[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

droversrun

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:01

Ik rijd inderdaad ook meestal tussen een half uur/drie kwartier met die van mij. Dan komt er nog wel 10 min en 10 min uitstappen erbij

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:03

Ik zal haar vandaag eens iets langer rijden, halfuurtje. Rustig aan kijken hoe ze het daarop doet, zal fijn zijn voor haar als ze eens een keer al die energie eruit mag lopen :)

Ik heb inderdaad het in en uitstappen niet meegerekend.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:04

Ja inderdaad, in en uitstappen elks respectievelijk nog 10 minuten.

En als je denkt dat ze het misschien wat moeilijker heeft, kan je ergens ertussen even wat langer stappen en daarna nog eens bekijken?

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:21

Was ik ook weer eens. Na 1,5 jaar revalideren na de operatie was het 2 weken terug zover ik heb voor het eerst op mijn paard gezeten. Ze word op het moment professioneel ingereden en dat gaat echt super. Van het been is nog amper wat te zien met het lopen. Wat was ik blij en emotioneel hihihi

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:00

Hallo, ik vroeg mij af of jullie hier artrose in herkennen. Ik wil sowieso een da laten kijken.

Men paard loopt opeens onregelmatig in stap en in draf duidelijk kreupel. Het laatste half jaar is hij stijf. Struikelde veel. Ligt ontzettend veel en heeft moeite met opstaan. Wanneer hij van stal af komt loopt hij slechter. Verder wordt hij kwaad als hij moet rennen. Toont ontzettend veel verzet tijdens rijden. Zn been is niet dik of warm. Alles valt een beetje op zn plek en ben dus bang voor artrose.. Hij is 15 jaar. zouden jullie meteen foto's laten maken of eerst gewoon een da even laten kijken?

We zijn een paar maanden geleden verhuisd van stal en hij staat nu snachts op stal. Hiervoor 24/7 buiten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:27

Artrose zou zeker kunnen zoals je alles omschrijft. Zeker ook omdat hij nu op stal staat s' nachts en dus minder beweging heeft. Daardoor opstartklachten als stijfheid.
Dierenarts kan niets zien aan een been als het niet warm of dik is. Foto's kan. Maar soms vraag ik me af hoeveel zin foto's hebben. Je kan er de mate van artrose op zien. Maar ene paard reageert al met pijn op een 1 of 2 , terwijl een ander paard met een klasse 4 artrose "vrolijk " verder loopt. Enige voordeel van foto's is dat je weet waar de artrose zit en dat je dan dus eventueel kan laten inspuiten in het gewricht.
Je kan er ook voor kiezen een tijd glucosamine of gelatinaat te geven en te kijken wat dat doet voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:46

Ik laat woensdag controleren, omdat ik echt wil weten wat de mijne mankeert.
Hij staat nu al even stil en word ook dik ervan maar beweging vindt hij vreselijk...loopt kort, is zuur, veel staart zwiepen, traag...
Ben erg benieuwd...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:47

Anoniem schreef:
Ik laat woensdag controleren, omdat ik echt wil weten wat de mijne mankeert.
Hij staat nu al even stil en word ook dik ervan maar beweging vindt hij vreselijk...loopt kort, is zuur, veel staart zwiepen, traag...
Ben erg benieuwd...

Geef je al glucosamine ondertussen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:25

Nee. Hij heeft wel op een pittige pijnstiller gestaan en was toen relaxter en liep soepeler.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:30

Houdt in je achterhoofd dat glucosamine echt wonderen kan doen in de manier van lopen van je paard ALS het idd artrose is. Verschil kan echt enorm groot zijn door de glucosamine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:38

Ja maar als n paard zuur is en niet meer zo zuur is op bute..dat vind ik zorgelijk.
We gaan t overmorgen zien..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:51

Dat is het ook, want het is een teken van pijn. Maar de glucosamine kan die pijn en stijfheid vaak echt heel veel verbeteren zonder dat je dan ook nog pijnstillers hoeft te geven. Dat probeerde ik te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:53

Ja idd. Mocht het artrose zijn zal ik dat allemaal zeker bespreken uiteraard.
Wie weet..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:15

Ik ben super blij met hoe mijn paardje ondertussen vordert. ik had wat bang om gisteren te rijden, omdat het zo koud en mistig was bij ons, en ik zag het niet goed komen. Maar knollie liep even goed als anders, en hij krijgt momenteel nog niet de winterkruiden die we anders geven. Ik ben in ieder geval super tevreden met hoe hij het nu doen! :)

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:39

Ik heb een vraagje. Mijn pony is 22 jaar en merk dat ze ouder begint te worden. Ze loopt de laatste tijd niet soepel meer en ik merk dat er wat met haar is. Ze staat nu sinds een week weer op stal en staat overdag in de paddock. Ze houdt erg veel vocht vast in haar achterbenen. Ik zit eraan te denken om haar glucosamine te gaan voeren. Ik zit wat rond te kijken op internet. Is glucosamine met MSM beter of is alleen glucosamine ook prima?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:45

Dat is niet te zeggen. Misschien werkt alleen glucosamine al wel goed genoeg voor je pony. MSM zorgt ervoor dat de glucosamine beter kan worden opgenomen.
Het verschilt zelfs nog per producent of een glucosamine werkt voor je paard/pony of niet. Dat is per paard echt verschillend helaas.

Vocht vasthouden in de achterbenen staat trouwens wel los van artrose vaak. Zijn meer stalbenen waarschijnlijk ? Gaat het vocht weg na beweging ?

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:48

Bedankt voor de informatie. Dat het zelfs aan de producent kan liggen!

Ja na beweging zijn haar benen stukke dunner. In de zomer heeft ze nooit last van dikke benen want dan staat ze 24/7 op het land. Ik zit op de paardendrogist te lezen en kwam souplesse mix tegen. Iemand ervaring daarmee?

https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 645?v=True

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:50

Voor stalbenen moet je denken aan kruiden voor de doorbloeding zoals solidago ( gluldenroede = voor de nieren )

Ooh maar je bedoelt waarschijnlijk een soeplessemix vanwege de stijfheid ? Je zal eerst moeten uitvinden of het stijfheid is van de spieren of van de gewrichten ( artrose ). Voor spierstijfheid werkt vaak een omega 3 product al heel goed. ik vind trias omega altijd heel fijn daarvoor.
Voor de gewrichten moet je echt kijken naar glucosamine producten.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:51

debsoleino schreef:
Bedankt voor de informatie. Dat het zelfs aan de producent kan liggen!

Ja na beweging zijn haar benen stukke dunner. In de zomer heeft ze nooit last van dikke benen want dan staat ze 24/7 op het land. Ik zit op de paardendrogist te lezen en kwam souplesse mix tegen. Iemand ervaring daarmee?

https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 645?v=True

ja dat krijgt mijn paard :) hij loopt correct, en hij krijgt dit in combinatie met de glocusamine complex.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:54

Maris schreef:
Voor stalbenen moet je denken aan kruiden voor de doorbloeding zoals solidago ( gluldenroede = voor de nieren )

Ooh maar je bedoelt waarschijnlijk een soeplessemix vanwege de stijfheid ? Je zal eerst moeten uitvinden of het stijfheid is van de spieren of van de gewrichten ( artrose ). Voor spierstijfheid werkt vaak een omega 3 product al heel goed. ik vind trias omega altijd heel fijn daarvoor.
Voor de gewrichten moet je echt kijken naar glucosamine producten.

Ik denk dat ze atrose heeft. En in de winter komen de stal benen erbij. Ik ga beide apart van elkaar eerst proberen. Kan nooit kwaad denk ik?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:41

Ik weet niet helemaal welke beide producten dat je bedoelt. Maar glucosamine kan idd gewoon samen met b.v. trias omega , maar ook met kruiden voor de doorbloeding.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:37

Maris schreef:
Artrose zou zeker kunnen zoals je alles omschrijft. Zeker ook omdat hij nu op stal staat s' nachts en dus minder beweging heeft. Daardoor opstartklachten als stijfheid.
Dierenarts kan niets zien aan een been als het niet warm of dik is. Foto's kan. Maar soms vraag ik me af hoeveel zin foto's hebben. Je kan er de mate van artrose op zien. Maar ene paard reageert al met pijn op een 1 of 2 , terwijl een ander paard met een klasse 4 artrose "vrolijk " verder loopt. Enige voordeel van foto's is dat je weet waar de artrose zit en dat je dan dus eventueel kan laten inspuiten in het gewricht.
Je kan er ook voor kiezen een tijd glucosamine of gelatinaat te geven en te kijken wat dat doet voor je paard.

Hoi bedankt voor je reactie. Ik heb er eens over nagedacht. Toevallig was ik vandaag op stal en zei me stalbaas ook dat hij artrose vermoedde en het misschien slim is om eens glucosamine te voeren en te kijken wat dit doet. Een da kan nu niks zien, foto's maken kan wel. Zen been is gewoon normaal hoe het eruit ziet, maar loopt duidelijk stijf en niet lekker. Hij heeft alle symptomen.. Dus eerste stap is maar eens kijken wat hij doet op glucosamine. Bedankt!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:51

Welk merk glucosamine raden jullie aan, neem aan dat er wel verschil zit in kwaliteit?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:59

Helaas is er niet 1 merk dat even goed werkt voor alle paarden. Ene merk kan super werken voor paard a terwijl het amper wat doet voor paard b. Terwijl een ander merk dan weer super werkt voor paard ben niet voor paard a. Echt een kwestie van uitproberen Helaas.
Er zijn wel een aantal producten die voor meerdere paarden goed werken. Staat ergens hier in het topic een lijstje van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:01

Hier een kort lijstje :
Maris schreef:
Ha, was zelfs een berichtje van mij, omdat die vraag al tig keer is gevraagd hier :

Maris schreef:
Helaas kunnen we je niet echt advies geven over welk product je moet kopen. Elk paard reageert weer anders op de supplementen. Zo kan het zelf zijn dat 1 supplement met glucosamine erin bijna niet werkt voor een paard, terwijl een ander vergelijkbaar supplement wel heel goed werkt.

Wel heb ik het idee dat glucosamine producten vaak wat beter werken als producten met collageen / gelatinaat erin, maar ook dat is per paard verschillend.

supplementen waar je wat vaker goed nieuws over hoort zijn oa horseflex, glucosamine van de zingende smid, joint comp, glucohorse en pharmahorse. Maar er zijn nog veel meer producten die ook goed kunnen werken hoor.