[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 12:25

LC... wil jij een beetje van mijn sneeuw?
Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:37

Prachtig JP!
De sneeuw bij Vash (die woont een heel stuk fraaier dan ik ;-) ).
Fijne 1e kerstdag!!
Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:14

mooie foto JP, is dat jouw huis ?

het is hier nu prachtig weer, de zon schijnt volop.
we hebben een hoop werk aan de paarden nu maar dankzij een idee wat perfect heeft uitgepakt kunnen we de molen en een deel van de rijbaan nog steeds sneeuw en ijsvrij houden.
Iedere avond leggen we dekzeilen op de bodem van de molen en op een gedeelte van de rijbaan (24x24), s'morgens halen we de zeilen er weer af .
het kost een vol uur iedere keer maar de paarden kunnen lekker los en in de molen op zachte grond dus beweging gegarandeerd.

ik zal straks even foto's maken,
voor degene met een buitenbak/paddock.... dit is het proberen waard ;)

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:20

Hoop werk LC, maar wel superfijn! Onze paddock zijn wel hard, maar vrij goed (niet te hobbelig) opgevroren. Daar kunnen ze aardig in oetelen overdag (en doen dat gelukkig ook).
Zou het helpen, die dekzeilen, ook nu de bodem al stijf bevroren is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:38

Als de bodem al hard is lijkt het me niet meer helpen.
Mijn paddocks waren vlak maar door de sneeuw en de klonten die je krijgt wordt het nu wel wat hobbelig.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:06

fijne kerst iedereen!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:14

DubbelDun schreef:
Als de bodem al hard is lijkt het me niet meer helpen.
Mijn paddocks waren vlak maar door de sneeuw en de klonten die je krijgt wordt het nu wel wat hobbelig.

Er zijn wel wat zakken zout aan te pas gekomen, maar dit is maar eenmalig geweest.
op een een of andere manier vriest de grond niet aan onder de zeilen.

we hadden de rijbaan ook hard en er lag een laag sneeuw op, de sneeuw hebben we er af geveegd en vervolgens gestrooid,
toen de zeilen er overheen en de volgende morgen was de bovenste laag al zacht en het restant van de sneeuw was weg.
De bak is nu al zo goed dat ze er lekker in kunnen spelen en rollen en ik verwacht dat hij over een dag of twee goed genoeg is om te longeren/rijden ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:16

Mooie foto's zeg. Jp, leuke huisje :D

En natuurlijk fijne kerst!
Net die van mij even laten rennen in de egale wei, ze hadden er een beetje zin in.

Das wel mazzel, het was te nat om te maaien, dus dat gras is best hoog en omgevallen. Daardoor dempt het enorm, plus een fikse laag zachte sneeuw erop, dus het is goed begaanbaar.

Afbeelding
Later toch maar graasmaskers op gedaan, ze wilde liever eten dan bewegen.
Afbeelding
recht op baasje af :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:19

Ik durf geen zout te strooien want ik vrees dat ze dan mijn ondergrond op gaan eten :D
Aangezien een zoutblok van 3 kilo hier in een week op is, krijgen ze die dus ook niet meer.

@capopjekop: die heeft er zin in :D

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:14

Prachtige foto's komen voorbij. Van diepe stilte tot razende galop :D
Fijne Kerstdagen allemaal en vele pijnloze hoefjes!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:20

Die van Capop is enig!!! De rest is net een kerstkaartje...mooi wel, die sneeuw (maar ben het zooooooo zat!!)
Hier is de sneeuw zo diep
Afbeelding
En een boerderijtje in de straat heeft over een lengte van zeker 15 meter enorme pegels hangen
Afbeelding
en zo scharrelen ze allemaal rond
Afbeelding

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:23

Ulvy mag zo ook buiten gaan spelen. Het is hier ook prachtig! Heeft toch wel wat zo'n witte kerst. Grond hier is nu ook net bevroren door al die sneeuw. Ik werk altijd met prikpaaltjes en mijn fjord had ze omgeduwd (je zou nog maar eens wat grasjes aan de andere kant kunnen scoren!) en ik kon ze gewoon de grond in duwen. Sneeuw isoleert.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 15:27

Wat een mooie foto's allemaal en al die lieve kerstwensen! Hier schijnt nu ook een zonnetje, manlief gaat stofzuigen, ik ga de paardjes doen en lekker op de sneeuw-wei laten lopen .. mijn kerstmis kan al niet meer stuk!

Wat een goed idee van die dekzeilen! Is de grond eronder niet hard of blijft het lekker los door het lopen van de paarden?

En ja, dat is mijn boshuisje!

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:50

Fijne Kerstdagen!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:08

Ik heb net een heerlijk rondje met Boon gewandeld, ze was fruitig maar niet vervelend. Op één bok na die me net mistte 8-) ) Daarna nog even op de wei laten draven en toen weer naar huis.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:36

Wat een mooie foto's allemaal en wat een sneeuw bij jullie!! :oo Hier geen sneeuw :))
Ik lees nog steeds mee, maar had even niet zoveel te melden :o Hier gaat het z'n gangetje. Tryggur loopt lekker rond te scharrelen, doet voorzichtig op de hobbels maar loopt er toch vrij vlot overheen, verder kan ie natuurlijk gewoon lekker op z'n tegeltjes lopen. Wel een paar brokkeltjes van z'n hoeven afgebroken door de harde ondergrond maar lijkt ie geen last van te hebben, na het weekend evengoed de hoefsmid maar even bellen :j
Vandaag heeft hij een fotoshoot gehad, heel erg leuk! :D Concentratie was een beetje een moeilijk punt, vooral met al die lekkere grasjes om hem heen :)) Maar hij was erg braaf en heeft als een volleerd model staan poseren :+:

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:08

Snaap en Hittie groeten jullie vanuit de ontdooide en sneeuwvrije rijbaan:.............................en puber in de sneeuw, check op de achtergrond de groene rijbaanbodem:
Afbeelding Afbeelding

en de molen overdag:..................................................................en s'avonds gaat hij zo onder de zeilen:
Afbeelding Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:10

Wow dat ziet er goed uit zo!! :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:25

Jannepauli schreef:
Wat een goed idee van die dekzeilen! Is de grond eronder niet hard of blijft het lekker los door het lopen van de paarden?

Toen de zeilen er nog niet op lagen vroor de zandbodem in de molen iedere nacht keihard aan ondanks het zout, nu met de zeilen bevriest hij helemaal niet meer.
Vraag me niet hoe het kan (natuurkundig gezien) maar onder de zeilen vriest het dus blijkbaar niet.
De rijbaan is na de zon van vandaag (ondanks -4*) ook alweer vrijwel geheel ontdooid, nog zo'n dag schat ik en dan kunnen we er weer normaal in rijden/longeren ;)

@Wendy: leuk een fotoshoot, wanneer krijg je ze ?

@DD: lekker gewandeld met Boon, hoe gaat het met haar stijfheid ?

@BZ: wat een dikke laag sneeuw hebben jullie, hoeveel is het ongeveer ?
en die pegels... je zal er een op je kop krijgen, auw !

@COJP
whaaa, Grietje in volle galop... wat heerlijk meis dat ze dat alweer kan en doet ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:33

Weet ik nog niet :) Is een bokker die op vakantie is op Texel, dus denk dat het na haar vakantie wordt :) Ben erg benieuwd, zitten volgens mij hele mooi bij. Is voor haar portfolio en zou alles met copyright krijgen en dan de 3 mooiste mogen uitkiezen dat ik die krijg, maar vond het zo leuk dat ik ze graag allemaal wil kopen op een cdtje, dus ben heel benieuwd :D Had al prachtige zomervacht foto's, dus nu ook mooie wintervachtfoto's. Wel allemaal poseerfoto's zeg maar en geen renfoto's natuurlijk maar dat geeft niet :) Zijn een klein stukje gaan wandelen en onderweg wat foto's gemaakt en nog een paar in het land en nog een paar met zijn jollyball. Wilden ook wat foto's van mij en Tryggur samen, maar hij was nogal gek op de camera geloof ik :)) Want hij ging steeds voor me staan voor de camera _O- Alle aandacht moest naar hem _O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:10

Citaat:
@BZ: wat een dikke laag sneeuw hebben jullie, hoeveel is het ongeveer ?
en die pegels... je zal er een op je kop krijgen, auw !

Ik gok tussen de 25 en 40cm, beetje afhankelijk waar je bent
wrsmngrs...dsnwszdp!
Afbeelding

Wat zei je, Kwetal?

waar mn gras is...de sneeuw is zo diep!
Afbeelding
:+

Oh ja... en het hondje heeft echt pootjes
Afbeelding
Gelukkig blijft ze op haar buik hangen... :P zelf zak ik er tot halverwege mijn kuiten in...

:(:) Arme Wendy...op de achtergrond gedrukt door haar eigen paardje :D

Wat een werk lolclub!! Wel fijn dat het helpt!!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:53

Jeetje wat een sneeuw bij jullie :oo
Iedereen die vanaf het vaste land naar Texel komt is ook heel verbaasd dat hier niks ligt :') Ik vind het wel prima zo, hoef geen sneeuw O:)

:)) Ja ik werd letterlijk en figuurlijk naar de achtergrond gedrukt _O-

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:03

Bij ons ligt ook enorm veel. Mijn man was vanmiddag een iglo op de wei aan het bouwen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:09

Ik gok dat wij zo'n 25/30 cm in totaal gehad hebben.

@lolclub : ziet er goed uit. Bij tuinderijen doen ze ook de planten afdekken tegen de vorst, dus het werkt goed. Alleen als er nu nog sneeuw gaat vallen(op de zeilen) zal dat wel zwaar worden om te verwijderen.

Boon loopt goed, maar nog niet zo ruim als ik weet dat ze kan, stijfheid lijkt ook beter te gaan. Ze komt 's ochtends beter uit de box als eerder.
Voetjes zijn nog wisselend warm, maar niet meer zo 'heet' als ze geweest zijn.
Ze is van niks doen snel verveeld en kan dan chagies naar Missy uitvallen, ogen staan dan ook 'moe'. Maar als ik ben wezen wandelen (of kort heb gelongeerd) dan kijkt ze weer een stuk frisser.
Beest heeft echt beweging nodig, dat blijkt :D

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 02:05

Hallo, ik meld me hier ook even, omdat ik helaas weer aan het tobben ben met mijn Paint. Hij is onlangs (weer) spierbevangen geweest en als reactie daarop nu ook hoefbevangen. Weliswaar een lichte vorm, maar toch.

Nu heb ik nog niet het hele topic doorgelezen, maar heb toch een vraag waar ik graag jullie ervaringen/antwoorden op zou horen.
Mijn hoefsmid adviseerde om mijn paard te spoelen. Dus aan het infuus, minstens 6 liter zoutoplossing en dan plassen, plassen, plassen. Zo dus om op te schonen.
Ik moet zeggen dat ik dit (bij een paard) nog nooit eerder heb gehoord en vraag me dus af of er hier mensen zijn die dit kennen en zelfs gedaan hebben. Graag zou ik jullie ervaringen hierover (voor of tegen) horen en graag waarom.
Het klinkt mij vrij rigoureus in de oren, maar aan een kant ook wel logisch?

Bedankt vast!