[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmeisjexx

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:29

heee

oke heel erg bedankt
ja hij staat nu ook op de paddock met hooi en water
alleen ik weet dat hij een suikerzieke heeft en daardoor niet te veel suiker mag
toen ik daar achter ben gekomen ben ik gelijk gestopt met heel veel zoete dingen geven hij krijgt nu bijna alleen maardingen met zo weinig mogelijk suiker erin
maar het blijft terug komen
de dierenarts is er nog niet bij geweest dus hij heeft ook nog geen medicijnen
bloed afnemen is inderdaad een goed idee als de dierenarts dat adviseerd
en wat is precies formula4 feet en waar kun je wilgentakken kopen of kan je dat gewoon plukken
en ik zal proberen wat stro te geven tussen de hooigiften door

in ieder geval bedankt voor jullie adviesen

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:50

@SusanW
Sterkte met je paard, ik heb even in je profiel gespiekt... wat een mooi dier !
je woont trouwens niet ver hier vandaan, welke DA en HS heb je ?
de zout infusen ken ik alleen als behandeling bij paarden die lange poos diarree hebben (gehad) en/of uitgedroogd zijn, Neutradex en electrolyten ken ik als middel voor over het voer of direct in de mond om de turgor in de cellen op peil te houden bij veel zweten en ter voorkoming van bloedarmoede en spierbevangenheid, als middel voor reiniging van het lichaam of als behandeling tegen HB ken ik deze middelen niet.
Als ik verder jouw berichten lees over dat je paard beter gaat lopen na een aantal minuten op straat denk ik dat je er inderdaad verstandig aan doet om eens foto's te laten maken van de ondervoet, er kan ook een artrose zitten in de ondervoet en de kreupelheid verbeterd dan normaliter ook na een poosje beweging.
Hoe is zijn voetas en hoefvorm ?

@DD
Jouw bericht over beweging en verveling komt mij heel bekend voor, toen we vorige week alleen nog de molen ter beschikking hadden en ze verder alleen maar los konden staan in de sneeuw werden ze hier ook wat kribbig op elkaar,
ze hebben echt hun extra (en snellere) beweging nodig om tevreden te blijven.
Ondanks dus dat ze alle dagen een uur moesten stappen was het duidelijk te merken dat even flink aan het werk de geest goed doet.
Nu ze weer kunnen spelen in de rijbak en we weer wat werk kunnen oppakken zijn ze veel rustiger en blijer.

@Romeorowan
ik wil je heel veel sterkte wensen met Indiana, als ik wat voor je kan doen Pb me dan maar ;)
Heeft indiana momenteel warme hoeven of juist koude ?
Heb je al je graszaadhooi bij huis ?

@Esther
Ik las dat je je katje hebt moeten laten inslapen, veel sterkte met het verwerken van het verlies.
wel fijn om te horen dat het met Bjork nog steeds zo goed gaat

@COJK
wat vervelend dat ze weer door de draad zijn gegaan, hoe is het nu met Grietje ?

Verder lees ik dat er wordt gesteld dat spierbevangenheid niks met hoefbevangenheid te maken heeft, dit is maar gedeeltelijk waar want hoefbevangenheid komt geregeld voor na- of tegelijkertijd met spierbevangenheid .
Bij spierbevangenheid (Rhabdomyolysis) kunnen er hevige spierkrampen optreden en deze krampen zijn zeer pijnlijk.
De ziekte kan (zelfs) leiden tot definitieve beschadiging van de spiercellen bij ernstig aangetaste paarden.
De aangetaste spieren gaan hun spierpigmenten vrijstellen, welke vervolgens weer de nieren kunnen aantasten.
De verwonding in de spieren en de bijkomende stress, afwijkingen van het vochtgehalte en de pijn veroorzaken bij sommige paarden de ontwikkeling van hoefbevangenheid.
Het is dus altijd oppassen als je paard spierbevangen is en de beste remedie is rust en warm houden (dekens,solarium) en voorlopig alleen calorie en koolhydraat arm voer verstrekken (geweekt hooi en water)

Bij paarden die vaker spierbevangen zijn wordt wel aangeraden om een uur voor de training creatine toe te dienen,

(dit onderstaande stukje is even gekopieerd want het omschrijft het beste wat creatine doet voor de spieren: ) link : http://www.mannen-gezondheid.com/voorde ... atine.html

Het grote voordeel van creatine is dat er in de spiercellen een heraanmaak van ATP optreed. De hoeveelheid ATP bepaalt de kracht en frequentie van het samentrekken van de spieren. Creatine zorgt dus voor een verhoogde hoeveelheid ATP in de spiercellen. Dit heeft vele voordelen:
•verhoogde kracht in de spieren
•een betere samentrekking van de spieren
•een langere trainingsduur
•een beter en sneller herstel na de training
Creatinefosfaat wordt toegevoegd aan ADP om ATP te vormen. Creatine zorgt dus voor meer spierkracht en grotere, sterkere spieren. Dit is het grote voordeel van creatine.

Wanneer je spieren in werking zet, wordt de voorraad ATP in de spiercellen gebruikt om de eerste 10 tot 30 seconden te overbruggen. Daarna is er een andere bron van energie nodig: het lichaam schakelt over op een anaërobe verbranding.

Tijdens deze fase worden suikers (voornamelijk uit koolhydraten uit je voeding) verbrand om ATP te produceren. De verbranding van suikers heeft een groot nadeel: tijdens de verbranding komt er melkzuur vrij, wat spiermoeheid en spierpijn veroorzaakt.

Dus wanneer je lichaam zonder creatine komt te zitten (creatinefosfaat is nodig om ATP te vormen), schakelt het over op een ander zuurstofsysteem, met nadelige effecten.

Creatine gebruik kan je best vergelijken met het opladen van een batterij: ATP is de batterij en creatine is de batterijlader. Wanneer de batterij leeg geraakt, herstelt creatinefosfaat het energieniveau. Hierdoor is een intensievere spiersamentrekking mogelijk, waardoor de spiercellen vergroten.

Creatine is voor paarden te verkrijgen in vloeibare vorm en poeder en wordt direct toegediend per mondspuit, het staat overigens niet op de dopinglijst ;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:09

Mooi stukje LC, heb er nog even een aanvulling op, als bruggetje naar het melkzuur: die krampen worden veroorzaakt door het melkzuur. En dat komt dan weer omdat de doorbloeding niet goed is geweest en er te weinig zuurstof is om de spierstofwisseling goed te kunnen laten functioneren. Want ook de overmaat aan melkzuur op zich kan HB al in de hand werken (denk aan groei van melkzuurbacteriën bij een te groot aanbod van suikers in de darmen).

Het zit allemaal zo verd*md ingewikkeld in elkaar! Hoe meer je weet, hoe minder ;-) . Als een ingewikkeld samenspel van radartjes; er kan iets kleins en schijnbaar onbelangrijks gaan haperen en plotseling staat de klok stil...

@xxmeisjexx: Je paard boft met zo'n verzorgster als jij, en hij heeft blijkbaar een eigenaar die goed naar je luistert! Dat is soms met verzorgpony's het lastige....dat de eigenaar niet fijn meewerkt.
Wilgentakken kan je knippen met een snoeisnaar, als je weet waar ze staan. Weet je hoe een wil eruit ziet? Zo'n dikke stam waar uit de bovenkant van die takken groeien. Ze knotten ze soms af en dan heb je alleen nog de stam over. Anders even googlen. Formula 4 feet is een volledig supplement. Een paard dat alleen hooi eet, komt vitamine en mineralen tekort. In F4F zit alles was ze nodig hebben en is speciaal ontwikkeld voor hoefbevangen paarden. Je hebt het over een soort suikerziekte, bedoel je insuline resistentie? Er zijn hier meer eigenaren met paarden/pony's die dat ook hebben.
Wat voor hooi voer je, en wat voor "dingen met zo weinig mogelijk suiker"? De fabrikanten zetten dat soms op de zak, maar helaas houden ze ons daarmee soms flink voor de gek....

xxmeisjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:31

bedankt ik hou ook heel erg veel van hem de iegenaarl uisterd gelukkig ook goed naar me en is blij dat ik zo goed voor kick ben , ik zal ff gaan google voor die wilgentakken en oke dan weet ik ook gelijk wat die formula4 feet is is dat erg duur want asl het goed is voor hoefbevangen paarden wil ik het wel aan hem geven jah hij heeft een suikerziekte ik heb gene idee of het insuline resistentie is ik weet alleen dat hij de suiker niet goed kan verwerken en dat hij daardoor een hele dikke nek of hals krijgt en daarvoor kreeg hij magnesium of zoiets ik weet ook niet precies wat voor hooi we voeren maar het is meestal hooi dat heel erg fijn en sterk is geen idee hoe dat hooi heet ik geef nu meestal witlof ,andijvie en soms muesli en biks en meestal geef ik er een beetje lijzaad er door heen en dan water en ik geef hem elke keer als ik kom 1 summerfit blok daar ztten heel veel vitamine in

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:37

mijn dierenarts zei al heel lang geleden dat hoefbevangenheid vaak samen ging...hij legde het simpel uit.
Het paard staat dusdanig verkrampt van de pijn dat er verzuringen optreden.

Bij IR moet je echt uitkijken wat je ze te eten geeft...bij mijn paard is de gewone minimale hoeveelheid al genoeg om ziek te worden.Hij heeft dus echt medicijnen nodig.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:29

xxmeisjexx, hoe vaak ga je heen? Want elke dag een hele pavokoek is best veel voor een pony. Je schreef eerder dat hij nu voor de 5e keer hoefbevangen is. In hoeveel tijd is dat? Heb je die alle keren meegemaakt? Waar ik met de vragen naar toe wil...heb je, terugkijkend, énig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van het opvlammen van de HB?

xxmeisjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:23

ik a bijna 4 a 5 keer in de week heen oke ik dacht dat las je elke dag kwam ze per dag 1 blok mochten hebben jah klopt hij is voor de 5de keer bevangen dat is in ongeveer anderhalf jaar denk ik in ieder gevla toen ie het voor het eerst was was het in de warme zomer toen was ie 4 a 6 weken hoefbevangen toen ging het langzamerhand beter en toen kreeg ie weer een terug slag in oktober en nu weer en die nader twee keer heb ik nog niet mee gemaakt maar ik heb gisteren een sms gekregen van de eigneares dat ze hem wil verkopen zodat hij meer beweging krijgt en dat wou ze ook al toe ie 4 a 6 weken hoefbevangen was maar dat deed ze toen niet en nu wil ze het weer dus ben bang dat ik hem kwijt raak en ik heb geen idee hoe hij zo snel hoefbevaangen raakt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:20

Meisje? Krijgt hij nog steeds magnesium? En zo ja, welke soort?
Die hele Pavo koek bevat nog best veel suiker...die zou ik maar nalaten...een Welsh A is klein en heeft niet zo veel nodig. Hij zal uit zijn hooi wel genoeg halen. Van de F4F heeft zo'n ukkie maar een beetje nodig (ik denk 50 gram) en dan doe je lang met een emmer/zak. Het is zielig dat hij geen lekkertjes meer mag, maar zere voeten is erger.

Is hij in de warme zomer bevangen geraakt nadat het ging regenen halverwege juli??? In oktober heb je weer koude nachten en dus meer suiker in het gras. Net als nu eigenlijk....

Beweging is heel belangrijk, maar nu hij zere voeten heeft moet je het rustig proberen op te bouwen.

xxmeisjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:53

hij krijgt geen magnesium meer en wat voor magnesium ok geen idee dat moet ik dan vragen aan de eigenares
oke dat wist i kniet dan ga ik ook stoppen met dat te geven in ieder geval minder
ja hij is in de wamre zomer halverwege juli bevangen geraakt en ik oktober ook weer ja ik weet dat beweging heel belangrijk is maar wij hebben alleen een buitnebak en de weg is ook nog te gevaarlijk om op te rijden en nu kan het ook niet omdat hji hoefbevangen is ik ga het wee rustig opbouwen inderdaad

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:34

Buitenzinnig schreef:
Maar wel allemaal "easy keepers" die - zoals bijna alle paarden - dicht bij hun oorsprong zijn gebleven. De enige die ik in dit rijtje totaal niet kan plaatsen zijn de "warmbloods". Het zou ook nog iets te maken kunnen hebben met de bespiering/type van de spieren, waarbij dan de Quarter weer "buiten de boot" valt..... Het zijn bijna allemaal stayers, behalve de Quarter, die juist een spierstelsel zou moeten hebben dat explosief kracht levert. Ik moet bekennen dat deze informatie ergens heel ver in mijn geheugen zit....(*graaft diep* ;) ) Ik kan het dus best mis hebben, maar verschillende types spieren hebben een andere verbranding en dus andere afvalstoffen....

Spieren kunnen idd verschillend opgebouwd zijn, een spier bestaat uit rode en uit witte spiervezels, waarbij iemand die veel kracht moet leveren meer witte spiervezels heeft en iemand die op uithoudingsvermogen traint meer rode spiervezels heeft. Ik weet helaas niet hoe het zit met de verbranding.... :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:40

Meisje kun je niet in de wei wandelen anders? Dat doe ik in het begin ook tot ze weer goed op het harde kunnen lopen.

Hier gelukkig goed nieuws, het lijkt erop dat grietje haar kerstmaal redelijk goed teboven is gekomen. Ze liep gister wel wat voorzichtiger en stijver, maar ik heb het voer wat geminderd verder en het lijkt nu wel weer goed te gaan eigenlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:26

Romeorowan@...hoe is het met Indiana?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:43

Amable_Chica schreef:
Spieren kunnen idd verschillend opgebouwd zijn, een spier bestaat uit rode en uit witte spiervezels, waarbij iemand die veel kracht moet leveren meer witte spiervezels heeft en iemand die op uithoudingsvermogen traint meer rode spiervezels heeft. Ik weet helaas niet hoe het zit met de verbranding.... :(

Je hebt aërobe en anaërobe verbranding (met of zonder zuurstof) Explosieve actie verbrandt zonder zuurstof (denk aan een springpaard die veel kracht moet zetten in korte tijd) maar daarna ben ik het spoor ook bijster hoor :+ Het schijnt ook dat de krachtpatsers kortere spieren hebben dan de stayers (iemand die gewichten heft, heeft andere spieren dan iemand die voor een marathon traint) Een Quarter, die ooit gefokt was op het rennen van een kwart mijl (400 meter), heeft dan - als het goed is - korte spieren die anaeroob verbranden. Ik kan me zo voorstellen dat die snelle suikers nodig hebben om de motor zo explosief te laten werken.... Er zit hier vast iemand in het topic die van de hoed en de rand weet....

Capop, fijn dat Grietje het overleefd heeft!!!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:10

Hoi allemaal! Was even afwezig wegens kerstziekte %) Misschien was het diner niet helemaal goed? ;) Maar enorm bedankt vast voor alle reacties op mijn vragen! Super!

Romeo, ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat?

Capopjekop wat fijn dat Grietje er goed doorheen is gekomen!

Bedankt paars voor al je uitleg! Zeer interessant allemaal! In eerste instantie had mijn smid het spoelen ook genoemd bij het spierbevangen zijn. Toen daar de hoeven bij zijn gekomen en mijn vraag: wat nu? zei hij nog steeds, spoelen...

Jee buitenzinnig, jullie paard is dus erg mager? Dat is ook al iets wat je niet direct verwacht bij een HB paard hè? Nu weet ik wel dat er veel andere oorzaken voor te vinden zijn, maar mensen denken toch vaak wel het eerst aan overgewicht.
Lijkt me wel moeilijk om hem/haar nu op gewicht te krijgen/houden als ze op een dieet staat!

Wat fijn Isapaardje dat je goede hoefschoenen hebt gevonden! Is het moeilijk ze in zo'n kleine maat te vinden eigenlijk?

xxmeisjexx ook jij veel sterkte met je pony! Ik vind het knap dat je je zo inzet en hoop dat je alle medewerking van de eigenaar krijgt, zodat hij snel (en hopelijk voor langere tijd) opknapt!

lolclub ik stuur je even pb voor de namen van de DA enzo ;) Maar ook jij bedankt voor je informatieve stuk tekst!!

Hoe het met die verbranding zit heb ik geweten en eens een heel stuk over gelezen. Helaas heb ik een brein die meestal alleen de cloe onthoudt en helaas niet de onderbouwing... :o
Maar je kunt aan de bouw vaak wel zien welk type ze zijn inderdaad. Zo is een arabier rank gebouwd met lange slanke spieren (duursporter) en een quarter korte dikke spieren (sprinter)
Bij mensen net zo. Die marathonlopers zijn vaak heel lang en slank en de sprinters veel voller en krachtiger. Daar sluit de verbranding dan op aan.
Ik zal eens kijken of ik dat stuk nog terug kan vinden. Misschien heb ik het wel opgeslagen...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:41

Citaat:
Jee buitenzinnig, jullie paard is dus erg mager? Dat is ook al iets wat je niet direct verwacht bij een HB paard hè? Nu weet ik wel dat er veel andere oorzaken voor te vinden zijn, maar mensen denken toch vaak wel het eerst aan overgewicht.
Lijkt me wel moeilijk om hem/haar nu op gewicht te krijgen/houden als ze op een dieet staat!

Nee...hij was veel te dik!!! In ons geval een samenloop van omstandigheden te beginnen met een verkeerd voerbeleid op zijn vorige stal (jojo effect en vreetbuien...het zijn soms net mensen :+ ), toen 2x achter elkaar verhuisd en dus 2x nieuwe vrienden (stress) vervolgens een debiele winter (begin 2010) en wij volop in de verhuisstress en geen tijd om hem te laten bewegen. Op zich denk je dat hij in de winter wel zal afvallen zoals altijd... maar had buiten het erg goede hooi gerekend dat hij hier kreeg (en ik was zo blij met mijn fantastische weidehooi ;( )
Bovendien (ik schaam me er diep over) valt het niet op dat hij zo erg dik is... het gaat geleidelijk...ze zijn niet in 1 nacht 100 kilo aangekomen en door de dikke vacht valt het ook niet zo op.
onder een foto van verleden jaar november op de eerste dag dat hij in het Brabantse aankwam:
Afbeelding
Nu ik het zie denk ik OMG hoe heb ik het ooit zo ver kunnen laten komen :n
Afbeelding
En bovenstaande is genomen rond de kerst, dus pas een weekje oud of zo.... (het gaat om de Fjord!! ;) )
Hij was in de zomer wel afgevallen, maar nog zeer gevoelig uiteraard.
Hij krijgt geen hooi meer, maar graszaadhooi en op het land mag hij maar kort en met een graasmasker. Verder hebben we een paddockparadijs aangelegd en moeten ze dus lopen om bij voer/water/schuilplek te komen. Zou hou je ze wel dun...dat en het koude weer :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:49

@BZ: jémig zeg, dát scheelt een stuk !!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:07

:oo :o Ik had niet door dat je het sarcastisch bedoeld had dat hij nu echt mager was ;) Maar wat DD al zegt, je ziet wel verschil zeg!
En het is gewoon zo dat als het zo geleidelijk gaat je het minder goed ziet. Zo gaat het met alles ;)

Dat paddock paradise is leuk! Heb ik toen bij Jeddah gezien! :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:22

Hij was sinds het voorjaar al 50 kilo kwijt, maar werd nòg een keer bevangen ;( (schijnt iets met "na zonneschijn komt regen" te maken te hebben) We voelen nu ribben!!! Ik wist niet eens dat hij die dingen hàd!!! :D :P

Jeddah en ik hebben ongeveer tegelijk die PP aangelegd en elkaars' fotootjes zitten bekijken ... het werkt echt fantastisch en voor mij niks anders meer...alhoewel zo iets als het olifantenverblijf bij Blijdorp me ook wel trekt....niet echt een pad, maar wel veel te ontdekken voor de paarden.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:38

Als ik nu foto's terug zie van Shinouk voor de bevangenheid en na de bevangenheid denk ik ook WOW WAT WAS ZE DIK! Maar op dat moment ben je er aan gewent... Ik dacht altijd dat het wel mee viel hoe dik ze was.... Maar daar kan ik nu niks meer aan doen.

Op dit moment is Shinouk kreupel (niet door de hoefbevangheid) en onder behandeling van een chiropractor maar nu mag ik alleen stappen. Er is een natuurlijk geneeskundige bij geweest en nu krijgt ze van mij een reinigingskuur. Maar ik moet dit door voer mengen. Nu krijgt ze dat door de luzerne heen en verder krijgt ze geen krachtvoer. Maar ze wordt nu wel dikker..... :( Terwijl ze juist zo mooi slank was... Iemand nog tips?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:40

Minder voeren of meer stappen :)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:47

Hmm minder hooi geven dan? Ik mag niet langer dan een half uur stappen....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:53

Deel hooi vervangen door eetbaar stro of graszaadhooi....

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:08

Dat ga ik iig maar proberen, ze eet nu haar stro ook al op! Dus dan iets minder hooi geven.
En hopen dat de sneeuw een beetje weg blijft.... Want nu is het soms onmogelijk om het pad af te komen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:09

INDIANA, echte naam Pocos Charming Miss, is niet meer hier. We hebben haar laten gaan.
Ze is onderweg naar de eeuwige groene weide, waar geen restricties gelden ten aanzien van de hoeveelheid gras, waar de fructaanindex er niet toe doet en waar het altijd heerlijk voorjaarsweer is.

Ik zal haar vreselijk missen en haar 3 kinderen die ze mij heeft toevertrouwd zullen hun moeder en alphamerrie ook missen maar het is goed zo.

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:10

@romeorowan
Koude rillingen hier. Wat triest. :(:) Ik wens je heel heel veel sterkte.
Liefs Corinne