[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:13

Hallo, ik heb even wat pagina's zitten lezen in dit topic en vroeg me het volgende af.

capopjekop schreef:
Ik heb net voor het eerst mijn hooi gewogen en ik schrok me rot. Vorig jaar gaf ik ze met dit weer 2x 2 volle hooinetten (een van 90x100 en een van 150x90 cm) en dan soms smiddags nog een half netje. Net een half/3 kwart net gevuld (die van grietje dus die kleine) en dat was al 2,5 kg! Dus nu is het niet zo gek dat die arme pony's vorig jaar bevangen zijn geworden in de winter, want volgens de voedingscalculater van pn zou Grietje ongeveer 4,5 kg hooi per dag moeten eten.Erg verhelderend.

Mag ik vragen hoeveel plakken hooi dat zijn? Uitgaande van 10 kg baaltjes?
Ben ik erg benieuwd naar, ik voer mijn HB gevoelige pony ook onbeperkt hooi en een halve emmer lucerne per dag. Vaak knabbelen ze 's avonds/eind van de middag als ik weer kom om te voeren nog van de restjes van de ochtend. Vraag me af of ik bang moet zijn voor overvoeren.. Ze is wel schraal, dus absoluut geen overgewicht.

Daarnaast zag ik hier ook staan dat ezels HB worden van lucerne vanwege het eiwitgehalte. Hoe zit dit bij pony's dan? Vind het allemaal nog steeds een beetje warrig. Ik ging uit van suiker en zetmeelgehaltes als boosdoener, maar is eiwit ook nog steeds een gevarenpunt? Ik dacht dat eiwit als HB veroorzaker achterhaald was en dat ik zonder angst lucerne kon voeren. Ik hou haar hier wel lekker mee op gewicht namelijk.. En tot nu toe gaat het prima! (afkloppen)

Alvast bedankt voor jullie reactie.

edit: ik voer de lucerne van subli zonder melasse

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:16

Ik voer geen plakjes, ik heb een hele grote baal graszaadhooi en die plakken stop ik in een bigbag. Vervolgens schuur ik daar repen hooi af zeg maar. Geen idee hoe het in vergelijking is. Maar ik zou morgen wel een plakje kunnen wegen.

Ik zou verder gewoon naar je paardje kijken, als ze schraal is dan dan voer je vast niet te veel lijkt me? Die van mij moeten echt afvallen, dus dat is een ander verhaal?

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:30

Je kunt een paard en een ezel niet zomaar met elkaar vergelijken. Het zijn echt twee heel verschillende dieren met een heel eigen stofwisseling. Een ezel is van nature een woestijndier en leefde van de daar groeiende vegetatie. Suikerarm, eiwitarm en zetmeelarm.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:00

pompidou2 schreef:
Mag ik vragen hoeveel plakken hooi dat zijn? Uitgaande van 10 kg baaltjes?
Baaltjes van 10 kg. heb je die baaltjes gewogen of is dat een geschat gewicht? Een beetje baal hooi is toch al snel 20 kg?

@COJK: wat goed dat je bent gaan wegen +:)+ !! Meten is weten, je kan er anders zo vreselijk de plank mee misslaan.

Door schatten van het gewicht van paard/pony én vervolgens schatten van het gewicht van het ruwvoer. Super dat je dit nu weet en er je voordeel mee kan doen.

Weet nog dat bij ons op stal voor de 1e keer de paardenweegschaal kwam. Hebben we van te voren lijstjes gemaakt met schattingen van het gewicht van elkaars paarden. Nou.....sommige mensen hadden dat aardig goed, maar anderen (waaronder ik) zat er soms wel 100 kg naast (bij een stevig paard dan hoor)! Een niet al te grote NRPS merrie met een netjes model bleek slechts 450 kg te wegen, en dat had ik ook nooit gedacht. Vash, wel 15 cm groter, maar op zijn schrielst was evengoed nog 605 kg. Ik ben dus heel erg voor wegen: zowel hooi als paarden {:) . Omdat je er soms zo enorm naast kan zitten. Voordat ik het hooi weeg, vul ik de tas en denk op een gegeven moment ook: zo is het vast goed. En dan zit er 1 kg teveel of te weinig in. Dat is dan toch 10% van wat hij moet hebben. Als ik het niet zou wegen, dan betekend dat een flinke afwijking naar boven of beneden!
Sommige mensen kunnen dat echter weer een stuk beter dan ik, dat schatten. Die hebben een ingebouwde weegschaal ;-) . Ik duidelijk niet :D .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 13:15

Nee, op basis van 'hoeveel plakjes' kun je nooit de juiste hoeveelheid hooi geven. Er zijn vrij losse balen, maar ook balen die stijf geperst zijn - ik heb momenteel een paar balen liggen die zo zwaar zijn dat ik ze nauwelijks kan tillen. Een dikke plak weegt al zo'n 7 à 8 kg!
Een wegertje is een goede investering!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:33

Even korte update bolletje liep iets onregelmatig en gewoon een poosje rust gegeven. En is weer helemaal goed.

Spam.
[ITP] Bolletje in de sneeuw.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:36

Nu we het over voeren etc hebben.
Ik zat bij de aanbiedingen van de paardendrogist te kijken en daar vond ik deze:

Citaat:
Naast de heerlijke smaak is deze lik- en speelbal ook nog eens rijk aan essentiële vitamines en mineralen.
Paarden die zich vervelen op stal kunnen slechte gewoontes als weven, kribbebijten, tegen de staldeur/-wand aan slaan ontwikkelen. U kunt nu een bijdrage leveren aan het verminderen en/of voorkomen van dit gedrag door de Uncle Jimmy's Haging Balls op te hangen in de stal van uw paard.

Suikervrije variant
Voor paarden met de ziekte van Cushing, hoefbevangenheid, insulineresistentie en paarden met overgewicht is de suikervrije variant van Uncle Jimmy's Hangin Balls ontwikkeld. Zo kunnen ook deze paarden zich urenlang vermaken op stal met deze heerlijke liksteen/speelbal.

Gebruiksinstructie:
•Bevestig een touw aan het touw wat aan de bal vastzit
•Hang de liksteen hoog op in de stal: boven ooghoogte van uw paard
•Om het product langer te laten meegaan, is het aan te raden de liksteen zo op te hangen dat deze niet tegen de stalwand aan kan slaan als uw paard er aan likt en/of mee speelt
De levensduur van een Uncle Jimmy’s Hangin’Ball varieert ongeveer van een week tot een maand; dit is afhankelijk van hoe fanatiek uw paard er aan likt en hoe u de bal in de stal ophangt.

Analyse:
•Ruw eiwit: min. 5%
•Ruw vet: min. 1,5%
•Ruwe vezel: max. 4%
•Calcium: 0,1-0,6%
•Fosfor: min. 0,28%
•Koper: min. 12 mg/kg
•Selenium: 0,1 mg/kg
•Zink: min. 29 mg/kg
•Vitamine A: min. 1.000 IU/liksteen
•Vocht: max. 6%

http://www.paardendrogist.nl/product/105/107/uncle_jimmys_hangin_balls/126536/

Maar als er geen suiker in zit hoe blijft dan alles plakken?
Ik weet niet wat ik ervan moet denken, lijkt mij zoiets van we plakken er een sticker op dat het geschikt is voor HB paarden en tadaa het verkoopt omdat iedereen erin trapt.

Niet dat ik hem in de stal wil hangen.. hou het wel bij de ouderwetse liksteen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:08

Haha ja die bal is wel grappig, ik heb geen stal waar ik hem in kan hangen;-) Heb paarden op de paddock zodat ze de hele dag door kunnen bewegen en spelen. Ik denk dat dat belangrijker is als een lapmiddel tegen verveling. Als je paard HB is en paard kan niet bewegen zal ie ook niet echt op zo'n bal zitten te wachten. Veel beter is om dan naar de voeding te kijken.
Kortom een verkooppraatje.
( misschien blijft het wel plakken door beendermeel?)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:30

Mmm, dat lijkt me nu wél het toppunt van frustratie worden. Als ze die bal nergens tegenaan kunnen duwen. Heb nog jeugdtrauma's van het koekhappen :+ . Daar kon je dan je tanden op een gegeven moment nog inzetten, hier kunnen ze alleen aan likken. Maar goed, even op speurtocht naar de ingrediënten. De paardendrogist verteld het niet, maar de maker heeft het over invertsuiker op hunwebsite. Invertsuiker....nooit van gehoord, de wikipedia brengt wat meer duidelijkheid: http://nl.wikipedia.org/wiki/Invertsuiker . Het is een zoetstof (?). Er zit maar liefst 31% van in zo'n bal...Lijkt me toch ook niet gezond...
Vond ook een videotje op youtube....auwie....m'n nek ;-) . Eng ook nog, als ze hun tanden eromheen krijgen....(denkt aan man met biljartbal in de mond...)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:05

zulke ballen hangen in een kleinere versie bij ons in de boom voor de vogels {:) :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:57

Ben benieuwd wat een shetlander met zo'n bal doet haha, maar ga het niet uitproberen.
Kreeg net een folder mee bij de Boerenbond waarin een artikel stond over SanéQui non-obesitas paardenvoer: http://www.sanequi.nl/index.php?id=31
Exclusief verkrijgbaar via dierenarts.
Iemand ervaring mee of van gehoord?
Zit geen suiker in, maar zoetstof Sucram ...
(vraag me dan wel gelijk af, waarom ze het toch weer zoet willen maken)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:10

Maar wel Molashine en dat is Melasse.
Verder kan ik nergens hoeveelheden/percentages vinden.

Edit: hier staat wat
Ingrediënten: luzerne, havermoutpellets, sojapellets, tarwegries, grof luzerne, molashine, mineralen- en vitaminenpremix, tarwezemelen, sucram zoetstof.

Citaat:
Gehalten: ruw eiwit 16% vet, ruwe celstof 20%, ruwe as 10%, Ca 12%, P 6%. Toegevoegd per kg: vitamine A: 12000 IE, Vitamine D3: 1700 IE, Vitamine E (alphatocopherolacetaat) 550 mg, koper (Cu-II-sulfaat pentahydraat): 37 mg, selenium (Na-seleniet): 0.98 mg

Hoeveel % zetmeel er in zit kan ik niet vinden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:38

Ik vond het ook een beetje vaag.
Het zoveelste voer dat veel beloofd, maar te weinig 'prijs' geeft.
Sowieso was ik trouwens verbaasd over alle informatie die nu op de zak Safe en Sound staat.
Wel plakt het spul veel meer dan de vorige zak, maar Isabella vindt het (misschien wel daardoor) erg lekker deze keer. Ach ik blijf maar bij Dodson ...
Met dit weer hebben ze weinig energie nodig ook ... hier is weer dik pak sneeuw gevallen.
Hopeloos ... maar in ieder geval wel 100% zeker een witte kerst (of we er blij mee zijn is een tweede)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:41

@Isa, sorry dat ik nog niet op je laatste pb heb geantwoord, was een beetje druk deze week, komt dus nog. Over Sanequi; ik gebruik dat al anderhalf jaar, de colon-versie. Bevalt me op zich goed, hoewel T dus een lichte aanval in het najaar had. Maar toen had ik haar op lang gras staan, ook een uurtje te lang denk ik. Maar ook gaf ik een kilo sanequi ipv een halve kilo. Ik ben er vrijwel zeker van dat het gras de boosdoener was, maar ben voor de zekerheid toch ook maar weer teruggegaan naar een halve kilo S.

Ik voer dit enkel en alleen omdat ze moeilijk op gewicht te houden is, liever zou ik alleen hooi/voordroog en vitamines geven, maar soms wordt ze echt te schraal, en dan vind ik dit een goede aanvulling.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:58

Even off topic mensen....
Afbeelding
Fijne dagen voor iedereen met lieve gezonde paarden uiteraard {:)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:44

Allemaal hele fijne Kerstdagen {:) !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 09:57

Ook fijne kerstdagen gewenst vanuit frankrijk {:)
(ik kijk er naar uit dat alles weer 'normaal' is...op naar januari ;) )

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 10:18

Ook van mij: iedereen hele goede kerstdagen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 11:08

Afbeelding

Johoho..hooooo.......hoooooooooooooo.... Merry Christmas allemaal!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:09

Iedereen heel pretigge dagen :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:10

Fijne feestdagen en voor 2011 een hoefbevangenvrij 2011!
zou dat geen droom zijn {:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:12

Fijne feestdagen gewenst uit Friesland {:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:31

Afbeelding
Wintergroet uit Brabant

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:32

De paarden zie ik helaas niet uit mijn raam, maar dit wel:
Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:35

Wat een sneeuw !
wij hebben hier voornamelijk ijs,
Het heeft vorige week dinsdag de hele dag geregend en dat is vervolgens aangevroren, daar overheen ligt een laag sneeuw van een cm of 7 en dat maakt de weide levensgevaarlijk.

Isapaardje schreef:
Wel plakt het spul veel meer dan de vorige zak, maar Isabella vindt het (misschien wel daardoor) erg lekker deze keer. Ach ik blijf maar bij Dodson ...

Heb je het idee dat het natter is door meer water of door meer rietmelasse ?
staan de gehaltes vd rietmelasse op de zak vermeld ?