[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:11

Natuurlijk begrijp ik dat men alles wil doen en proberen, als paard ziek is, maar ik zou toch een beetje oppassen met allerlei 'alternatieve' supplementen enzo, in een acute fase. Stond gisteren ook weer een stuk over een Engels onderzoek, hoop dat het niet voor paarden geldt.
http://www.bbc.co.uk/news/health-12060507

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:13

@paars : interessant stuk, maar zou je mij als lekk kunnen uitleggen waarom een oplossing dan zout moet zijn, kan het niet gewoon water zijn ??
Zout is in grote hoeveelheden toch ook schadelijk voor de nieren en die wil je juist sparen ??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:19

SusanW In mijn geval heeft het ook lang geduurd eer het helemaal over was..... met ups en downs toch wel een half jaar. In ons geval alleen bekappen, ondersteunende middelen en aangepast voer (was al "mager" nu "graatmager" :(:) ) en uiteraard zo veel mogelijk rustig bewegen op een geschikte ondergrond.

DD, interessant stukje...heb het opgeslagen, bedankt!

Paars, ook interessant... en gezien alle ervaringen die we hier al een poosje aan het delen zijn: "ik snap absoluut niet dat de voerfabrikanten nog met droge ogen kunnen beweren dat hun producten zo gezond en doordacht samengesteld zijn" %)

*edit* Mysa, Ik ben vroeger apothekersassistente geweest (heel vroeger ;) ) dus ik weet wel iets van medicijnen. Ik ben ook niet perse vóór homeopathie of natuurlijke middelen, maar heb inmiddels wel geleerd dat niet alle allopathische geneesmiddelen altijd maar goed zijn. Helaas is dat vaak symptoombestrijding, terwijl je de oorzaak moet aanpakken en dan het lichaam kunt ondersteunen. Wanneer ik kiespijn heb, neem ik een hoge dosis ibuprofen en maak een afspraak met de tandarts. (symptoombestrijding en dan aanpak van de oorzaak) Ik ga niet aan de treurwilg in de tuin knabbelen en op een kruidnagel zuigen. Maar wanneer mijn probleem ten grondslag ligt aan niet functionerende organen, ga ik die niet nog eens extra belasten met moeilijk afbreekbare middelen... dan maar een beetje meer pijn en een iets minder belastend middel. Iemand die een baby met een verteringsprobleem op rijstwater zet voor langere periode dan 1 dag, is in mijn ogen volstrekt idioot. Zo'n kind heeft heel veel voeding nodig om te groeien en zich te kunnen ontwikkelen. Iemand met een gapend gat in zijn lijf, wikkel ik ook niet in de rode koolblaadjes, daar ga ik mee naar 1e hulp en laat er eventueel een lading antobiotica in spuiten.
Je ziet helaas vaak dat de ouderwordende mens wat hart- en gewrichtsklachten krijgt. Dan komen er een lading pillen op de plank waar je "u" tegen zegt...vervolgens krijgen ze verwerkings problemen van al die middelen (bijwerkingen) waar ze dan ook weer pillen voor krijgen...en dan geeft dat weer een interactie met... enz. enz. enz.
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 26-12-10 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:21

Jannepauli: Indiana had eerst dunne mest, 2 weken later krampkoliek, daarna een ca. een week iets hangerig en weer een paar weken later begon ze gevoelig te lopen. Na een aantal dagen gevoelig lopen ben ik pas aan de bute begonnen. Nu denk ik ongeveer 2 weken geleden.
Dus de dunne mest en de koliek kwamen niet door medicijnen. Ik vraag me zelf af of de dunne mest en de koliek het begin zijn geweest van de HB?
Haar hals is overigens ook weer keihard.

Susan: in 2005 heeft het bij Indiana ook erg lang geduurd, toch zeker een half jaar heeft ze gesukkeld.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:45

Een zoutoplossing die wordt gebruikt als infuus is een zg. fysiologische zoutoplossing. Het zout hierin is 0,9% en komt overeen met het zoutgehalte in de lichaamsweefsels. Denk bijv. aan je tranen, zie smaken ook wat zout). Met infuusvloeistoffen kan je de druk in de bloedbaan en die in de cellen/weefsels beïnvloeden. De term hiervoor is osmose. Met fysiologisch zout vul je eigenlijk voornamelijk de bloedbaan, en trek je vocht aan uit de weefsels naar de bloedbaan. De nieren spoelen dat overmatige vocht eruit. Maar het kan ook zijn dat er juist vocht nodig is ín de weefsels, dan geef je weer andere vloeistoffen.
Even een bizar maar misschien beeldend voorbeeld over verschillen in concentratie. Bij een verdrinking in zoet water vind men weinig water in de longen. Dat wordt namelijk linea recta via de longen naar de bloedbaan getransporteerd. Bij zoutwater ontrekt het zouter water juist vocht aan de bloedbaan en lopen de longblaasjes vol. Het heeft allemaal te maken met concentratie verschillen. Zo wordt het vocht juist náár of úit de weefsels getransporteerd.
Het lichaam heeft zelf vrij gecompliceerde processen om het zuur-base evenwicht in stand te houden. Via de nieren (kunnen een zuurremmer aanmaken) of de ademhaling (door extra kooldioxide af te blazen). Is het iets duidelijker geworden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:48

Yep heel duidelijk. Thanks.
Overdreven gezegd verdrink je in zout water dus eerder als in zoet water ??

Ik dacht dat door het zout de nieren eerder werden belast, maar dat is dus niet zo.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:56

Dat wordt het ook. Bij gezonde nieren is dat in acute gevallen dus geen probleem. Anders wordt het als de nieren niet goed meer werken, dan kunnen ze die hoeveelhouden vocht en zouten niet aan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:04

Je eerste vraag: denk dat je even snel verdrinkt, maar de kansen om bij reanimatie en daarna er goed uit te komen lijken groter bij zoetwaterverdrinking. Maar zeker weten doe ik dat niet! Bij zoetwater heb je ook beschadiging door het water van de longblaasjes, maar minder longoedeem. Denk dat het uiteindelijk van allerlei factoren af zal hangen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:09

Eerste ervaringen met Isabella's kerstcadeautje .. RX hoefschoenen van Easyboot .. zijn zeer positief.
Lichte hoefschoen. Even wennen met aantrekken (is anders dan de rest, maar wel makkelijk) en toen de grote vraag ... hoe loopt ze ermee.
Nou dat wilde Isabella wel even laten zien.
Je kan er mee rollen, draven en galopperen :D
Geen foto's daarvan (uiteraard geen camera bij; ik had geen idee dat ze zo maf wilde gaan doen met haar nieuwe schoenen; ik wilde ze eigenlijk ook alleen nog maar even passen ... maar ze waren al gelijk niet meer te ruilen haha; ze was er echt blij mee leek wel).

Hier wel een foto van de schoenen toen ze stilstond (ja hooi he :P)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TPRCR3ZF.jpg

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 03:19

paars schreef:
SusanW, heb even gegoogled, je smid zegt zoiets ook niet zomaar natuurlijk. Kwam deze linktegen.

Interessant stuk maar dat heeft niets met het HB te maken.. Spierbevangenheid is een héél ander verhaal en daarbij komen, zoals ook omschreven, hele andere stoffen in het bloed vrij. Iedereen die sport kent toch de sportdrankjes met electrolyten ( ook een 'zout' drankje) en aan sportpaarden wordt ook voer met electrolyten gegeven na zware inspanning ( zweet = vocht en zoutverlies). Maar het verhaal gaat zeker niet op voor HB en te stellen dat er bij infecties ook afvalstoffen in het bloed komen gaat niet op.
Overigens zij wel opgemerkt dat vaak HB in eerste instantie als SB gediagnostiseerd wordt..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:24

Isa nog meer uitbreiding in je hoefschoenen verzameling dus. :) Die schoenen zijn wel bedoeld om mee te rijden of is het meer een medische schoen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:32

Ach ja ... als je dan toch aan het testen bent en op zoek naar de ideale hoefschoen :+ :D
De RX is wel een vreemde eend in de bijt inderdaad, want het is geen rijschoen.
Net als de softride van Capopjekop en Nado is het bedoeld als therapeutische schoen. Hij is wel stevig, maar niet van dermate degelijk materiaal dat hij veelvuldig gebruik op de weg zal overleven. Toch denk ik dat hij prima geschikt is om te wandelen.
Isa's Cavallo (stevige leren schoen) weegt 405 gram per stuk. Deze slechts 230 gram. Dat scheelt dus ook enorm. Maar erg veel ervaringen heb ik nog niet natuurlijk. Tzt zal ik daar mijn website ongetwijfeld op aanpassen :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:48

Isapaardje schreef:
Ach ja ... als je dan toch aan het testen bent en op zoek naar de ideale hoefschoen :+ :D
De RX is wel een vreemde eend in de bijt inderdaad, want het is geen rijschoen.
Net als de softride van Capopjekop en Nado is het bedoeld als therapeutische schoen. Hij is wel stevig, maar niet van dermate degelijk materiaal dat hij veelvuldig gebruik op de weg zal overleven. Toch denk ik dat hij prima geschikt is om te wandelen.
Isa's Cavallo (stevige leren schoen) weegt 405 gram per stuk. Deze slechts 230 gram. Dat scheelt dus ook enorm. Maar erg veel ervaringen heb ik nog niet natuurlijk. Tzt zal ik daar mijn website ongetwijfeld op aanpassen :D

Mooie schoenen! +:)+
Fijn dat ze er goed op loopt!

JP...oh wat woon jij mooi! <3
LC...wauw,jij hebt het goed voor elkaar! Goede bak,stapmolen...daar droom ik van! <3

Romeorowan....wat rot dat indiana niet opknapt! :( (denk eens na over de levohyroxine?,bij EMS wordt het gebruikt,met goede resultaten....niet geschoten is altijd mis,zeker in dit geval....sterkte!) :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:57

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:08

JP. Spierbevangenheid is vaker een achterliggende oorzaak van HB. In mijn eerdere zin dat er afvalstoffen in het bloed komen bij HB, mag het cursieve woord worden vervangen door "zijn". Zeggen dat spierbevangenheid een héél ander verhaal is en mijn post naar het rijk der fabelen te sturen? Heb je aan de melkzuurbacteriën gedacht? Het is hier dus een geval oorzaak -> gevolg. Sportdrankjes hebben btw niets met deze discussie te maken.

Verder zou ik het waarderen dat wanneer je iets niet helemaal begrijpt, hier gewoon wat meer uitleg over vraagt in plaats van stellig te poneren dat wat ik schrijf niet klopt. Dat jij het niet begrijpt, dat kan, dan wil ik gerust iets nader proberen toe te lichten. De smid van de TS opperde een bepaalde behandeling, meteen de conclusie te trekken dat die man niet weet waar hij over praat? Da's niet netjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:37

Citaat:
Divers noted that EMS is more common in breeds that once thrived in harsh conditions. These include ponies, donkeys, domesticated mustangs, Morgans, Norwegian Fjords, Paso Finos, Peruvian Pasos, Arabians, Warmbloods, American Saddlebreds, Andalusians, Tennessee Walking Horses, and Quarter Horses.

Daar worden wel aardig wat rassen genoemd die ik niet direkt onder de koudbloeden schaar :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:45

Nee, idd! Ze hadden die zin bijna kunnen afkorten tot "eenhoevigen" ;-) . Even kijken, welk ras mist?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:46

Maar wel allemaal "easy keepers" die - zoals bijna alle paarden - dicht bij hun oorsprong zijn gebleven. De enige die ik in dit rijtje totaal niet kan plaatsen zijn de "warmbloods". Het zou ook nog iets te maken kunnen hebben met de bespiering/type van de spieren, waarbij dan de Quarter weer "buiten de boot" valt..... Het zijn bijna allemaal stayers, behalve de Quarter, die juist een spierstelsel zou moeten hebben dat explosief kracht levert. Ik moet bekennen dat deze informatie ergens heel ver in mijn geheugen zit....(*graaft diep* ;) ) Ik kan het dus best mis hebben, maar verschillende types spieren hebben een andere verbranding en dus andere afvalstoffen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:53

Volgens mij zijn het -op de ponies en de Fjorden na- allemaal warmbloedige paarden, die weliswaar in 'harsh conditions' gehouden kunnen worden, maar niet van nature :)

De Quarter zou idd meer 'explosie'spieren hebben en geen 'duur' spieren. Alhoewel ze vanuit de oorsprong dagenlang achter een kudde aan sjokten. Of valt dat gewoon onder 'beweging' ??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:18

Mag ik dan een stomme stelling de wereld in slingeren???
Waar haalt de mens (bestaat in huidige vorm pas 250.000 jaar) de arrogantie vandaan dat ze het paard (bestaat in huidige vorm al 10.000.000 jaar!!) zo veranderd hebben dat hij geen easy keeper meer is??? Aan al die spannende rassen liggen ponies (en bepaalde paardenrassen zoals de Berber en Achal Teke) ten grondslag, rassen die gevormd werden door hun omgeving en niet door hun fokkers... dat wij dat gemengd hebben in de laatste 2000 jaar doet niet ter zake...dat heeft niet de spijsvertering zo veranderd dat ze heel anders moeten eten. Niks verwildert zo snel en probleemloos als een paard.....

Kijk qua spieren eens naar het Przewalski paard, de Tarpan en de Zebra.... allemaal min of meer eender. Korte gestopte paardjes...en ze kunnen allemaal prima sjokken ;) En ze komen allemaal uit een andere omgeving. Ook 9 miljoen jaar geleden had je al grote koudbloeden en ranke paarden... iedereen in zijn eigen omgeving. Je hebt er geen bal aan als je hard kunt rennen wanneer je habitat een Alp of een dicht bos is...dan heb je meer aan een dikke kont en hard kunnen meppen, terwijl een dier dat op boomloze steppes leeft, beter overleefd als hij hard kan rennen. Maar allemaal hebben ze geleerd met weinig voedsel toe te kunnen, Engels raai, suikerriet en vers water op 1 hectare en het hele jaar in overvloed is iets dat de mens heeft aangelegd en dat niet van nature voorkomt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:30

@BZ: je hebt gelemaal gelijk, maar ik vrees dat dat inherent is aan het menszijn ; dingen 'onderwerpen' en houden zoals wij denken dat moet kunnen c.q. ons het beste uit komt.
Persoonlijk denk ik dat Missy in het wild geen 25 geworden zou zijn ;) Of zíj daar ook zo blij mee is valt dan weer onder mijn eerste zin :)

xxmeisjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:50

hee

ik heb echt een hele dringende vraag
mijn verzrgpony een welsh a genaamd kick
is al voor de 5de keer hoefbevangen en het komt steeds maar terug
en hij is niet te dik alleen hij staat wel steedso p het land
kunnen jullie me alsjebleift raad geven ik ben echt zo bang
dat hij een keer dood gaat door hoefbevangenheid

groetjes daphne

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:53

Van het land afhalen, in een paddock zetten en hooi bij voeren. Eventueel een vitamine korrel. Een aantal hier voeren formula4 feet naast het hooi bij. Verder laten uitzoeken of hij wil lopen. Niet dwingen. Is de dierenarts erbij geweest? En heb je medicijnen gekregen? Mss de eigenaar eens de dierenarts bloed laten afnemen, mss heeft hij ergens een tekort aan of juist teveel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:09

capopjekop schreef:
Van het land afhalen, in een paddock zetten en hooi bij voeren. Eventueel een vitamine korrel. Een aantal hier voeren formula4 feet naast het hooi bij. Verder laten uitzoeken of hij wil lopen. Niet dwingen. Is de dierenarts erbij geweest? En heb je medicijnen gekregen? Mss de eigenaar eens de dierenarts bloed laten afnemen, mss heeft hij ergens een tekort aan of juist teveel.

Mag ik dat aanvullen?
Eventueel aan de pijnlijke hoeven hoefschoenen doen zoals de speciaal daarvoor ontwikkelde Easy Boots RX (geen rij schoenen maar paddock schoenen) Indien mogelijk water en hooi uit elkaar leggen en ook dat hooi doseren. Wel eventueel wat graszaadhooi of stro aanbieden tussen de hooigiften in...en je zou wat wilgentakken in de paddock neer kunnen leggen om te knabbelen...

Sterkte met Kick :(:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:12

DubbelDun schreef:
@BZ: je hebt gelemaal gelijk, maar ik vrees dat dat inherent is aan het menszijn ; dingen 'onderwerpen' en houden zoals wij denken dat moet kunnen c.q. ons het beste uit komt.
Persoonlijk denk ik dat Missy in het wild geen 25 geworden zou zijn ;) Of zíj daar ook zo blij mee is valt dan weer onder mijn eerste zin :)

Tja...dat laatste is inderdaad zo hè... wij willen maar dat de dieren eindeloos lang leven, terwijl ze in de natuur al lang opgepeuzeld zouden zijn. Ook mensen worden erg oud met al die kunstgrepen...en of nou al die hele oude mensen gelukkiger zijn??? :7