[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:54

avaluna schreef:
Hallo allemaal, hier wat vragen voor jullie.
Wss komt er bij ons een pensioenpaardje te staan dat gevoelig is voor hb.
Wij zijn ons ervan bewust dat dit extra zorg met zich mee brengt.
Heb al geprobeerd om me goed in te lezen, maar zoals altijd is er ook genoeg tegenstrijdige informatie te vinden.
Paard is 26 jaar oud en wordt niet meer bereden.
Paarden kunnen hier het hele jaar door op de wei, het is nog maar de vraag of hij mee kan met de rest, ondanks eventuele strookbegrazing, wij zullen dan een stukje afzetten voor hem om ervoor te zorgen dat hij niet te veel gras binnen krijgt. Hij zal weinig, aangepast, krachtvoer krijgen, eventueel aangevuld met vitaminekorrel Reformin.
In de maanden dat er minder gras op de wei staat, wordt hier onbeperkt hooi of voordroog bijgevoerd.
Wat zijn jullie ervaringen met het voeren van voordroog? Het betreft hier echt goede voordroog dat net geen hooi is.
Hooi/voordroog wordt aangeboden in fijnmazige hooinetten.
Paarden hebben zelf de keuze om in- en uit de stal te lopen, wss zal er voor hem een paddock gemaakt gaan worden aan de stal.
Paard schijnt op huidige stal flink wat gewicht en bespiering kwijt geraakt te zijn, hoe is hier mee om te gaan, is het mogelijk om eventueel wat olie bij te voeren (omega 369 bv oid), graag jullie ervaringen.
. Paarden hebben overigens een liksteen van Paardnatuurlijk in de variant met extra magnesium.

Overige tips zijn uiteraard welkom!
Wij willen het paard een fijne plek bieden met zoveel mogelijk buiten staan, maar wel natuurlijk zonder dat dit zijn gezondheid in gevaar brengt.

Wij geven ons paard die HB is ook kuilvoer van hele goede droge kwaliteit in een slowfeeder...na overleg met de dierenarts.De dierenarts zei dat het wel kon als je echt goede kwaliteit hebt maar dat je moet oppassen met vocht en schimmelplekken {die er bij een goede kwaliteit als het goed is niet inzitten} en dat er verder nog weinig onderzoek naar gedaan is.
Qua gewicht..ligt het eraan..is ie insulineresistent?

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 10:12

Die vraag is niet zondermeer te beantwoorden Elisa2.
Het paard is 26 - hij kan dus Insuline Resistent zijn, Cushing hebben, of beide.
Dat zul je dus dmv bloedonderzoek moeten laten vaststellen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:55

Voordroog ligt er echt heel erg aan. Ik dacht altijd dat er meer inzat dan in hooi, maar we hebben een jaar voordroog van eigen land gehad. Dat was eind augustus gemaaid en uitgebloeid. Daar zat maar 28 gram suiker in per kilo droge stof, echt heel weinig dus. Ze vonden het heerlijk en ik voerde dat bijna onbeperkt bij. Ze kwamen er totaal niet van aan, terwijl ze dat van onbeperkt weidehooi wel doen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:39

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb helaas bijna al ons hooi, mooi uitgebloeid van eigen land, verkocht, omdat ik het zelf niet nodig heb, nu dus plotseling oud-stalgenootje dat omhoog zit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:58

Ligt inderdaad heel erg aan het tijdstip van maaien. Hooi of voordroog in mei gemaaid, heb je heel veel kans dat het suikerbommetjes zijn. Hoe later, hoe beter dus :j

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:35

ik kom me ook aansluiten, heb een shetlander die erg gevoelig is voor HB. Ze loopt nog wel, en wordt nog wel eens opgejaagd door mijn haflinger waardoor ze draaft en galloppeert maar ze blijft mijn inziens wat stijvig, verder niet lusteloos oid ze loopt uit haar eigen ook hele stukken. Soms loopt ze zo opgewekt dat ik alleen denk dat het tussen mijn oren zit haha.

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:09

hoi hoi,

paar maandjes geleden hebben we via foto´s bij de d.a gezien dat mijn pony hoefbevangen is en had speciale ijzers dat ging echt super goed ze zat goed in haar vel en ik had er zelfs weer opgereden!
na een week moesten er weer nieuwe ijzers onder maar dit keer zonder open teen ijzer ze verging van de pijn na een week het te hebben aangekeken ( met pijnstillers ) zijn er toch andere ijzers met wel open teen ijzer er onder gezet gaat het helaas niet veel beter hebben jullie misschien een idee? ze heeft veel pijn en weet niet zo goed wat ik moet! vind het zo raar da ze 3 weken geleden geen pijn had ( zonder pijnstillers) en kon er toen gewoon mee rijden. zou de hoefsmid iets beschadigd kunnen hebben?

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 02:14

@ Pandora, het gaat om die fjord ja ;) . Ik heb even gekeken wat er in de Equimax van Vibrac zit en dat is ivermectine en nog een stof. Tot nu toe gaat nog steeds alles zeer goed, als het zo blijft mag hij vanaf woensdag in de kudde :D . Wat zal hij daar blij mee zijn.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:23

juulsoraya schreef:
hoi hoi,

paar maandjes geleden hebben we via foto´s bij de d.a gezien dat mijn pony hoefbevangen is en had speciale ijzers dat ging echt super goed ze zat goed in haar vel en ik had er zelfs weer opgereden!
na een week moesten er weer nieuwe ijzers onder maar dit keer zonder open teen ijzer ze verging van de pijn na een week het te hebben aangekeken ( met pijnstillers ) zijn er toch andere ijzers met wel open teen ijzer er onder gezet gaat het helaas niet veel beter hebben jullie misschien een idee? ze heeft veel pijn en weet niet zo goed wat ik moet! vind het zo raar da ze 3 weken geleden geen pijn had ( zonder pijnstillers) en kon er toen gewoon mee rijden. zou de hoefsmid iets beschadigd kunnen hebben?

Kan hoor, zool te dun gesneden. Is ze op beide voeten gevoelig? Of kan ze vernagelt zijn?
Even nieuwe foto's maken?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:16

Ik heb de laatste jaren heel mooi grof droog voordroog gevoerd aan mijn pony's. Geen last van de HB daardoor, ze werden zelfs minder dik dan van hooi.

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:23

eerst alle bij de voor hoeven nu ook achter! ze heeft een rare stand gekregen ze krijgt niet kan denk ik niet aan het voer liggen ze krijgt alleen hooi wel kuilgras.
ze liep al meteen niet goed met de nieuwe ijzers!

rechts is haar gevoelige kant nu lijkt ze links gevoeliger te zijn!

wat houd vernageld in?

ze heeft voor sowieso hoefbeen kanteling!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:57

bij hoefbeen kanteling is het heel belangrijk dat de zool vrij ligt bij het ijzer. Dat maakt bij Image een heel groot verschil. Eens overleggen met de smid of de zool goed vrij ligt.

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:59

ze heeft een open teen ijzer met een zool er onder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:51

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:28

Ik heb hier eerder gepost, om mijn eigen mini shet die bevangen stond - en IR bleek te zijn.

En ook om de shet(s) van een klant van me. Welke ook 1 IR , en 1 niet.

Nu bleef het maar aanhouden bij de IR shet, en uiteindelijk is er voor de zekerheid op Cushing getest, ook al is ze nog maar 6 of 7 jaar jong (!!) ................ en ze blijkt dus Cushing te hebben.

De 8 jarige, zonder IR, is nu ook maar gerest: en heeft óók de ziekte van Cushing.

Dit wilde ik met jullie delen, want met medicijnen is de hoefbevangenheid ook beter te behandelen.. Dus mochten er nog mensen met hun handen in het haar zitten, niet weten wat te doen: maar een jong paard hebben ; en dus de cushing-test daarom niet laten doen: Misschien een optie om het tóch te laten doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:37

Ik wil graag ook nog even laten testen op Cushing omdat er bij mijn paard verder geen directe dingen zijn waardoor ze hoefbevangen heeft kunnen worden, ze is niet te dik, niet verwaarloost, beweegt genoeg, krijgt goed hooi, staat amper op gras, paar kleine stukjes gras maar ook echt een paar kleine stukjes, meer modder.. Dus we weten nu ook niet waar het weg komt :/

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:11

mijn pony ( heet toevallig ook soraya) word volgende week op cushing getest

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:27

Mijne is 8 jaar, maar de DA wou hem ook op Cushing testen.
Was hier gelukkgi negatief.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:39

Wat betalen jullie voor dit speciale beslag en werkt het

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 07:03

Helaas vertoont mijn paardje toch tekenen van bevangenheid. Met name zijn linker voorhoef is heel erg warm.

De laatste keer is hij behandeld met Metacam, Carbasalat Calcium (asperine) en Tranquigel, maar duurde het ruim 3 weken voor het weer over was. Welke opties zijn er nog meer die hopelijk sneller effect hebben?

@ dobel: Mijn paard wordt op de faculteit diergeneeskunde beslagen. Dit grapje kost mij gemiddeld iedere 6 weken ruim 300 euro. Andere smeden zijn ongetwijfeld goedkoper, maar de vraag is of je de juiste kwaliteit krijgt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 07:48

Iedere aanval van hoefbevangenheid is anders. Soms heftiger, soms minder heftig. Allemaal afhankelijk van de omstandigheden.
Je kan alleen je best doen om de gevolgen te beperken en de pijn te verminderen.
Maar er zijn niet echt opties die een sneller effect hebben.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:11

How... heb de pony even vervloekt gisteren.
Meneer vond het weer nodig om onder het draad door te kruipen en heeft de hele dag in het 'hooiland' gestaan. Ondanks dat daar laat in het seizoen nog gehooid is staat daar toch behoorlijk gras.
Op stal merkte ik het meteen, hij stond met lange tanden z'n muesli op te eten en ook het hooi liet hij staan. De stalhouder bevestigde toen inderdaad dat hij ontsnapt was. Z'n buik was helemaal opgezet, hij stond te boeren en licht te zweten. Verder had hij gelukkig niet de neiging om te gaan liggen of te rollen. 's avonds nog drie keer gecheckt, maar hij stond heel rustig in z'n stalletje. Hoefbevangenheid spookt natuurlijk meteen weer door je hoofd, maar de staleigenaar bevestigde net even per sms dat alles goed is en dat hij een extra draadje heeft gespannen ~~}>

Zou toch fijn zijn als ze zouden begrijpen dat sommige dingen gewoon niet zo goed voor ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:14

Jou paard is ook hoefbevangen??
Mag ie dan Muesli?? Die van mij mag absoluut geen muesli/krachtvoer namelijk...

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:25

Annett1990 schreef:
Jou paard is ook hoefbevangen??
Mag ie dan Muesli?? Die van mij mag absoluut geen muesli/krachtvoer namelijk...

Nee, hij is niet hoefbevangen. In het voorjaar van 2012 is hij hoefbevangen geraakt en sindsdien zijn we natuurlijk extra alert. Brutus krijgt Care4Life van Pavo, muesli is misschien niet echt de juiste benaming. Het percentage suikers/zetmeel is in dit voer erg laag en Brutus doet het er erg goed op.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:51

Iemand ervaring met de Marstall faser light ?