[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:01

GenteDiMare schreef:
Wat leuk om toch allemaal die positieve verhalen te lezen van jullie paarden! Top dat ze het zo goed doen!!
Hopelijk kan ik dit binnen enkele maanden/jaren ook schrijven van Pita

Het hoeft absoluut niet het eind v/d wereld te zijn inderdaad. Overigens, volgens onze DA is er niet echt een goede of foute manier om door de spat heen te komen. De een kiest ervoor om zn paard een jaar (of 2) op de wei te zetten, de ander houdt 'm aan het werk zij het hier en daar aangepast en evt begeleid met medicamenten. Denk dat je met hulp van Antoine een end kunt komen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:05

Sandra_H schreef:
GenteDiMare schreef:
Wat leuk om toch allemaal die positieve verhalen te lezen van jullie paarden! Top dat ze het zo goed doen!!
Hopelijk kan ik dit binnen enkele maanden/jaren ook schrijven van Pita

Het hoeft absoluut niet het eind v/d wereld te zijn inderdaad. Overigens, volgens onze DA is er niet echt een goede of foute manier om door de spat heen te komen. De een kiest ervoor om zn paard een jaar (of 2) op de wei te zetten, de ander houdt 'm aan het werk zij het hier en daar aangepast en evt begeleid met medicamenten. Denk dat je met hulp van Antoine een end kunt komen.

Amen!!!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:06

Toch nog iemand hier die het snapt :j

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:45

Perryx schreef:
Toch nog iemand hier die het snapt :j

Euhh dank je, geloof ik :o maarreh....toen ik me toendertijd ging verdiepen in de wereld die spat heet heb ik ook aan dit topic veel gehad hoor, met name ook aan Anya. Daarnaast heel veel lezen, vooral op amerikaanse sites staat een hoop nuttige info. Rust roest was waar het op neer kwam. En een DA met verstand van zaken en een superinstructrice hebben ook zeker geholpen :j Overigens de DA die de spat constateerde (was niet onze eigen DA) adviseerde 2 maanden stalrust. We hebben ons dagenlang sufgelezen en zijn vervolgens de weg gegaan die voor ons beter voelde, en daar hebben we nog geen seconde spijt van gehad!

Perryx

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:22

Ons paard loopt juist op zijn best als hij elke dag wat doet.. zo zal het denk ik voor elk paard verschillen :j

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:32

Die van ons ook hoor, sowieso zou die verpieteren als ie alleen maar zou mogen grasmaaien. Maar goed ik ken ook iemand die haar spatpaard na 3 jaar weer als nieuw uit de wei heeft gevist. Dus idd verschilt het per paard (en per spat?) In ieder geval.....als wij het over zouden moeten doen zou het niet anders gaan.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:42

Is bij mijn paard ook zo. Ik ben benieuwd naar de lessen van Antoine! Ik hou jullie zeker op de hoogte. En inderdaad, we zijn nu twee weken een half verder en ik heb nog niks anders gedaan dan gelezen en dingen opgezocht :j
En aan dit topic heb ik al enorm veel gehad!

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:38

Mag ik mij ook melden? Bij mijn paard is het begin april vastgesteld, ze mankte toen heel erg en heeft een paar weken boxrust gekregen met veel aan de hand stappen, daarna weer op de wei gezet en elke dag een uur op straat geweest, in juli heb ik het dressuurwerk weer rustig opgepakt als de bak niet te zwaar was, en dit ging heel goed, nu staat de dressuur op een laag pitje omdat ze weer wat stijver is door de kou en ik haar veel minder rijdt, maar ze staat de hele dag op de wei. Ze heeft dus nooit meer gemankt behalve die paar weken. Ze krijgt trouwens het supplement che mix. Bij mijn paard komt het door een slechte beenstand. Wil wel eens een foto zoeken maar zit nu op gsm

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:35

Toen Lan spat kreeg, kreeg ik het advies haar 3 maanden op stalrust te zetten. En dan 5 min per dag met haar wandelen. Dat ging alleen met gevaar voor eigen leven. En toen ik haar even in de binnenbak zette ging ze met spatbeen en al, katskreupel, volkomen uit haar plaat.

Toen ben ik gaan zoeken naar de behandelingen van spat. En vond dat ze in de VS heel anders met spat omgaan. Lopen is daar het devies. Zo rechtuit mogelijk, zelfs al doet het zeer.

En dat ben ik dus gaan doen. Ondertussen iedere 3 maanden een foto makend.. zodat je nog ter plekke kunt besluiten om met tildren of hyarulonzuur aan de gang te gaan.
Is nooit nodig gebleken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:37

Hai Nordique. Fijn dat dat ook weer goed gaat! En ook bij jou een voorbeeld van 'eerst boxrust'. Hoe meer je over spat leest, hoe meer dat echt een rare remedie is. Ook bij mensen met een variant van spat (tildren komt uit de humane geneeskunde) wordt geen bedrust geadviseerd maar gematigd bewegen. En dan zetten we dieren die bij uitstek altijd bewegen op boxrust???

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:40

Anya, ik had ook het advies gekregen om te stappen met mijn paard. Stappen, stappen, stappen. Maar nu, drie weken later loopt ze over mijn hoofd. Het is echt niet meer te doen!! Ze wil bokken, galopperen enz. Maar als ik het goed lees, heb jij dus wel met haar gereden? En rechtuit. Ja... dat lukt moeilijk bij ons. De binnenpiste is niet zo heel groot. Maar ik kan wel telkens de rechthoek van de piste rijden zeg maar. Buiten is het nu niet te doen. Ofwel sneeuwt het hier of regent het :(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:49

Ik ben er op gaan zitten. Lan was niet meer te houden. Als ze persé aan wilde draven kreupel en wel heb ik haar laten gaan.. ze ging vanzelf wel weer stappen. Die ontsteking wordt niet anders van dat beetje beweging of extra gewicht. Tenzij je 130 kg weegt, dan wordt het anders... En met sneeuw ging ik niet, met regen wel naar buiten. Er zijn van die fijne lange regenjassen. En ik had altijd een droog setje bij me.

Als de bak niet te zwaar is kan het binnen ook wel, als je goed oplet met de bochten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:24

Ook ik was er op gaan zitten, zodra ze het maar even in d'r bol had moest ik goed mijn best doen haar in het gareel te houden. Ik kon dus wel alleen maar buiten stappen en dat was helaas ook in de winterperiode. Uiteindelijk sprong ze over elk op de grond liggend takje toen ze zich beter ging voelen. Da gevraagd wat te doen want was alleen maar aan het tegenhouden. Da gaf aan dan maar te doen wat ze aangaf aan te kunnen maar het wel rustig aan te houden. Hier 1x het tildren infuus gegeven waarbij de da verwachte dat deze nog eens nodig zou zijn bij ongeveer een half jaar of een jaar. Maar dat is nooit nodig geweest. Nu dus 5 jaar geleden nu.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:05

Anya ik moest haar ook veel beweging geven, maar enkel gecontroleerde beweging. Dus ik mocht uren stappen, maar niet op de wei laten. Ik heb dat advies maar opgevolgd want ik ben natuurlijk geen dierenarts :) ze heeft de hele zomer op een klein weitje gestaan, en een paar keer bij de kudde geprobeerd maar ze was toen meteen weer mank na een paar dagen.. Dan toch maar op het kleine weitje en nu staat ze sinds november samen met mijn pony op een grote wei en het gaat heel goed. Voor mijn paard werkten die paar weken boxrust met stappen dus wel goed, maar ik kan goed geloven dat er paarden zijn waarbij het niet werkt

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:07

Ik mocht er trouwens ook opzitten om te stappen, dat beetje extra gewicht maakte niet uit volgens dierenarts.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:04

Hoe lang hebben jullie gestapt met je paarden? (maanden, jaren) En maken jullie om de zoveel weken, maanden nog eens foto's van het been?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:31

Lan heeft met haar vriendinneje afgescheiden van de groep gestaan. Ze was de kuddeleidster maar werd toen ze spat had enorm opgejaagd. Dus ze moest uit de groep gehaald. Ze stond wel gewoon de hel dag buiten.

Ik heb ongeveer 8 maanden gestapt en af en toe gedraafd. Het draven ging steeds beter en toen ik geen kreupelheid meer voelde ben ik dat gaan uitbouwen. Ik heb ongeveer iedere 4 maanden foto's laten maken.

Ik ben gestopt met foto's toen op de foto's duidelijk was dat haar gewrichtschijfjes aan elkaar gegroeid waren. Haar hak is nog steeds dikker dan de andere trouwens, maar al jaren niet meer warm.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:31

Ik heb 4-5 maand elke dag gestapt en dan begonnen met af en toe wat basiswerk in de bak 1 keer per week en de andere dagen blijven stappen. Anya mijn paard is ook kuddeleidster en het lukt nu ook niet meer in de kudde. Met alleen mijn andere pony lukt het wel goed, ze crosst ook regelmatig rond maar ze kiest dit nu zelf ipv opgejaagd te worden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:33

ze worden kennelijk uitgestoten als ze hun positie niet kunnen handhaven. Maar het goede nieuws is dat Lan haar positie wel weer terug kreeg toen ze weer lekker liep.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:02

Ons advies was stappen erop of ernaast maakte niet uit. Op een klein stukje buiten was prima, maar liever niet in de kudde (tenzij het een rustige kudde is) Voordeel is dat mijn paard nogal lui van zichzelf is, dus niet zomaar zal draven etc. hij werd natuurlijk wel fris maar was goed te handelen. Verder had hij toen nog ijzers (nu al paar jaar ijzerloos) en werden de achterijzers binnendoor gezet. Hij heeft ook eenmalig een tildren infuus gehad. Ik weet niet of het wat gedaan heeft de tildren, dit is lastig te bepalen. Ik denk dat we in totaal wel ruim 1,5 jaar zoet zijn geweest, maar dit was het meer dan waard. Verder is hij aan het begin wat stijfjes maar na een goede warming up en goed in en uitstappen is dit later weg.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:50

Ik mag net niet buiten stappen. Dit omwille van de onregelmatige paden buiten en op de straat heeft het beslag geen enkel nut, dus dat raadt mijn DA mij ook af. Zand is wel goed, dus ik stap in de piste of laat ze in de stapmolen lopen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:19

Ik rol van de ene topic naar de andere. Eerst de peesblessure (genezen van 2 peesblessuress in een been (linksvoor)) nu de spat topic. Gisteren is bij mijn paard spat (linksachter) geconstateerd. Voorlopige behandeling..... Niets :-), gewoon blijven doen wat ik altijd deed, maar wel een lange warming up nemen. Over 6 maanden terug komen en dan nemen we weer foto's.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:45

@Yarrah; het type spat is heel bepalend voor de behandeling. In de meeste gevallen is het een ontsteking en de botwoekerende variant. In het slechtste geval de botoplossende. Die laatste is de meest tricky spatvorm omdat het niet vergroeid en dus steeds weer opnieuw kan terugkomen (artrose en artritis). Spatpaarden met de woekerende variant kunnen na het vergroeien best goed functioneren, Sterkte en succes!

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 08:59

Wat een intresant topic, ik denk dat mijn shetlander spat heeft? Wat jullie noemen als symptomen herken ik wel bij me shet. Mijn vraag is wat is beste wat je kan doen. Rust roest. Dus wandelen. Recht uit.... Is het te vergelijken met artrose? Mijn paard heeft artrose
Kun je een shet met b.v. spat/artrose suplement geven, zoja welke voor spat..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:44

Bij vermoeden van spat zou ik eeb foto laten maken. Dan weet je precies wat er van binnen speelt en wat het beste behandelplan is.