[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:31

Heel veel sterkte morgen petra!!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:35

Bedankt voor alle lieve berichtjes! Ik heb net een potje keihard zitten janken, ik ben zo ongelofelijk zenuwachtig voor morgen... Ik ben heel erg bang dat ik met een lege trailer mee terug moet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:38

Marjo89 schreef:
Ohhh Petra duimen draaien!!!

Nicky loopt al dagen eindelijk echt goed!
https://youtube.com/shorts/2i76B_TiMHw?feature=share

Ik zie nog minimaal voorzichtig. Maar opzich ook best goed! Fijn

@petra, gewoon heel veel succes morgen. Makkelijk gaat het sws niet worden

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:40

Jeetje Petra wat ontzettend klote weer! Ik hoop dat ze morgen in Utrecht meer duidelijkheid kunnen geven.
Sterkte!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:17

Moest vanmorgen gelijk aan jullie denken Petra. Ik leef met je mee. Ik duim voor jullie!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:46

Ja succes en sterkte vandaag! Denk ook aan jullie

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:11

Sterkte vandaag Petra! Kan me zo goed voorstellen hoe zenuwachtig je bent. Probeer te bedenken dat jij de uitkomst niet kan beïnvloeden; je kunt alleen maar proberen het voor jouw paard nu zo rustig mogelijk te laten verlopen door haar te steunen en bij haar te zijn. :(:)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:41

Heel veel sterkte Petra! Duim voor jullie

Wat is nou precies het verschil tussen IR en bevangen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:56

Bij insulineresistentie reageert het lichaam niet meer goed op insuline en blijft er te veel bloedsuiker ongebruikt in het bloed zitten en dat is ongezond. Insulineresistentie is een stoornis waardoor het lichaam niet meer in staat is om ervoor te zorgen dat glucose vanuit het bloed door de lever en de spieren wordt opgenomen. Een symptoom van IR is hoefbevangenheid.
De hoefbevangenheid kan dus een gevolg van IR zijn.
HB is ALTIJD een gevolg van iets anders, het is geen ziekte op zich maar komt érgens door, de kunst is achterhalen waardoor je dier HB is geworden.... en dat kan helaas heel veel oorzaken hebben

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:13

Maar dat is niet hetzelfde als cushing toch?
Zijn er voor IR medicatie te krijgen? Hij is nu doorgemeten en we gaan zijn darmen en lever aanpakken idd...maar krijg effe het plaatje met PPID, Cushing en IR niet duidelijk voor mijzelf...
Bedankt voor je uitleg

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:27

Cushing en PPID zijn hetzelfde, dit is een aandoening waarbij de hormonen zijn ontregeld.
Gevolg kan inderdaad net als bij IR zijn dat het paard hoefbevangen raakt.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/ppid-bij-paarden/

IR is geen medicatie voor zover ik weet, advies is hier (die van mij is IR) op dieet, afvallen en daarna weer testen. Net als diabetes type 2 bij mensen kan overgewicht en voeding invloed hebben op de ernst. Dus afvallen en een gebalanceerd dieet kan helpen maar genezen zal het niet.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:44

Petra ik hoop dat je zo terug komt met goed nieuws! We denken aan je en ik duim flink voor jullie! :(:)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:50

PPID / cushing heeft weer te maken met de hypofyse van het paard, is dus weer anders dan IR.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:10

MarliesV schreef:
Cushing en PPID zijn hetzelfde, dit is een aandoening waarbij de hormonen zijn ontregeld.
Gevolg kan inderdaad net als bij IR zijn dat het paard hoefbevangen raakt.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/ppid-bij-paarden/

IR is geen medicatie voor zover ik weet, advies is hier (die van mij is IR) op dieet, afvallen en daarna weer testen. Net als diabetes type 2 bij mensen kan overgewicht en voeding invloed hebben op de ernst. Dus afvallen en een gebalanceerd dieet kan helpen maar genezen zal het niet.

Dat is juist het bizarre, mijn pony is nu 6 jaar van mij, hiervoor altijd bevangen want werd gewoon 24/7 op het gras gehouden. Nu sinds hij van mij is, is hij gewoon altijd aan het werk en heel beperkt weidegang, meer niet als wel en dan ook maar soms een uurtje ofzo. Hij is niet te dik, je kan zijn ribben voelen, geen vetophopingen enz....dat is waar ik me zo druk om maak. Hooi wordt geweekt, is niet getest want ieder pak is anders, koop geen partijen in, heb ik geen ruimte voor. Voor de rest krijgt hij alleen een vitamine korrel paar keer per week, dus veel armer kan het gewoon niet...PPID getest, was 45 dus heel netjes...Alles bij elkaar wordt ik er super onzeker van

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:13

Hier niet heel goed nieuws helaas. Het hoefbeen is flink gekanteld en verzakt. Sinds de vorige foto's is het erg achteruit gegaan. Ze gaan nu starten met medicatie voor de suiker en ze krijgt imprints onder haar voeten. Ze is verder jong en gezond, dus ze wilden haar niet opgeven. Als dit niet werkt is het helaas klaar... Ze blijft de komende dagen in Utrecht staan. Stom genoeg liep ze vandaag dus gewoon goed...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:38

Wat een heftig nieuws. Wel fijn dat je nu duidelijkheid hebt en toch gek van de wisselende symptomen die ze laat zien. Je zal wel helemaal kapot zijn nu. Gaat het een beetje?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:50

Ach Petra wat een rotnieuws! Ik hoop dat de behandeling aanslaat

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:20

Aahhhh das niet leuk. Ik heb echt al de hele god ganse dag gekeken of er een update was

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:43

Ach jeetje wat rot, hopelijk slaat de behandeling nu aan!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:53

Slmt9 schreef:
Wat een heftig nieuws. Wel fijn dat je nu duidelijkheid hebt en toch gek van de wisselende symptomen die ze laat zien. Je zal wel helemaal kapot zijn nu. Gaat het een beetje?

Ik ben echt doodop nu... Ik heb echt alles gedaan wat in mijn macht ligt om haar op te knappen maar het is gewoon niet genoeg geweest. De foto's waren echt heel beroerd, de prognose is niet goed, maar we doen een laatste poging. Het is zo klote om je pony daar achter te laten... vooral omdat ze nog echt jong is en verder topfit en kerngezond.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:21

Het lijkt me loodzwaar. Ik duim dat er toch een wondertje gaat gebeuren. En dat je ondanks de spanning toch ook aan wat nachtrust toe komt. Ook jij moet opladen. Je kan er niet voor haar zijn als je zelf omvalt, dus wees lief en zorg goed voor jezelf :(:)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:24

Heftig nieuws petra! Hopelijk knapt ze op en gaan jullie weer hoop lol maken samen

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:28

Ach wat naar Petra! :(:) gelukkig denken ze er nog wel wat aan kunnen te doen. Moet echt heel erg naar zijn ook om je schatje zo achter te laten. Ik wens jullie heel veel sterkte en succes!!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:46

Heel veel sterkte Petra!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:50

Pfoe Petra, pittig nieuws en ook niet niks om haar daar achter te laten.
Wel fijn dat ze er heil in zien om nog een behandeling te starten. Hopelijk slaat het goed aan. Knuffel voor jou.