[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:29

Ik ben er ook weer, paardje is er nog niet, maar probeer me wel al zo goed mogelijk in te lezen.
Ik las dat enkelen Care4live (bij-)voeren, dit hebben we sowieso hier op stal, verder kwam ik dit tegen:

Eggersmann ReVital Cubes tegen, schijnt speciaal ontwikkeld te zijn voor paarden o.a. met hoefbevangenheid en cushing bv.

Ze hebben ook een graanvrije "muesli" dat is Eggersmann Struktur Getreidefrei.
Wss enigszins te vergelijken met de Care4Live.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Komt dus oorspronkelijk uit Duitsland (zelf woon ik ook net over de grens), maar is ook in Nederland verkrijgbaar.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:41

Mijn paard lijkt nu weer aardig rad te lopen, vandaag aan de hand stukje gedraafd op het harde zonder enige hapering gelukkig.

Volgende week verhuist hij voor 2-4 maand naar een inloopstal met paddock om z'n hoef goed de tijd te geven voor verdere stabilisatie, af en toe een buitenritje en dan hopelijk in het voorjaar de training weer echt op pakken.

Slowfeeder is in de maak en een ponyvriendje geregeld, lijkt mij de perfecte oplossing *\o/*

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:56

Update over Image <3

Naar aanleiding van jullie reacties in Image haar foto topic, zijn we haar weer terug aan het halen in de training, na een pensionering van 10 maanden. *\%/*
Langzaam weer opgetraind 3 x in de week, dat ze vandaag een lesje van een half uur kon volhouden: even samen met de instructrice bekijken en doornemen welke oefeningen goed zijn om haar lijf in conditie te houden. Met 23 jaar doet ze het toch maar mooi weer.

Penny nichtje was er en die was ondertussen eerst Janouk aan het uitstappen en vandaag voor het eerst ook Image uitgestapt na de les.
Leuk zo'n tante met paarden in de tuin (ik had gewild dat ik dat vroeger had :lol: )
Afbeelding

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:52

avaluna schreef:
Eggersmann ReVital Cubes tegen, schijnt speciaal ontwikkeld te zijn voor paarden o.a. met hoefbevangenheid en cushing bv.

Altijd interessant.
Wat ik zie is gehaltes per kilo, die ongeveer 1/4 zijn van wat je dagelijks aan een paard van 500 kilo zou moeten voeren, maar je voert ca. 450 gram dan en dat betekent dat hij dan ongeveer 1/8 binnenkrijgt van wat nodig. En ijzer te hoog.

Denk aan dat een hbv/IR/Cushing paard veel magnesium/koper/zink/vit E nodig heeft en ws Selenium, maar dat is riskant want een od is net zo slecht als te weinig.

Voor dit soort paarden is eigenlijk de enige goede manier (ik heb hier in NL nog geen enkel voer/supplement gezien met goede gehaltes, altijd te veel koolhydraten en te weinig van wat ze daadwerkelijk nodig hebben) het hooi laten testen, dan 1,8-2% van het streefgewicht voeren per dag aan hooi (moet <10% totaal aan suiker+zetmeel bevatten) en dan de mineralen aanvullen met wat de hooitest aangeeft. Ik laat de mineralen mengen in Polen op basis van de hooitest, in NL nog geen bedrijf gevonden die dat doet. De mineralenpoeder kan makkelijk gemengd worden in een 'drager' als geweekte bietenpulp met laag suikergehalte.

Sterkte met je paard, het blijft altijd zoeken he, en je voelt jezelf zo goed als je paard loopt...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:55

@kaya: bedankt voor je antwoord. Heb je wat meer ingo overtesten van hooi en de suplementen, ook qua kosten?
Paard is dus niet van ons, maar komt hier met pensioen. Magnesium en supplementje van hoeveler krijgen de onze (gezonde paarden) ook al bij, de vitaminkorrel allleeen bij perioden van verhating, cerder minrealenblok van paardnatuurlijk met extra magnesium ter beschikking.
Ik hoop dat paardje hier op een fijne manier zijn laatste jaren mag hebben bij ons, heb zelf dus geen ervaring met hb, maar wil hem natuurlijk xo goed mogelijk verzorgen.
Hij krijgt nu natures best, vitaminekorrel, hooi en beperkt weidegang. Hij zal bij ons iig edn padfock aan zijn stal krijgen en ook beperkt op de wei, onbeperkt ruwvoer uit slowfeeder.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:25

Natures best zou ik direct mee stoppen, dat is geen best voer voor een HB-er...

Janouk, wat fijn dat het zo goed gaat!

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:22

@ Avaluna http://www.horsehayanalysis.eu/NL/horsehayanalysis.html

Het is heel eenvoudig en je krijgt een enorm volledige en uitgebreide uitslag met advies (door een dierenarts).
De kosten waren de laatste keer €80 euro.
Dan kun je alle paarden alleen hooi voeren en een juiste aanvulling mineralen en zouten. Meten is weten.
Algemeen voer kan overschotten (soms vergiftiging, lever en nierproblemen) of ongemerkte tekorten veroorzaken en bevat zo vaak zoveel rommel (van tonnen koolhydraten tot GGO).

Succes!

Overigens kom ik wel heel veel paarden tegen die 'mechanisch hoefbevangen' zijn - erg verkeerd getrimd, waardoor kreupel en onterecht uitgemaakt voor hoefbevangen.
Sorry, ben een beetje een hoef fetisjist geworden.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:37

Ik dacht ook al dat natures best niet zo goed was, al heb ik me er nooit veel in verdieot omdat we zelf gelukkig niet met hb te maken hebben. Paardje komt volgende week, was jaren geleden het vriendje en buur van mijn paard, we zijn benieuwd of ze elkaar nog kennen...
Eerst maar even apart, want de mijne is hier echt de baas over de mini-kudde, daarna baas en nieuwe samen en dan de pony's erbij.

Bedankt voor de info; dat is altijd handig, zeker omdat we nu ook zelf hooien.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 07:13

Ik wil jullie allemaal magisch mooie feestdagen wensen!

Afbeelding

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:18

@Janouk: bedankt en voor jullie natuurlijk ook de beste wensen <3 :j {:) .

Even een vraagje: opaatje is gearriveerd en eet met heel veel smaak hooi, staat gedoseerd op de wei, maar eet geen krachtvoer, dat hij dus wel altijd kreeg, samen met eigenaresse voor gesteld om als hij morgen nog niet goed eet, slobber te geven, maar wat zou een goed alternatief zijn voor hb-paardjes?

Verder gaat het goed, echt een schatje en hij geniet waanzinnig van het hooi en op de wei staan, even langzaam laten wennen aan de kudde. Hij vindt verder zijn paddock aan de stal geweldig <3

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:44

avaluna schreef:
@Janouk: bedankt en voor jullie natuurlijk ook de beste wensen <3 :j {:) .

Even een vraagje: opaatje is gearriveerd en eet met heel veel smaak hooi, staat gedoseerd op de wei, maar eet geen krachtvoer, dat hij dus wel altijd kreeg, samen met eigenaresse voor gesteld om als hij morgen nog niet goed eet, slobber te geven, maar wat zou een goed alternatief zijn voor hb-paardjes?

Verder gaat het goed, echt een schatje en hij geniet waanzinnig van het hooi en op de wei staan, even langzaam laten wennen aan de kudde. Hij vindt verder zijn paddock aan de stal geweldig <3

Misschien is SpeediBeet van Pavo iets voor je paarden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:09

Krijgt opa hetzelfde krachtvoer als thuis? Misschien eerst mengen met oude voer.
Heeft hij krachtvier nodig? Goed hooi met vitmines.mineralen is vaak genoeg.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:33

Bedankt voor het mee denken <3 .

Hij heeft hetzelfde voer als voorheen (nature's best van Pavo en gras mix van Hartog met wat vitaminekorrel) dit zal langzaam aan veranderd worden.

Zelf geef ik mijn paarden (gelukkig geen hb'ers) als ze wat extra's "nodig" hebben, subli seniores priores of van Mijten Kruidenslobber eventueel met omega 3.6.9, maar weet niet of ik dit hem wel kan geven...

Hij kan wel een extraatje gebruiken.

Gwenny

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:10

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:12

moet die van mij helaas laten inslapen ze knapt niet op van de behandeling :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:44

Wat vreselijk. :(:) sterkte. Het is toch zo, n @#$//^&&&*(ziekte

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:04

ja inderdaad

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:14

Juulsoraya, wat verschrikkelijk zeg, sterkte!

Speedibeet vond mijn pony niet lekker.

Ondanks dat het verdriet dat we meemaken is er ook veel geluk.
Ik heb geen HB-pony meer. Het scheelt veel zorgen, maar wat had ik haar graag nog hier gehad.
Toch zal ik altijd voorzichtig blijven en waakzaam.
Graag wil ik jullie ondanks ons heftige jaar hele fijne dagen wensen. En hopelijk een 2014 zonder al teveel HB-ellende.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:18

Juulsoraya sterkte met het verlies.

Afbeelding

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:21

Ik heb een vraag over het voeren van mijn ex-hoefbevangen pony.

Een aantal jaar geleden is mijn pony 2x kort op elkaar bevangen geweest, hiervoor is ze behandeld en het gaat gewoon goed. Ik ben wel erg voorzichtig met gras en bijvoeren. Ze heeft de afgelopen anderhalf jaar bietenpulp met spelt en zemelen gehad en op het gras heeft ze altijd een graaskorf om.

Zo'n 20 weken geleden heeft de hoefsmid gezien dat de nog wel gevoelig is en dat er in haar voorhoeven te zien was, dat ze nog wel iets van bevangengheid heeft gehad, er zaten wat kneuzinkjes/ontstekinkjes (en erg brede witte lijn, maar hier zat ook een schimmel in, waarvoor ze nu behandeld wordt en dit gaat goed). Op zijn aanraden ben ik gestopt met de spelt en heb ik lucerne aan het dieet toegevoegd. Ze vind lucerne alleen niet zo lekker en ik denk dat ze door de (natte, geweekte) bietenpulp erg veel vocht bij de mest heeft. Ze heeft wel gewone mestbollen, maar er komt een straal water na of tussendoor.

Ook is ze altijd wat schraal, maar het is geen grote eter. Onbeperkt hooi/voordroog hebben ze al, verder heb ik nu voor de afwisseling subli zonder, maar ik heb niet het idee dat dit haar "dikker" maakt.

Wat zou ik kunnen voeren om haar wat voller te krijgen?

Ze staat in een groep van 5, 24/7 buiten, met schuilmogelijkheden en dus onbeperkt voordroog. Ze krijgen 2x per dag "krachtvoer".

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:33

purple schreef:

Een aantal jaar geleden is mijn pony 2x kort op elkaar bevangen geweest, hiervoor is ze behandeld en het gaat gewoon goed. Ik ben wel erg voorzichtig met gras en bijvoeren. Ze heeft de afgelopen anderhalf jaar bietenpulp met spelt en zemelen gehad en op het gras heeft ze altijd een graaskorf om.

Zo'n 20 weken geleden heeft de hoefsmid gezien dat de nog wel gevoelig is en dat er in haar voorhoeven te zien was, dat ze nog wel iets van bevangengheid heeft gehad, er zaten wat kneuzinkjes/ontstekinkjes (en erg brede witte lijn, maar hier zat ook een schimmel in, waarvoor ze nu behandeld wordt en dit gaat goed). Op zijn aanraden ben ik gestopt met de spelt en heb ik lucerne aan het dieet toegevoegd. Ze vind lucerne alleen niet zo lekker en ik denk dat ze door de (natte, geweekte) bietenpulp erg veel vocht bij de mest heeft. Ze heeft wel gewone mestbollen, maar er komt een straal water na of tussendoor.

Ook is ze altijd wat schraal, maar het is geen grote eter. Onbeperkt hooi/voordroog hebben ze al, verder heb ik nu voor de afwisseling subli zonder, maar ik heb niet het idee dat dit haar "dikker" maakt.

Ze staat in een groep van 5, 24/7 buiten, met schuilmogelijkheden en dus onbeperkt voordroog. Ze krijgen 2x per dag "krachtvoer".

Is Speedibeet geen optie? Het kan worden gevoerd aan (ex) bevangen paarden, maar paarden komen er wel van aan. Ook olie zou uitstekend zijn. En daar dan eventueel een vitamine- en mineralen korrel (Zoals Equilin zeohorse feed, balancer van http://www.jepaardgezondenfit.nl) bij.

Veel succes!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:34

Wat olie door het voer? Of Seniores van Subli? Moet wel lang geweekt worden.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:37

purple schreef:

mijn haf had het ook. wij hebben veel gewandeld en niet meer op het weiland laten staan. en als je wel op het gras wil.. kijk is naar de kleur van het gras volgens mij is het namelijk zo dat als het gras donkergroen heel erg eiwitreik is en worden ze sneller hoefbevangen. als je op licht gras doet minder snel. als ik het goed heb hoor. mijn pony komt het nog steeds vaak terug heeel erg irritant

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:51

Mijn ex hoefbavangen fjord krijgt: Onbeperkt nagemaakt hooi, 2x daags 100 gram Seniores Priores, 200 gram ruwe spelt van Bio Ron, 130 gram lijnzaad en 1x daags een theelepel hennepolie en 1x daags 4 theelepels zeewier. Daarnaast krijgt hij twee hymalaya likstenen, keltisch zeezout opgelost in water en een witte liksteen. Met dit voer en zeer beperkt weidegang blijven zijn hoeven goed. Hij raakt alleen op het randje van hoefbevangenheid wanneer hij wordt ontwormd, maar dit is goed te behandelen met medicijnen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:57

Hoe kan t dat hij op t randje gaat door ontworming? Pony hier namelijk ook precies na de ontworming weer hb....