Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:33

kun je uitleggen wat je bedoeld met verzwakking van de hoefwand qua aanhechting laminea?

DubbelFun

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:44

De laminae is de witte lijn, wat eigenlijk de lijmlaag is tussen hoefwand en binnenwerk. Deze zorgt er voor dat de voet aan de hoefwand blijft 'hangen' . Alle plekken waar dit niet het geval is zijn dus zwakke plekken en moet je zien te voorkomen. Een verbrede witte lijn geeft ook grotere kans op binnendringend vuil en ontstaan van schimmel/ontstekingen. Een mooie smalle witte lijn is een gezonde en dus sterkte hoef.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:12

kan dat te maken hebben met een losse wand?
ik weet dat hij een aantal jaren geleden een losse wand heeft gehad,volgens mij aan dezelfde voet.
ik meen 5 jaar geleden .
nu heb ik geen idee hoe dat verder door gaat en of dat iets is wat dan langer zo blijft bij een hoef of dat na een aantal bekappen weer goed moet zijn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:45

ellepel schreef:
omdat ik wel buitenrij en behoorlijk veel over straat :j
op zich zet mijn pony zijn voeten heel netjes neer,maar als hij er wat meer afhaalt dan slijt het toch meer en zit ik haast wel aan ijzers vast.
was vroeger wel zo,dat sleet het teveel af en ik vind ijzers helemaal niks, veel te glad ook vind ik.
dus vandaar dat ik altijd zeg dat hij ze een ietsje langer moet laten zodat er nog wat kan afslijten met op de straat lopen.
dat kan wel toch?
of is dat juist niet goed

Dat is juist verkeerd om gedacht. Als je de hoeven wat langer laat dan is de druk op de straal te weinig en merkt het paardenlichaam dat de hoeven te lang worden. Dus gaat het paardenlichaam minder stevige hoefwand produceren.

Als je de hoeven regelmatig bijhoudt en dus altijd de hoefwand dezelfde lengte heeft als de zool, dan loopt het paard op de straal en krijgt het lichaam een signaal om stevige en dikke hoefwand te produceren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:47

ach dat wist ik helemaal niet,zoals je het zegt klinkt het ook wel logisch :j
ik zal de volgende keer zeggen dat hij ze gewoon normaal moet bekappen.
in elk geval wel bedankt voor jullie commentaar :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:50

@ellepel : een hoefwand wordt jaarlijks 'ververst' , dus iets van 5 jaar geleden is er allang uitgegroeid MITS het probleem ook is opgelost. Maar als dat niet het geval zou zijn dat had je al veel eerder een kreupel paard gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:56

oke,nou hij is nooit kreupel gelukkig,dus dat scheelt weer :j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:50

Zelf zou ik anders reageren: Als je smid altijd zo bekapt en je bent er tevreden over, zou ik er niet te veel aan veranderen. Misscien heeft je smid wel een hele goeie reden dat hij het zo doet. :)

Maar inderdaad wel grappig, ik zou op zich ook zeggen: niks bijzonders met die hoeven. Maar er is toch vanalles te laten zien..........

Ik ben erg tevreden over mijn smid en mijn paard loopt altijd prima. Ik durf geen foto's te plaatsen, dalijk ben ik dan niet meer tevreden..... _O-

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:57

ellepel schreef:
:D :o

antheman,wat bedoel je precies met knik in de hoef?

De flare, of eendebek genoemd.
De hoefwand loopt niet mooi recht naar beneden. De wand trekt de laminae naar buiten toe ( de witte lijn verbreedt).

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:07

jamiroquai schreef:
Zelf zou ik anders reageren: Als je smid altijd zo bekapt en je bent er tevreden over, zou ik er niet te veel aan veranderen. Misscien heeft je smid wel een hele goeie reden dat hij het zo doet. :)

Maar inderdaad wel grappig, ik zou op zich ook zeggen: niks bijzonders met die hoeven. Maar er is toch vanalles te laten zien..........

Ik ben erg tevreden over mijn smid en mijn paard loopt altijd prima. Ik durf geen foto's te plaatsen, dalijk ben ik dan niet meer tevreden..... _O-

VOLLEDIG mee eens ! :wave:

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:10

@Ellepel: die flares kunnen gewoon 100% verbeterd worden, heeft niets te maken met franse stand of de leeftijd van de pony. Kwestie van beter en veel regelmatiger onderhoud van de hoeven.

jamiroquai schreef:
Als je smid altijd zo bekapt en je bent er tevreden over, zou ik er niet te veel aan veranderen.

Onzin. Iets kan altijd beter. En het kan nooit kwaad om meer mensen te raadplegen dan je hoefsmid. ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:50

Beter dan goed? Ik zou er niet aan durven.
Stel dat goed dan toch minder goed is, zit je met een gevoelig paard, of een kreupel paard of zo.

Never change a winning team...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:18

Dani_ schreef:
@Ellepel: die flares kunnen gewoon 100% verbeterd worden, heeft niets te maken met franse stand of de leeftijd van de pony. Kwestie van beter en veel regelmatiger onderhoud van de hoeven.

mijn eigen fout dus,ik vergeet altijd op tijd te bellen voor een afspraak.
dan zouden die flares er dus niet zitten :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:28

ellepel schreef:
Dani_ schreef:

mijn eigen fout dus,ik vergeet altijd op tijd te bellen voor een afspraak.
dan zouden die flares er dus niet zitten :o

Dit kan je voorkomen om gelijk weer een nieuwe afspraak te maken.

Maar ik ben er inmiddels achter dat de flares pas echt verdwijnen als je zelf de voeten gaat bijhouden.
Mijn fjord heeft bijna tot geen flares meer terwijl hij die vroeger altijd wel had. Voor de smid was dat een reden om er dubbel lips ijzers onder te zetten }> . Na dit rondje bleven de ijzers weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:44

Klopt idd. Flares hou je niet tegen als je eens in de 8 weken iets aan de voeten doet en zo moeilijk is een beetje zelf vijlen heus niet :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:18

Cowgirl schreef:
Maar ik ben er inmiddels achter dat de flares pas echt verdwijnen als je zelf de voeten gaat bijhouden.

:j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:19

Maar kun je zelf niks verknallen als je het zelf gaat bijveilen?

Wanneer bellen jullie de smid eigenlijk? Ik maar nooit meteen een nieuwe afspraak, maar kijk naar de hoeven. Als er een ijzer los zit, of als hij door het ijzer 'heenloopt'zeg maar. Of als de hoefnagels erg gaan uitsteken. Of als de binnenkant een rommeltje wordt, m.n. achter.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:22

"Flares" verdwijnen niet, je ziet ze alleen niet meer als je regelmatig vijlt...............

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:25

jamiroquai schreef:
Maar kun je zelf niks verknallen als je het zelf gaat bijveilen?

In principe niet als je van te voren een cursus doet waarin ook een praktijkdeel zit en je heel veel leert over hoe die hoeven nu precies werken en in elkaar zitten. In het begin kun je natuurlijk iemand mee laten kijken en/of je werk door een prof laten controleren.

Citaat:
Wanneer bellen jullie de smid eigenlijk? Ik maar nooit meteen een nieuwe afspraak, maar kijk naar de hoeven. Als er een ijzer los zit, of als hij door het ijzer 'heenloopt'zeg maar. Of als de hoefnagels erg gaan uitsteken. Of als de binnenkant een rommeltje wordt, m.n. achter.

Ik nooit, ik doe het zelf ;).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:31

HolyPope schreef:
"Flares" verdwijnen niet, je ziet ze alleen niet meer als je regelmatig vijlt...............

Hoe bedoel je dat? En groeit gewoon een nieuwe hoefwand van boven naar beneden, dus natuurlijk kan het wel. Nee, je krijgt het inderdaad niet in één bekapping weg, maar dat hoeft ook niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:36

HolyPope schreef:

Wat is het verschil :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:37

Ha ha Dani! :=

Wanneer zou ik moeten bellen dan?

Bo heeft nooit iets van sheuren of zo, daar zie ik niks aan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:56

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:00

DubbelDun schreef:
HolyPope schreef:

Wat is het verschil :D

Een hoefbevangen pony kan ook zo gevijld worden dat je het "van buiten" niet meer ziet.... tot zo'n 10 weken later.

Dat is met meerdere afwijkingen. Dat is het verschil. ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:04

Dani, bedankt voor de tip. Ik ben niet de enige die het moeilijk vind om in te schatten. Maar volgens mij gaat het bij mijn paard best goed.
Ik heb van de smid ook maar 1 keer gehoord dat hij wel lang had doorgelopen, niet extreem, maar een weekje eerder was wel goed geweest.