Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:19

HolyPope, ik heb geen traditioneel bekapper erbij gehaald. Hij is een anatomisch natuurlijk bekapper, begonnen als traditionele hoefsmid maar overgegaan op natuurlijk maar met oog op de anatomie, i.t.t nb-ers, die daar niet op letten

Anatomisch bekappen !

Anatomisch bekappen is een geevolueerde versie van natuurlijk bekappen. Naast de gewenste hoefvorm wordt hierbij ook gekeken naar het bewegen, gestel en gebruik van het paard. Naast gedegen kennis van de hoeven is mijn kennis uitgebreid met een studie over de spieren en het bewegingsstelsel van het paard waardoor ik holistisch kan werken en mij natuurlijk anatomisch bekapper noem

Bovenstaande heeft hij op zijn site staan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:22

Ja, dat anatomisch bekappen kwam ik laatst ook ergens tegen als kreet. Ben vooral benieuwd wat die "gewenste hoefvorm" dan is. Heb jij daar meer informatie over Slofje?

Nachtlampje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:34

Oei, ik kan het denk ik niet zo goed beschrijven.
Ik ben er toen Thom bekapt was niet bij geweest, mijn moeder wel.
Ik heb Jaap daarna gebeld om te horen wat hij had gedaan, snapte niet alles maar kon de grote lijn eruit halen, kreeg alleen 't idee dat 't wel allemaal "op t randje van onherstelbaar" was en weet niet of ik dat zo serieus moet nemen >;)
Ben nu opeens ook heel erg aan 't twijfelen of dit wel is wat ik wil/wat goed is, over 5 weken komt hij weer om t verder bij te houden en ook de hopelijk meer uitgegroeide rotstraal te verwijderen, maar ik betwijfel of hij weet dat Thom's hoeven echt nauwelijks noemenswaardig groeien.
Hij heeft er ook met een kniptang aangezeten, waar mijn vorige bekapster zei dat Thom zo'n dunne hoefwand heeft dat dat niet nodig is/hem alleen maar ten slechte komt.
Ik spit zelf altijd alles uit met boeken en internet, maar vooral omdat het mij niet helder is wat hij nou probeert te bereiken ben ik erg aan t twijfelen of t goed is..
Op zijn site staan wel hele goede ervaringen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:37

Wat heeft de dikte van de hoefwand met die tang te maken?

Lijkt me sowieso handig om te zorgen dat je er de volgende keer bij bent. Heeft hij nog wat gezegd wat je zelf kunt doen om de rotstraal te behandelen? Als die er zit, want lijkt me als je je paard dagelijks in handen hebt dat je dan wel merkt dat zijn voeten gruwelijk meuren? Niets ten nadele van jou. Mijn twijfels betreffen die bekapper.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:45

Die bekapper zei dat thom's hoefwand zo dun is dat het allemaal met een vijl kon.
En ik heb zo'n antibacterieel ding alleen om elke dag op te druppelen, verder is er niets nodig volgens hem.
Thom's hoeven ruiken alleen zo nu en dan, en je moet wel binnen 30 cm afstand van zn hoef zitten met je neus wil je het ruiken.
Thom komt normaal jammer genoeg niet dagelijks in handen, ik ben door lange schooldagen veroordeeld tot het weekend/vrijdag, en mijn moeder gaat 1 a 2 keer doordeweeks. Verder staat hij stil, ben er ook niet helemaal blij mee maar hij is verder wel gezond en vrolijk, dus ik maak me niet teveel zorgen over dat punt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:49

@Slofje : waarom plaats je niet van fotoos. Dan weten we waar we over praten :D
Overigens gebruik je een tang als er zoveel van de hoefwand af moet dat je anders met vijlen gewoon erg lang bezig bent.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:49

Iedere hoef ruikt. Als ik met m'n snufferd op 30 centimeter van die hoeven ga staan ruik ik ook wat. Maar dat is geen rotstraal ;) Rotstraal herken je echt wel, die lucht is niet te harden.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:59

Iedere smid mag zichzelf de meest prachtige namen aanmeten, moeten ze allemaal lekker zelf weten.

Waar het bij jou Thom omgaat is dat tie goed moet lopen en kan je 'm atoomachtigigagantisch, onweernatuurlijk of weet ik het wat laten bekappen.

Maar ik had het over de achter knieen, gewoon ietsje binnendoor laten zetten.
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 01-11-11 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:06

DubbelDun schreef:
@Slofje : waarom plaats je niet van fotoos. Dan weten we waar we over praten :D
Overigens gebruik je een tang als er zoveel van de hoefwand af moet dat je anders met vijlen gewoon erg lang bezig bent.

Ik hoop er vrijdag heen te kunnen :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:04

Hallo allemaal,ik had jullie nog een foto beloofd van mijn KWPNer Fyanne,die een hoefzweer had die open gebroken was op de kroonrand.
Ik vind het er maar raar uitzien,maar de hoefsmid is vorige week nog geweest en zei dat er niets aan te doen was.Het moet vanzelf weer goed komen zei die.
Dit is haar hoef nu.
Afbeelding
Je ziet bovenop een dik stukje zitten,dat is wild vlees.
http://i40.tinypic.com/14mz7a1.jpg

Iemand een idee of ik er zelf nog iets aan kan doen?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:07

Ik heb zelf ook Jaap Tuinenga gebeld sinds de vorige bekapper spoorloos bleek...
Hij tilt de benen best hoog op vond ik. Ook hij had (lichte) rotstraal bij mijn paardje ontdekt. Zelf had ik dat ook niet geroken en Pol liep ook gewoon. Toevallig!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:16

Henkje schreef:
Ik heb zelf ook Jaap Tuinenga gebeld sinds de vorige bekapper spoorloos bleek...
Hij tilt de benen best hoog op vond ik. Ook hij had (lichte) rotstraal bij mijn paardje ontdekt. Zelf had ik dat ook niet geroken en Pol liep ook gewoon. Toevallig!

Hmmm.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:21

Dat hoge optillen kwam hem bij mij op een gratis vlieglesje te staan :)

@gohya : afwachten tot het er uit groeit. Veel meer kun je er niet aan doen. Als de wond/wand nu dicht is zou ik er ook niets aan doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:30

@DubbelDun
Dank je voor je antwoord.Hij zit idd. dicht,dus ik zal de hoef goed bijhouden verder.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:38

Henkje, heb jij de rotstraal behandeld met dat flesje dat hij aanraadde? En ging je paard er op vooruit?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:44

Als de straal inderdaad aangetast is... kan je er ook honing op smeren.

Maar wie weet is dat flesje NOG beter, was dat duur ?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:45

iets van 20 euro, voor een antibacterieel spul vond ik het wel redelijk.
De bekapper vertelde dat hij er hele goede ervaringen mee had.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:02

Ik had nog Egyptische zalf, dat probeer ik eerst.
Dat flesje leek me namelijk echt heel sterk spul.

Honing schijnt inderdaad ook te werken :)

Hier is het gewoon balen dat we geen verhard stuk in de wei hebben. Ze staan altijd buiten. Maar het weiland is absoluut niet nat ofzo en geen modder. Ik vind het nog steeds een beetje raar hoe dat rotstraal nu kan ontstaan. Paardjes zitten juist ontzettend goed in hun vel. Het ruikt ook niet echt 'typisch', maar hij heeft wel een spleet in zijn straal en bij zijn hoefballen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:20

Henkje schreef:
Ik had nog Egyptische zalf, dat probeer ik eerst.
Dat flesje leek me namelijk echt heel sterk spul.

Honing schijnt inderdaad ook te werken :)

Hier is het gewoon balen dat we geen verhard stuk in de wei hebben. Ze staan altijd buiten. Maar het weiland is absoluut niet nat ofzo en geen modder. Ik vind het nog steeds een beetje raar hoe dat rotstraal nu kan ontstaan. Paardjes zitten juist ontzettend goed in hun vel. Het ruikt ook niet echt 'typisch', maar hij heeft wel een spleet in zijn straal en bij zijn hoefballen.

Da's normaal, heet 'de middelste straalgroeve', kan bij de hoefballen behoorlijk diep zijn. Enige wat je daar moet doen is gewoon schoonhouden met langharige borstel.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn merrie sinds kort helemaal op ijzers, ze loopt nu echt super

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:59

@slofje: Hoe heet dat spulletje in dat flesje ??

Overigens; honing is wel goed bij problemen met de witte lijn (WLD) MÁÁR..... houd wel in de gaten dat er PROPOLIS in moet zitten. Dat zit niet in élke honing. Je kunt dus niet zomaar honing overal op smeren :D

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:46

Rotstraal heb je in verschillende gradaties.
Oppervlakkig, het oppervlak is aangedaan of in de zijdelingse straalgroeven de zijkanten van de straal.
Dit kan komen door het niet op tijd vernieuwen van de straal,het oude oppervakkige materiaal blijft er te lang opzitten en er gaat troep onder zitten gisten. Dit stinkt!
Oorzaken kunnen zijn een nauwe hoef die veel vuil vasthoud,een vochtige stal(potstal)vervuilde paddock en te weinig hygiene wat betreft de hoef. Het betreft hier meestal traditioneel bekapte hoeven. Of paarden met ijzers. Let op, ik verbind hier geen oordeel aan, het zijn puur observaties.
Rotstraal in de middelste straalgroef.
Dit zie je wel vaker ook bij paarden die natuurlijk bekapt worden.
Oorzaak kan zijn dat het oppervlakige materiaal zich niet op tijd vervangt of te hoog is.
Hierdoor splijt de straal onder invloed van droogte en de middelste straal groeve word dieper en lost niet makkelijk vuil. dit word er steeds verder in geperst. In combinatie met bacterieen krijg je dan vanzelf een
rotstraal in de middelste straalgroeve.
Word deze zo diep dat het helemaal tussen de hoefballen zit word het heel lastig weer weg te krijgen.
1Omdat je heel dicht bij het leven zit.
2Omdat je er slecht bij kunt.
Voor paarden is de straal heel belangrijk qua functie in de hoef. Schokdemping en groei-indicator.
Voor paarden zonder ijzers is hij dus helemaal van belang. Simpel gesteld ,te weinig straal is te weinig afgroei. Loopt je paard alleen op zachte ondergrond zal het zo'n vaart niet lopen,maar beter safe then sorry nietwaar?
Als je paard afscheiding heeft tussen de hoefballen,zo'n grijzige streep dan heeft het dier rotstraal in 99%
van de gevallen. Deze variant ruikt niet zo penetrant als de gebruikelijke variant.
Hoe een paard dat in de wei staat dit ook oploopt is niet zo'n raadsel gezien het droge voorjaar(uitgedroogde stralen) gevolgd door een kletsnatte broeierige zomer.
Snel groeiende hoeven of weinig slijtend het is maar hoe je het bekijkt,door heel veel gras dit jaar en veel nattigheid. Er waren dit jaar ook opvallend veel knutten en vliegen door al die kweekpoeltjes en dus ook voedingsbodem voor allerlei bacterieen en schimmels.
Het rotstraal product heet Thrushremedy. Het is ook geschikt voor WLD behandeling.
Het voordeel van dit spul is dat het waterdun is en heeldiep in de aangetaste plaatsen indringt en daar de oorzaak van het probleem wegneemt en een antibacteriele laag achterlaat.
Je bent dus snel van het probleem af.Bijkomend voordeel, het droogt niet uit,het cre-eert dus geen nieuwe droogtescheurtjes waar overgebleven bacterieen weer opnieuw voor problemen zorgen.

Honing Propolis is een goed spul, maar meer geschikt voor wonden. Je krijgt het ook niet in zo'n diepe spleet. En er plakt van alles aan vast.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:01

Het is voor het eerst dat ik hoor dat er verschillende varianten rotstraal bestaan...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:09

Er wordt gezegd: verschillende gradaties. Niet verschillende varianten :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:10

Nee hoor, er wordt variant gezegd:

CherokeeChum schreef:
Als je paard afscheiding heeft tussen de hoefballen,zo'n grijzige streep dan heeft het dier rotstraal in 99%
van de gevallen. Deze variant ruikt niet zo penetrant als de gebruikelijke variant.