[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:26

Wat super fijn dat Ivy weer naar huis mag! Je laatste berichtjes klinken toch voorzichtig hoopvol, fijn!!!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:50

Adhira schreef:
Of zou het kunnen zijn dat paarden zo een last van bevangenheid hebben dat ze zich laten omvallen omdat ze niet willen lopen?

Dat lijkt me sterk. Klinkt in mijn oren meer op myotonie.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:51

Petra_O schreef:
Ivy mag morgen naar huis! Ze mocht eigenlijk vandaag al, maar ik heb liever dat ze haar nog een nachtje houden omdat ze de laatste tijd soms zo plotseling weer slechter kon gaan lopen. Als ze morgenmiddag nog goed loopt mag ze lekker mee, en ze mag op haar imprints ook gewoon naar buiten, als ze maar niet te nat worden. We moeten dan over zes weken terug voor controle en nieuwe imprints.

Super fijn!!!
Snap dat je haar voor de zekerheid nog een nachtje daar laat. Maar daarna... knuffeltijd!!!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:52

Myrt is vandaag lekker gemasseerd, fijn om wat stijve spieren te helpen.
Daarna lekker een stukje gewandeld. Ze gaat best lekker.

Afbeelding
Afbeelding

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:41

Stal_Fiore schreef:
Adhira schreef:
Of zou het kunnen zijn dat paarden zo een last van bevangenheid hebben dat ze zich laten omvallen omdat ze niet willen lopen?

Dat lijkt me sterk. Klinkt in mijn oren meer op myotonie.

wat is dat?
Ze loopt vandaag trouwens weer normaal.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 15:21

Petra_O schreef:
Ivy mag morgen naar huis! Ze mocht eigenlijk vandaag al, maar ik heb liever dat ze haar nog een nachtje houden omdat ze de laatste tijd soms zo plotseling weer slechter kon gaan lopen. Als ze morgenmiddag nog goed loopt mag ze lekker mee, en ze mag op haar imprints ook gewoon naar buiten, als ze maar niet te nat worden. We moeten dan over zes weken terug voor controle en nieuwe imprints.

Wat fijn !!!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:24

En en en Petra? Hoe is het nu Ivy weer thuis is?

Wauw ze ziet er mooi uit Fiore! Prachtige lange witte manen!

Gaat het inmiddels weer iets beter BarbaraNova?

Wol zit thank god nog altijd op zn stijgende lijn. Hij is met schoenen rad in stap en draf op het harde en zonder schoenen in stap sowieso goed, draf nog wat kort maar niet typisch of kreupel. Verder tussen de oren blij, lekker dwars als we wandelen en gewoon weer zichzelf. Vind hem nog altijd beter aan de hand dan los maar dat kan ook door zn handicap komen. Ik hoop zo hard dat we dit door kunnen zetten en we dit achter ons kunnen laten, overmorgen wordt hij alweer 11 jaar. Heb 2 maanden terug getwijfeld of hij dat wel zou halen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:55

Ik ben ook benieuwd BarbaNova, hoe is het met je paardje?

Ivy is thuis! Ze was volgens mij een soort van beledigd dat ik haar daar had achtergelaten, want ze keurde me geen blik waardig toen ik binnen kwam lopen :D. Laden was even lastig maar de terugreis ging prima. En ze loopt zo goed! Echt beter dan ze in weken is geweest. Dan zie je eigenlijk pas hoe slecht ze is geweest en hoe snel je eigen grens opschuift... ze heeft een uurtje bij haar vriendjes gestaan, en ze gaat echt weer uit zichzelf rondlopen, alle hooinetten af om te kijken waar het lekkerste eten in zit.

Ik zal morgen even een foto van haar Imprints maken, erg interessant om te zien. Ze is ook duidelijk afgevallen, haar manenkam is heel veel losser en zachter. Ze heeft nu wel een enorm regime medicijnen... elke dag 33 pillen metformine en 17 pillen pioglitazon... en dan ook nog bute en gastrogard. Ik kreeg een grote doos met pillen mee voor de komende zes weken.

Ik ben erg blij dat ze er weer is, maar het is gelijk ook weer stressvol. Bij elke zucht denk ik weer dat het misgaat...

@Sappos: wat fijn dat je paardje weer de goede kant op gaat! Nu ben ik wel benieuwd, wat voor handicap heeft hij dan? Ivy liep ook los slechter, maar die wil altijd gewoon graag voor je lopen...

Afbeelding
Doosje medicijnen...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 23:49

Wat heerlijk dat ze weer thuis is en goed loopt! Jee, wát een berg pillen gaan erin. Eet ze alles goed?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 07:32

Super fijn dat ze thuis is Petra. En oh man, wat een berg medicijnen.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 07:46

Oef wat een hoop zeg, hoe krijg je die allemaal binnen? Mijn pony doet al moeilijk bij dr 1/4 passend..
Fijn dat het beter gaat Sappos en stal_fiore!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:01

Het geven is wel een beetje been drama... Ik maak de pillen fijn en doe het dan in een spuit met water en gepureerde wortel. Maar hoe is echt veel en ze vind het echt niet grappig.

Afbeelding
Dit zijn haar Imprints.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:18

Vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier. Volgens de uitleg bij de fructaanindex is het weer zoals het vandaag is, het meest gevaarlijk wat er bestaat. Kijk ik op het kaartje wat er bij zit, geeft het in onze regio groen aan. Hoe moet ik daar mee omgaan. Ik vind het erg verwarrend zo.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:34

vur schreef:
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier. Volgens de uitleg bij de fructaanindex is het weer zoals het vandaag is, het meest gevaarlijk wat er bestaat. Kijk ik op het kaartje wat er bij zit, geeft het in onze regio groen aan. Hoe moet ik daar mee omgaan. Ik vind het erg verwarrend zo.

Het zekere voor het onzekere nemen en het nu gewoon even niet doen

Dus nu niet op 't gras, tenzij je lang gras hebt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:14

Zo wat een apotheek heb jij gekregen! Maar als het maar werkt he. Als Ivy er maar lang en gelukkig mee kan leven. Die imprints zien er mooi uit. Is het een soort plastic/rubber ijzer?
Wol heeft maanblindheid en is dus volledig blind. Als ik naast hem loop ben ik zijn ogen. Maaarr vandaag had ie het op een van de jonkies gemunt en liep ie telkens achter hem aan in de paddock. Dat zag er heel best uit zo los.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:20

Is alweer een jaartje geleden dat de mijne weer bevangen was, maar ziet er naar uit dat ze toch wel echt oké is en blijft. Ik heb haar laten vrijspringen vandaag, en hoewel ze meer naast de hindernis gerend heeft dan erover, zat er enorm veel power en energie in. En de sprongen die ze nam, waren zeer enthousiast, ze sprong ze van veel te ver. Staat nochtans 12 uur per dag op meer dan een hectare kort gras, ook in de gevaarlijke uren (ik vertrek om 6u30 al naar mijn werk). Afkloppen dat het zo blijft, ze is erg speels en actief, daagt haar vriendje ook vaker uit, waar ze in grotere groepen vaak een eenzaat was.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:44

vur schreef:

Ik zou zeggen, bij twijfel niet doen. Dus als naar jou idee de omstandigheden niet goed zijn, geen gras geven. Beter een dagje minder gras dan een een hoefbevangen paard.

Sappos schreef:
Zo wat een apotheek heb jij gekregen! Maar als het maar werkt he. Als Ivy er maar lang en gelukkig mee kan leven. Die imprints zien er mooi uit. Is het een soort plastic/rubber ijzer?
Wol heeft maanblindheid en is dus volledig blind. Als ik naast hem loop ben ik zijn ogen. Maaarr vandaag had ie het op een van de jonkies gemunt en liep ie telkens achter hem aan in de paddock. Dat zag er heel best uit zo los.

Als hij blind is kan ik me voorstellen dat hij zekerder stapt aan de hand! En een goed teken dat hij uit zichzelf gaat bewegen in de paddock. Ik merk nu eigenlijk pas op hoe weinig Ivy zelf wilde lopen.
De imprints zijn van hard kunsstof en speciaal gemaakt om het hoefbeen te ondersteunen terwijl de gevoeligste delen van de voet vrij blijven van druk. Volgens mij wordt er in Nederland nog niet veel mee gewerkt.
Voor wie het interessant vind, hier staat wel duidelijke informatie: https://www.imprintshoes.co.uk/dealing-with-laminitis/

Ivy loopt er direct goed op in ieder geval. Ze kan nu gewoon kort draaien en gaat echt uit zichzelf scharrelen in de paddock. Ze was ook een soort van gepikeerd dat ze op stal moest vanavond.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 08:45

Petra, vorig jaar heeft banjer 10 dagen op Utrecht gestaan met dezelfde behandeling. Daarna eigenlijk alleen maar goed geweest en nagenoeg geen medicatie meer (na afbouwen) Ze hebben me zo goed geholpen. Banjer heeft van mei tot oktober op de imprints gestaan en sindsdien weer op blote voeten.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 08:50

Ik had jou verhaal gevonden inderdaad! Ik hoop dat het voor Ivy net zo goed afloopt. Voorlopig is ze alleen maar boos op me, want ik kom elke keer met grote spuiten medicijnen en veel te weinig eten :D.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:01

Duimen Petra, ben wel benieuwd wat hun hebben gedaan om haar te laten afvallen?
Dat is wel iets wat super belangrijk is, dat ervaar ik nu pas bij Nicky.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:06

Echt mooi dat ze het kunnen Petra. Blij dat ze goed loopt, ja die medicijnen, ze zal je even stom
vinden. En hoop voor jou en iedereen in dit topic alleen maar goede aflopen.

Dit was gisteren en dat vond ik eigenlijk wel een heel goed beeld. Hoef niet te zeggen wie Wol is denk ik. :')

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:42

Marjo89 schreef:
Duimen Petra, ben wel benieuwd wat hun hebben gedaan om haar te laten afvallen?
Dat is wel iets wat super belangrijk is, dat ervaar ik nu pas bij Nicky.

Het is vooral heel beperkt hooi in combinatie met de medicijnen. Ze kreeg daar iets van vijf keer per dag een pluk droog hooi, maar dat gaat mij niet lukken, dus ze krijgt nu op stal afgewogen hooi in een dubbel hooinet met wat stro erdoorheen en overdag een graasmasker om zodat ze nog langzamer uit de slowfeeders eet.

Sappos schreef:
Echt mooi dat ze het kunnen Petra. Blij dat ze goed loopt, ja die medicijnen, ze zal je even stom
vinden. En hoop voor jou en iedereen in dit topic alleen maar goede aflopen.

[ Video ]

Dit was gisteren en dat vond ik eigenlijk wel een heel goed beeld. Hoef niet te zeggen wie Wol is denk ik. :')

Wat fijn dat Wol zo goed gaat! Filmpje ziet er inderdaad heel goed uit :D.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:53

Ziet er goed uit Sappos!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:00

hagelslag schreef:
vur schreef:

Het zekere voor het onzekere nemen en het nu gewoon even niet doen

Dus nu niet op 't gras, tenzij je lang gras hebt

Dat doe ik sowieso wel, maar aangezien deze site pretendeert hoefbevangenheid te willen voorkomen, zou ik toch willen dat je enigszins van deze gegevens kunt uitgaan en aangezien ik me er pas in moet verdiepen, helaas, ben ik op zoek naar goede informatie. Maar hier kijkt niemand op de fructaanindex dan?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:17

De fructaanindex houdt alleen rekening met zonlicht en temperatuur. Niet met het gebrek aan regenval en de lengte van het gras. Dus nee, ik gebruik hem niet meer.