[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:08

@ Sardis, ik zal het eens opzoeken! Bedankt ;) edit: zie net dat je dit ook moet weken...

@ mysa, olie zit ook al door het voer inderdaad! Seniores priores heb ik gevoerd, maar ik wil eigenlijk van het geweekte voer af, want hierdoor krijgt ze (denk ik) die golf vocht bij haar mest.

@ chantaleddie, ze komt eigenlijk bijna nooit op het gras, alleen in de zomer een paar dagen, maar dan ook met graaskorf. Hier maak ik me ook niet zoveel zorgen om, de stalbaas is erg oplettend en houdt er erg veel rekening mee ;)

@ Gwenny, Ik wil eigenlijk geen geweekt voer meer geven en op aanraden van de hoefsmid geef ik geen spelt meer, omdat dit graan is en hierin zit zetmeel=suiker is slecht voor hoefbevangen paarden. Ze deed het er opzich wel goed op, maar ik ben liever iets te voorzichtig!

Het is zo moeilijk om iets te vinden waar paarden dikker van worden, maar zonder zetmeel/suiker/eiwitten ed...

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:17

purple schreef:
@ Sardis, ik zal het eens opzoeken! Bedankt ;) edit: zie net dat je dit ook moet weken...

@ mysa, olie zit ook al door het voer inderdaad! Seniores priores heb ik gevoerd, maar ik wil eigenlijk van het geweekte voer af, want hierdoor krijgt ze (denk ik) die golf vocht bij haar mest.

@ chantaleddie, ze komt eigenlijk bijna nooit op het gras, alleen in de zomer een paar dagen, maar dan ook met graaskorf. Hier maak ik me ook niet zoveel zorgen om, de stalbaas is erg oplettend en houdt er erg veel rekening mee ;)

@ Gwenny, Ik wil eigenlijk geen geweekt voer meer geven en op aanraden van de hoefsmid geef ik geen spelt meer, omdat dit graan is en hierin zit zetmeel=suiker is slecht voor hoefbevangen paarden. Ze deed het er opzich wel goed op, maar ik ben liever iets te voorzichtig!

Het is zo moeilijk om iets te vinden waar paarden dikker van worden, maar zonder zetmeel/suiker/eiwitten ed...

goed dat ze niet zoveel op gras staat! beter dat je ze in stal hebt staan en gewoon uitlaat zegmaar dan op gras! ik vind het persoonlijk niet erg zielig dat ze alleen op stal staan! het licht per paard verschillend en per stal. staan ze in een donker hokje nee dat is niet goed! wat wij hebben gedaan veel uitlaten en geen gras en alleen maar hooi. het blijft wel terug komen is heel erg irritant.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:46

chantaleddie schreef:
purple schreef:

goed dat ze niet zoveel op gras staat! beter dat je ze in stal hebt staan en gewoon uitlaat zegmaar dan op gras! ik vind het persoonlijk niet erg zielig dat ze alleen op stal staan! het licht per paard verschillend en per stal. staan ze in een donker hokje nee dat is niet goed! wat wij hebben gedaan veel uitlaten en geen gras en alleen maar hooi. het blijft wel terug komen is heel erg irritant.

Ze staat juist 24/7 buiten :+ maar op zand en stenen, mijn pony wordt echt levens gevaarlijk van veel binnen staan ;)

Dobel

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:00

gaan jullie pony's bijna nooit op het gras?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:17

Niet veel nee, we hebben niet veel gras en we zitten erg laag, dus het land is snel te nat en trappen ze alles stuk...
In de zomer staan ze er op als het kan, of anders als het droog genoeg is!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:18

met graasmasker? Ik heb vorig jaar een graasmasker gehad maar mn pony kreeg er wondjes van.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:20

Dobel schreef:
met graasmasker? Ik heb vorig jaar een graasmasker gehad maar mn pony kreeg er wondjes van.

Ja, ik had eerst een goede. Maar van die ik nu heb, krijgt mijn pony ook wel schuurplekjes van...
Ben daarom wel blij dat ze er niet zo vaak op staan ;)

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 03:47

Bevangenheid bij ontwormen: Vermoeden is dat door een of meerdere stoffen in het middel een intoxicatie/vergiftiging optreedt in het paardenlichaam waarbij de gifstoffen zich ophopen in de bloedvaten van de hoeven. Het schijnt zo te zijn dat alleen ivermectine dit risico niet heeft, maar juist ivermectine is het middel waar de meeste wormen onderhand resistent voor zijn geworden.

@Purple: Ruwe spelt bevat juist heel laag zetmeel en veel vezels met daarin mineralen en vitaminen die voor paarden die weinig voer aan kunnen juist een hele goede basis zijn voor voedingsstoffen. De Seniores krijgt hij zodat hij het lijnzaad opeet en maar een klein beetje.

Algemeen: Het idee dat hoefbevangenheid door suikers zou komen is steeds meer aan het wankelen. Men vermoed steeds meer dat hoefbevangenheid ontstaat door een vergiftigingsproces in de darmen, daardoor stapeling van afvalstoffen en vervolgens ophoping van gifstoffen in de bloedvaten van de hoeven.

Bij mijn pony zie ik heel duidelijk dat hij opzwelt, een dik hoofd krijgt en vervolgens een opgezette manenkam en warme hoeven en iets opgelopen benen krijgt. De volgende stap is bevangenheid.
Dit proces treedt altijd bij hem in werking als een verstoring in zijn eetpatroon heeft plaatsgevonden of dat hij bijvoorbeeld medicijnen/ontwormingsmiddel heeft gehad die de bevangenheid aanwakkeren. Nog nooit heeft hij door teveel voer, overgewicht of vet gras bevangenheid opgelopen. Dit patroon kon ik herkennen doordat ik een gedetailleerd dagboekje over alles wat ik bij hem opmerkte heb bijgehouden. Ik kon de laatste 9 maanden zelfs op bijna de dag nauwkeurig voorspellen of hij weer tekenen van bevangenheid ging vertonen als hij bijvoorbeeld werd ontwormd. Die voorspelling op basis van verzamelde gegevens kwam altijd uit.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen die gaan volgen uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken die hopelijk meer duidelijkheid geven over het ontstaan van bevangenheid.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:56

Dobel schreef:
gaan jullie pony's bijna nooit op het gras?

Mijn pony stond wel op het gras in de zomer. Wel heel langzaam opbouwen en hele strakke strookbegrazing, ook oude stuk weer afzetten zodat ze geen vers groeiende sprietjes eten. Alleen ouder lang uitgebloeid gras.
Gewoon in een weiland kon ze nog geen uur staan, maar zo op strookbegrazing ging het goed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:18

Gwenny, gezien mijn ervaringen met mijn overleden ijslander (niet aan h.b.) was ik ook al tot de conclusie gekomen dat een darmverstoring de oorzaak van de problemen was.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:40

Ja volgens mij is dat het ook, doordat de darmen verzuren. Maar daar kan suiker wel wat mee te maken hebben, doordat het eerste stuk van de spijsvertering suiker verwerkt en bij een te veel aan suiker kunnen ze niet alles verwerken. Dan komt er suiker in het volgende deel van de darmen en die kunnen het niet afbreken, dan verzuren de darmen dacht ik.
Ik weet het niet helemaal zeker meer hoor :p

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:58

het kan wel is te maken hebben met darmverstoring, maar wat kun je hiertegen doen? ik ben het namelijk wel zat dat mijn haf telkens hoefbevangen is

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:02

Mijn pony was ook dun en ik heb haar op gewicht gekregen door meer weidehooi te voeren naast het graszaadhooi en door olie door haar voer te mengen. En ik heb haar bloed laten controleren op eventuele wormen of tekorten. Nu is ze perfect op gewicht.

Hier gaan ze afhankelijk van de weersomstandigheden zo'n 3 a 4x per week een half uurtje op de wei. Hun kale weiland is helemaal omgeploegd en modderig, dus dan kunnen ze even lekker hun benen strekken, rollen en grazen. Als het echt vriest en de zon schijnt dan blijven ze mooi op hun verharding staan, dat durf ik niet aan. Als hun nek dik is gaan ze ook niet.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:05

een hoefsmid hier in de buurt zij dat je het ook kunt zien door als je op de manenkam vastpakt en dit heel erg hard is zeg maar. en de rst van het lichaam op zelfde hoogte enzo.
maar ik snap nog steeds niet hoe het kan van die darmverstoring. ze eet altijd hetzelfe

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:21

Mijn paard heeft helemaal niks geen verschijnselen gehad behalve af en toe niet helemaal lekker lopen.
Pas later bij het bekappen zagen we de verbrede witte lijn.. toen foto's maar toen was het hoefbeen al iets gekanteld :(

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:12

Die van ons gaat wel op een postzegelstuk op wei in de zomer dag en nacht we laten het altijd eerst kaal eten en dan desnoods nog eens over rijden met de maaier. Daar staat ie dan 6 maanden op en ga ik hem gewoon dagelijks hooi bijgeven dat gaat weliswaar goed. Maar zal vast wel van paard tot paard afhangen..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:23

Veel verschillende verhalen, zo met ontwormen is wel iets om in de gaten te houden.

Opaatje van 26 staat inmiddels zo'n 6 weken bij ons, gaat erg goed met de sp, hij is mooi vol aan het worden. Overdag staat hij met de rest op de wei, waar het gras steeds minder wordt, 's nachts zijn eigen stal met ruime paddock. Sowieso onbeperkt hooi, hij krijgt verder nog wat Reforminkorrel, wat lijnzaad en een beetje magnesium. Samen met eigenaresse al aan het bedenken hoe we het in het voorjaar gaan doen; heb echt waanzinnig veel en te goed gras voor een (ex-)hb'er.
Misschien 2 keer per dag een paar uurtjes naar buiten (uiteraard opbouwen en eventueel een eigen stuk samen met 1 van de pony's) en verder zijn paddock verder uitbouwen, 1 van de pony's wordt snel dik dus dan kunnen ze misschien samen wat meer met hooi op de paddock in voorjaar, zomer en herfst.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:34

Ik lees hier (gelukkig) bijna niet meer mee, onze pony gaat erg goed en tot heden toe heeft hij geen last van zijn pootjes. Wel spannend als ze straks weer het land op kunnen hoe het dan met hem zal gaan.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:54

Hallo iedereen,
Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen, ik ben al eerder in dit topic geweest maar een alweer een tijdje stille meelezer.

Ik heb nu een vraagje, mijn merrie is 2 jaar geleden ernstig hoefbevangen geweest. Inmiddels is ze hersteld en doet ze het erg goed met speciaal beslag en een uitgebalanceerd dieet.

Nu overweeg ik om een veulen met haar te nemen, maar ik vraag me af of dit een vergroot risico heeft voor haar? Kan de dracht zelf of bijvoorbeeld merriebrok of andere factoren, invloed hebben op haar gevoeligheid voor hoefbevangenheid?
Alvast bedankt!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:22

Vesceron schreef:
Hallo iedereen,
Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen, ik ben al eerder in dit topic geweest maar een alweer een tijdje stille meelezer.

Ik heb nu een vraagje, mijn merrie is 2 jaar geleden ernstig hoefbevangen geweest. Inmiddels is ze hersteld en doet ze het erg goed met speciaal beslag en een uitgebalanceerd dieet.

Nu overweeg ik om een veulen met haar te nemen, maar ik vraag me af of dit een vergroot risico heeft voor haar? Kan de dracht zelf of bijvoorbeeld merriebrok of andere factoren, invloed hebben op haar gevoeligheid voor hoefbevangenheid?
Alvast bedankt!

Mijn merrie is 2,5 jaar geleden ook bevangen geweest. Welliswaar op 1 voet, maar toch. Toen 9 maanden
drachtig. Afgelopen jaar ging het heel goed met haar en heb ik haar weer laten dekken.
Ik vind het moeilijk om haar te voeren. Eerst kreeg ze afgemeten portie's hooi en een vitaminekorrel.
Inmiddels bulten met hooi en toch al behoorlijk wat brok. Ze zit nu bijna op 300 dagen.
Maar ze heeft het echt nodig, anders wordt ze te mager. Zolang je alleen het voer ophoogt als ze afvalt,
dan moet dat kunnen lijkt me?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 02:35

Thanks barvrouwke! Inderdaad iig goed op d'r gewicht letten en alleen voer ophogen als ze afvalt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:54

Mijn merrie heeft ook een veulen gehad. Ik gaf weinig extra's, ze deed het prima. Maar inderdaad gewoon kijken naar je paard. Merriebrok heb ik niet gevoerd. Gewoon iets meer ponybrok. En ik ben al vrij snel het veulen iets gaan bijvoeren ipv. de merrie meer te geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:24

Vesceron schreef:
Hallo iedereen,

Alvast bedankt!

Ik hoor altijd zeggen dat een veulentje kweken een goeie boost is voor het metabolisme en de hormoonhuishouding van de merrie en dit haar juist ten goede zal komen in geval van gevoeligheid voor hoefbevangenheid, ems, cushing enz....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:41

Ik heb een merrie bevangen gehad in de eerste maanden van haar dracht, geen idee waar door, daarna nooit meer gedekt en ook nooit meer bevangen geweest(afgelopen 10 jaar).

Eentje in de eerste maanden bevangen door een enting, die merrie is snel schraal op haar rug en heb ik omega 369 an subli bij gevoerd. Maar blijf t erg lastig vinden.

Dekken als voorzorgs middel vind ik niet de juiste manier. Ik heb ook de ervaring dat dat niet helpt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:12

Mijn merrie was al wel jaren stabiel, niet meer bevangen geweest. Anders had ik het niet gedaan.