dat hij met 1 voorbeen trekt ofzo het lijkt wel of hij van beide last heeft.
verder zijn de hoeven niet warm, alleen bij de kroonrand wel.
de hoefsmid heeft niets "gezien" afgelopen woensdag. hij vertelde nog dat het de goede kant op ging en dat de hoeven ook niet warm zijn ofzo.

marco heeft een beetje raar rechter voor voetje omdat de wand heeft losgelaten en het ziet er dus een beetje raar uit, maar hij heeft hier verder niet erg last van. hij is op dat been altijd wel iets gevoeliger maar niet dat ik me daar zorgen over maakte, mede omdat we al zn lange weg hebben gehad.

nu ben ik gister meteen weer begonnen met een magnesiumkuur van 3x per dag. ik hoop dat dit gaat werken.
ik ga er eigenlijk vanuit dat het dus weer bevangenheid is maar misschien dat jullie denken dat het iets anders is?

alvast bedankt!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:15

fancylover: jouw verhaal lijkt erg veel op het verhaal wat ik hierboven heb geschreven, alleen het verschil is dat June nog nooit bevangen is geweest.
June was op kunstof beslag gezet en was eigenlijk direct al iets gevoelig, maar kunstof beslag drukt iets meer op de zool en kan daardoor eerst even voor gevoeligheid zorgen.
De volgende dag was het mis en het leek precies op de bevangenheid van June's moeder Indiana 3 jaar geleden.
Beslag is er onder vandaan gehaald, met het idee dat het misschien een vernageling zou kunnen zijn, maar dat was het helaas niet.
Bij June zijn de hoeven/kroonranden ook warm en links is slechter als rechts.

Het lastige is dat hoefbevangenheid en gevoelige zolen zo ontzettend op elkaar lijken wat betreft het lopen.
Ik ben in overleg met dierenarts maar gaan behandelen alsof het hoefbevangenheid is, maar eigenlijk denk ik dat het dat niet kan zijn.

Heb jij al contact gehad met de hoefsmid, want bij Marco kan het natuurlijk ook gewoon een vernageling zijn of een beginnende hoefzweer.

Isapaardje: als het goed is kan ik morgen de easyboots voor Indiana maat 2 ophalen. Zaterdag hebben we een buitenritje gemaakt met Indiana (blote voeten) en ze liep als een trein. Romeo kon haar niet bijhouden in stap en moest steeds bijdraven.
Indiana gaat zo super goed, haar vacht is geweldig, ze is nog niet aan het verharen, ze heeft nog geen dek op, ze heeft Utah aan de voet, vreet als een bootwerker en ziet er zo tevreden uit.
Ze is iets te slank, wat voor haar op zich niet heel erg verkeerd is, en is haar bespiering grotendeels kwijt maar dat gaan we heel rustig aan weer opbouwen.
Ik hoop dat zij en ik dit heel lang vast kunnen houden. Ik moet gewoon glimlachen als ik zo over haar schrijf. Bloos

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:12

Iedereen met zieke paardjes, sterkte!

Romeo, wat super van Indiana!

En Isa, fijn dat Bella weer beter gaat, ik hoop dat hetzelfde geldt voor Wendy Ja

Ik zit ook te denken aan hoefschoenen voor mijn jonge paard. Geen geschiedenis van hoefbevangenheid (gelukkig niet, zeg, 1 is echt genoeg), maar hij is wel gevoelig op de zolen. Volgend jaar gaat hij waarschijnlijk op ijzers, ook omdat de ovaalbanen waar wedstrijden op worden gehouden (jaja, ambities) te stenig zijn om zonder ijzers te doen. Maar het zou fijn zijn als hij zonder ijzers de winter door kan komen. Dus zit ik ook te denken aan hoefschoenen. Belangrijk is dat ze makkelijk aan en uit gaan zonder op verkeerd moment los te laten, en verder heb ik er eigenlijk helemaal geen verstand van Bloos

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:58

Ik vind de easyboot prima, maar ik heb ze alleen nog maar met wandelen en op de wei aangehad. Weet dus niet hoe ze blijven zitten met rijden. Er zitten aan de binnenkant wel van die ijzeren punten, die hebben we een beetje platter geslagen, want dat krast best over de hoef. Schijnt niet erg te zijn, maar ik vond het geen prettig idee. Van 1 schoen hebben we ze weer teruggebogen, omdat de hoef weer iets kleiner werd na bekappen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:54

Isapaardje, waar was de zak vito uiteindelijk nog beland geraakt?

Romeorowan, naast onze pony heb ik ook nog een paard met een "mankementje" aan de hoeven.
Al zolang ik haar heb moet ik opletten hoe ze bekapt word. Zodra het maar ietsje te kort is, loopt zij een paar dagen wat gevoelig.
Zodra het echt te kort is, dan ziet het er uit alsof ze goed bevangen is. Achterover hangen, alleen lopen als het echt moet en dat gaat dan erg moeilijk. Zo kan ze goed 4 dagen niet willen lopen en dat is echt ontzettend zielig om te zien.
Het verschil tussen kort en te kort kan al 2 mm zijn. Dat kleine verschilletje kan voor mijn paard het verschil uit maken tussen kunnen lopen of niet kunnen lopen.(en met niet kunnen lopen, bedoel ik ook echt niet kunnen lopen)
Nu is dit niet het enige probleem dat ze heeft met haar hoeven hoor, maar daar heb jij verder niets aan.
Wat ik doe nadat de smid haar heeft bekapt is haar een rondje laten draven en dat samen met de smid even bekijken.
Als hij weg is, neem ik haar mee naar het water om haar hoeven nat te maken en een paar minuten in een waterplas te laten staan.
Dat doe ik zo 3 dagen. Mocht ze gevoelig lopen, dan doe ik dat enkele dagen langer, tot ze niet meer gevoelig loopt.

Ondanks alle probleempjes die ze met haar hoeven heeft, mankeert ze verder niets.(zij is dus ook niet hoefbevangen)

Dit klinkt natuurlijk als een verhaal waarbij je je afvraagt, als een paard zo tobt met haar hoeven, heb je dan wel een goede smid Verward
Het antwoord is heel simpel. Een smid die weet wat hij doet en probleem oplossend kan werken, krijgt het voor elkaar mijn paard amper tot niet gevoelig te laten lopen. En geloof mij, dat lukt niet zomaar iedereen.

Ik doe niet mee aan de natuurlijke bekappers, ijzers met nagels en andere fratsen.
Joost mag weten wat ik daar allemaal mee kan vern**ken voor mijn paard, dus nee dank je wel.

Wat ik hiermee wil zeggen Romeorowan, is dat ook andere "problemen" er uit kunnen zien alsof je met een bevangen paard te maken hebt.

Met onze pony gaat het goed. In die zin dat hij niet terug is gevallen.
Wel hangt hij al een week op hetzelfde. Het neerzetten van zijn voeten gaat nog steeds met een beetje geflap.
Ik neem aan dat ook dit weg zal moeten trekken?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Hij krijgt nu een halve baal hooi per dag, waarvan de helft van het hooi eerst even goed gesopt word om er daarna als het uitgelekt is 10 gram magnesium over heen te strooien.
Ik ben weer terug op 10 gram gaan zitten, omdat hij niet meer afviel en naar mijn gevoel zelfs weer ietsje aan was gekomen.

We zitten nu dus even op een punt waar al een weekje niets in is veranderd en dat wil ik graag weer op gang krijgen, maar weet even niet hoe ik dat het beste kan doen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:27

Holly: mag ik vragen wat het probleem met de voetjes van dat betreffende paard is. June heeft hier de lastigste voeten, ze staat nl. toontredend en als haar voeten iets te lang worden dan gaat ze als het ware hangen in de verzenen.
Waardoor ze dan ook weer meer toontredend wordt.
Bij de vroegere hoefsmeden was zij standaard na het bekappen ongeveer 2 weken kreupel. Ze konden daar eigenlijk niets mee, wisten niet hoe ze dit moesten oplossen. Dat zij gevoelige zolen heeft is dus wel duidelijk. Het is met mijn huidige smid 3 jaar heel erg goed gegaan, vandaar dat ik gelijk heel erg allert was.
Voor alsnog heeft ze vandaag geen pijnstilling gehad en ze loopt ietsje voorzichtig op de stenen maar in de bak lijkt ze goed te lopen.

Wombat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:47

Hallo Isapaardje,

Citaat:
Je berichtje is wat 'ondergesneeuwd' ondertussen. Ik zie dat het je eerste post is en dat je nieuw bent op bokt. Daarom een tip. In geval van dit soort specifieke vragen gericht aan 1 persoon, kun je beter die persoon een PB sturen. Dan heb je sneller en gerichter antwoord.
Wilawander is wel de TS (topicstarter), maar hier al een tijd niet meer gesignaleerd.
De vraag die je stelt zegt mij, en ik denk vele posters van dit moment met mij, helemaal niets.
Aan de andere kant ben ik wel benieuwd waarom je dat wilt weten (vanuit welk standpunt bedoel ik ... als hoefsmid zijnde, als eigenaar van een bevangen paard, als dierenarts?).

Na het lezen van dat stuk over de behandeling leek het me wel een goed idee om de medicamenten gewoon in huis te hebben als paardenbezitter. De dierenarts kan hier dan gelijk mee aan de slag en wellicht is het dan nog niet te laat.

Een PB sturen, hoe doe ik dat ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:53

De dierenarts heeft de medicijnen bijna altijd bij zich in de auto.

pm sturen: onderaan iemand's bericht zie je twee vakjes: profile en pm, klik op pm, dan wijst het zich verder vanzelf.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:52

ik heb nog even een vraagje, welk voer voeren jullie op dit moment? ik las op de site van isapaardje dat je juist ook moet letten op suiker/zetmeel. nu keek ik op de zak en jawel k heb me ook iets laten aansmeren met veel suiker/zetmeel.
op haar site stonden ook wel wat merken maar ik ben bang dat de voerleverancier die ik heb, deze merken niet levert.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:57

Er wordt hier veel Marstall Vito en Dodson and Horrel, Safe and Sound gevoerd.
Het suiker/zetmeel (koolhydraten) moet voor ons soort paardjes onder de 10% liggen, dan speel je op safe.
Wat heb je je laten aansmeren?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:40

Inderdaad ... voer onder de 10% is niet zomaar aan te komen (helaas). Marstall is het enige dat in Nederland wat verspreid aan te komen is. Voor Dodson en Horrell moet je zoeken of bestellen bij René Wielens en laten opsturen. Hippolyt is wel op een paar plaatsen in Nederland te koop, maar als je langs de Duitse grens woont, kun je het beter daar halen.

Ik hoop nog altijd dat er ook Nederlandse fabrikanten eens serieus gaan letten op het suiker EN zetmeel gehalte. Dus niet alleen melassevrij, maar ook graanvrij, maar wel de nodige vitamines.
Het enige voer voor zover ik weet dat een beetje in de richting komt is Subli met Seniores Priores (onder de 10%), maar dit voer moet je weken (is voor oude bejaarde paarden eigenlijk) en de Subli ponybrok met 14% suiker en zetmeel zou eventueel ook nog kunnen. Rest zit allemaal boven de 20% en soms zelfs boven de 40%.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:42

Ik begreep laatst van iemand uit Zoeterwoude-Rijndijk dat daar ook een importeur van D&H zat!?

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:26

janouk schreef:
Hier wordt hard geduimd dat Stan over het weekend opknapt!

Liefs Corinne Ach gut

Het duimen heeft geholpen, want Stan loopt ondertussen op het zachte weer goed.
Het harde blijft nog even gevoelig en daar ontlast hij ook nog echt de toon, maar verbetering is duidelijk in zicht Haha!

Stan staat nu op de basisbrok van pavo, iets wat al een hele verbetering is ten opzichte van zijn vorige voer.
Maar waarschijnlijk zet ik hem over op de ponybrok van Subli, dat is het enige wat ik hier in de buurt kan krijgen.

Voor alle andere zieke paardjes; beterschap!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:53

Hier vaak gehad over de 'lengte' van het gras in een wei waar je nog een HB-kandidaat op kunt zetten ...
Hierbij een filmpje van mijn weitje; hoewel er nauwelijks gras lijkt te staan (in lengte) zie je dat mijn paardje continu loopt te vreten Haha! http://nl.youtube.com/watch?v=7VtoxZEbk7Q

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:22

Ik noem dat bezigheidstherapie Knipoog . Is bij mijn paarden precies hetzelfde het hoofd gaat nauwelijks omhoog en de bekkies staan geen moment stil.
Toch ben ik wat betreft uurtjes op de wei maar weer even een stapje terug gegaan in verband met June. Eigenlijk weet ik wel dat het geen HB kan zijn, maar toch ....

Vandaag de easyboots Epic gehaald, maar nog niet gepast, want Indiana was een beetje koliekerig. Dierenarts maar laten komen en ze heeft een injectie Buscopan gehad.
Het is weer eikel-tijd en met het natte weer nemen ze toch aardig wat graspolletjes mee, dus zand.
Dus meteen maar weer aan de psyllium en gekookte lijnzaad en voorlopig maar niet in de paddock want die ligt naast eikebomen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:40

Niet op het gras, niet in de paddock ... haha en dan zeggen ze nog dat paardenhouden buiten houden zo leuk is Haha!

Maar zet jij jouw paarden ook niet op zo'n kort gras Romeorowan? Isabella staat er 24 uur op (al het hele jaar eigenlijk). Ik zie nu de laatste weken wel meer polletjes; gras groeit nu niet meer tegelijk met afgevreten worden.