[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:15

Ze krijgt bijna onbeperkt hooi, staat op een kale wei, ca. 1,5 uur per dag in wat hoger gras, krijgt Marstall Vito 2x per dag een halve (gele) schep, een schep Spillers (2x per dag) en 2x per dag 2 handen Lucerne van Subli.
Ik kan me haast niet voorstellen dat ze meer plaats in haar buik heeft voor nog meer voer.
Het hooi wat ze krijgt is ook van hele goede kwaliteit.

Ik zal eens informeren naar bietenpulp. Misschien is een dekentje op snachts ook wel goed, dan hoeft ze haar energie niet te besteden aan warm blijven, want ze staan s'nachts nog gewoon in de paddock.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:30

Deken zou je idd ook kunnen doen, al denk ik dat dat nu nog niet heel veel uitmaakt.

Ik kan zo snel ook niet bedenken wat je haar veilig kan voeren en wat meer energie geeft dan wat ze nu krijgt. Olie en bietenpulp zijn de enige dingen die je volgens mij nog veilig kan toevoegen. En olie dan nog redelijk beperkt. Lastig probleem heb je, wij maar proberen om ze slank te krijgen, nee, die van jou moet juist aankomen. Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:38

pablo is ook erg moeilijk te voeren door zijn insuline resistentie,maar suikerbieten pulp verdraagt hij goed,hij is zelfs s'winters goed op gewicht en krijgt alleen maar pulp met een beetje zemelen...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:59

Zemelen is idd ook een optie. Al heb ik daar slechte ervaringen mee, dat is nou net iets waar die van mij niet tegen kan Knipoog Maar dat kan per paard enorm verschillen!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:48

Deken kan zeker uitmaken, het lijkt nog niet zo koud 's nachts, maar kan best tegen vallen. Gewoon ongevoerde regendeken is genoeg denk ik. Mijn logeerarabier (oud, nog 2 kiezen, heel moeilijk op gewicht te krijgen en houden) houdt makkelijker vet vast sinds ie ook op droge nachten zijn deken op krijgt. En voor het voeren zou je misschien subli seniores kunnen proberen, schijnt geheel veilig te zijn voor ons soort paarden en ik zie het bij die arabier echt goed werk doen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:55

De thermo neutrale zone van een paard ligt (uit mn hoofd Bloos ) rond de 15 graden. Op die temperatuur hoeft ie geen moeite te doen om zich warm te houden, en ook niet om af te koelen. Dat is voor een paard eigenlijk de fijnste temperatuur. Zolang je nog niet onder die temperatuur zit, zou een deken in theorie niks uitmaken. Maar kan me in het geval van de arabier idd indenken dat het scheelt. Je kan het altijd proberen natuurlijk Knipoog

Seniores is ook nog en goeie idd!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:59

Ja ik zat ook aan de Seniores Priores te denken; zit ook bietenpulp in, geen melasse en maar 6% zetmeel. Zemelen zitten vol zetmeel en veel fosfor tov calcium.
Deken weet ik niet ... als je Indiana buiten wilt houden in de winter moet ze wel een wintervacht hebben. En dat brengt mij bij het volgende .. die wintervacht aanmaken (waar ze nu volop mee bezig zijn) kost ook extra energie. Indiana heeft dus echt heel veel nodig denk ik zo; voor haar wintervacht, voor het veulen en ook nog voor zichzelf.

Ik zag in de folder van Marstall die ik meekreeg, dat zij ook een slobber in hun pakket hebben. Misschien eens advies vragen bij die firma (beste is om wel naar de heer Hilkens zelf te bellen).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:25

het is inderdaad waar dat bij er bij zemelen sprake is van een scheven kalk/phosfor verhouding....maar dit geldt alleen als je een emmer per dag voert.
Drie kwart liter bak weegt ongeveer 250 gram,dit 2x daags is een pond zemelen,dat is voor een paard niet zoveel.
Ik voer dus al zolang ik paarden heb(27 jaar)deze hoeveelheid zemelen door het voer,nu is dat pulp,en toen mijn paarden nog gereden en gewerkt werden iedere dag was dat krachtvoer....
ik heb nog nooit koliek gehad(behalve nierkoliek van pablo,maar dat had een andere oorzaak.)
Dus misschien helpt het ook wel koliek tegen te gaan,het zijn immers vezels,kan niet slecht zijn....met mate dan...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:45

WesseLady schreef:
Lastig probleem heb je, wij maar proberen om ze slank te krijgen, nee, die van jou moet juist aankomen. Clown

Haha....dat was mijn gedachten ook! Haha! Volgens mij heb ik nog nooit een dier gehad waar ik moeite voor moest doen om het dikker te krijgen, wel altijd om het juist slank te houden.... Bloos Mulak viel op een gegeven moment veel af, maar die bleek kanker te hebben en werd direct na de diagnose ingeslapen. Verdrietig

Nou, we hebben het hooi binnen....
Een gedeelte is in plastic gegaan (3 balen van ongeveer 250 kilo), dat was nog te nat. De rest (zo'n 85 pak) hebben we toch in kleine baaltjes voor de pony's gedaan, dat was de afgelopen dagen aardig opgedroogt. Nu maar duimen dat er geen schimmel inkomt en ipv bewaren voor het voorjaar nu toch maar na 8 weken op gaan voeren. Al met al is de oogst -ookal valt ie tegen- niet helemaal mislukt.... Lachen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:40

Nu breekt mijn klomp Isapaard en ik hebben onze marstal vito vergeleken en we hebben beiden ander voer!!
Wel dezelfde zak en emblaim maar toch zit er bij mij ander voer in de zak Blond

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:01

Huh, dat is wel heel vreemd Dynamiek?

Nou, Perdy begint weer een beetje bij te trekken qua gewicht, gelukkig.. overdag staat ze nu de hele dag op het land met masker, 's nachts in de bak waar ze een grote berg hooi krijgt en haar Priores met glucosamine, biotine en olie Lachen gooi er ook altijd een handje muesli (Pavo Nature's Best) door, heb nog een halve zak staan en vind het ook zonde om het weg te gooien Lachen

Op het harde loopt ze nog altijd helemaal goed, enkel steentjes blijven een ramp.. twijfel nog even over welk merk hoefschoenen het worden, maar dat ze er komen is zeker.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:34

Ik ga dadelijk eens naar de mijne kijken want Ingrid had mij ook gepbt daarover. Is toch best maf eigenlijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:36

dynamiek schreef:
Nu breekt mijn klomp Isapaard en ik hebben onze marstal vito vergeleken en we hebben beiden ander voer!!

Ja goed he Clown
Ik ga het aan meneer Hilkens van Marstall navragen.
Zal hem onze etiketten mailen.
Misschien waren de pompoenpitten op en hebben ze in Duitsland daarom besloten er van die broodkruimkorrels in te doen (of hoe je het mag vertalen dat 'Kanne-Pellet').
Want daar zit het verschil. Normaal zitten er in Vito pompoen- en zonnebloempitten.
Ik heb voer waar dat niet in zit, maar waar lichte onregelmatig gevormde brokjes in zitten, de zgn. Kanne-pellets.

Kijk ik op de site van Marstall Duitsland en vergelijk dat plaatje met mijn voer en dat van sommige van jullie, dan ziet dat er weer anders uit ... Verward
Fijn ... dat wie van de 3 ... wil de echte Vito zich bekend maken hihi.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:45

geerke schreef:
het is inderdaad waar dat bij er bij zemelen sprake is van een scheven kalk/phosfor verhouding....maar dit geldt alleen als je een emmer per dag voert.
Drie kwart liter bak weegt ongeveer 250 gram,dit 2x daags is een pond zemelen,dat is voor een paard niet zoveel.
Ik voer dus al zolang ik paarden heb(27 jaar)deze hoeveelheid zemelen door het voer,nu is dat pulp,en toen mijn paarden nog gereden en gewerkt werden iedere dag was dat krachtvoer....
ik heb nog nooit koliek gehad(behalve nierkoliek van pablo,maar dat had een andere oorzaak.)
Dus misschien helpt het ook wel koliek tegen te gaan,het zijn immers vezels,kan niet slecht zijn....met mate dan...

Als je bietenpulp en zemelen samen voert heft het de scheve Ca/P verhouding juist op. Bietenpulp heeft in verhouding te weinig P, zemelen hebben dat juist veel. En idd helaas ook veel zetmeel, maar omdat je er relatief vrij veel van kan voeren (veel massa, weinig droge stof) en het ook veel vezels bevat, vind ik het op zich geen slecht product. Maar voor mijn pony werkt het alleen niet... Knipoog

dynamiek schreef:

Dat is vreemd Verward

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:28

Ja echt vreemd verhaal

Zo ziet mijn voer eruit

Afbeelding

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:29

En dit van Isapaard
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:31

Volgens mij zit mijn voer er weer tussen in. apart, ik zal ook eens een foto maken

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:42

Ben benieuwd, zou niet gekker moeten worden dat jij ook weer wat anders hebt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:51

wat raar...dynamiek,het lijkt wel of er bij jou pompoenpitten in zitten?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:23

Ik heb het zelfde voer als Dynamiek, met van die grote witte platte pitten. Dit is zo ongeveer ook de 8ste zak die ik open heb gemaakt en tot nu toe zijn ze allemaal hetzelfde geweest.

Heel vreemd, 'k ben benieuwd hoe ze dat verklaren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:30

Even goed gekeken en ik heb toch wel dezelfde als ingrid.
Afbeelding

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:27

hallo,
mijn paard is sinds dinsdag hoevbevangen verklaart door veearts ik koel zijn benen nu met koud water en mijn vraag aan jullie is is het verstandig om er koelings gel op te smeren ( de kroonrand ) of vinden jullie dit geen goed idee ? alvast bedankt Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:15

Er heeft jaren geleden eens eens een artikel in de Bit gestaan over coolinggel. De uitkomst daarvan was (zover ik mij kan herinneren) dat het niet een diepwerkend koud effect geeft.
Ik denk dat als je, naast een aantal keren per dag 20 minuten koelen met water, coolinggel smeert dat allicht een beetje kan helpen. Lang koelen met water is wel belangrijk, want door koud water krimpen eerst de bloedvaten en pas na een tijdje gaan ze door het koude water openstaan en bereik je pas wat je wilt, een betere doorbloeding.

Heeft je paard verder ook medicijnen van de dierenarts gekregen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:05

capopjekop schreef:
Even goed gekeken en ik heb toch wel dezelfde als ingrid.

Vork
De vraag ligt nu namens oa ook mijn leverancier bij Marstall.
Zodra ik iets weet laat ik het jullie uiteraard weten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:08

lovemonami schreef:
hallo,
mijn paard is sinds dinsdag hoevbevangen verklaart door veearts ik koel zijn benen nu met koud water en mijn vraag aan jullie is is het verstandig om er koelings gel op te smeren ( de kroonrand ) of vinden jullie dit geen goed idee ? alvast bedankt Knipoog

Ik heb een coldpack met bandage bij de paardendrogist gekocht en dat om kroonrand/onderbeen gedaan. Afwisselend, want ik had er maar 1 gekocht, kost 60 eurie. Ik zag daarvan goede resultaten, en het bleef redelijk zitten.