Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:18

wendyke schreef:
Yarrah fijn dat die zich zo goed vermaakt op het land. Maar krijgt zijn been wel voldoende rust dan?

Daar ga ik wel van uit. Ik heb meer de instelling hij moet het zelf doen. Opsluiten is geen optie en ik ben en blijf van mening dat de hele dag bewegen beter voor de blessure is ivm het verkrijgen van een goede peesstructuur.
Bij het genezen van een peesblessure blijft een discussiepunt moet een paard op stal of niet. Met andere woorden je kunt links of rechtsom. Ik heb me in beide verdiept en stalrust viel al heel snel af (gelukkig ook bij mijn dierenarts). De andere optie is op het land het duurt wat langer, maar je krijgt een betere peesstructuur. En daar heb ik voor gekozen, maar het blijft een gok ook als je voor de andere kiest. En hij krijgt tijd heel veel tijd, want hoe hij nu is 3 maanden nadat hij een dik been heeft gekregen geeft hij wel aan dat hij wel meer wil..... Maar :) dat gaat niet gebeuren. Tot oktober krijgt hij 2 tot 3 keer in de week een wandelingetje van een paar honderd meter over het asfalt. En daar blijft het bij. Daarnaast het been is nog steeds dik en dat moet zowiezo weg zijn voordat we echt iets gaan doen.

Gisteren op de wei had hij weer een pret hoofdje, glanst als een grote en is al vele kilo's kwijt. Jammer genoeg heeft hij zijn eczeemdeken weer op. Hoewel de jeuk veel minder is pakt hij toch regelmatig de manen van een haflinger. En dat wil ik echt niet hebben.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:55

Somebitch, Gelukkig maar :D

yarrah, er zitten enorm veel beesten nu zeg. Fijn dat die er zo goed uit ziet!!

Vandaag was toevallig de DA van dupi op stal voor een paard van iemand anders en ik had eens geteld en kwam eigenlijk stom uit als ik dadelijk in totaal alles weer mag over 2 weken want dat zit ik op 4x4 min draven is 16 min totaal en dan 2x 2 min galop is 20 min in totaal. En ik doe met stap erbij nu 25 min. Omdat ik dacht dat dat het max was. Nu mag ik dus on eindig stappen. Dus kan ik de tijd nemen :D Vandaag weer gedraafd en ging weer Top :D

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:48

Ik kom weer eventjes tussendoor!

Mn paard had vandaag weer een controle echo.
Op het harde gelongeerd (stap & draf), ging vrij goed. Je moest goed kijken om dat ene knikje te zien. Hij was wel behoorlijk stijf. Daarna in de binnenbak gelongeerd (alle 3 de gangen). Wat was ie stout met redelijk kleine bokjes :D da zei dat hij zich met ieder bezoek van haar steeds jonger lijkt te voelen hahaha.

Zijn pees is keigoed geheeld maar nu vrij kort zonder rek. We starten met 10 min stap, iedere 3 dagen verlengen met 5 min. En als we 2 weken 30 min per dag hebben gestapt laten we da nog een keer komen voor de laatste check.

Helaas voorlopig nog wel op een klein afgezet stukje wei. Had gehoopt dat hij vanaf vandaag de hele wei door zou kunnen. Nog een paar maandjes geduld.

Ondertussen krijgt mn paard Phytonics Tendon Comp druppels door zn voer, 's ochtends Hirudoid gel op zn pees smeren en 's avonds na het stappen Tendonil gel smeren.

Somebitch

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:30

Blessure aan de diepe buiger missyvette4you? Fijn dat je het stappen mag gaan opbouwen. :D

Hier nog twee weken tot de echo. Ik heb gekeken vandaag hoe mijn pony liep en die liep helemaal rad, das mooi!

joyce_71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:00

Hallo lotgenoten, ben me aan het inlezen..onze tink staat nu 7 maand met blessure aan checkligament. Eerste 4 mnd op rust ( kleine paddock) toen op een vlakke harde weide. Helaas in april weer overstapt na om weiden....
Nu weer in een kleine paddock en 10 min. Stappen aan de hand.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:16

Somebitch schreef:
Blessure aan de diepe buiger missyvette4you? Fijn dat je het stappen mag gaan opbouwen. :D

Hier nog twee weken tot de echo. Ik heb gekeken vandaag hoe mijn pony liep en die liep helemaal rad, das mooi!

Hai
Aan de oppervlakkige buigpees

Das idd mooi!!

joyce_71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:53

@ivanaa, welke homeopathische korrels geef jij?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:07

Ah oké. Behandelplan kwam me bekend voor. ;)

Helaas welkom Joyce. De mijne staat ook met blessure aan het checkligament.

Volgende week komt mijn back on track stalbeschermer ben benieuwd. :)

joyce_71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:42

Ja het lijkt soms zo hopeloos... Na 41 jaar samen met Dochterlief je eerste eigen 3,5 jarige droom pony op stal. Dochter heeft hem zelf ingereden en ik aangespannen.
Kom je terug van vakantie, pony kreupel, eerst da, osteo, kliniek .... Een blessure aan de rand van zn hoefbeen:speciaal beslag.
Na drie maanden eindelijk weer wat doen, na twee weken glijdt hij uit: ernstige blessure aan checkligament ( een gatenkaas op de echo) rust (in een stukje weide)en na 12 wkn controle echo. Gaten gedicht maar de vezel structuur nog een breiwerk.
Als hij rustig was mocht hij wel los op een vlakke weide.Daarna verliep het herstel heel voorspoedig maar wij wilden niets overhaasten en bleven 2x 10 stappen tot hij helemaal zuiver was in stap. Toen moest hij wegens bemesten n tijdelijk in een andere wei.... Dag 1 verstapt hij zich en is het weer mis... Nu weer terug in zijn paddockje, hij staat niet meer op 3 benen maar het stagneert, vlgnd week weer een echo, ben nu al nerveus, helaas laat mijn baan niet toe dat ik op korte termijn vrij kan nemen dus moet wachten tot vlgnd week ( schoolvakantie). Hij heeft een half jaar ekyflex tendon als supplement gehad . ben nu overgestapt op msm.

joyce_71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:48

Ik ben ook erg benieuwd hoe jullie voeren bij rust? Onze Tinker krijgt veeeeel hooi, marstalll stall- riegel( vitamientjes) en voor zijn idee een paar handjes dieet mix van subli aangevuld met algen en lijnzaadolie.
Hij ontploft nog net niet maar wordt wel met de dag drukker....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:41

He wat vervelend zeg, zit jullie echt niet mee :(

Die van mij krijgt een beetje speedibeet met zemelen gemixt met een klein beetje slobber, een halve vitamine koek en een handje muslie. En dat twee keer per dag. Daarnaast nog msm met glucosamine aan het bijvoeren.

Edit Oja en onbeperkt hooi.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:53

Die van mij kreeg tijdens de eerste herstelperiode Strucomix van Cavalor gemengd met Daily Plus van Pavo. Nu hij opnieuw een blessure heeft ben ik overgeschakeld op Pianissimo van Cavalor gemengd met Daily Plus van Pavo.

Omdat hij nu ontstekingsremmer krijgt, geef ik hem 's avonds slobber. Anders laat hij zijn eten staan.

Doorheen de dag krijgt hij hooi of vers gras.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:24

Wat een verhaal Joyce met jullie tinker, zit echt niet erg mee zo. Als hij op 3 benen stond en zelfs in stap kreupel liep was het echt heftig.
Hoop dat de controlescan een hoop duidelijkheid kan geven.

Mijn paard staat nu 24/7 op het weiland en krijgt verder ongeveer 150 gr Marstall senioren muesli, schep luzerne, 50 gr Marstall Force (vitamines/mineralen) en een schepje MSM .

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:35

Ik kom me helaas ook melden... :(

Drie weken geleden is Cassie in een kuil geland bij het galopperen. Ze liep wat stijfjes, dus een paar dagen rust en over het harde gestapt. Geen warm been, geen dik been, dacht eerder dat ze wat stijf was in dr schouder. Na een paar dagen liep ze prima, zelfs nog op concours geweest en winst gereden...

Halve week later vond ik dr toch wat onregelmatig, dus op rust. Een dag later opeens wel een dik en warm beentje ;(

Afgelopen woensdag DA laten komen en ja haar, lichte blessure opp buigpees. Ze staat nu in een stukje afgezette paddock (mooi vlak, niet mul) met flink hooi en s nachts op stal. Met voer ben ik geminderd naar halve schep brok en luzerne. Ik stap nu 1 a 2x per dag 10 min op het harde, gelukkig fijn fietspad als ik het erf af ben. Ik heb ook een ontstekingsremmende gel voor op het been gekregen. Koelen heeft volgens mijn DA na de eerste acute fase weinig nut, maar ik doe het toch maar na het stappen. Kan nooit kwaad toch?

De bedoeling is nu 6-8 weken rust, wel opbouwen met stappen aan de hand. Daarna weer scannen en hopen op het beste. Beentje was vanochtend gelukkig niet meer warm en geen vocht meer *\o/* Voel alleen nog een verdikking bij de pees. Meteen natuurlijk twee stalgenoten om een 'second opinion' gevraagd, je vertrouwd je eigen oordeel niet he..

Het bizarre is dat het paard van een stalgenootje precies dezelfde blessure heeft. Zij mocht na 8 weken weer opbouwen omdat de scan prima was, en zit nu al weer op 25 min drafwerk na ruim drie maanden rust. Hoop zo dat het bij mij ook gaat meevallen..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:58

Voor de nieuwkomers in dit topic: we balen met jullie mee!
Hoop dat de echo goed uitpakt Joyce! PRP was geen optie bij deze blessure?
Ove rhet voeren, mijn Fries is inmiddels tonnetje rond. Hij krijgt veel te goed hooi op onze stal ;)
Ik voer hem 2x pd 3 handjes Fiber Force van Havens van Cavalor, met daarbij een paar schepjes MSM, en ik ben van plan weer zo'n emmer Marstal Force erbij te kopen. Verder staat hij de hele dag op een redelijk klein stukje wei en krijgt op stal 2x pd hooi. Maar niet enorm veel meer. PLOF!
Tango: lichte blessure, dat klinkt best positief!
Bij ons is er ook weer gescand. Bij Fries was het 6 weken geleden nog een lelijke scan, met enorm veel zwelling en onrust, en vrijdagavond was daarvan nog een ienimienie streepje vocht te zien. Verder vond de VA dat de scan er geweldig uitzag, hij zei dat dat het beeld gaf van hoe een ringband eruit hoort te zien! Nu dus weer rustig opbouwen, en ik mag er ook weer op. Ik bandageer hem 24-7 met back on track onderlappen en die dingen zijn echt geweldig!
Onze merrie liet ook een mooi beeld zien. We zagen ietsjes meer vocht op de scan dan de vorige keer, maar dat vond de VA niet alarmerend. Klinisch was ze perfect, en het been zag er ook wederom prachtig uit. Ook zij mag weer onder het zadel *\o/*

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:18

Hoihoi sorry mensen heb tijdje geen internet gehad en mega druk met werk gehad.. paard gaat ups en downs.. vandaag vond me moeder het tog weer dikker. Ben onwijs aam het twijfelen om te overwegen naar een goedkopere stalling te gaan, dichterbij en kan ik vaker stappen.. Of helemaal radicaal veranderen en te zeggen jaar op het land en derna weer kijken.. nu400 pmaamd is best prijzig.. sorry ga vanavond even alles bijlezen mensen!! Zie weer hoop nieuwe nieuwsdingen!

joyce_71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:31

@ gulpje: wat fijn dat de scans bij jou zo positief zijn !
PRP was wel een optie maar da verwachte wel goed herstel omdat hij zo jong is. Aqua therapie werd wel aanbevolen maar is logistiek voor ons niet haalbaar.
Vandaag liep onze Dapper wonderbaarlijk goed :):)
Altijd fijn als je je paardje met een goed gevoel op stal kunt zetten!!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 07:39

Gulpje super dat de scan zo goed was. :D

Hier krijg ik mijn back on track stalbeschermer deze week binnen hoop ik. :j Ik heb er hele goede dingen van gezien. :j Hopelijk gaat het bij Zem ook zo goed werken. :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:54

@Gulpje, wat fijn dat het er goed uit ziet!
@Joyce PRP noemde DA bij mij ook, maar hier ook nog vrij jong paard dus besloten niet te doen.

Qua voeren vind ik het wel moeilijk, ze staat nu op een postzegelpaddock en als ik haar dag en nacht onbeperkt hooi zou geven, groeit ze dicht. Maar vind t wel sneu op dr te zien staan in het kleine stukje paddock...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:56

Ach joh het is voor een goed doel moet je maar denken. Liever nu even op een postzegelstuk ze kan derest van haar leven nog in de wei staan. :j Wel balen nu het net weideseizoen is.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:57

@tango pff balen zeg. hopelijk snel weer uit de lappenmand.
@gulpje jou friesje ook al snel dik.
@ivaaaanaaa moeilijk is dat he. en goedkopere stalling zou dan idd niet verkeerd zijn.
@joyce pff moeilijk he

hier heeft er vorig jaar ook 1 de weide overgeslagen. wel paar keer op klein stukje gras maar nadat hij behoorlijke koliek kreeg hem er niet meer opgelaten. nou staan hij gewoon weer lekker los op de wei.

toen fries op z1 niveau liep kreeg hij 1 keer per dag kwart schepje brok met kwart schepje kruidenmuslie van pavo toen stuiterde hij als een gek. nou krijgt hij 1 keer per dag handje brok met halve schep spelt/gerst en dat dan met msm rest krijgen ze hooi en gras.

meneer is van zn pijnstillers af. ga zn stapwerk van 30 min toch nog verder uitbouwen. doen nou ook om de dag klein heuveltje stappen dan kunnen we ook eens ergens anders gaan stappen i.p.v. de rondjes rondom stal die hebben we al wel gezien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:26

Mijne staat nu ruim een week op het grotere en groenere weiland en het gaat erg goed. Ze loopt wel veel maar gewoon in stap. De schiefel lijkt nu ook weer rustiger.
Aankomende woensdag zitten we op 35 minuten stappen! Begint dan toch echt ergens op de lijken.
Neem naast de weg ook stukken vlak ruiterpad mee. Vinden we beiden toch ook wel erg leuk!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:29

Heeerlijk dat je lekker het ruiterpad opkan.

Vrees dat wij komende week ook genoodzaakt worden in de berm te gaan rijden of ander stuk zachte grond. Zn ijzer is ver versleten en smid kan maandag pas. Weet niet of het veel kwaad kan voor zn been als we nou op het zachte blijven

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:52

ik had wel besloten om onmiddellijk een PRP behandeling te laten doen bij een blessuren aan het checkligament. De inspuiting is midden mei gebeurd. Ik zou hem graag tegen het einde van de maand laten scannen. Het is heel moeilijk in te schatten of er verbetering is. Zijn been is nog altijd ietwat dik, eigenlijk is er nauwelijks verandering. Hij heeft nog nooit mank gelopen, dus dat is ook niet veranderd.
Hij staat 12u buiten en 12 op stal. Buiten staat hij alleen, op een kleine wei, ik zie hem (behalve rondstappen) geen rare dingen doen. Soms draaft hij even, zou dat kwaad kunnen?
Qua voer: 's morgen gaat hij op de wei, tis een hele magere wei, 's avonds krijgt hij op stal een beetje hooi en een half schepje voer (pianissimo).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:15

@fransje23: wat fijn dat hij buiten in de wei kan! Vind het zo sneu dat mijn knollie op de paddock staat en dr vriendjes ernaast op het gras... Waarschijnlijk maak ik me er drukker om dan het paard

@ikke20: wat ik van mijn DA begreep is dat er meer druk/spanning op de pees komt bij zachte ondergrond, omdat het been meer doorbuigt . Vandaar dat ik alleen op het harde loop.

@nvanriet: ben echt benieuwd of je mooi resultaat hebt met de PRP. Ik heb het nu niet gedaan, ivm lichte blessure en jonge leeftijd paard. Zou ze goed herstellen en bijvoorbeeld ooit een tweede blessure krijgen, dan zou ik het zeker overwegen. Begreep wel dat de kosten vrij hoog (> € 1.000?) waren?

Ik heb trouwens momenteel aangepast beslag (egg-bar ijzer) in overleg met DA en hoefsmid, ook om de spanning op de pees te verminderen. Gisteren is ze beslagen en been gelukkig koel s avonds. Nog iemand met aangepast beslag?