Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:15

Dani_ schreef:
@Ellepel: die flares kunnen gewoon 100% verbeterd worden, heeft niets te maken met franse stand of de leeftijd van de pony. Kwestie van beter en veel regelmatiger onderhoud van de hoeven.
\
En een betere huisvesting, gezonder voer. Anders blijft de witte lijn zwak en blijven er flares komen zodra de wand de grond raakt.
Alleen door vijlen zie je ze dan niet meer, maar de verbinding blijft slecht.

gohya

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:01

Vandaag is de hoefsmid weer geweest,het gat op de kroonrand van fyanne is nog steeds niet dicht.
De hoefsmid zei dat dit wel een jaar kon duren en dat het van boven naar onder gaat/loopt of zoiets?of andersom,ik weet het niet precies meer.Maar ze loopt niet meer kreupel,dus ging het verder goed met de hoef.Hij wilde er ook niets aan forceren en het verder zo laten.

Een andere pony van me,die nooit kreupel is geweest,had een witte rand onder de hoef.Of hij ooit hoefbevangen was geweest?nou nee niet bij mij,en ik heb hem al een jaar of 5.
Zou dit ook komen door Hoefkatrol? die witte rand?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:04

Een witte rand onder de hoef... je bedoelt in de zool??

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:06

Plaatjesrand.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:07

Zo'n witte rand die je altijd ziet bij pony's die hoefbevangen zijn geweest.
Op de zool van de hoef aan de voorste rand zeg maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:21

Ik neem aan dat je niet gewoon de witte lijn bedoelt ??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:36

Volgens de hoefsmid is het een witte rand onder de hoefzool,die paarden krijgen als ze hoefbevangen zijn geweest.Normaal hoort het er niet te zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:39

Nou daar zou ik dan ook wel eens een foto van willen zien :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:50

Ik ook, zonder foto snap ik er niet zo veel van.... Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:18

Het is gewoon de verbreede witte lijn die vooral in de toon van de hoef zichtbaar is, bij hoefbevangen paarden.

Is pas te zien na enige maanden nadat het hoefbeentje gekanteld is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:22

Ik zal proberen om morgen een foto te maken.Is voor iedereen idd. veel duidelijker.
Ik kan me n.l. niet voorstellen dat de pony hoefbevangen is geweest,als hij nooit kreupel heb gelopen bij mij.
Ook mijn vorige hoefsmid heeft hier nooit over gepraat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:35

@gohya : het is een groot misverstand dat elk HB-paard kreupel loopt of die specifieke stand laat zien. Dat zijn de acute gevallen.
Korte pasjes en stijvig draaien om de voorhand zijn al tekenen van HB nl.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:56

Oke dank je voor je uitleg!! weer wat geleerd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:24

Kom even binnenvallen met een vraagje... Wanneer is een hoef nu te kort? Is dat echt pas als een paard het zelf aangeeft? (Gevoelig lopen)

Paardlief loopt als een tierelier. Mensen die ik ken en hun paard op blote voeten hebben staan, roepen allemaal joh is toch niks mis mee. Mensen met ijzers (waarvan ik denk omg die beesten staan op hoge hakken, gemiddeld twee keer zo hoog als de hoeven die je hier ziet) roepen jeetje dat is niet goed hoor.
Smid (traditioneel) keek er vanaf een afstandje naar en wou er niet eens dichter naar kijken.
DA zei lekker hoor op blote voeten zo.

Haar voeten zien er zo uit: http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... CF6686.jpg

Op die foto lijken ze nog korter dan in werkelijkheid. := Zeker in verhouding tot haar grote lichaam. Ik vind het zo moeilijk. Rijd ik 2 weken enkel in de bak, jahoor gaan ze brokkelen. Kennelijk ook niet goed.
Wat vinden de mensen hier nou?
(Wees wel een beetje lief voor me hoor... Ik doe zo mijn best maar zie door de bomen het bos niet meer. In principe ga ik er van uit dat paard zelf wel aangeeft wat goed voor haar is. :o )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:45

Waarom zouden die hoeven te kort zijn? :? Je geeft zelf aan dat ze brokkelen als je een tijdje alleen in de bak rijdt. Als ze brokkelen zijn ze te lang...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:49

Tja zo denk ik ook, maar hoe die smid deed hakte er wel behoorlijk in. :=
Die keek er een keer vuil naar en wou er ook niks meer over zeggen.
Het lijken af en toe van die zielige stompjes onder dat grote paard. Maar blijkbaar loopt zij er fijn op.
Asfalt, berm, maakt haar niet uit. Tja van die rottige steentjes vind ze niet leuk, maar er zijn er maar weinig zonder ijzers die daar zonder blikken of blozen over lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:02

Zoek een andere smid zou ik zeggen ;)

Bij mijn paard op de wei staat een paard dat nog nooit bekapt is. Ze is 12. Af en toe heeft ze ook langere voeten, en kort daarna zielige stompjes, maar over het algemeen vind ik haar hoeven er goed uitzien :)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:51

HolyPope schreef:
Het is gewoon de verbreede witte lijn die vooral in de toon van de hoef zichtbaar is, bij hoefbevangen paarden.

Is pas te zien na enige maanden nadat het hoefbeentje gekanteld is.

Ik wil hierbij ff een kanttekening plaatsen. Een verbrede witte lijn wil nog niet per defenitie zeggen dat het hoefbeen gekanteld is. Wel dat de hoornschoen uitelkaar gezakt is.
Dit is door gericht en regelmatig te bekappen te verhelpen,indien de bevangenheid geen chronisch proces is geworden door bijvoorbeeld een leverprobleem.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:17

ach zeg dat iedereen toch een keer voor zichzelf leert denken! als een paard prima overal over en door klettert op blote voeten, dan zijn ze gezond. punt aan de lijn. laat je toch niet wijsmaken dat die hoeven te kort zijn ofzo. Inderdaad, als er een probleem is, zal je paard dat zelf wel aangeven.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:44

CherokeeChum schreef:
Ik wil hierbij ff een kanttekening plaatsen. Een verbrede witte lijn wil nog niet per defenitie zeggen dat het hoefbeen gekanteld is. Wel dat de hoornschoen uitelkaar gezakt is.
Dit is door gericht en regelmatig te bekappen te verhelpen,indien de bevangenheid geen chronisch proces is geworden door bijvoorbeeld een leverprobleem.

En het kan ook dat het hoefbeen (niet gekanteld) op de zool gaat drukken door de slechte verbinding van de witte lijn. Dan roept men: 'mijn paard heeft zulke dunne zolen, hij moet wel op ijzers!'
Terwijl dat de oorzaak niet wegneemt..

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:33

Ik heb even een misschien wat domme vraag en kan het antwoord niet zo 1 2 3 terug vinden. Hoe snel groeien de steunsels? En waarom slijten die ook niet mooi mee af? We lopen regelmatig op verharde ondergrond. Vroeger had paardje hier weinig last van, de laatste tijd echter wel en gaat hierdoor gevoeliger lopen, wat wel logisch is. Als er meer op zand gereden wordt, help dit dan ook voor normale slijtage aan de onderzijde van de hoef?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:56

Als steunsels mooi 'rechtop' groeien dan slijten ze ook mooi af zeker op een harde ondergrond (teerweg :D )
Liggen ze echter wat schuin dan loop je kans dat ze ook schuin slijten en dat ze niet helemaal afslijten. Wordt dit niet op tijd weggehaald dan kan dit idd gevoelig worden en zelfs voor een 'dubbele zool'* zorgen. (*is overgroeide steunsels).

Hoe snel ze groeien is per paard, gebruik en ondergrond verschillend.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:35

Even een verhaaltje/ervaring gevraagd :)
Ik was niet helemaal tevreden met mijn bekapper, ik ontdekte (ook slordig van mijzelf) overgroeide steunsels die er toch al wel een tijdje zaten, en die mijn bekapper ook niet over het hoofd had moeten zien. Ook begon Thom steeds franser te staan en begon hij ondergeschoven te staan.
Ik heb toen Jaap Tuinenga erbij gehaald, die ook nog eens rotstraal ontdekte (!) en toch wel een flinke correctie gedaan heeft op Thom's hoeven.
Ik vind de hoeven er nu erg goed uit zien en hij loopt qua beenwerk er beter op, maar hij "swingt" minder met zijn achterhand, (en hij is natuurlijk ietwat gevoelig, maar dat trekt lijkt me gewoon weg)
Weet iemand of dat stijvige in de heupen een kwestie van wennen/gevoeligheid is en wel wegtrekt of dat er dan toch iets niet helemaal goed zit/is gedaan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:36

Misschien de achterbenen te hoog opgetild? Heeft mijn ijs RA ook heel af en toe last van.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:44

Hoi slofje,

Heel goed dat je nu een 'normale' hoefsmid bij je paard gehaald hebt! Ik heb vooral een hekel aan dat ondergeschoven gezet worden door bekappers, hierdoor kan ook nog! gekneusde hoefballen ontstaan.
Maar dat gaat over de voor-hoeven.

Ik denk dat je paard nu goed bekapt is, alleen dat hij achter ietsje 'binnendoor' gezet had moeten worden,
het kan heel goed zijn, dat je paard, een klein beetje last heeft van losse knieen.