capopjekop schreef:Ik heb net voor het eerst mijn hooi gewogen en ik schrok me rot. Vorig jaar gaf ik ze met dit weer 2x 2 volle hooinetten (een van 90x100 en een van 150x90 cm) en dan soms smiddags nog een half netje. Net een half/3 kwart net gevuld (die van grietje dus die kleine) en dat was al 2,5 kg! Dus nu is het niet zo gek dat die arme pony's vorig jaar bevangen zijn geworden in de winter, want volgens de voedingscalculater van pn zou Grietje ongeveer 4,5 kg hooi per dag moeten eten.Erg verhelderend.
Mag ik vragen hoeveel plakken hooi dat zijn? Uitgaande van 10 kg baaltjes?
Ben ik erg benieuwd naar, ik voer mijn HB gevoelige pony ook onbeperkt hooi en een halve emmer lucerne per dag. Vaak knabbelen ze 's avonds/eind van de middag als ik weer kom om te voeren nog van de restjes van de ochtend. Vraag me af of ik bang moet zijn voor overvoeren.. Ze is wel schraal, dus absoluut geen overgewicht.
Daarnaast zag ik hier ook staan dat ezels HB worden van lucerne vanwege het eiwitgehalte. Hoe zit dit bij pony's dan? Vind het allemaal nog steeds een beetje warrig. Ik ging uit van suiker en zetmeelgehaltes als boosdoener, maar is eiwit ook nog steeds een gevarenpunt? Ik dacht dat eiwit als HB veroorzaker achterhaald was en dat ik zonder angst lucerne kon voeren. Ik hou haar hier wel lekker mee op gewicht namelijk.. En tot nu toe gaat het prima! (afkloppen)
Alvast bedankt voor jullie reactie.
edit: ik voer de lucerne van subli zonder melasse