Tango1979 schreef:@ikke20: wat ik van mijn DA begreep is dat er meer druk/spanning op de pees komt bij zachte ondergrond, omdat het been meer doorbuigt . Vandaar dat ik alleen op het harde loop.
Volgens de mijne is een lichtverende bodem zoals bij een goede bak met bijv Agterberg-bodem het meest ideaal om te stappen. De weg is eigenlijk weer te hard maar in ieder geval wel egaal om onverwachtse bewegingen te voorkomen. Een zachte onstabiele ondergrond is inderdaad een extra belasting voor de pees.
Met die regen zo af en toe zijn de ruiterpaden hier zeker niet mul maar ook niet modderig vandaar dat ik die mee pak. Verder lopen we ook over gras, schelpenpaden, paden met houtsnippers en de gewone weg.
Wil met die verschillende bodems de pees ook weer daarop trainen en belastbaarder maken. Mul zand vermijd ik uiteraard wel.
PRP heb ik geen ervaring mee en vond ik gezien de leeftijd van mijn paard en gebruiksdoel ook geen optie.
Vraag mij wel af waardoor die enorme verschillen in prijs komen.
Mijn paard is over het algemeen rustig op het weiland. Soms even een klein drafje maar eten en suffen zijn belangrijker. Naar mijn idee is het vrijwel continu rustig kunnen bewegen ideaal voor het herstel.