[INFO] artrose

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

claucarlien

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:44

Klopt idd. Mijn DA Geeft 2 week boxrust met 10 min stappen. En dan opbouwen na 20 min per dag. Maar iemand Meest bij ons op stal werdt door een andere DA behandepd en mocht gewoon. De wei op en zelfs na een paar dagen erover stappen. Dus is heel moeilijk wat tegen doen

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:50

Tsja apart he... Hoewel ik denk dat bij mijn paard boxrust ook niet echt een verstandig plan is als alles hier de wei op gaat. Die draait zoveel rondjes in zn stal. Denk dat die dan meer kapot maakt dan wanneer die gewoon rustig staat te grazen bij zn vriendjes. Het is namelijk niet een paard dat iets anders belangrijker vindt dan eten

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:15

Dat is idd ook wat dan mee kan spelen in de aanpak

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:51

Hallo Bokkers, bij deze wil ik om wat tips en advies vragen om mijn 6 jarige ruin met artrose.

Sinds juni vorig jaar staat hij op ijzers, dit vooral om zijn hoefstand te corrigeren. Hij heeft/had platvoeten waardoor hij veel struikelde. In draf en galop nooit een probleem. Maar in stap struikelde hij erg veel. Soms zo erg dat ik echt bang was dat we samen zouden vallen.

Paard is na aantonen van Artrose op ijzers gegaan. Hier heb ik heel erg aan moeten wennen aangezien ik liever geen ijzers heb/had. Maar het heeft zichzelf wel bewezen. Het struikelen werd minder en minder en ik zag zijn hoeven veranderen en vooral opknappen. We zijn nu op het punt dat hij een goede en gezonde hoefstand heeft en de hoefsmid voorstelde om het zonder ijzers te proberen. Yes! Dacht ik, eindelijk ervan af! Geen verloren ijzers meer en nagelgaten die doorscheuren! Dit hebben we dan ook gedaan, 2 weken terug.

Alles ging/gaat goed. Op het harde is het wat gevoelig maar daar had ik me op voorbereid (Ga zelf maar eens op de stenen lopen zonder schoenen als je nog geen eelt heb gekweekt!) Hij struikelt eigenlijk niet, tilt zijn voeten goed op en is happy.

Tot dat mij begon op te vallen dat er een bult aan het ontwikkelen was op zijn linker kniegewricht. Verdorie, vorig jaar kreeg hij die bult op zijn rechterbeen en naar aanleiding van dat foto's laten maken en de artrose aangetoond. De bult op zijn rechterbeen is stabiel en groeit niet meer. De nieuwe bult wel. De bult is me echt opgevallen sinds dat hij zonder ijzers staat, het heeft zich snel ontwikkeld en ik controleer zijn benen iedere dag.

En nu? Heeft iemand hier ervaring mee? Tips, advies?

Nogmaals, mijn paard is happy, loopt super en aan hem merk ik niks.
In het afgelopen jaar is hij ruim 100kg afgevallen (hij had altijd overgewicht)
Hij krijgt speciaal voer, extra biotine, glucosamine en op slechte dagen wat duivelsklauw.
Slechte dagen zijn er de afgelopen maanden zo goed als niet geweest, het ging beter en beter.

Kan het zijn dat het kniegewricht meer onder druk staat omdat de ijzers er vanaf zijn? Kan ik hem beter weer laten beslaan? Of moet ik gewoon accepteren dat dit zo is en dat ik er niks aan kan doen?

Het beslag waar mijn paard op stond was aluminum van Equi Librium.

Heel graag hoor ik tips of ervaringen. Ik kom er zelf niet zo goed uit.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:38

Maris schreef:
Ik zal het eens wegen etc. Is volgens mij ook niet Los in Nederland te koop ( ik heb het in de V.S. gekocht )
Heeft, dacht ik, geen specifiek merk. Maar je hoort nog van me.

@Maris Dit bedoel ik.Hoe kan ik hieruit opmaken welk product het is?Sorry,ben nogal wantrouwig als het op zoiets aankomt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:29

Euh, staat gewoon op de verpakking hoor .....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:30

Duivelsklauw als je paard daar mee begint, is er dan tijdelijk een verergering van de klachten?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:33

marleen_usar schreef:
Duivelsklauw als je paard daar mee begint, is er dan tijdelijk een verergering van de klachten?

meestal niet, sinds duivelsklauw pijnstillend werkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:58

Misschien toeval maar sinds hij het krijgt is hij heel stijf, en hij heeft het 2 keer gehad.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:30

Duivelsklauw heeft voor zover bekend geen bijwerkingen en verergerd de klachten ook niet.
Let wel op, het is geen smeermiddel voor de gewrichten. Het werkt alleen ontstekingsremmend en pijnstillend.
Als je je paard soepeler wil krijgen kan je beter een glucosamine supplement geven. Dit zorgt voor smering van de gewrichten en voor de aanmaak van gewrichtsvloeistof.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:40

En een goed spier middel?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:25

marleen_usar schreef:
En een goed spier middel?

Wat bedoel je ?
Duivelsklauw is een pijnstiller en dan vooral voor pijnklachten van artrose vaak geschikt.

Voor soepele spieren misschien omega 3 vetzuren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:39

Ik bedoel een middel voor stijve spieren, is E en Selenium ook goed?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:34

Als je paard dat tekort heeft wel, anders zal het niet werken.
Omega 3 ( dus b.v. lijnzaadolie ) is ook goed voor stijve spieren vaak.

Loopt je paard veel op gras nu ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:30

Ja hij loopt altijd op het gras, ik hou het fructaan goed in de gaten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:36

marleen_usar schreef:
Ja hij loopt altijd op het gras, ik hou het fructaan goed in de gaten.

Ik vroeg het niet zozeer ivm het fructaan. Maar meer voor de vitamine E en ook omega 3 vetzuren. Die zitten beide in gras. Maar als je maar heel voorzichtig aan laat grazen, zou je paard daaraan een tekort kunnen hebben.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:45

marleen_usar schreef:
Ik bedoel een middel voor stijve spieren, is E en Selenium ook goed?

Magnesium wordt ook gebruikt voor een betere werking van de spieren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:37

Ik heb omega olie gehaald, hoe doen Julie dat met reguliere medicijnen.Doen jullie die gewoon bij de alternatieve, of appart.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:19

Ik deed de olie gewoon door het voer ( samen met andere supplementen ). Je hoeft er maar een eetlepel ( of misschien 2 ) per dag van te voeren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:34

Voeren hullie de supplementen 2 maal daags of 1 keer per dag?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:34

Hullie? :))

Hier gaat alles in één voerbak, schep muesli erbij, scheut olie en klaar.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:26

Ik had ook wat vaags vandaag.. Ik weet niet of dit toeval is of niet maargoed. Mijn pony staat voor op ijzers met leder, en met kit. Nu hing rechtsvoor die kit er half uit.. Even later was het eronder weggevallen, dus ik de hoefsmid vragen of dit kwaad kon. Hij zei als hij op het moment niet onregelmatig is valt het wel mee. Maar je raad het al, vandaag liep hij dus hartstikke kreupel.. Het rare eraan vind ik dat hij altijd links kreupel is en en links in zijn hals ook de artrose zit, ( rechts zat geen kit meer ) maar nu net de dag na dit geval kreupel is, terwijl ik hem al een hele tijd niet kreupel heb zien lopen. Ik dacht eraan dat hij nu niet gelijk staat en dat dat hem pijn doet, zijn lichaam moet anders compenseren, dus heeft mijn vader van de linkerkant ook het kit eronder weggehaald, want dat hing er ook al een beetje uit. Hebben jullie enig idee dat dit de oorzaak kan zijn? Ongelijke stand?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:17

Is het ijzer er ook af dan ? Want als het ijzer er nog wel gewoon onder zit dan staat je pony niet ongelijk. Maar zonder de siliconen mist hij wel de demping. Dus loopt hij nu op gewone schoenen ipv nike air zeg maar.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:19

Maris schreef:
Is het ijzer er ook af dan ? Want als het ijzer er nog wel gewoon onder zit dan staat je pony niet ongelijk. Maar zonder de siliconen mist hij wel de demping. Dus loopt hij nu op gewone schoenen ipv nike air zeg maar.

Nee de kit is eronder weg geduwd ofzo zegmaar, hing er al half uit maar is eronder weg gevallen.. Maargoed nu aan de andere kant dus ook weggehaald.. Je weet maar nooit. Vond het gewoon een raar verhaal dat ik hem al een hele tijd goed heb lopen ( zo blij ) en hij een dag na die kit gewoon echt wel stokkreupel is..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:24

De kit geeft de demping ( en het leer ook een heel klein beetje ) !