Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:30

Hallo, ik lees al een tijdje mee en zou mij graag willen melden, gezien de afwisselende en interessante onderwerpen die hier langskomen :)

Hoefschoenen... zou je ze niet met een haakje aan de ringetjes van je zadel vast kunnen maken? Of zitten ze je zadeltassen dan in de weg? Anders zou ik ze ook omdoen inderdaad :j

Voor wat betreft kreupel na bekappen: mijn paard is één keer onregelmatig geweest na het bekappen, zijn rechterachterbeen zat toen nog muurvast (te korte spieren) en mijn bekapper heeft het been denk ik te hoog opgetild (klein paard, lange bekapper) Toen ik hem dat bij de volgende keer bekappen vertelde heeft hij er rekening mee gehouden. Overigens heb ik een natuurlijk bekapper, eentje die degelijk is opgeleid en gecertificeerd is ;) Voorheen werd mijn paard bekapt door een traditionele smid, die ook gewoon gediplomeerd was en op zich prima werk leverde maar die onbetrouwbaar was qua afspraken. Mijn paard vond hem ook niet zo geweldig, met de huidige bekapper was het meteen oké :) Gelukkig heb ik verder weinig problemen gehad met onregelmatig/kreupel door het bekappen of beslaan, wel heeft hij een tijdje ijzers gehad waardoor hij ging strijken achter, dat is toen opgelost door de ijzers om te draaien (links een rechterijzer en rechts een linkerijzer)

Edit: maras, heb je een vier- of een vijfganger? Als je een lateraal paard hebt moet je er met alleen achter ijzers op letten dat hij niet gaat zwijnen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-10-11 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:34

@maras : dagelijks vijlen is wat te veel van het goede, voorlopig zit je ook nog lang niet bij de nagelgaten :)
Als je het wekelijks bij houdt en de mustang rol er in houdt is dat voldoende.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:51

Maras, mijn paard sleepte zo erg met een achterbeen dat het halve ijzer gewoon weggesleten was na 6 weken. Zelfs met widiapunt erin. Hij wordt nu al ruim 2 jaar natuurlijk bekapt en staat dus helemaal zonder ijzers nu en slepen doet ie veel minder. Bij veel over het harde zie je het wel wat aan de toon, maar het is niet meer zo erg als vroeger.
Overigens zit er bij mijn paard in dat been wel een probleem. En ben ook van mening dat slepen niet normaal is en er altijd een oorzaak voor is. Probeer deze te achterhalen en daar aan te werken.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:07

Hestejente: Bjolfur is een 4 ganger en omdat ik hem niet goed genoeg rij is zijn tölt niet spectaculair, meestal draaf en galoppeer ik dan ook en verveel hem dan liever niet met tölten omdat ik niet precies weet hoe ik hem goed taktzuiver moet rijden, ik vind de tölt ook niet zo heel belangrijk, ik heb hem vanwege zijn goede karakter.
Needje, mijn paard slijt niet zijn ijzer maar zijn hele hoef weg ( heb hier al ooit een topic over gestart zie foto)
Afbeelding
Hij is onderzocht ( dierenarts, ostheopaat, holistische arts), heeft ietwat moeite met het optillen van het linkerachterbeen, zat kleine blokkade in de rug maar verder is er niets te vinden . We hebben op stal wel eens geprobeerd om een natuurlijk bekapper te krijgen maar ze zijn niet zo happig om voor 1 of 2 paarden te komen. Kent er iemand in de buurt van Tilburg een goede natuurlijke bekapper die wel voor 1 paard wil komen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:00

Zo zag mijn paard z'n achtervoet er ook vaak uit.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:15

Jemig, dat heb ik nog niet gezien, zodanig afgesleten.
Heb je ook foto's vanuit 'n andere hoek, dus van de gehele hoef?
Sleept hij constant, dus ook 'in vrijheid'?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:21

maras schreef:
Hestejente: Bjolfur is een 4 ganger en omdat ik hem niet goed genoeg rij is zijn tölt niet spectaculair, meestal draaf en galoppeer ik dan ook en verveel hem dan liever niet met tölten omdat ik niet precies weet hoe ik hem goed taktzuiver moet rijden, ik vind de tölt ook niet zo heel belangrijk, ik heb hem vanwege zijn goede karakter.
Needje, mijn paard slijt niet zijn ijzer maar zijn hele hoef weg ( heb hier al ooit een topic over gestart zie foto)
Afbeelding
Hij is onderzocht ( dierenarts, ostheopaat, holistische arts), heeft ietwat moeite met het optillen van het linkerachterbeen, zat kleine blokkade in de rug maar verder is er niets te vinden . We hebben op stal wel eens geprobeerd om een natuurlijk bekapper te krijgen maar ze zijn niet zo happig om voor 1 of 2 paarden te komen. Kent er iemand in de buurt van Tilburg een goede natuurlijke bekapper die wel voor 1 paard wil komen?

jeetje, dat is apart afgesleten?
Volgens mij komt het door het missen van de kracht in de achterhand (spieren) en de scheefheid in het bekken.
als je dit leert rijtechnisch aan te pakken en het paard sterker maakt en recht (dus niet een minimale scheefheid rechts of linker heup naar voren) zal geen da , osteo of holistisch arts wat voor je kunnen doen.
Let ook eens op je eigen (minimale) scheefheid in je bekken met rijden.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:39

OP het moment is het minder erg hoor, deze foto is van 2 jaar geleden, maar inderdaad het zal rijtechisch opgelost moeten worden, ik ben nu veel bezig met lange lijnen en dubbele longe maar echt helemaal goed krijg ik het niet, ook als ik ernaast loop en bij elke keer dat paard zijn linkerachterbeen optilt en naar voren zet hem aantik op dat been reageert hij door het been sneller naar voren te zetten en niet door been omhoog te tillen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:27

Hm lastig probleem zeg, al zou je het nu rijtechnisch redelijk 'opgelost' krijgen, als hij straks ouder wordt en met 'pensioen' gaat zal het probleem terugkeren.
Wb natuurlijk bekappers die niet voor 1 paard willen komen, dat vind ik wel 'n trieste zaak dan.
Alle NB'ers die ik ken hier uit de buurt komen zeker wel voor 1 paard, hopelijk kun je er eentje vinden in je buurt!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:37

Jemig Maras, das niet zo fraai.... DIt lijkt mij ook een rijtenchnisch verhaal, leren de spieren beter te gebruiken en je paard te ondersteunen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:45

maras schreef:
OP het moment is het minder erg hoor, deze foto is van 2 jaar geleden, maar inderdaad het zal rijtechisch opgelost moeten worden, ik ben nu veel bezig met lange lijnen en dubbele longe maar echt helemaal goed krijg ik het niet, ook als ik ernaast loop en bij elke keer dat paard zijn linkerachterbeen optilt en naar voren zet hem aantik op dat been reageert hij door het been sneller naar voren te zetten en niet door been omhoog te tillen.

je kan hem op een hele simpele manier recht laten worden/bewegen, aan de longe , zonder enig bijzet....

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:48

Vertel mij de gouden tip dan eens Nombrado ?!
Op dit moment wordt hij ook niet bijgezet hoor, ik gebruik een dubbele longe en doe dan niets anders dan de draf en de stap op een niet al te grote volte en verder wat zijgangen. Maar voor betere ideetjes sta ik absoluut open daar ik heel graag de ijzers eronder uit zou willen en het probleem opgelost zou hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:02

Zelf heb ik goede ervaringen met klassieke rijkunst. Ik ben begonnen bij Branderup/de Jong en de man van de hoefkatrolpaarden waar ik nu even niet van op de naam kan komen. Hier heb ik mijn paard niet recht genoeg mee gekregen.

Gewoon rijden, zeg maar het duitse skala, daar krijg ik mijn paarden recht mee. Ik zou een instructeur zoeken, want 2 weten meer dan 1.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:26

Vierganger met alleen achter ijzers lijkt me niet zo'n probleem, of je nou met 'm tölt of niet. Ben benieuwd of hij blijft draven met het beslag zo :)

Lastig is dat he, als de boel zo scheef slijt. Mijn ijs heeft er ook last van, bij hem komt 't vanuit z'n schouders. Het is al wel minder maar hij zet z'n voeten gewoon scheef neer. Zoals bij jouw paardje sta ik ook van te kijken maras.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:33

Gisteren draafde hij nog maar nu je het zegt Hestejente, hij leek wel een kleine voorkeur voor de tölt te hebben, vond ik vreemd want meestal is hij niet zo tölterig, hmmm zou een mooie bijkomstigheid zijn :-)
Heel lastig ja dat hij niet gewoon zijn voetjes lekker hoog en blij optilt, hij kan ook wel aardig lui zijn af en toe dus dat speelt zeker mee maar meestal als hij niet lui is stapt hij gewoon sneller en hij moet juist achter wat "knie-actie" gaan voorkomen, een soort van hanetred zou mooi zijn, is probleem slepen meteen opgelost :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:37

Van gewicht aan de achtervoeten worden ze lateraler, dus zal je vierganger makkelijker tölten. Van gewicht aan de voorvoeten worden ze diagonaler, als je je vierganger alleen voor op ijzers laat zetten weet je zeker dat tölt nog meer een klus wordt (daarom twijfel ik nog over hoefschoenen, voor zijn voorvoeten zou het een uitkomst zijn maar met mijn vierganger heb ik dan voor de achtervoeten ook schoenen nodig of ik moet 'm als drieganger rijden :=
Zelfde geldt voor de knieactie: gewicht = meer knieactie. Maar waarom wil je die? Als je geen wedstrijden rijdt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:15

Door zijgangen te rijden of aan de lange lijnen te oefenen, krijg je je paard niet recht.
dat is hetzelfde om onszelf als mens, recht te laten lopen door elke keer opzij te stappen, dat gaat niet werken.
een paard kan zich, als je als longeerder weet en ziet wat hij doet, prima zelf recht werken aan de longe.
daarbij is vooral het tempo, (zeer langzaam) heel belangrijk om de draagspieren te trainen, en te zorgen dat het paard de kracht vanachter krijgt, wat hij zo nodig heeft een ruiter te dragen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:33

hestejente schreef:
Van gewicht aan de achtervoeten worden ze lateraler, dus zal je vierganger makkelijker tölten. Van gewicht aan de voorvoeten worden ze diagonaler, als je je vierganger alleen voor op ijzers laat zetten weet je zeker dat tölt nog meer een klus wordt (daarom twijfel ik nog over hoefschoenen, voor zijn voorvoeten zou het een uitkomst zijn maar met mijn vierganger heb ik dan voor de achtervoeten ook schoenen nodig of ik moet 'm als drieganger rijden :=
Zelfde geldt voor de knieactie: gewicht = meer knieactie. Maar waarom wil je die? Als je geen wedstrijden rijdt?

Dat van die knieactie was een grapje, een paard heeft normaliter bij de achterbenen geen knieactie maar voor Bjol zou het goed zijn als hij zijn achterbenen omhoog zou gooien omdat hij dan niet meer sleept, grapjes getypt komen helaas niet goed over, ik zal ze voortaan achterwege laten :o

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:34

Woon jij toevallig niet in de buurt van Tilburg Nombrado, dan zou het fijn zijn als je mij een keer laat zien wat ik moet doen aan de longe !

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:56

Misschien kan iemand mij advies geven, of iemand die een goede hoefsmid weet in Groningen.

Ik heb een 21 jarige fjordenmerrie die voorheen op ijzers stond, ze is nu alweer een hele poos geleden bekapt ( haar hoeven groeien niet heel snel) maar ze loopt wel heel gevoelig, ik heb haar nu zo'n 2 jaar zonder ijzers staan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:03

Hihi, sorry maras, ik dacht dat je het over de voorbenen had :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:17

maras schreef:
Woon jij toevallig niet in de buurt van Tilburg Nombrado, dan zou het fijn zijn als je mij een keer laat zien wat ik moet doen aan de longe !

nee helaas, hele andere kant....bij Enkhuizen
maar ik kan het je prima per pb uitleggen hoor...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:48

Antheman schreef:
Zelf heb ik goede ervaringen met klassieke rijkunst. Ik ben begonnen bij Branderup/de Jong en de man van de hoefkatrolpaarden waar ik nu even niet van op de naam kan komen. Hier heb ik mijn paard niet recht genoeg mee gekregen.

Gewoon rijden, zeg maar het duitse skala, daar krijg ik mijn paarden recht mee. Ik zou een instructeur zoeken, want 2 weten meer dan 1.

Antoine de Bodt.

Zou denk ik niet verkeerd zijn een aantal lessen van hem of van een van zijn leerlingen te nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:20

AdB is niet zaligmakend waar het rechtrichten aan gaat.
Het hoort gewoon een rij-technisch onderdeel te zijn bij élke instructeur. Als die niet weet wat je bedoelt kun je ernstig gaan overdenken of je wel een goede instructeur hebt ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:19

Geloof me, dat zijn er bar weinig meer helaas.