[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:05

nou Yellowfish gefeliciteerd met je functie.

Ik heb net een nieuwe zak Marstall Vito opengemaakt en ik heb nu ook de 'echte'. Indiana heeft net voor het eerst de Energy Kern Mix gehad en dat gaat zonder probleem naar binnen. Had eigenlijk ook niet anders verwacht.
En nu maar wachten tot ze net zo begint te stuiteren als Wendy de huifbedpony.

Ik geef de 'gezonde' paarden toch maar wat ik voorheen ook gaf, nl. Subli ponybrok met Subli zonder. Dat is muesli zonder melasse, zonder haver en zonder GMO. De gehaltes van de ponybrok en van de subli zonder zijn ook vrij laag.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:02

romeorowan schreef:
En nu maar wachten tot ze net zo begint te stuiteren als Wendy de huifbedpony.

Wendy stuitert niet meer (heeft niets met de energiekernmix te maken hoor).
Ze is echt heel erg ziek Verdrietig
Er werd gedacht dat ze weer bevangen was, maar eerste testen wijzen heel wat anders uit.
Vermoedelijk zit er wat in haar hersenen. Meer weet ik er nog niet van.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:18

@ Isapaardje
Ach gut dat klinkt niet goed. Heel sterkte!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:18

Oh gos, wat sneu. Wat heeft ze dan voor klachten?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:23

Isa, wat naar! Wat zijn de symptomen ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:08

Ze liep (nu al weer 4 weken geleden) alsof ze bevangen was; hoewel de voeten niet warm waren en er ook geen directe oorzaak voor was. Pijnstillers leken te helpen, evenals hoefschoenen. Röntgenfoto's lieten geen afwijking van binnen zien, hooguit een wat te dunne zool ... kwestie van aangroeien dus.
Het ging een tijd geleden wat beter, maar ineens weer slechter. Ze loopt heel raar ... niet gevoelig, maar ene keer stijf, andere keer met rare overdreven stappen alsof ze niet goed meer weet hoe ze haar voeten moet zetten. Afgelopen maandag onder het huifbed leek het na een paar rondjes wat beter te gaan, tot ze ineens dan weer door een koot zakte, dan weer een krampachtige beweging van het achterbeen maakte (hoog optrekken) ... dus er onderuit en naar de dierenarts (we dachten een vorm van spierbevangenheid en dan moeten ze dus wel rust hebben). Daar is bloed afgenomen en dat wordt nu onderzocht. Verder zijn ze hoef voor hoef gaan verdoven, maar zelfs toen ze 4 bijna volledig verdoofde benen had (dus in feite zouden alle pijnprikkels over moeten zijn), bleef ze die spastische manier van lopen houden, ene keer goed, andere keer ineens een spierkramp of trekbeweging of hoe je het noemen wilt.
Dit schijnt een disconnectie of zoiets in de hersenen te zijn die de beenspieren aanstuurt. Als dat werkelijk zo is, ziet het er slecht uit.
Er worden nog wat meer testen gedaan binnenkort en de eigenaar moest bepaalde dingen in de gaten houden, maar hoe en wat daarvan weet ik op dit moment niet. Weet alleen dat we waarschijnlijk een huifbedpony minder gaan hebben en dat is niet best ... we hebben haar hard nodig en zullen nu met spoed de training van een andere pony moeten gaan beginnen. Op dit moment valt de moeder van Wendy in, maar dat beestje is al 32 en het is eigenlijk niet te doen dat ze 10 tot 15 ritten op een middag zou moeten lopen ... Maar ja; dat is een bijkomstigheid, hopelijk komt er bij Wendy wat anders uit als ze verder gaan kijken (ik zat nog te denken aan een blokkade in de rug oid) ? Iemand nog een idee?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:26

Arme Wendy.

Toen ik je verhaal las, dacht ik ook aan problemen in rug of bekken. Het doet mij denken aan mijn oude hond. Zijn heiligbeen was gekanteld en haakte af en toe vast onder zijn heupbeen. Ze dachten eerst dat het HD was of artrose. Door manuele therapie werd het bekken rechtgezet en de stand heiligbeen gecorrigeerd. Dit moest ik elk half jaar laten doen en hij heeft het nog 4 jaar zo goed uitgehouden.
Hij had ook zulke symptomen: plotseling de achterpoot heel hoog optrekken, helemaal verkrampt. Soort uitstralingspijnen van de beknelde zenuwen.

Helaas ben ik geen arts en kan ik zo ook geen diagnose stellen. Heel veel beterschap voor Wendy, ik hoop dat ze snel uitvinden wat er aan de hand is, zodat de juiste behandeling ingezet kan worden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:30

He jakkes Isa! Dat klinkt helemaal niet goed... Hoop dat het allemaal meevalt en te verhelpen is! Ach gut Sterkte!

@Yellowfish, gefeliciteerd met je functie Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:08

Isa, klinkt idd niet heel goed. Zou het ook een vorm van ataxie kunnen zijn ? Wel vreemd dat het zo plotseling op zou duiken dan. Wellicht is wat Janouk zegt ook wat. Ik hoop dat ze snel weten wat het is, knuffel voor Wendy..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:08

Het gekke lopen zit ook in de voorbenen, niet alleen achter dus.
Paar jaar geleden heeft ze eens vocht achter de hersenen gehad en toen kreeg ze een soort van epileptische aanvallen. Zag er helemaal eng uit. Oorzaak ook toen onbekend (misschien klap gehad van ander paard?). Kwam zelden voor. Gelukkig de medicatie toen aan. Maar misschien dat er toch wat anders heeft gezeten toen, wat nu weer 'terug' is?
En misschien een en/en verhaal?
Zal toch het verhaal van Janouk voor de zekerheid aan de eigenaar voorleggen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:28

Wat sneu zeg, terwijl het net weer zo goed met haar ging... Verdrietig
Ik zal iig flink voor haar duimen en hopen dat ze weer beter wordt, maar het klinkt behoorlijk ernstig.
Jakkes...waarom worden dieren en mensen toch ziek???

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:08

Nee dat klinkt helemaal niet goed. Mijn eerste gedachte was een beknelling van zenuwen in de hals of een tia/beroerte.
Sterkte!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:15

Hmm, die van mij doet sinds een paar dagen ook gek met haar benen..

Ze gaat tijdens het stappen af en toe door haar linker voorkoot en wou niet meer draven. Ze had de dag ervoor 24u op het gras gestaan (shame on me - het ging net goed) en ik dacht ergens dat het een voorteken op hoefbevangenheid zou zijn. Dus heb de weidegang terug drastisch verminderd. Duidelijk tegen haar zin want nu draaft ze wel hoor.. de hele paddock rond en bokken naar haar maatje. En als ik haar dan even op de wei laat, scheurt ze in volle rengalop weg.

Maar daarnet stond ze stil in de paddock en af en toe een enorme knap terwijl ze door die koot schiet... stilstaande dus...echt raar.

Ze heeft nochtans geen warme hoeven, geen pulsatie en staat niet dik.

Iemand dit al eerder gezien??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:26

arme wendy...het lijkt wel iets neuralgisch..
lieke-m,wat raar....nou ,wat een vage dingen hier zeg....moeilijk hoor!

Wombat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:14

Hallo Wilawander,

Dat is een heel interessant stuk. Bij de behandeling schrijf je ook heel wat, zoals "schema subkutaan spuiten van Heparin".
Maar waar kun je Heparin verkrijgen ?

Groetjes,

Stefan

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:40

Jeetje wat een verhalen zeg.
Echt sneu voor de pony Wendy, het klinkt niet al te best Verdrietig
Hopelijk gaan ze toch iets vinden wat te verhelpen is!

Ik post hier eigenlijk even, omdat ik nu voor het eerst ook met hoefbevangenheid te maken heb.
Ik heb een haflingerruin van 4 jaar en sinds 1,5 week loopt hij niet meer goed; "hij loopt op eieren".
Ik dacht eerst dat het een rijtechnisch probleem was, maar mijn stalhoudster dacht meteen aan hoefbevangenheid.

Ik ben namelijk onlangs van stal veranderd en op de oude stal stond Stan op een super kaal land (stond eigenlijk geen eetbaar gras op) en nu staat hij op mooi vol land.
Daarbij rij ik hem nog maar vanaf mei intensief, maar ben ik in augustus wel een fanatieke week met hem de bossen in geweest.
Een combi van te veel fructaan en te intensieve arbeid, brengt ons op hoefbevangenheid.

Afijn, ik heb dinsdag meteen de hoefsmid laten komen maar die zei dat het geen hoefbevangenheid is (dat had hij binnen 1 minuut gezien). Maar hij heeft wel de (voor)ijzers er af gehaald.

Gister zou ik vol goede moed weer een rustig ritje maken, maar al snel voelde ik dat Stan niet goed liep.
Ik dus weer naar stal en dit keer mijn stalhoudster er bij gehaald (door omstandigheden had zij het nog niet met eigen ogen gezien).
Die zag hem lopen en zei meteen dat de hoefsmid het dak op kan, dit is een hoefbevangen paardje.

Verdrietig

Gelukkig zijn we er erg vroeg bij, want Stan loopt nog best wel goed.
Waarschijnlijk is dit echt het beginstadium.
Toch staat hij nu overdag in de rijbak ('s nachts gewoon op stal) en krijgt hij over de hele dag 3 plakjes hooi ('smorgens en 'smiddags in de bak en 'savonds op stal).
Hij kreeg altijd een kilo krachtvoer, wat bestond uit 1/2 basisbrok, 1/4 muesli en 1/4 haver.
Nu krijgt hij 2 handjes pavo natures best ('smorgens en 'savonds 1 handje voor het idee, anders slaat hij de hele boks kort en klein).
Omdat hij nog redelijk goed loopt geef ik Stan aan de hand beweging (longeren, los door de bak en als hij weer wat beter loopt wandelen), dit om de gifstoffen zo snel mogelijk te laten afvoeren.

Nu is eigenlijk mijn vraag hoe ik nu verder moet als Stan weer helemaal goed is?
Wat voor krachtvoer kan ik het beste voeren (we hebben hier een leverancier van Pavo en van Hippostar).
Kan hij straks wel weer het land op, of moet hij voortaan op een kaal landje alleen staan?

Het is voor mij allemaal nieuw, dus advies is welkom.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:55

wat rot van je paardje!
naar mijn idee gewoon geen krachtvoer meer,wat jij voerde vind ik vrij rijk voor een haflinger,dat is vragen om problemen.
je moet niet vergeten dat het een sober ras is,en normaal met weinig toe kan.
wel gewoon hooi natuurlijk,en een goed zoutblok,ik lees vaak hier dat mensen met haflingers er kilo's krachtvoer in gooien,de gevallen van zomerexceem en hoefbevangenheid komen dus vaak voor.
zolang je er een uurtje per dag op rijdt en geen vreselijke prestaties van verlangd zoals endurence,crossen,of kilometers aangespannen rijden,kunnen ze het gewoon doen met hooi en wat weidegang....op een niet te vette wei.
als je er snel bij bent ,kan hoefbevangenheid snel genezen,zonder vreselijke gevolgen....blijft je pony echter te vet is de kans op herhaling vrij groot,meestal met blijvende gevolgen,een dusdanig verstoorde stofwisseling dat je een grote kans hebt op insuline resistentie.
hoefbeenkantelingen bij een tweede crisis...
heel voorzichtig zijn met voeren dus,en weidegang....voor de rest van zijn leven ben ik bang....en denk daar niet te licht over,het komt maar al te vaak voor dat mensen denken het is over en hop weer op het land,en kort daarna zijn ze dus weer hoefbevangen....sterkte verder!
(heeft je pony wel medicijnen?)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:22

Donkerwolkje, ook ik leef met je mee. Wel vraag ik me af of je de DA al hebt laten komen en je pony medicijnen heeft ?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:15

Isapaardje heeft Wendy nog wel gevoel in de achterhand en als je de staart optilt voel je dan nog lichte weerstand of voelt het als een bosje strotouw ?
Ik vind je verhaal nl. klinken naar een hersenbloeding of tia.
De symptomen komen erg overeen met mijn ruin een paar jaar terug en dat bleek een hersenbloeding te zijn.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:51

@ Geerke en Nado: bedankt voor de reactie en Gerke bedankt voor de adviezen.
Ik heb zojuist contact gehad met de dierenartspraktijk.
Ik was al goed bezig door hem in de rijbak te zetten en laag in het voer te houden.
Verdre had ik hem dinsdag een deken op gedaan wat ook niet verkeerd was.
De DA zelf belt mij straks nog even terug om te horen of het ook nodig is om langs te komen.

Stan is niet vreselijk erg hoefbevangen, want tot nog toe heeft hij elke ochtend een gekke-half uurtje Lachen
Maar zodra hij op het harde moet lopen of belast wordt, dan loopt hij als een hoefbevangen paardje.
Ik zal hem straks ook nog even temperaturen.

Helemaal niet leuk dit Verdrietig

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:13

Up-date

De DA heeft mij net terug gebeld en ik heb haar het hele verhaal uitgelegd.
Ze gaat geen pijnstillers geven, omdat Stan op dit moment op het zachte nog best goed loopt en zelfs nog idiote momenten heeft.
Verder moet ik hem in beweging houden; de eerste dagen aan de hand en als het beter gaan kan het aan de longeerlijn. En dan goed stappen (niet draven/ galoperen).
Wat eten betreft vond ze het niet erg om Stan een klein handje basisbrokjes te geven tijdens voertijd, dat liever dan dat hij zich bezeerd om eten te krijgen.
Ik moet hem nog wel even temperaturen en als dat te hoog is dan moet ik dat nog even aan hara door geven.

Het weekend aanzien en mocht het na het weekend toch niet beter zijn, dan weer even contact opnemen.
Al met al zijn we op de goede weg dus *zucht* Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:27

Hier wordt hard geduimd dat Stan over het weekend opknapt!

Liefs Corinne Ach gut

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:00

Met mijn Stan gaat het gelukkig prima, hoop dat die van jou ook snel opknapt. Longeren zou ik even niet doen, dan maar veel wandelen, zoveel mogelijk rechtuit en op zijn eigen benen. Longeren geeft een erg eenzijdige belasting, ook in die gevoelige hoeven waarin je niet wil dat dat hoefbeen rare dingen gaat doen. Sterkte ermee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:37

Wombat schreef:
Hallo Wilawander,
Dat is een heel interessant stuk. Bij de behandeling schrijf je ook heel wat, zoals "schema subkutaan spuiten van Heparin".
Maar waar kun je Heparin verkrijgen ?

Je berichtje is wat 'ondergesneeuwd' ondertussen. Ik zie dat het je eerste post is en dat je nieuw bent op bokt. Daarom een tip. In geval van dit soort specifieke vragen gericht aan 1 persoon, kun je beter die persoon een PB sturen. Dan heb je sneller en gerichter antwoord.
Wilawander is wel de TS (topicstarter), maar hier al een tijd niet meer gesignaleerd.
De vraag die je stelt zegt mij, en ik denk vele posters van dit moment met mij, helemaal niets.
Aan de andere kant ben ik wel benieuwd waarom je dat wilt weten (vanuit welk standpunt bedoel ik ... als hoefsmid zijnde, als eigenaar van een bevangen paard, als dierenarts?).

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:43

Isapaardje, gaat het alweer iets beter met Isabella? Geef haar maar een dikke knuffel van me. Ach gut
Over de Heparin....volgens mij -weet niet zeker- is dat werk voor een DA en kunnen wij "leken" daar niet aan komen. Ik zou sowieso nooit zomaar wat inspuiten zonder overleg met een DA, vooral niet als een teveel schade aan kan richten.

Donderwolkje schreef:
Stan is niet vreselijk erg hoefbevangen, want tot nog toe heeft hij elke ochtend een gekke-half uurtje Lachen
Maar zodra hij op het harde moet lopen of belast wordt, dan loopt hij als een hoefbevangen paardje.
<knip>

Helemaal niet leuk dit Verdrietig

Zolang hij nog elke ochtend gek kan doen zal het allemaal gelukkig wel meevallen (Victor "deed" helemaal niets meer toen hij bevangen was), maar nu is het de kunst om te zorgen dat het niet erger wordt...eenmaal hoefbevangen geweest betekent wss levenslang een patiëntje. Verdrietig Je zit iig in een goed topic, lees alles eens rustig door en kijk vooral ook eens op de site van Isapaardje (zie haar onderschrift), daar haal je heel veel goede info én ervaringsverhalen vandaan. Ja
Ook ik zal voor je duimen....