[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 03:27

Beetje laat, maar ook namens mij nog fijne kerstdagen (nou ja, dag dan {:) )
Wat een mooie foto's komen er voorbij!
Jeetje L.C das nogal een klusje met die zeilen!!! Ik ben toch erg blij met onze binnen paddock hoor als ik dat zo zie.
Buiten is het niet goed genoeg om iets te doen, maar een beetje buiten scharrelen kan wel, tis wel wat glad maar
de paardjes doen best voorzichtig!
@SusanW, ik heb er nog nooit van gehoord....

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:38

@susanW: ik heb er nog nooit van gehoord en het lijkt mij ook een vrij straffe maatregel. Van een DA zou ik die nog evt aannemen, maar van een smid niet zo snel.

Persoonlijk zou ik het eerder zoeken in een middel om de nieren/lever te ontgiften (bijv. http://www.voergezond.nl/Webwinkel-Prod ... n-mix.html ) of druppels mariadistel.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:55

Och Susan, Jagger ook al. Mag ik vragen welke dierenarts je hebt?
Ik ken het spoelen niet en heb er ook nog nooit van gehoord, wel van aderlating.

Indiana gaat helemaal niet goed. Ik moet weer met haar worstelen om de medicijnen erin te krijgen, terwijl het normaal gesproken een heel erg meegaand paard is. Ook eet ze haar Safe and Sound met lange tanden, terwijl ze normaal gesproken echt alles 'lekker' vindt.
Lopen wil/kan/doet ze eigenlijk niet.

Morgen ga ik een afspraak maken voor rontgenfoto's die thuis genomen worden en dan maar zien wat er uit komt.
Indiana is een IR patient en ik was altijd bang en oplettend bij voeding, winter had ze nog nooit last van, dus dat was voor mij een 'rustige' periode van het jaar. Dat is nu dus over.
Ik ben erg bang (durf het bijna niet op te schrijven) dat het einde verhaal is. Ik heb zo'n connectie met dit paard, ze heeft een gouden randje, we klikken met elkaar, we kunnen een goed gesprek voeren en daardoor heb ik vreselijk moeite om een beetje afstand te nemen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:07

@romeorowan heel veel sterkte, dat tobben is echt 10 keer niets he. Eet ze wel het hooi? Het is zo vreselijk lastig een paard dat met lange tanden eet. Ik hoop dat de foto s mee vallen en het nu even tijdelijk is dat ze lastig eet en medicatie neemt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:09

@romeorowan : kan ze door de medicatie geen last van maag/darmen hebben ??
Bute/Metacam staan er om bekend nl.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:09

He bah wat naar ;( Heel veel sterkte :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:11

romeo, sterkte!ik hoop dat alle mee blijkt te vallen en het iets onschuldig is!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:22

Romeo, veel sterkte! Ik hoop toch dat de foto's meevallen.

Susan, ik heb er nooit van gehoord om dat te doen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:30

@Romeorowan, welke medicatie heb je ? Buut kreeg ik echt vrijwel niet in Nado, dat vond hij zo ontzettend goor. Metacam gaat makkelijk naar binnen. Als ik ook maar iets van buut door zijn voer mengde, dan at hij het niet, ook niet door zijn lekkerste voercombinatie. Uiteindelijk dus maar met een spuit, mengen met water en dan dwingen door te slikken. Als je buut hebt, zou dit mee kunnen spelen.

Ik duim in ieder geval heel hard voor je, ik denk dat ieder van ons wel eens een moment heeft gehad waarin we vreesden voor einde verhaal en toch is het weer goed gekomen. Knuffel voor Indiana!

@Susan, wat naar dat Jagger nu ook HB over de SB heen gekregen heeft. De behandeling van je hoefsmid ken ik niet en klinkt idd erg heftig. Heb je al eens bloed laten onderzoeken om de reden te vinden achter de terugkerende SB ?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:41

Bedankt voor alle lieve reacties!

Ik geef Bute, omdat 5 jaar geleden de metacam geen noemenswaardige verlichting gaf. Ze zit nu op 2x per dag 1,5 zakje, dan nog ascal en nog tranquigel. De bute en de ascal gaan in een spuit met water rechtstreeks in de mond.
Ze eet nog wel hooi, maar ook dat lijkt ze minder lekker te vinden dan vroeger.
Terugkijkend: zo'n 9 weken geleden is ze flink aan de diarree geweest. Toen dat net weer over was had ze (kramp)koliek. Dierenarts heeft buscopan in gespoten. Een tijdje daarna begon ze gevoelig te lopen, was ook ongeveer gelijk met de vorst en ze moest bekapt worden. Ik heb toen zelf een randje van de toon afgevijld in de hoop dat dat verlichting zou geven. Vrij snel daarna kwam de hoefsmid. Na het bekappen leek ze iets gemakkelijker te lopen, ca 2 dagen en daarna ging het niet meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:52

Mij zegt het ook niks SusanW. Wel heel naar dat je paard nu ook nog eens hb heeft gekregen.

Romeorowan: Een maagzweer of iets anders in de maag is idd wel iets wat kan gebeuren door de bute. Gaapt ze toevallig meer dan normaal? Morgen foto's, hopelijk krijg je dan meer duidelijkheid. Sterkte iig.

Gister zijn ze hier weer door de draad gegaan. Had het stroomkastje nog niet aangesloten, omdat de accu opgeladen was. Hopelijk hebben ze niet te lang gras staan eten, er was ongeveer een stuk van 5 bij 1 omgeploegd door ze alle drie. Dus gisteravond eerst stroom weer aangelegd. Nu hopen dat Grietje weer terug bij af is :\

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:56

Romeorowan, wat een vreselijke tijd voor jou ook zo. Je wordt er zo moedeloos van om je paard zo te zien lijden, alles te willen doen, maar niets lijkt te helpen. Ik wens je veel sterkte en kracht toe! :(:)

Mijn hoefsmid is met een dierenarts getrouwd, dus vandaar denk ik dat hij dit tegen mij zei. Ik heb er zelf echter helemaal geen ervaring mee of het zelfs maar gehoord dat iemand dit eens gedaan had en dus dacht ik; ik vraag eens ervaringen. Maar blijkbaar ben ik niet de enige die er niet vanaf weet ;)

Jagger heeft vooral smorgens bij het uit de stal komen veel moeite met lopen. Als hij eenmaal zo'n 50 meter gelopen heeft gaat het beter en na een dag in de sneeuw staan loopt hij eigenlijk normaal (in stap) In draf is hij rechtsvoor constant onregelmatig, al meer dan 4 weken nu.

Ik overweeg echt om maandag een afspraak te maken voor foto's, of heeft dat helemaal geen zin volgens jullie bij HB?

Jagger kan niet tegen suiker, even kort door de bocht gezegd (PSSM) en ik verdenk hem er nu ook van IR te hebben, maar dat wordt binnenkort nog onderzocht...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:58

Foto's maken heeft zeker zin. Je weet dan hoe de situatie in de hoef is, hoever het hoefbeen gedraaid is en of de zool dik genoeg is om het hoefbeen tegen te houden en aan de hand van de foto's kan de smid de hoef bekappen.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:05

De smid is net afgelopen week geweest en met de wetenschap dat hij bevangen is weer opnieuw beslagen. Hij heeft nu winterbeslag zodat hij in elk geval beter lopen kan, maar hij zei dat hij verder qua stand niet veel te veranderen had, omdat dat voor de HB al optimaal was zo.

Maar kun je dan verder eigenlijk alleen maar afwachten? (Ik probeer de topics wel door te lezen hoor, maar het zijn zóveel pagina's :o )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:08

@SusanW : ik heb me hier laten vertellen :) dat als je r-fotoos wilt hebben van een HB-voet dat je die plat op de grnd moeten laten nemen en niet op dat blok. Hierdoor krijg je een betere druk/gewicht van het paard op de voeten en dus een beter beeld van een evt. kanteling/zooldikte.

Wat heb je in de stal van Jagger liggen?? Ik heb Boon nu op de HIT-matras staan en merk dat ze beter uit de stal komt als toen ik haar nog op de gewone rubber matten met strokorrels had staan.
Vraag me niet waar het verschil in zit, maar ik zie verbetering :)

Heeft hij ook warme voeten (te warm naar je zin) en erg wisselend warm tussen de verschillende voeten ??

"Doe" je ook nog iets met hem?? In de zin van wandelen... want mijn probleem met Boon was dus dat ik haar maar liet staan omdat ze kreupel was en juist dat was verkeerd volgens de DA. Ik moe(s)t er dagelijks minimaal 30 minuten mee wandelen.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:22

DD, Jagger staat in de stal op zand met een dikke laag 'ouderwets' stro. In de stal loopt hij trouwens heel normaal en niet gevoelig. Het is vooral wanneer hij uit de stal stapt op de stenen dat het lijkt of hij in een spijker trapt?
Wat goed dat je zo'n verbetering merkt met die HIT matras! Ik zal er eens op googlen!

Thanks voor de tip van de voet op de grond bij de foto! Dat zal ik zeker onthouden en zeggen. :j

En ja zijn hoeven zijn wisselend warm. Rechtsvoor is het meest warm, maar ook wisselend. Soms zijn de zolen heel warm, andere keren juist de buitenkant/kroonrand. Het is niet zo dat de andere hoeven koud zijn, maar wel minder warm dan rechtsvoor.

Ik was laatst begonnen met wandelen op straat, omdat hij in de wei haast niet lopen kon van de gladheid. Dat vindt hij ook geweldig trouwens. Hij staat in de winter 'altijd' op rust, gewoon ter vakantie, alleen nu gedwongen eerder dan anders.
Ik was daarna maar gaan fietsen, omdat hij zo fris was en dacht dan kan hij draven ook. Maar dan loopt hij dus kreupel. Met zijn oren recht op gespitst, net of er niets aan de hand is?

Nu hij op het winterbeslag staat heb ik niet meer gewandeld, omdat hij dat buiten nu weer meer doet, maar dus beter wel doen dan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 12:28

Romeo... wat een naar nieuws.. hopelijk is het een tijdelijke dip..
Hoe lang gebruik jij al bute? Met wat jij beschrijft in je laatste posten ( dunne mest, koliek), kwam bij mij de gedachte op dat mogelijk de maagwand geïrriteerd ( of erger: beschadigd) zou kunnen zijn door het gebruik van bute - sommige paarden zijn daar erg gevoelig voor en dan hoef je het niet eens langdurig te geven. Als dat het geval is, dan is eten van ruwe vezel ook niet prettig .. zou het misschien een idee zijn om je paard uit voorzorg ( of ter ondersteuning) ook Gastroguard te geven? Dat legt een laagje over de maagwand om al te sterke inwerking van de zuren (uit bute en maagsap) af te zwakken.
Pauli is ook snel koliekerig en ik ben uit voorzorg Gastroguard gaan geven toen ze nog volop aan de bute was - met instemming van onze DA overigens. Je zou het je DA eens kunnen voorleggen, Gastroguard is alleen via de DA te krijgen.
Een huisremedie is overigens ook maagpepermunt - mijn opa had standaard een blikje maagpepermunt in de stallen - als een van de paarden 's wat 'peaky' was, was het een probaat middel. Tuurlijk, er zit wel suiker in maar je geeft er maar een paar - geen hele zak natuurlijk. Een andere mogelijkheid is Colosan, dat bevat ook o.a. pepermunt en anijs en ontspant maag en darmen. De helft van de aanbevolen dosering voor koliek
geven.

Zoutspoeling.... lijkt me typisch een geval van de klok|klepel, en één van de twee kwijt zijn. Natuurlijk gaan paarden wel eens aan een infuus met zout ( in kliniekomstandigheden) maar op hele andere indicaties dan hoefbevangenheid. Een saline-infuus wordt b.v. gegeven bij uitdroging (op celniveau) of in geval van groot bloedverlies om te voorkomen dat het dier in shock raakt.
Bij Hb is daar geen sprake van - het nadeel van een dosis aan zout is bovendien dat het vocht vasthoudt, waardoor zwelling kan ontstaan van de bloedvaten en je juist meer problemen veroorzaakt. Zo wordt in de humane geneeskunde patienten die bv een slechte doorbloeding en bv spataderen hebben aangeraden om juist heel weinig zout op te nemen. Met de mogelijke beschadiging van de haarvaten bij HB zou ik even ver uit de buurt blijven van zoutblokken of.. infuus. Langdurig zout geven ( of een te hoge dosering) kan ook leiden tot nierschade. Ik vermoed dat jouw smid denkt dat bij HB veel gifstoffen in het lichaam zitten, en dat kan natuurlijk het geval zijn. Bij sommige Hb vormen veroorzaken de afstervende darmbacterïeën gifstoffen in het bloed. Maar die plas je maar niet zomaar even uit.
Gifstoffen zijn 'primair', HB is 'secundair'.. met andere woorden: als Hb al ontstaan is door gifstoffen, dan is de schade al toegebracht en dan heeft spoelen ook geen zin meer. Wat wel zin heeft is ervoor te zorgen dat het maag|darmstelsel weer tot rust komt, de goede bacterieën weer de overhand krijgen. De beste remedie is dan op dieet, oftewel alleen hooi en water.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:30

SusanW, ik zie de logica van het spoelen wel, maar heb er ook nog nooit van gehoord.
Mag ik eventueel adviseren om - in plaats van alle pijnstillers - wilgenbast en kurkuma door zijn eten te doen? Dat zijn beide natuurlijke pijnstillers en onstekingsremmers. Een paard met IR heeft een verstoorde stofwisseling en aangezien de zuiverende organen (nieren/lever) dan al overbelast zijn, lijkt me dat pijnstillers dat niet beter maken....dat is extra belasting.

*edit* Ik lees net dat hij op steen zeer gevoelig loopt, dat kan ook duiden op een hoefzweer....

Romeo ;( :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:34

Gewoon los in paddock of wei lopen is niet de beweging die mijn DA voor ogen had. Het moet echt aktief bewegen zijn. Nu is Boon van zichzelf een stevige doorstapper (soms iets té :D ) dus met wandelen krijgt ze dat. Ik mocht er ook een zadel op doen en rustig gaan rijden, niet galopperen wel draven, wel moest de grond stevig maar niet te hard zijn en liefst vlak.
Dus dat heb ik doorgegeven aan de mannetjes die de hei vlakken ;) op die momenten mis ik dus wel een (binnen)bak.
Verder heb ik haar zeer kort op de Metacam gehad en ook geen ijzers onder.
Wel eens per maand een weekkuurtje om de nieren/lever te ondersteunen en te schonen.
Dinsdag komt de smid weer dus ik hoop ook dat ze geen terugval krijgt daarvan.

@zoutspoeling: het enige wat ik er over kan vinden is dat het gebruikt wordt vóór een chemotherapie kuur. Verder alleen bij neus/keel en private-parts ontstekingen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:46

:(:) Romeorowan
Houd moed, hoor. Er is misschien iets anders aan de hand.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:54

Jannepauli, bedankt voor je toelichting! Ik denk inderdaad dat het de achterliggende gedachte van de smid is dat het om die gifstoffen/afvalstoffen gaat en dat het daarvoor zou zijn. Ik wist zelf niet dat zout schadelijk kon zijn! Weer wat geleerd :)*
Nu wil Jagger nooit zout. Een blok raakt hij niet aan, terwijl mijn andere paard het heerlijk vind en ze hetzelfde leven leiden en hetzelfde eten krijgen.
Wel heeft Jagger een probleem met het afvoeren van zijn afvalstoffen, waardoor er dus ook de verdenking bestaat dat hij nu HB is door de afvalstoffen van de SB. Zo heeft hij met de SB extreem hoge bloedwaardes, waarbij ze in Utrecht zeiden dat hij niet meer moest kunnen staan en zwart zou moeten plassen van alle afvalstoffen... Nou hij liep nog en plast gewoon helder geel. Altijd. Het vermoeden is er dan ook dat hij doordat hij niet (snel genoeg) zijn afvalstoffen kwijt raakt hij keer op keer en steeds sneller bevangen raakt. Twee jaar geleden was hij af en aan SB, steeds sneller en steeds heftiger. Tot ik hem een half jaar heb weggezet en daarna een jaar lang heb opgebouwd met een minuut per twee dagen erbij. Daarna is het dus heel lang goed gegaan, tot ik hem van de herfst (met mijn stomme kop) ander hooi ben gaan voeren, waarvan na onderzoek bleek dat het veel te hoog in de suiker zat... Daar is het mis gegaan.
Hij krijgt al geen krachtvoer. Ze krijgen hier altijd alleen maar hooi, weidegang en water ;)

@ Buitenzinnig, ik heb hem al een 'kuur' van moerasspirea gegeven op advies van iemand. Pijnstilling krijgt hij niet trouwens.
Een hoefzweer heb ik ook aan gedacht, maar daar blijven ze moeilijk van lopen (is mijn ervaring) en hij loopt na een klein stukje wel beter, of eigenlijk gewoon goed (in stap dan) op het asfalt!

@ DD, ja het is nu gewoon een lastige tijd om consequent te kunnen wandelen hè? Zelfs de openbare wegen zijn niet altijd begaanbaar nu...
Wat geef jij om die lever en nieren te ondersteunen? Of heb ik daar overheen gelezen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:55

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:02

@SusanW : ik ben begonnen met druppels Mariadistel, dat is puur en behoorlijk sterk. Na 2 weken ben ik overgestapt op Healthy Herbs Drain Mix en geef dat één week in de maand. Verder krijgt ze geen appels/wortels, alleen hooi en 's avonds een volle schep Safe & Sound.
Nu ik haar op de HIT-matras heb staan (met een randje houtkrullen) kan ze ook geen strokorrels meer eten.
Ze loopt en draaft nu ook weer uit zichzelf op het teer fietspad, terwijl ze eerst altijd de grasstrook op zocht als favo loopplek.
Wel is ze nog gevoelig voor harde ongelijke grond en kiezels/stenen, dus als ik ga rijden dan doe ik haar wel schoenen aan.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:26

Ah oké!

Maar is het jullie wel bekend dat ze dus gewoon erg lang kunnen kreupelen? En gaat dat dan toch min of meer 'vanzelf' over? Door beweging dan en eventueel een ondersteunend middel? Ja en goed bekappen/beslaan dus.

Stro eten ze hier niet, want we hebben gerstestro, dat lusten koeien graag, maar paarden niet zo graag :+ Tarwestro eten paarden graag, maar de koeien niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:03

SusanW, heb even gegoogled, je smid zegt zoiets ook niet zomaar natuurlijk. Kwam deze linktegen. Het wordt dus blijkbaar bij tying-up vaker gedaan, bij HB ken ik het ook niet. Kan me de achtergrond erbij wel voorstellen. Ik heb láng in het ziekenhuis gewerkt op de OK. Als daar mensen werden geopereerd waarbij een deel van het lichaam láng verstoken was van bloed, dan was er kans op behoorlijke verzuring als de afvalstoffen weer in de circulatie kwamen. Dan gaven we ook medicijnen om dat te neutraliseren. Kan me dat dus bij een acute en ernstige vorm van spierbevangenheid goed voorstellen. Dan is het hele lichaam betrokken. Bij een HB is dat slechts een deel; afhankelijk van de oorzaak bijvoorbeeld de darm en de voeten. Of de baarmoeder en de voeten. Ongeveer 7% van hun lichaamsgewicht bestaat uit bloed. Een paard van 600 kg heeft ongeveer 42 liter bloed stromen. 6 liter toevoegen is dan enorm veel, en vraagt ook veel van het hart (die moet dat allemaal kunnen rondpompen). Het geeft ook een behoorlijke verdunning met gevolgen voor de drukverhouding tussen cellen en de bloedbaan. Vandaar dat er veel geplast gaat worden; het lichaam gaat daarvoor corrigeren en loost op die manier ook een hoeveelheid (meeverdunde) afvalstoffen.
Wel gaf mijn DA mij de eerste 2 maanden Neutradex. Ook met de bedoeling om zuur te helpen afvoeren. Dit gaat wat geleidelijker en kan ook gedurende een langere periode worden gegeven. Hij ging er ook goed van plassen. Laminitis is een ontstekingsreactie. Dan komen er veel afvalstoffen in het bloed. Dit helpt om die goed af te voeren. Wel moeten ze goed beschikking hebben over water (as usual eigenlijk).

@Romeo, hou je taai. Buut is een goeie pijnstiller, maar dat is dan ook het enige goede eraan....voor de rest is het troep voor het lijf. Kan dus best zijn dat het middel momenteel erger is dan de kwaal. Feit dat ze 5 jaar geleden niet echt effect had bij de Metacam, wil natuurlijk niet zeggen dat dat wéér zo is? Ik duim voor jullie!!