[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:27

Maris schreef:
De kit geeft de demping ( en het leer ook een heel klein beetje ) !

Jaa dat wist ik! Maargoed we zullen het zien hoe hij morgen is!

Linnie050

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:30

Kijk het inderdaad even aan.
Je paard kan ook gespeeld hebben, uitgegleden of een verkeerde beweging hebben gemaakt.
Pas hier ook 1 dag onregelmatig volgende dag weer oké.
Hij speelt nog veel in de weide met zijn vriendje maar hij is nou eenmaal een stukje ouder en zijn lichaam dus ook.
Hoop dat het meevalt voor je.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:54

linnie050 schreef:
Kijk het inderdaad even aan.
Je paard kan ook gespeeld hebben, uitgegleden of een verkeerde beweging hebben gemaakt.
Pas hier ook 1 dag onregelmatig volgende dag weer oké.
Hij speelt nog veel in de weide met zijn vriendje maar hij is nou eenmaal een stukje ouder en zijn lichaam dus ook.
Hoop dat het meevalt voor je.
ja zat ik ook al aan te denken idd.. Maarja dat toeval dan weer he dat speelt dan constant door je hoofd.. Hoop dat het meevalt ja! Hoe oud is je paardje?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:43

ik ben nu een supplementen packet samen aan het stellen aangezien hij artrose heeft in zijn hoefbenen. Hij loopt er niet kreupel door maar wil het wel gaan ondersteunen. zo ver heb ik het volgende van plan:

- Glucosamine: ondersteuning van het kraakbeen
- MSM: idem
- Appel-azijn: door bloeding en verwijdeirng afvalstoffen
- Lijnzaadolie: ontstekingsremmend en goed voor vacht en hoeven
- Kurkuma: ontstekingsremmend
- Zwarte peper: ter bevordering van de opnamen van de kurkuma

heeft iemand nog andere ideeen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:47

Ik zou lekker alleen met glucosamine en MSM beginnen en eens kijken wat dat doet. Niet gelijk tig supplementen gaan voeren. Je kan altijd nog zien of je paard nog extra ondersteuning nodig heeft naast de glucosamine en MSM. Msm is ook ontstekingsremmend b.v. dus grote kans dat je de kurkuma niet nodig hebt.
Lijnzaadolie is natuurlijk altijd goed om te geven vanwege de omega 3 vetzuren, met name als ze niet op de wei lopen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:44

DarkoFoitzik schreef:
ik ben nu een supplementen packet samen aan het stellen aangezien hij artrose heeft in zijn hoefbenen. Hij loopt er niet kreupel door maar wil het wel gaan ondersteunen. zo ver heb ik het volgende van plan:

- Glucosamine: ondersteuning van het kraakbeen
- MSM: idem
- Appel-azijn: door bloeding en verwijdeirng afvalstoffen
- Lijnzaadolie: ontstekingsremmend en goed voor vacht en hoeven
- Kurkuma: ontstekingsremmend
- Zwarte peper: ter bevordering van de opnamen van de kurkuma

heeft iemand nog andere ideeen?

Ik zou misschien zelfs de lijnzaadolie durven veranderen door de omega olie van de paardendrogist :)!

Ik ben wel benieuwd waar je de zwarte peper en Kurkuma gaat vinden?

Voor de mensen die ook benieuwd zijn naar de producten van HorseFitShop, hun glucosamine complex is naar mijn inziens een aanrader. Paardje doet het er super goed op!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:11

Kurkuma en zwarte peper heb ik nu bij pit&pit weg gehaald. Maar er is ook een voorgemaakte variant bij horseflex verkrijgbaar.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:43

Welke glucosamine supplementen gebruiken jullie?

Ik heb tot nu Glucosamine en MSM van Pharmahorse gebruikt.
Mijn DA zegt dat er veel kwaliteitsverschil in zit.

Zij raadt Artrigold aan. 2,7 kg kost +- 185€ en daar doe je drie maanden mee.
Als hij het nodig heeft dan vind ik het niet te duur.

Maar zijn enkel de duurdere supplementen goed?

Welke gebruiken jullie?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:35

Ik was super tevreden over joint comp, en dat is juist 1 van de goedkopere soorten. Iets van 90 euro voor 1 kg en je moet er 7 gram per dag van geven. Dus met 1 kilo doe je iets van 5 maanden.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:44

Mijn paard heeft wel echt baat bij de Glucosamine van De Paardendrogist en die is toch wel even wat goedkoper...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:22

Nu gebruik ik die van medpets geloof ik. Maar die van horseflex is heel goed.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:48

Habore schreef:
Welke glucosamine supplementen gebruiken jullie?

Ik heb tot nu Glucosamine en MSM van Pharmahorse gebruikt.
Mijn DA zegt dat er veel kwaliteitsverschil in zit.

Zij raadt Artrigold aan. 2,7 kg kost +- 185€ en daar doe je drie maanden mee.
Als hij het nodig heeft dan vind ik het niet te duur.

Maar zijn enkel de duurdere supplementen goed?

Welke gebruiken jullie?

gebruik nu die van horsefit! Super tevreden van en ik die echt lang met zo'n pot

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:21

Hoi iedereen!

Ik kom compleet binnenvallen hier, hoop niet dat dat erg is. Vandaag is er tot onze grote schrik artrose geconstateerd bij mijn merrie van 10. Ze heeft slijtage aan haar kogelgewricht, dit was te zien aan stukjes bot bij de sesambeentjes die niet mooi soepel liepen zoals hoort. Het was geen vreselijk erge slijtage maar ze liep er behoorlijk kreupel op, 2/3 graad. We gaan nu een behandelplan in, ze gaat op speciaal beslag met zooltjes, haar gewricht wordt morgen ingespoten. Ze staat nu nog in utrecht en we halen haar morgen op en ze moet dan 2 weken op boxrust, ze gaat ook 2 weekjes op metacam nog daarna mogen we voorzichtig gaan stappen.

Na de complete uitleg van de dierenarts was ik aardig gebroken en zie onze toekomst eigenlijk een beetje zomber in.. Misschien zijn er hier mensen die iets soortgelijks mee hebben gemaakt? Ik ben wel benieuwd naar verhalen van hoe het nu dan met jullie paardjes gaat!

Hebben jullie nog tips buiten wat de DA al gaat doen? En iemand hier ervaring met de ice-vibe boots (met name de vibe functie) of dit misschien fijn is voor haar doorbloeding als ze op boxrust staat?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:31

Ga ook eens lezen over glucosamine supplementen ! Die kunnen zoveel goeds doen voor je paard ! en hoe staat ze qua stalling, veel beweging mogelijk ? Want ook dat is belangrijk !

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:37

Maris schreef:
Ga ook eens lezen over glucosamine supplementen ! Die kunnen zoveel goeds doen voor je paard ! en hoe staat ze qua stalling, veel beweging mogelijk ? Want ook dat is belangrijk !

Glucosamine ken ik! Ze staat goed qua stalling hoor, nu 24/7 buiten (nou moet ze vanaf morhen natuurlijk op boxrust) en swinters is dat ook een optie!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:43

Glucosamine zou ik dan zeker ook gaan geven, dat kan al zoveel verschil uitmaken voor je paard. en super fijn dat ze zoveel buiten kan lopen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:21

Mijn oudere merrie doet het prima op haar gluco supplement, zij heeft vroeger dagen gehad dat ze niet wilde lopen en nu komt ze soms in galop uit het land. Ze krijgt het nu bijna 5 jaar en dat is wel haar redding geweest.

Kiss2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:49

Ook ik meld me... Twee jaar geleden is er bij mijn e-pony knieartrose in beide voorbenen geconstateerd. Ik heb hem laten inspuiten en op zooltjes gezet. Ik heb 1,5 jaar nog prima bosritjes kunnen maken. Tot hij een klein half jaartje geleden weer onregelmatig begon te lopen. Dierenarts weer laten komen. Nogmaals in laten spuiten, maar mag helaas niet baten. Op het land gaat het "goed" (zolang hij zich rustig houd), maar enige vorm van belasting (stappen aan de hand) eindigt flink kreupel. Zo ontzettend kl*te!! In een half jaar tijd is hij helaas flink verslechterd. Ik sta nu voor de ontzettend moeilijke keus of ik hem wel de winter in moet laten gaan. Tussen zijn oren mankeert niks, alleen zijn lijf wil niet meer. Glucosamine & duivelsklauw voer ik hem iedere dag bij. Hij is net 16 jaar geworden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:30

En b.v. aspirine of bute ? Of wil je daarmee niet beginnen ?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:16

Ik vind het echt vreemd dat er wel boxrust gezegd is voor artrose. Ik zou mijn paard met artrose echt nooit nog in zen box laten staan, rust roest! Beter op het land

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:36

The_Cat schreef:
Ik vind het echt vreemd dat er wel boxrust gezegd is voor artrose. Ik zou mijn paard met artrose echt nooit nog in zen box laten staan, rust roest! Beter op het land

Boxrust wordt alleen aangeraden nadat een paard is ingespoten in de gewrichten.

Om even terug te komen op bovenstaande vragen

- Ik heb ervaring met de volgende (betaalbare) glucosamine supplementen
Equi Mobility van Excellent (werkte super)
Equiflex HA Liquid van Excellent (werkte ook super, incl. hyaluronzuur)
Joint Comp van Phytonics (geef ik nu en doet het ook super)

Deena: Hoe gaat het nu met Bobbi na het inspuiten?
Inderdaad beginnen met glucosamine, artrose is niet het einde. Story heeft het ook al vanaf zijn 13e en hij is nu 20 :)
Dankzij de supplementen en een goed trainingsschema en vooral goed naar je paard blijven kijken kan je soms nog een hele hoop met je paardje :)

Kiss2002, heb je ook al eens verschillende merken glucosamine geprobeerd?
En wellicht zou break over beslag nog wat kunnen doen?
Bij mijn paard (artrose in de kogels) werkte het ijzer met zooltje namelijk totaal niet. Terwijl het break over beslag zoveel verlichting gaf.
Nu staat hij niet meer op ijzers maar houd ik zijn hoeven aan de voorkant goed rond waardoor je hetzelfde effect hebt als met break over beslag. Wellicht een idee om nog te proberen?

Zarabsinu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:17

Hallo!

Een paar maanden geleden is er ook artrose geconstateerd bij een paard van mij. Hij is ingespoten in 1 been omdat die het ergst was en er moesten speciale ijzers onder aan de voorkant. Hij is wat toontredend en de ijzers zouden het gewicht wat verplaatsen. Dit hielp niet. Hij liep nu kreupel op het andere been. Ik heb hem even rust gegeven op de weide en de ijzers afgehaald. Ik had ook geen goed gevoel over ijzers hij heeft er nooit op gestaan is 12 jaar en de klappen komen alleen maar harder aan met artrose. Zeker op harde stukken buiten? Voltes in de bak is ook niet oke. Deze week paar buitenritjes gemaakt waar hij weer helemaal goed liep. Maar ik weet dat hij toontredend staat dus het is een kwestie van tijd. Binnenkort inspuiten in het andere been maar de ijzers daar twijfel ik nu over. Toch weer eronder of lekker zo laten en op de natuurlijke manier wat beter bekappen? Er moet toch wel een manier zijn dat het gewicht zonder ijzers ook wat verplaatst?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:43

Ik weet niet hoe oud je paard is ? Maar ik vraag me af hoe handig het is om een paard nog te corrigeren met beslag qua stand ?!
Bij artrose wordt ook wel eens breakover beslag geprobeerd. Dit zorgt ervoor dat een paard gemakkelijker kan afrollen. Dit is echter ook na te bootsen door een grotere opzet in de hoef te vijlen. Alleen zal je dan tussendoor waarschijnlijk wel zelf die opzet erin moeten houden door zelf te vijlen. Plus dat je zonder ijzers kans hebt dat een paard scheef gaan lopen door b.v. die toontredende stand. Maar ik begrijp dat hij altijd zonder ijzers heeft gestaan ? Liep hij dan ook scheef na een paar weken ( slijten zijn hoeven scheef af ) ?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:28

Maris schreef:
Ik weet niet hoe oud je paard is ? Maar ik vraag me af hoe handig het is om een paard nog te corrigeren met beslag qua stand ?!

mijn paard is nu 16, en heeft sinds 1j corrigerende ijzers. De artrose was bij hem ook door een foute stand na jaren. Met de ijzers loopt hij echter beter dan ooit voorheen, dus voor sommige paarden kan het inderdaad wel 'handig' zijn om er op oudere leeftijd nog aan te beginnen :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:32

Natuurlijk kan het wel goed zijn om te corrigeren soms. Maar je weet nu ook niet of je paard daadwerkelijk beter loopt door die correctie zelf of misschien meer door de ijzers ( verminderd gevoel in de hoeven of misschien zooltjes die dempen of meer afrol ).