Romeo... wat een naar nieuws.. hopelijk is het een tijdelijke dip..
Hoe lang gebruik jij al bute? Met wat jij beschrijft in je laatste posten ( dunne mest, koliek), kwam bij mij de gedachte op dat mogelijk de maagwand geïrriteerd ( of erger: beschadigd) zou kunnen zijn door het gebruik van bute - sommige paarden zijn daar erg gevoelig voor en dan hoef je het niet eens langdurig te geven. Als dat het geval is, dan is eten van ruwe vezel ook niet prettig .. zou het misschien een idee zijn om je paard uit voorzorg ( of ter ondersteuning) ook Gastroguard te geven? Dat legt een laagje over de maagwand om al te sterke inwerking van de zuren (uit bute en maagsap) af te zwakken.
Pauli is ook snel koliekerig en ik ben uit voorzorg Gastroguard gaan geven toen ze nog volop aan de bute was - met instemming van onze DA overigens. Je zou het je DA eens kunnen voorleggen, Gastroguard is alleen via de DA te krijgen.
Een huisremedie is overigens ook maagpepermunt - mijn opa had standaard een blikje maagpepermunt in de stallen - als een van de paarden 's wat 'peaky' was, was het een probaat middel. Tuurlijk, er zit wel suiker in maar je geeft er maar een paar - geen hele zak natuurlijk. Een andere mogelijkheid is Colosan, dat bevat ook o.a. pepermunt en anijs en ontspant maag en darmen. De helft van de aanbevolen dosering voor koliek
geven.
Zoutspoeling.... lijkt me typisch een geval van de klok|klepel, en één van de twee kwijt zijn. Natuurlijk gaan paarden wel eens aan een infuus met zout ( in kliniekomstandigheden) maar op hele andere indicaties dan hoefbevangenheid. Een saline-infuus wordt b.v. gegeven bij uitdroging (op celniveau) of in geval van groot bloedverlies om te voorkomen dat het dier in shock raakt.
Bij Hb is daar geen sprake van - het nadeel van een dosis aan zout is bovendien dat het vocht vasthoudt, waardoor zwelling kan ontstaan van de bloedvaten en je juist meer problemen veroorzaakt. Zo wordt in de humane geneeskunde patienten die bv een slechte doorbloeding en bv spataderen hebben aangeraden om juist heel weinig zout op te nemen. Met de mogelijke beschadiging van de haarvaten bij HB zou ik even ver uit de buurt blijven van zoutblokken of.. infuus. Langdurig zout geven ( of een te hoge dosering) kan ook leiden tot nierschade. Ik vermoed dat jouw smid denkt dat bij HB veel gifstoffen in het lichaam zitten, en dat kan natuurlijk het geval zijn. Bij sommige Hb vormen veroorzaken de afstervende darmbacterïeën gifstoffen in het bloed. Maar die plas je maar niet zomaar even uit.
Gifstoffen zijn 'primair', HB is 'secundair'.. met andere woorden: als Hb al ontstaan is door gifstoffen, dan is de schade al toegebracht en dan heeft spoelen ook geen zin meer. Wat wel zin heeft is ervoor te zorgen dat het maag|darmstelsel weer tot rust komt, de goede bacterieën weer de overhand krijgen. De beste remedie is dan op dieet, oftewel alleen hooi en water.