[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:33

Dank je wel voor de link, ik zal me er doorheen proberen te worstelen. Haha! Mijn duits is "nicht so gut", maar gelukkig heb ik een goed woordenboek, haha. Alleen dat "Gesamtzucker 17%", is dat niet een beetje te hoog voor exbevangers?

Tja, dat hooi...van een paar balen weet ik zeker dat het oude balen zijn, want daar zit schimmel in. 'Helaas' gaan die direct naar de porriehoop.....
De DA komt zometeen ook nog voor het enten van de pony's en honden, eens kijken wat die van "nieuw" hooi en oud bruin bier vindt. Clown

Yellowfish schreef:
Het was even snel handelen, want mevrouw stopte vanwege de 'stress' op het laatst bijna helemaal met eten.

Goh....ik wou dat Victor dat eens deed.....stoppen met eten. Clown Hij lijkt altijd honger te hebben en blijft maar "dikkig". Zodra hij mij ziet -of ik nu buiten in de "tuin" loop, met de honden bezig ben of gewoon binnen voor het raam sta- is het hinik, hinik, hinik en wil hij eten. Niet dat hij wat krijgt (hij krijgt genoeg, hoor, maar elke keer na ongeveer 4 à 5 uur, er zit tegenwoordig geen "stop" meer op hem), maar ik wordt er gestoord van.......

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:38

Yellowfish: goed dat ze nu weer normaal doet, want stress zorgt ervoor dat er stresshormoon (cortisol?) vrij komt wat ook weer hoefbevangenheid in de hand kan werken.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:15

Ja, het is allemaal zo dubbel.. aan de ene kant vind ik het doodeng om haar - met masker - het land op te gooien, aan de andere kant.. als ik het niet zou doen wordt ze met de dag ongelukkiger, ze is de laatste 2 weken dat ze alleen stond (door de stress daarvan dus; heel de tijd heen en weer lopen voor het hek & niet eten) al flink afgevallen, helemaal op het laatst, en dat is ook niet de bedoeling.. ben al meer bij gaan voeren en dekentje op op het moment dat het ook maar iets kouder is / regent / hard waait want dan staat madam te rillen.. tandarts komt zowiezo voor de zekerheid nog langs om te controleren of ze geen last heeft met eten, en de dierenarts voor een bloedonderzoekje Lachen ben in ieder geval blij dat het nu weer (wat) beter (lijkt te) gaan Ja

Edit :

Trouwens, ik zat vanmiddag eens te lezen over insulineresistentie, en de symptomen.. dus oa gevoelig voor bevangenheid, harde(re) manenkam, huidproblemen.. dat zijn dingen die duidelijk bij Perdy naar voren komen. Het 'slome' dat echter genoemd wordt totaal niet.. Perdy is juist vrij druk voor haar doen de laatste tijd..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:05

Victory-Boy schreef:
Dank je wel voor de link, ik zal me er doorheen proberen te worstelen. Haha! Mijn duits is "nicht so gut", maar gelukkig heb ik een goed woordenboek, haha. Alleen dat "Gesamtzucker 17%", is dat niet een beetje te hoog voor exbevangers?

Het is ook niet direct voer voor exbevangeners ... ik gaf de link om te laten zien dat gebruik van bier niet heel vreemd is, omdat er dus paardenvoederfabrikanten zijn die zelf ook speciaalvoer in de vorm soort bier op de markt brengen.
Het is vnl. om de eetlust op te wekken, prestatievermogen te verhogen en mooie glans op de vacht (even vrij vertaald). Vanwege het suikergehalte zou ik het inderdaad niet zo snel aan een (ex) bevangener geven .. dan maar gewoon een flesje oud bruin (maar daar zit ook behoorlijk wat suiker in overigens).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:20

Als je wiltdat je paard gaat glanzen kun je beter gewoon zeewier geven: veel mineralen, geen suikers en supergezond|!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:37

Isapaardje schreef:
WesseLady schreef:
Ik wil graag Vito gaan voeren, maar dat is hier (omg. zaltbommel) erg slecht te krijgen. Weten jullie toevallig of Vito ook per zak opgestuurd kan worden, en wie dat doet?

Udenhout is voor jou het dichtsbij (33 minuten rijden volgens ANWB Routeplanner). Net zo ver als voor mij ... en ik vond het zo dichtbij (maar ja Duitsland voor Hippolyt, 90 km en Haaksbergen voor Safe en Sound 120 km is alles onder de 40 km dichtbij voor mij haha).
Udenhout stuurt ook op, of komt het brengen als ze in de buurt zijn zag ik op hun site:
http://www.natuurlijkediervoedingenadvi ... ssortiment

Thx! Lachen Ik had udenhout nog niet bekeken (klinkt zo ver weg Knipoog ), maar met 33 minuten is dat idd het dichtst bij.

@Holly, ik denk over een maandje ongeveer. Dan is de meeste energie en voedingswaarde wel uit het gras, dan krijgt iig mijn merrie er iets bij, misschien Wessel ook. Dat ligt aan zijn lichamelijke conditie. Hij ziet er nu nog iets te goed uit voor lekkere hapjes, al is ie deze zomer wel weer mooi afgevallen! Knipoog

@Victory-Boy, je mag nieuw hooi niet direct voeren vanwege de omzettingsprocessen die er plaatsvinden. Daarbij komen stoffen vrij (toxinen en gisten dacht ik, maar ben niet zeker Bloos ), die schadelijk kunnen zijn. Het duurt zo'n 6 weken voordat gras is omgezet naar hooi.
In jou geval zou ik idd mixen, zoals Isapaardje al zei.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:03

De boer waar ik mijn hooi haal zei mij onlangs dat zijn hooi direct te voeren is. Dit omdat hij het in feite al als hooi binnenhaalt. Ik bedoel het gras dat hij hooit is al dermate oud en uitgegroeid dat het helemaal geel is geworden en droog (hoewel met deze vochtige zomer lijkt het me sterk dat hem dat dit jaar ook gaat lukken Haha!).
Maar het gaat inderdaad over het afsterven van het gras tot hooi (of indrogen of net hoe je het noemen wilt).

Als er veel kruiden in het hooi zitten, of onkruiden als boterbloem, moet je wel zo'n 6 tot 8 weken wachten, want dan zijn ook die veilig om gevoerd te worden (giftige stoffen zijn er dan uit). Hoe het allemaal met moeilijke termen heet weet ik niet Bloos

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:15

Dat zegt 'mijn' boer ( Tong uitsteken ) ook altijd, maar daar vertrouw ik toch niet helemaal op. Al is het gras uitgebloeit, het was nog altijd levend en moet afsterven. Daar komen chemische processen bij kijken, imo niet zo handig om je paard daar aan bloot te stellen, zeker je hoefbevangen paard niet. En bovendien, met goed management en soms wat extra moeite hoeft het ook niet. Wat is nou 6 weken... Ik zou er niet op gokken!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:52

Zo, de boeken die ik gekocht heb via marktplaats zijn binnen Haha! ik heb gekocht Harald Nielsen / G. den Hoed - Geneeskrachtige planten in kleur (erg mooi boekje Ja ) en een Grote Kruidenencyclopedie door Claire Loewenfeld en Philippa Back Lachen

Verder ben ik me aan het verdiepen in hoefschoenen.. dat is ook nog niet zo makkelijk kom ik achter Clown

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:24

MaaikeUshi schreef:
Als je wiltdat je paard gaat glanzen kun je beter gewoon zeewier geven: veel mineralen, geen suikers en supergezond|!

Zeewier....hmmm, nu je het zegt.... volgens mij heb ik nog ergens een emmer met IJslands zeewier liggen! Hopelijk is ie nog goed, ben het glad vergeten. Bloos Overigens glanst Victor als een spiegeltje sinds ze de S&S krijgen, dus daarvoor hoef ik het niet te doen.

Dus volgens jullie is hooi al na 6 weken eetbaar ipv 8 weken? Dan is het nieuwe hooi wat ik heb sowieso al eetbaar, want dat is minstens 6 weken oud en mogelijk al 10 weken (is ergens in juni geoogst, maar weet niet meer exact wanneer). Poeh...da's iig een hele zorg minder. Lachen
Wij oogsten het hooi ook al als "hooi", maar laten het idd altijd nog minstens 8 weken liggen voordat het gevoerd wordt. Ben ik zo gewend en het is idd een kleine moeite.
Dank jullie wel voor de info, trouwens!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:34

Graag gedaan hoor!
Jij hoeft je iig geen zorgen meer te maken! Knipoog
De minimale wachttijd is 6 weken, maar het is nooit verkeerd om 8 weken te wachten natuurlijk Knipoog Is ook afhankelijk van je product, gras van juni is idd al veel meer hooi dan voorjaarsgras. Kijk gewoon naar je product, voel en ruik er eens aan, dat zegt vaak al heel veel.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:41

Ik heb ook nog een voedingsvraagje, maar met Indiana's hoefbevangen/EMS achtergrond vind ik dat hij beter hier kan staan dan bij voeding en supplementen.
Ik heb Indiana gister en eergister heel rustig gelongeerd voor het eerst weer na de bevalling 3,5 maand geleden. Eigenlijk bedoel ik dat Indiana heel heel erg rustig was.
Ook is haar bespiering op de rug totaal weg. Ze heeft nu veel weg van een oude arabische fokmerrie, terwijl je bij haar normaal geen uitstekende ruggegraat ziet. Voor de lezers die haar niet kennen, het gaat om een quarter.
Dat ze sloom is, is natuurlijk niet verwonderlijk want een veulen voeden is topsport, maar om op de voeding te komen: ze krijgt ook erg weinig energie. Nu krijgt ze al een scheut zonnebloemolie over de Vito en Lucerne en Spillers (gecombineerd) en ze krijgt heel veel hooi.

Vraag: Hoe krijg ik wat meer aktie in haar zonder dat ik haar gezondheid in gevaar breng.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:26

Ik denk dat je al heel goed bezig bent qua voeren. Dat de bespiering op met name de rug en de lendenen wat wegvalt zie je wel meer bij merries met veulens, vooral omdat je haar natuurlijk ook niet superdik had toen en voor ze drachtig was.

Ik zou niets meer toevoegen, te snel dik voor betekend ook weer extra belasting van de stofwisselling. Gewoon rustig zo doorvoeren en heeeeel rustig de training opbouwen. Als ze met een maand dan nog zo sloom is dan kun je dan nog wel kijken of je eventueel nog wat extra's moet gaan voeren.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:07

IK heb het ook meegemaakt met mijn pony het is gewoon zielig om tezien.
Voor info erover PM me maar.
-xxx- Femmie

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:52

Femmiel: je reactie is bedoeld voor mij?
Indiana is nog niet zo mager dat het schrikbarend is, maar ik ken haar alleen maar rond (of te wel moddervet), toen ze na al die vette jaren eindelijk mooi op gewicht was, zag je ineens een schoft. Nou echt, ik wist voorheen niet dat ze die had.
En nu heeft ze ineens ook een ruggegraat.
Maar waar het mij voornamelijk om gaat: ik wil wat meer looplust hebben, dus geen energie om direct te groeien maar energie om de beweging weer op te bouwen. Voor haar hoefbevangenheid is het prima dat ze iets aan de slanke kant is.

Zou bijv. de subli energy kernmix (of zo iets) iets voor haar zijn?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:54

Romeorowan: met olie kun je denk ik best wat doen, als je het rustig opbouwt kun je meer geven, even googelen hoeveel precies. Levert caloriën zonder de gevaren van koolhydraten en paarden schijnen 't goed te kunnen verteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:58

olie is inderdaad een goed middel om energie te leveren,de endurence paarden in frankrijk krijgen wel een halve liter zonnebloem olie per dag.....wel langzaam opbouwen....maar dat begreep je zeker wel...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:04

Ja ik denk ook dat ik het in olie moet zoeken.
'k Heb net even op www.subli.nl gezocht, naar de energiekern mix en dat lijkt eigenlijk ook wel heel goed.

Gaf de eigenaar van de huifbedpaarden (die Isapaardje kent) dit niet aan zijn pony's?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:09

Die energiekern mix leek mij ook goed, die van mij vonden het helaas heel vies.... dus zak weer weg kunnen gooien. Ik hoop dat Indiana het wel lekker vindt.

Ik denk dat pit ook komt met conditie. Ik heb best veel jonge paarden getraind en daar merkte je ook dat als je vaak kort (vaak maar 15-20 minuten) met ze trainde dat ze steeds meer kracht/conditie kregen en daarmee meer temperament en looplust.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:17

Nado: dat is inderdaad zo, maar Indiana is niet het type hardloper. Uit zichzelf loopt ze niet het vuur uit de sloffen zeg maar. Dat is in mijn ogen 1 van haar grootste voordelen, dus dat ze zo relaxed is, maar het is nu wel heel erg.

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat Indiana de energiekern mix niet zou eten, want ze is het type paard dat eigenlijk alles wel eet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:31

Ja huifbedpony Wendy heeft het een tijdje gehad, maar werd zo gek als een deur van dat spul Haha! ... Krijgt het nu volgens mij niet meer om die reden (ze staat trouwens tegenwoordig op het gras, maar dan met graaskorf).
Ik heb Subli toen ook gebeld voor navraag en mij werd de energiekernmix afgeraden voor een (ex) bevangener. Was het geen geschikt voer voor. Kon ik beter seniores priores geven met een mineralensupplement.

Maar let wel ... paarden met EMS en insulineresistentie zetten een te veel aan energie uit het voer snel om in vet ipv looplust. Je moet dus wel het juiste toedienen zodat het niet weer dik gaat maken (en Indiana daarbij ook sloom blijft).
Ik heb alleen geen idee wat je het best kunt geven eigenlijk.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:17

Fijn dat dat jullie weer meedenken, bedankt.
Van die energie kernmix hoef je maar weinig te geven. Ik kan haar ook bijna niet meer voer geven want ze staat al bijna de hele dag te happen. En haar buik is dik genoeg, het is haar bovenlijn die te slank is.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:43

@Romeorowan, wat wil je met het veulen gaan doen? Die is nu 3,5 maand, ga je 'm afspenen en zo ja wanneer? (en krijgen we weer een keer een foto-update? Schijnheilig ) Want als je van plan bent binnenkort af te spenen, zou ik niet meer gaan voeren. Dan komt ze straks vanzelf weer wat bij.
Als je meer wilt gaan geven zou ik dat toch in de vorm van ruwvoer doen, misschien bietenpulp? Olie is een optie, maar daarmee moet je niet overdrijven. Een eetlepel (of 2) per dag is echt voldoende, en dat moet je dan niet te lang mee doorgaan. Paarden zijn wel goede vetverteerders, maar een teveel zorgt ook voor problemen in de blinde en dikke darm.

Verder denk ik ook dat je het in de training moet zoeken. Indiana's lichaam moet weer wennen om energie vrij te maken voor werken. Dat kost tijd. Op den duur gaat dat gemakkelijker en zal ze ook energieker worden. Liever elke dag 5 minuutjes aan het werk zetten dan 1 keer per week een half uur. Veel korte stukjes doen, ik denk dat je daar veel mee gaat winnen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:01

Ik was eigenlijk van plan om Utah deze winter bij haar te laten lopen, dan kunnen ze mooi samen in de grote box. Maar dat is wel afhankelijk van Indiana's conditie en van het hengstegedrag van de kleine. Als hij Indiana alleen maar loopt te treiteren en zij aangeeft dat niet leuk te vinden dan ga ik de kudde opsplitsen. Romeo en Utah samen en Indiana, June en Miami met zijn drieen.

Ik doe inderdaad erg rustig aan met Indiana, 'k ben nog steeds als de dood dat het weer mis gaat, dus ik durf absoluut niets te forceren.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:09

In dat geval zou ik wel iets bij gaan geven. Die kleine hangt er voorlopig nog wel even aan, en aangezien ze al schraal is mag ze wel wat extra's hebben. Ze hoeft niet per se dikker te worden (of iig rustig aan), maar ze moet ook niet verder in gaan vallen. Onbeperkt hooi geef je al neem ik aan? En bietenpulp, is dat iets?