[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:15

geerke schreef:
wat raar...dynamiek,het lijkt wel of er bij jou pompoenpitten in zitten?

Ja ik voer konijnen voer aan mijn paard Huilen van het lachen ROFL
Moet zeggen dynamiek doet het erg goed op dit voer, ik geef er maar een halve schep per dag

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:59

Isapaardje schreef:
capopjekop schreef:
Even goed gekeken en ik heb toch wel dezelfde als ingrid.

De vraag ligt nu namens oa ook mijn leverancier bij Marstall.
Zodra ik iets weet laat ik het jullie uiteraard weten.

Reactie terug gehad ...
Capopjekop en ik hebben de oorspronkelijke Vito !!!
Da's grappig he ... De pompoen- en zonnebloempitten horen er eigenlijk niet in te zitten, maar omdat de fabrikant van Vito (een Duitse firma) door die Kanne Pellets was (ca. 3 maanden lang) hebben ze als vervanger die pitten erin gedaan. Voor de stofwisseling zijn de Kanne Pellets beter. Vito wordt vanaf heden weer met Kanne Pellets gemaakt, dus voor degene die nog pompoenpitten hebben ... jullie voer zal er straks dus ook uitzien als ons voer Haha!
Probleem bij deze opgelost.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:03

Dan hadden ze toch de pitten eruit kunnen laten Verward
Maarja we weten nu waar het aan ligt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:39

Nou ja zeg. Wat is de vertaling van Kanne Pellets?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:20

Nee het schijnt dat pompoenpitten en zonnebloempitten een bepaalde werking op de stofwisseling hebben die vergelijkbaar is met wat de Kanne Pellets doen ... alleen die laatste zijn beter, maar omdat die er dus niet waren, hebben ze een zo'n goed mogelijk alternatief gezocht.
Pompoenpitten komen ook voor in Marstal Optimal.

De vertaling van Kanne Pellets kan ik niet gevonden krijgen.
Kanne is kan, dus daar schiet je niet veel mee op.
Maar ... Kanne is ook een Duits merk voor mineraalvoer voor paarden. Als ik zo op Kanne Pellet zoek, kom ik uit op een speciaal brokje dat voor goede darmwerking, hoefgroei, spieropbouw e.d. geschikt is. Ik vermoed dus eigenlijk dat het zoiets is/zal zijn.

Edit:
Als ik op Fermentgetreide zoek (zoals het brokje heet volgens "Kanne"; dan kom ik uit op dit:
http://de.wikipedia.org/wiki/Fermentgetreide ...
Nevenprodukt uit de broodmakerij, boordevol vitamines en licht zurig voor goede stofwisseling, veel gebruikt voor veevoer. )
Als ik dan klik op de link naar Brotrunk, kom ik uit bij de firma Kanne ... Weet daarmee bijna zeker dat het om dit brokje gaat in Vito !!

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:27

romeorowan schreef:
Er heeft jaren geleden eens eens een artikel in de Bit gestaan over coolinggel. De uitkomst daarvan was (zover ik mij kan herinneren) dat het niet een diepwerkend koud effect geeft.
Ik denk dat als je, naast een aantal keren per dag 20 minuten koelen met water, coolinggel smeert dat allicht een beetje kan helpen. Lang koelen met water is wel belangrijk, want door koud water krimpen eerst de bloedvaten en pas na een tijdje gaan ze door het koude water openstaan en bereik je pas wat je wilt, een betere doorbloeding.

Heeft je paard verder ook medicijnen van de dierenarts gekregen?

hoi,
ja ik heb ook medicijnen gekregen van veearts arts Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:58

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:00

Hai,
Hier weer een berichtje van mij.
Met haf en zijn bevangenheid gaat het goed.
Alleen was mijn vraag wat is makkelijker eten voor een paard met masker. Lang of kort gras?
Groetjes

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:13

Fijn dat het weer goed gaat met Haf! lang gras is makkelijker te eten met een graasmasker, persoonlijk zou ik mijn pony daar dus minder snel op zetten Lachen

Zag trouwens vandaag dat het 'gat' van mijn masker al groter aan het worden is, en dat terwijl ze hem pas twee weken (overdag) omheeft Scheve mond

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:16

Ow dat is wel snel. Mijne gaat nu al sinds het voorjaar mee.
IK zetten hem vandaag even op lang gras maar hij at niks. Leek asls of hij het niet te pakken kreeg.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:18

Vreemd, mijn pony krijgt lang gras duidelijk makkelijker naar binnen als kort gras.. maar wellicht verschilt dat per paard ofzo *LOL*

Van welk merk heb jij je masker en waar heb je hem gekocht?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:14

He Yellowfish ... je bent groen geworden Bloos Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:55

Ik denk dat je een beetje halflang gras moet hebben, dat echt lange gras dat al een beetje hangt, dat duwen ze naar benenen en Nado kon zijn lippen dan niet genoeg bewegen in het masker om het te pakken te krijgen.

Toch niet ziek, yellow, dat je groen aanloopt ? Nagelbijten / Gniffelen

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:57

Vraagje! Haha!

Wat voeren jullie je (ex) bevangen paarden/pony's aan suplementen e.d.??

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:15

Ik heb het afgelopen jaar Formula4Feet gegeven. Is mij erg goed bevallen. Indiana zit normaal gesproken 's winters altijd wat ruig in het haar (ondanks winterdek), afgelopen winter was ze heel mooi glad.

Dat is nu op en ik ga haar nu Energie Kernmix van Subli geven, omdat ze nu wel heel erg slank wordt, maar wat ik vervelender vind is dat ze ook helemaal geen energie heeft.

Ik denk dat ik straks wel weer over ga op de Formula4Feet.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:35

Ik geef nu Natures best van pavo en hooi.
Pony is erg mager en vroeg me af of er suplementen zijn oid wat geen kwaad kan ivm de bevangenheid.

Edit; is dat formule4feet ook in NL te verkrijgen? Kan het niet vinden op internet!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:39

Als je paard alleen maar wat mager is en verder gezond, zou ik niet te snel naar supplementen grijpen. Overdaad schaadt.

Natures Best van Pavo is sowieso al geen geschikt voer voor een exbevangener omdat er te veel aan zetmeel in zit.
Ze adverteren leuk met "weinig suiker", maar vergeten even de rest te vermelden.

Veiliger voer is dan Senoires Priores van Subli; moet je weken, zit weinig zetmeel in, geen suiker en wel wat dikmakers als bietenpulp; smakelijk voer en kan voor oude paarden ook als ruwvoer vervanger dienen; dus compleet voer.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:01

Hmmz oke, ik heb altijd begrepen dat het voer geschikt is. Zal eens op internet gaan kijken naar Senoires Priores van Subli.
Zit daar dan ook geen melasse in e.d.?
Kan het op de website van hun niet terug vinden!
Omdat ze ook heel veel drinkt kreeg ik een beetje het idee dat er ook nog wel wat anders is (gegoogeld en kwam uit op miss suikerziekte/cushing) kan dat voer dan ook geen kwaad?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:25

Isapaardje & Nado ; nee, niet ziek, wel groen.. tadaa Haha!

Sanne, mijn exbevangen paardje krijgt door haar Seniores Priores biotine, glucosamine en nu een kuurtje opkikker en dagelijks een scheut olie omdat ze weer wat bij moet trekken Lachen heb verder nog een restje natuurmix wat ik er ook nog dagelijks door doe, en een handje Nature's Best van Pavo, maar als die op zijn haal ik ook geen nieuwe meer.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:46

jeetje dat is een hoop! Lachen
Heb al meer gelezen over olie door het voer. Wat is dat precies voor olie en in wat voor mate voer je dat?
En is het handig om een bloedtest te laten doen om te kijken wat precies tekort is o.id.?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:57

Zolang je paard geen 'klachten' heeft zou ik niet snel een bloedonderzoek laten doen. Bij Perdy wordt het wel binnenkort gedaan, omdat iets me niet helemaal lekker zit.

Verder, wat is een hoop.. nu is het even iets meer, maar 'normaal' is het dus enkel Priores met biotine en glucosamine Ja

Ik voer gewoon zonnebloemolie, de goedkoopste die ze hadden, en doe hiervan dagelijks een flinke scheut door haar eten heen.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:05

Oke! En die olie, wat doet die precies?

(Sorry hoor voor al die vragen! Bloos )

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:40

Formula4Feet kun je vinden bij de hoefijzerfabriek Werkman in Groningen. Even googelen.

Wat bedoelen jullie met Yellowfisch - groen?

De hoefschoenen zijn te groot, ik heb een maatje kleiner besteld.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:49

Als je graag een goed brokje, natuurlijk produkt zonder melasse e.d. maar wel met voldoende mineralen en zo wilt voeren, zou je voor de GKM (Gemüse-Kräuter-Mineralen) van Hippolyt kunnen kiezen. Moet er bij zeggen dat ik ze er bij Isabella absoluut NIET in krijg, vandaar dat ik ze zelf niet voer, maar kennissen van me zijn er razend enthousiast over.

Seniores Priores is melasse vrij, hoewel er wel ook een deel Subli ponybrok in zit en daar zit wel melasse in, dus helemaal melasse vrij lijkt het mij dan niet; maar goed; wie ben ik Bloos
Maar het percentage is wel heel laag. Zetmeel is ook heel laag. Het is vnl. grasbrok met bietenpulp en speltschillen. Je mag het dus niet droog voeren en je kunt het best tot een natte slobber maken. Dus geen probleem als je paard veel drinkt, is alleen maar lekker nat voer dan.
Veel drinken kan meerdere oorzaken hebben. En wat is veel? De mijne drinkt me eigenlijk te weinig (nog geen emmer op een dag).

Yellowfish haar naam is groen, onze namen zijn zwart weergegeven. Dat betekent dat ze een bepaalde functie op bokt heeft gekregen, ik meen moderator? Maar ik zag ook ergens wiki schrijver staan ... wat is het yellowfish?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:24

Sanne, ik geef olie vooral als dikmaker Lachen

Isapaardje, ik ben wikischrijver (dat is dat icoontje onder mijn avatar), maar dat ben ik al langere tijd. Sinds vandaag ook mod inderdaad, vandaar het groene Knipoog