Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marjo89 schreef:Ik meld mij hier ook, ik zoek voor mijn fjord hoefschoenen.
Mijn voorkeur gaat erg uit naar Renegades, enige ik vind gewoon te duur om ZOMAAR ff te bestellen.
Hij heeft ong 13,5 in het rond. Soms 13,3 (dit is 4 weken niet bekapt)
Ik wil hem morgen bekappen en vijlen, en dan nog eens meten.
Zelf zou ik graag pas service willen, maar wij zitten erg ver van alle pas services af..
xxVon schreef:Marjo89 schreef:Ik meld mij hier ook, ik zoek voor mijn fjord hoefschoenen.
Mijn voorkeur gaat erg uit naar Renegades, enige ik vind gewoon te duur om ZOMAAR ff te bestellen.
Hij heeft ong 13,5 in het rond. Soms 13,3 (dit is 4 weken niet bekapt)
Ik wil hem morgen bekappen en vijlen, en dan nog eens meten.
Zelf zou ik graag pas service willen, maar wij zitten erg ver van alle pas services af..
welke regio zit je?
keona schreef:Cutback is gewoon korter in de lengte.9 bij 9? Geloof dat mt 00 geen 9 bij 9 is
Marjo89 schreef:keona schreef:Cutback is gewoon korter in de lengte.9 bij 9? Geloof dat mt 00 geen 9 bij 9 is
Je hebt gewone standaard maat en daarnaast een cut back die ong dan 1 cm korter is.
Ik kan zo nergens even de goede maat tablet vinden. (zoek nog even verder)
Gevonden
De K achter de codes staat van cutback.
https://www.hufschuhe-onlineshop.de/Hufschuhe-prutsmuts/Renegade-Hoof-Boots-Classic:::25_60.html
Marjo89 schreef:Ik zij ook niks over de breedte, ik had het over de lengte
Ik had idd over 9 x9 maar is 10 x 10..
Denk dat er gewoon niet genoeg markt is voor de kleinere modellen.
Letizia schreef:Hallo allemaal
3 weken geleden is mijn paard van achteren van de ijzers gegaan, maar vrees dat we het zonder hoefbescherming niet gaan redden. Nu denk ik dat hoefschoenen de beste optie zijn, maar weet niet zo goed welke. De hoeven zijn helaas wat vervormd door de ijzers, hoewel ik vind dat ze behoorlijk rap bijtrekken nu de ijzers er van af zijn. Voorlopig wordt het paard nog traditioneel bekapt. IJzers van voren zitten er nog onder, maar als de hoefschoenen goed bevallen, gaan die ijzers er ook van onder.
Op dit moment is de hoef langer dan breed, maar ik denk dat dit nog wel redelijk gelijk gaat trekken, maat: 11cm lang, 9cm breed. Zeker in de winter periode zijn we genoodzaakt om veel op het asfalt te rijden en hoewel we nu nog in de opbouwende fase zitten, is het wel de bedoeling straks weer 1 á 2x per week ritten van 20+km te maken en kleinere rondjes tussendoor.
Ik zat zelf naar de Easyboot (new) Trail te kijken, maar twijfel of we daar niet "te intensief" voor rijden?
Wellicht weet iemand nog een passer in omgeving Zeeland (provincie)?
Jotoma schreef:Mijn paard zijn hoeven slijten sneller dan dat ze groeien. Loopt dagelijks op t land of in de bak en moet twee keer een stuk van 10 meter per dag over t harde. Bij t kappen komt er nauwelijks wat vanaf en ondanks dat loopt hij vaak een klein weekje nog wat gevoelig op die 10 meter.
Buiten rijden doen we vooral over zachte ondergrond, maar als er een ongelukkig liggende steen zijn zool ontmoer, reageert hij daar ook gevoelig op.
Ik ben me wederom op hoefschoenen aan t orienteren. Het gene dat me het meeste tegen houdt is dat je bij hoefschoenen zelf de hoeven moet bijhouden. Ik zou niet weten hoe. Ondanks dat ze niet hard groeien, blijft de hoef niet 8 weken lang mooi rond.
Wat doen jullie tussendoor voor het bijhouden van de hoeven en hoe hebben jullie dit geleerd?
En hoe kom ik erachter wat de beste hoefschoenen zijn voor mijn paard?
Gebruiken jullie ze alleen buiten of ook in de bak?
Jotoma schreef:Ik wil het heel graag, alleen ik wil niet als leek zo maar gaan prutsen aan die hoeven. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe anderen het doen en of dit goed zelf aan te leren is.
Kort houden doet hij uit zichzelf wel behoorlijk, maar niet rond. Ik heb bijv wel gekeken naar de fra rasp en of die voor ons voldoende zou zijn.
@marjo: mijn paard heeft helaas niet de beste hoeven. Na 4,5 jaar puzzelen heb ik ze er met mijn huidige smid op zn best bijstaan, maar als ik buiten ga rijden slijt er teveel af en ze groeien gewoon niet hard. De smid vijlt rond, werkt de stralen bij en haalt daarbij (denk ik) stukjes van de zool af. Ik denk dat hij dus ook gevoelig is op zn zolen.
Ik heb me ingelezen over een cursus natuurlijk bekappen, maar ik lees te veel verschillende ervaringen over hoe dit bevallen is. De negatieve verhalen hebben behoorlijk indruk achter gelaten en om die reden voel ik me er niet comfortabel bij om na 1 dag cursus zelf de hoeven bij te kunnen houden.