Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nele80

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:31

@ Tango: ik denk dat ik in totaal 400 EUR betaald heb. De DA is op stal gekomen, heeft gescand, ingespoten en dan opnieuw gescand. Hij zei toch dat het een serieuze blessuren was, vandaar dat ik het gedaan heb. hij is nu 11jaar. Ik weet niet of dat jong of oud is naar herstel van bleussures gezien.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:35

Volgens mij valt dat wel mee. Die van mij is 16 en de dierenarts heeft helemaal niet gesproken over een prp behandeling. Nu is de blessure ook minimaal.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:57

@tango dat zal weinig uitmaken denk ik hij loopt overdag ook buiten op de wei

hier alleen full roll over beslag

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:08

de mijne loopt op zijn blote voeten. hij voelt zich daar het beste bij.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:09

Somebitch : Spannend weer een echo.

Helaas welkom Joyce , helaas ook z`n vervelende blessure :( Wel fijn dat die lekker op de weide mag.

Helaas welkom tango. Hopelijk valt het allemaal mee met de blessure.

Gulpje wat een super nieuws !!! *\o/* *\o/*

Ikke fijn dat je op aan het bouwen bent, fijn dat je niet iedere dag het zelfde rondje hoeft.

nvanriet : ik heb ook bij mijn paard ook PRP laten doen en heb er super goed resultaat van koste bij ons 850,00 wel veel geld maar had het er zeker wel voor over.

Mijne krijgt nu alleen muesli van Pavo Nature's Best met glucosamine met msn en pavo vital complete en magnesium. En veel hooi die heb ik in z`n little bit zak zitten dus heeft die heel de dag wat te doen. Vandaag mogen weer gaan opbouwen en zit nu op 4x 4 min draven en volgende week 2x2 min galop. Gaat echt super goed, hopelijk blijft het zo. En krijgen we 25 juli weer goed nieuws.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:31

De kosten van een PRP behandeling zijn énorm verschillend. Wij betaalden bij de Vallei €500, maar ik begreep dat je in Emmeloord €850 kwijt bent. Maar ik las ook hier dat iemand er slechts €350 voor heeft betaald. Stamceltherapie is een heel stuk duurder, daar ben je zeker €1000 voor kwijt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:10

Tango1979 schreef:
@ikke20: wat ik van mijn DA begreep is dat er meer druk/spanning op de pees komt bij zachte ondergrond, omdat het been meer doorbuigt . Vandaar dat ik alleen op het harde loop.

Volgens de mijne is een lichtverende bodem zoals bij een goede bak met bijv Agterberg-bodem het meest ideaal om te stappen. De weg is eigenlijk weer te hard maar in ieder geval wel egaal om onverwachtse bewegingen te voorkomen. Een zachte onstabiele ondergrond is inderdaad een extra belasting voor de pees.

Met die regen zo af en toe zijn de ruiterpaden hier zeker niet mul maar ook niet modderig vandaar dat ik die mee pak. Verder lopen we ook over gras, schelpenpaden, paden met houtsnippers en de gewone weg.
Wil met die verschillende bodems de pees ook weer daarop trainen en belastbaarder maken. Mul zand vermijd ik uiteraard wel.

PRP heb ik geen ervaring mee en vond ik gezien de leeftijd van mijn paard en gebruiksdoel ook geen optie.

Vraag mij wel af waardoor die enorme verschillen in prijs komen.

Mijn paard is over het algemeen rustig op het weiland. Soms even een klein drafje maar eten en suffen zijn belangrijker. Naar mijn idee is het vrijwel continu rustig kunnen bewegen ideaal voor het herstel.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:43

Jeej mijn back on track beschermer is binnen *\o/* Ben benieuwd hoe dat gaat werken. :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:52

Somebitch schreef:
Jeej mijn back on track beschermer is binnen *\o/* Ben benieuwd hoe dat gaat werken. :)

Hoop dat jij er net zo blij mee zal zijn! *\o/*

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:56

Ik hoop het ook. :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:59

Maar ik heb er alle vertrouwen in hoor. :D Heb irl gezien hoe het werkt en hoe goed het is. Ik stond versteld echt waar.

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:06

Somebitch schreef:
Maar ik heb er alle vertrouwen in hoor. :D Heb irl gezien hoe het werkt en hoe goed het is. Ik stond versteld echt waar.

Ik ben benieuwd wat je eigen ervaring is! Jullie gebruiken het dus gewoon bij een (niet hele oude) peesblessure? Ik vind het idee van het been extra warm maken nog een beetje eng bij een blessure.. Ik heb wel de ice vibes ook ter stimulering van de bloedsomloop dus als jullie ervaring met back on track beschermers zo goed is wil ik ze misschien ook wel bestellen :)

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:35

Die van mij heeft in november vorig jaar ook een PRP behandeling ondergaan (checkligament rechtsvoor). Het herstel van die pees is goed gegaan :j
Met de blessure achteraan (diepe buigpees) hebben ze een tenoscopie gedaan. Hoe deze blessure zal genezen is nog af te wachten.

Tic staat ook op aangepast beslag. Vooraan op ijzers van het type Onion shoe. Achteraan zal hij op een gesloten ijzer moeten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:23

Ik doe en gebruik momenteel buiten de MSM niets speciaals. Smeer niets, geen speciaal beslag en geen badages/beschermers en koel ook niet.
Heb natuurlijk wel die RevitaVet gedurende een maand gebruikt, dat dan weer wel. :D

joyce_71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:17

Muriel, ik heb hetzelfde gevoel over de back on track beschermers, aan de ene kant wil je direct bestellen maar de warmte....
Is er iemand bij wie ze door de da geadviseerd zijn?
En bij checkligament blessure dan de pees of stal beschermers of combi bandage?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:22

@Nathiie: PRP verminderd toch de hersteltijd van de blessure? Wat staat er normaal voor hersteltijd en wat had je met PRP?

Wat is tenoscopie? :o

@Somebitch: ik ben wat huiverig voor beenbeschermers, ivm warmte. Nou tikt mijn paard zich ook nooit aan, dus alleen bij springen doe ik peesbeschermers om. Heb jij ze gewoon als extra bescherming, of omdat je paard zich aantikt?

Ik vandaag weer happy, ben in week 4 en de benen zijn al 4 dagen koel en vochtvrij. Wel voel ik het 'littekenweefsel' om de pees, vrij harde bobbel... Begrijp dat die vaak nog heel lang voelbaar blijft?

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:10

Het verkort de hersteltijd niet, maar de kwaliteit van de pees zal wel beter zijn na herstel. Dit is wat mijn DA me heeft verteld.
Een tenoscopie is een kijkoperatie in een pees. Ze hebben het ligament rond zijn diepe buigpees doorgesneden en de beschadigde vezels in de pees verwijderd.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:19

Tango het gaat hier niet om beschermers om mee te rijden. :n Maar zodra ik weer ga rijden ga ik wel weer met beschermers van voren rijden. Ik reed altijd zonder. :j

Of ik ga merken van de back on track dat weet ik niet. :+ Het been van buiten is helemaal goed en al een poos is het been strak, geen verdikking niet warm. Dus aan de buitenkant zal ik er weinig van gaan merken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:33

Onze VA heeft ze aangeraden, al een aantal jaar geleden overigens. De Ice-Vibes heb ik ook maar die hebben niet zoveel effect gehad als de BoT lappen. Ik denk erover om mijn Ice Vibes te verkopen, en de stalbeschermers van BoT te kopen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:37

Gulpje, de BoT stalbeschermers zijn nu bij de paardendrogist in de aanbieding. 82.50 ofzo geloof ik.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:44

Thanks, good to know! :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:49

Ja zag het toevallig gisteren haha. Alleen de stalbeschermers overigens de ander bot producten niet.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:52

Laat ik nou nét die nodig hebben. Ik ga ze bestellen, heb ze nog niet eerder zo goedkoop gezien!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:58

Gelijk heb je. :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:04

Laten jullie die beschermers dan 24/7 om het been zitten? Paard staan dan op stal of niet?