[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:42

Hoe is bij jullie paarden de diagnose artrose gesteld?
Ja ik neem aan met rontgen, maar was er dan direct dudielijk 'waar te zoeken'.?

Reden van mijn vraag is mijn pony van 13 die ik al een tijd niet oke vind.
Hij is traag, loopt niet kreupel maar ook niet soepel door.
Net behandeld door de osteo waardoor hij eergisteren ineens wel in vlotte draf door de bak ging.
(lekker los, zonder enige poespas).
Wel zag ik hem 2x door zijn voorbeen "knikken".
Hij loopt lastig met zijn koppie laag, zwakke buikspieren en daardoor snel wat holle rug.
Ook op harde paden (die wij veel hebben in t bos)vind ik hem soms wat stroperig.

Ik kan mn vinger er niet opkrijgen.
Hij krijgt sinds gisteren Chevivit erbij en ik kijk even wat de osteo behandeling brengt verder(is natuurlijk net een weekje terug. dus lichaam moet ook even wennen).

Maar wat komt er dan??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:44

Artrose is heel vaak ( maar niet altijd ) te herkennen aan de beginstijfheid. Dus echt de eerste 100 meter of langer traag en stijf lopen, wat daarna duidelijk verbetert.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:49

Het is wel een diesel ja.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:17

Ja stijfheid, en bij mij viel het heel hard op dat hij echt super stijf was in het begin, dus dierenarts laten komen en dan beginnen zoeken waar de stijfheid vandaan kwam. En uiteindelijk idd foto's nemen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:45

Inderdaad het moeilijk 'opstarten'.
Maar bij mijn paard was er ook een kleine onregelmatigheid. Echt een ieniminie knikje in zijn hoofdhouding in draf.
Mijn paard is nooit op de foto geweest omdat dierenarts het vrijwel met verdoven en zijn 'vierkante kogels' al zeker wist.
Hij heeft me wel de mogelijkheid geboden om foto's te laten maken maar ik ben hem eigenlijk eerst met supplementen gaan behandelen. En dat sloeg zo goed aan dat er geen twijfel meer was.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:43

Handig..... Zie nu pas dat er een centraal topic is, zat in een ander topic over atrose.

DaraBariton schreef:
Ik scheer momenteel de sokken van mijn Fries steeds er af ivm mok. Maar is het beter dit niet meer te doen ivm de atrose? Het zit in dat gebied namelijk.

En het paard scheren kan dit gewoon nog? (Delen waar de deken overheen valt)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:38

Ik scheer mijn haflinger met (kogel)artrose gewoon in de winter. Alles op hoofd en benen na.
Maar die van mij reageert niet echt op de kou. Die loopt meestal juist beter in de winter.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:42

Mijn paard wordt ook geschoren in de winter, alles eigenlijk gewoon. Het hangt er vanaf op wat jouw paard reageert, sommige paarden hebben het moeilijker met kou, andere met vocht

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:28

bedankt voor jullie ervaringen! ;) even kijken hoe en wat met de benen als de mok weg blijft hoeft het er niet perse af maar vond het wel fijn zonder sok eerlijkgezegd!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:23

Story schreef:
Dankzij de supplementen en een goed trainingsschema en vooral goed naar je paard blijven kijken kan je soms nog een hele hoop met je paardje :)

Hoi,

Mag ik vragen waar jou training uit bestaat? Ik zit op het moment een beetje met m'n handen in het haar wat dat betreft. Want zonder belasting en vrij bewegen lijkt er niets aan de hand. Zodra er belasting is dan lijkt ze juist minder te gaan lopen.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:43

DaraBariton schreef:
bedankt voor jullie ervaringen! ;) even kijken hoe en wat met de benen als de mok weg blijft hoeft het er niet perse af maar vond het wel fijn zonder sok eerlijkgezegd!

Ik heb ook geschoren vorig jaar en het was helemaal mis.. Laat m nu lekker beer zijn! :o

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:44

Ik heb ook een fries met atrose en mok, scheer ook gewoon zn benen nog steeds. Heb niet het idee dat die er last van heeft. Grappig trouwens Story dat jouw paard in de winter ook beter is dan in de zomer, heeft die van mij ook.

Bij mijn paard werd atrose ook ontdekt door onregelmatig in het begin en dan opeens stok kreupel. Foto's en tadaaa daar was atrose -O-

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:24

Cleo_ schreef:
Story schreef:
Dankzij de supplementen en een goed trainingsschema en vooral goed naar je paard blijven kijken kan je soms nog een hele hoop met je paardje :)

Hoi,

Mag ik vragen waar jou training uit bestaat? Ik zit op het moment een beetje met m'n handen in het haar wat dat betreft. Want zonder belasting en vrij bewegen lijkt er niets aan de hand. Zodra er belasting is dan lijkt ze juist minder te gaan lopen.

Ik heb niet echt een vast trainingsschema.
Mijn haflinger loopt niet zo fijn in de bak maar buiten (rechtuit) wel. Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat ik om de dag iets met hem doe. Als is het wandelen aan de hand. Na een slechte periode begin ik altijd met stappen aan de hand. Af en toe een drafje, stukje naast de fiets. Daarna er weer op. Half uur stappen en kijken hoe hij in draf is. Is hij in draf oke, dan pakken we wat meer draf erbij. Overigens ben ik er wel achter dat die van mij galopperen fijner vindt als draven. En hij loopt dan ook beter.
Die van mij loopt vaak in het begin onregelmatig maar naarmate hij opwarmt en meer doet knapt het op en dan is het oortjes erop en gaan.

Nu de dagen donkerder worden zit ik toch vast aan de bak. Dan stap ik er alsnog gewoon op en doe veel verschillende oefeningen in stap. Ik maak hem los, maak hem recht. Als hij goed is draven we en als hij niet goed is dan blijven we stappen. Of gaat de galop wel goed, dan doen we stukje galop. Niets forceren als het niet gaat in ieder geval.

Goed naar je paard kijken en luisteren en laat je paard zijn lichaam ook goed gebruiken bij belasting. Bij mijn paardje verschilt het enorm of ik hem met lange teugel laat lopen of dat ik hem meer op de achterhand zet en hem oppak. Uiteraard verlicht dat de kogels en de druk en loopt hij stukken makkelijker.

@ droversrun: Ja zeker apart. Ik bereidde me in de winter altijd voor op het ergste.
Maar tot nu toe loopt hij eigenlijk ieder jaar alleen slecht in de maand augustus. Vaak is het dan warm en vochtig en dat is bij hem echt een pijnlijke periode.
In de winter loopt hij als een trein. Hij is dan ook heel erg van het spelen, rennen, bokken en steigeren samen met zijn vriendje. Erg blij wordt ik daarvan :D

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:17

Ik vroeg me af hoe jullie hier over denken.

Mijn pony heeft dus artrose in de hals tussen c6 en c7. In de winter staat hij van half 11 tot 3 buiten op een stukje pad.

Is het verstandig om een deken met hals op te doen buiten? Of zou dat geen nut hebben wat stijfheid betreft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:26

Ligt er, denk ik, heel erg aan wanneer je pony het meeste last heeft van de artrose. Er zijn ook paarden die in de winter minder last hebben als in de zomer. Ene reageert meer op koude, andere meer op nattigheid.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:00

@Story bedankt voor je uitgebreide antwoord! Wat jij beschrijft wil ik gevoelsmatig eigenlijk ook doen. Dus dan zit ik wel in de juiste hoek te denken :)
Heb Cleo nu op GlusexMSM staan van Pharmahorse maar heb niet meer het idee dat het iets doet. Heb nu spullen van NAF besteld. Eens zien hoe ze hier de komende periode op gaat reageren.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:59

Maris schreef:
Ligt er, denk ik, heel erg aan wanneer je pony het meeste last heeft van de artrose. Er zijn ook paarden die in de winter minder last hebben als in de zomer. Ene reageert meer op koude, andere meer op nattigheid.

Ja hij was gewoon nog nooit zo slecht geweest afgelopen winter, en deze zomer was hij zo goed! Kijk dus enorm op tegen de dagen dat hij weer naar binnen moet..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:25

Mijn trainingschema is nog net hetzelfde als voor dat we artrose ontdekt hadden. We rijden nog steeds in de bak en dat gaat goed. Hij voelt niet anders aan, terwijl als hij er last van heeft je het heel hard voel. Ik zorg er gewoon voor dat ik 'fout lichtrijd' aan ene kant, daardoor ontlast ik in het begin zijn poot wat, en we beginnen gewoon met een ontspannen draf als opwarming. Ik doe wel ong een 10-15min instappen. Daarna rijden we gewoon dressuur zoals ik dat altijd gedaan heb, en terug lekker lang uitstappen na het rijden.

Verder krijgt hij enkel omega olie van paardendrogist en glucosamine complex van horsefitshop

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:33

Ik was even benieuwd naar jullie mening;

Mijn paard heeft dus rechtsvoor bij zn hoefgewricht redelijk zware atrose. Maar daarbij zit daar ook nog een klein botje? wat een soort van uitsteekt. Nu ben ik laatst gebeld door de kliniek waar zijn atorse is ontdekt. Mijn dierenarts had het nog even met de andere artsen overlegd maar ze kunnen dat botje weghalen met een vrij eenvoudige operatie. Nu is de kans aanwezig dat die daardoor minder last heeft van zijn atrose en minder pijn zal hebben. Maar dit is alleen maar een vermoeden, want het is niet duidelijk of hij nu zo last heeft van zijn atorse of dat dat botje hem ontzettend irriteert. Slechter zal die sowieso niet worden van de operatie, maar het is ook niet zeker of hij er beter van wordt. Het kost me wel weer een hoop geld, maarja als de kans er is dat mijn paard minder pijn heeft... Wat is jullie mening?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:53

Hoe oud is het paard en wat is de kwaliteit van leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:57

Is een herkenbaar iets bij artrose ook lastiger lopen op hardere ondergrond en heuvelafwaarts?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:07

Paard is nog maar 9, liep tot deze zomer nog M2. Nu loopt die nog 4 a 5 keer in de week recreatief, lekker naar buiten of loswerken in de baan. Hij is super happy en een blij ei. Loopt ook verder prima zo met dit schema. Ik hoef hem ook echt niet meer terug de sport in hoor, daarvoor zou ik het niet doen. Het zou leuk meegenomen zijn maar mij gaat het er vooral om dat die misschien minder pijn kan hebben na de operatie

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:17

Dan zou ik het doen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:50

Hoi! Ik kom even binnenvallen :P
Ik rij sinds een weekje een pony van een stalgenootje bij. Best een nerveus beestje, maar heel lief. Ze is geloof ik 11 jaar. Ze heeft een jaar stilgestaan en we zijn nu dus rustig opnieuw begonnen. Ze heeft lichte artrose in de voorknieën en een hak achter, de DA heeft de eigenaresse gezegd niet te veel op voltes te rijden/te longeren, maar verder heeft hij voor zover ik weet geen instructies gegeven.
Ze is heel werkwillig en heeft heeeel veel energie, normaal gesproken zou ik met zo'n paardje proberen om haar rustig aan moe te rijden zodat ze die energie en spanning kwijt kan, maar tot nu toe heb ik het bij een kwartiertje per keer gehouden omdat ik de artrose niet wil verergeren. Ze is na dat kwartiertje echter totaal niet moe, lichamelijk en mentaal niet, nog zo fris als een hoentje :P

Dit paardje hoeft absoluut geen dressuurtopper te zijn, gewoon lekker recreatie paardje. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden in het rijden omdat ze die artrose heeft? En kan ik haar eens wat langer rijden zonder bang te hoeven zijn voor pijn?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:53

Goh, mijn dierenarts zei dat artrose net minder wordt met bewegen, zolang je het rustig aan opbouwt en niet meteen 3u gaat rijden, denk ik dat je wel langer mag rijden als een kwartiertje. Zelf rij ik steeds met men paard tussen het halfuur en een uur, met een wekelijkse dressuurles nog tussen.