[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:29

lyly schreef:
Kan dit ook in 1 been? Mijn paard loopt sinds woensdag wisselend kreupel. De ene dag wel en de andere dag niet. Da is gebeld voor foto's te maken. Maar omdat het zo wisselt van dag tot dag..

Helaas kan dat maar al te goed :(

lyly

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:32

Hm.. Heb er niet zo'n goed gevoel bij.. :(

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:09

Niet te druk maken terwijl je niet weet wat er is, fotos laten maken bij de DA.. dan pas weet je het zeker

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:44

@Ipsilonka wat vreselijk. Ik heb dat niet meegekregen. Sorry. Alsnog veel sterkte!

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:20

Ik heb een paard van 10 jaar waarbij net spat vastgesteld is (2 weken geleden) adv foto's in haar rechterachterbeen. De oorzaak is tot hiertoe niet gekend. Wel heeft ze vorig jaar een blessure gehad aan dat been. Maar volgens de DA zou dit niet echt de oorzaak kunnen zijn. Ik denk eerder dat het ligt aan overbelasting van het been door het niet genoeg rechrichten?
Ze krijgt momenteel duivelsklauw voor de pijn. Ik geef haar ook glucosamine forte sinds een maand of twee (ik vermoede al iets door het vele kraken) en ze heeft sinds een week spatbeslag gekregen.

Maar nu weet ik niet goed wat ik precies allemaal nog met haar mag/kan doen.
De ene dag loopt ze wat stijf, neemt kortere passen of trekt ze wat met haar spatbeen. De andere dag mankt ze echt op het been. (de laatste twee dagen enkel eerder stijf)

Momenteel probeer ik ze zoveel mogelijk weidegang te geven. Maar dit gaat niet altijd (regen, sneeuw...)
We hebben wel een paddock op stal maar die is van beton, dus ik weet niet of dit aan te raden is om ze daar dan op te zetten?
Wanneer ze niet op de weide kan, dan zet ik ze een half uurtje in de stapmolen of stap ik zelf een half uur tot uur met haar in de piste/bak.

Maar is dit allemaal wel goed wat ik doe?
Sommige zeggen veel stappen op straat. Andere zeggen dan weer om net niet op harde ondergrond te gaan stappen.
Er wordt ook gezegd dat elke dag rijden goed is (stap, draf) maar dan enkel rechte lijnen?
Dus als ik het goed begrijp is longeren dan erg slecht voor een paard met spat?
Wat is nu net echt slecht in beweging voor een paard met spat en wat is nu net erg goed om te doen?

Mijn paard wordt namelijk gek van het enkel stappen, ze wil dat ik actiever met haar bezig ben!
Hiervoor reed ik twee keer per week (dressuur) en om de twee weken een buitenrit.
Daarnaast deed ik veel grondwerk (vooral los volgen en dergelijke) en was begonnen aan vrijheidsdressuur. Ik was sinds twee maand ook begonnen aan het rechtrichten van mijn paard aan de hand in stap (de academische rijkunst) Ze kon al de schouderbinnenwaarts en de travers.
Kan ik dit nu nog steeds doen met mijn paard? Of wordt ze hier alleen slechter van?? Ik zit even met mijn handen in het haar en wil het beste voor mijn paard |(

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:17

Allereerst sterkte met deze diagnose ! Een paard met spat moet juist in beweging blijven. Stilstaan maakt de boel niet beter over het algemeen. Kijk en luister vooral naar je paard en vermijd zaken die het been extra belasten. Paarden met spat hebben vaak opstart problemen. Ze moeten als het ware warm worden. Hebben ze een goede periode dan kun je gerust rijden, je voelt zelf goed aan als ze niet zuiver lopen. Als dat het geval is, dan kun je beter gaan stappen op het harde. Longeren (en alles met korte bochten) kun je beter niet doen, omdat je het spatbeen dan zwaar belast. Over het algemeen is op het harde minder zwaar voor ze dan in een bak, tenzij je een erg goede bodem hebt. Mijn dochter heeft in goede periodes nog t/m M2 gereden, dus het is niet zo dat het meteen het einde van de wereld is. Wel was het van belang om haar goed binnendoor beslagen te hebben, want zonder dat had ons paard echt meer last. Er zijn hier ook paarden in het topic die gewoon nog steeds alles kunnen doen na een slechte periode, maar helaas is het verloop niet te voorspellen. Sterkte dus !

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:35

Bedankt voor je reactie Netje :)
Ik heb ondertussen het topic eens doorlopen (zit aan pagina 8 :p) En ik ben al een pak wijzer geworden.
Wat ik gevonden heb is in de meeste gevallen wat je best niet kan doen: longeren, springen, galopperen, voltes rijden of scherpe bochten.
Wat je wel kan doen is: veel rechtuit gaan (aan de hand of er op) eventueel op het harde, veel stappen, zorgen voor een goed ruggebruik en proberen om het gewicht op alle 4 de benen te krijgen (rechtrichten) zodat de paarden in andere benen ook geen last krijgen door overbelasting.
Corrigeer me aub wanneer dit niet klopt!
Momenteel rij ik er niet op omdat ik merk dat ze soms pijn heeft. Met dit slechte weer kan ze helaas ook weinig buiten wat natuurlijk erg slecht is voor haar :( Ik kan wel starten met zoveel mogelijk buiten te gaan stappen aan de hand?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:47

Stappen aan de hand of erop kan altijd. Zolang ze uiteraard niet kreupel lopen. De eerste 10 minuten zijn ze vaak nog stijf, daarna gaat het over het algemeen beter. Inderdaad gewoon goed blijven nadenken over hoe je het been belast: extra druk erop doet pijn en moet je dus vermijden. Als ze eenmaal warmgelopen zijn en zuiver lopen mag je wel eens galopperen en draven hoor. Alleen geen voltes 10 meter :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:17

Vervelend van de diagnose maar gelukkig is het niet meer het einde van de wereld momenteel. Kijk goed naar je paard hieraan kan je goed zien wat ze aankunnen. Met mijn paard rijdt ik weer endurance, spring met haar en longeer haar. Wel staat ze dag en nacht buiten wat voor haar een enorme verbetering was. Rijden doe en kan ik alleen buiten.

Is er een mogelijkheid om je paard meer buiten te laten? Daar plukken jullie echt de vruchten van. Evt maar verhuizen, voor het bewegingsaparaat van je paard is dit het beste.

wandelen kan natuurlijk altijd, als je twijfelt kan je natuurlijk ook even bij je da advies inwinnen.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:06

Gisteren en vandaag liep Pita al niet meer mank. Wat een opluchting! Ze is uit zichzelf beginnen draven en heeft zelf een galopje getrokken.

Ze mag in de winter overdag op de weide, enkel 's nachts niet omdat er geen schuilhok is op de weide.
Vanaf maart - april tot oktober - november kan ze wel dag en nacht op de weide. Ik overweeg wel om vanaf volgend jaar ze in de winter ergens te zetten waar ze altijd buiten kan. Dit is jammer genoeg niet gemakkelijk om te vinden.

PBA_ waarom kan je alleen buiten rijden?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:06

Heel simpel, heb een eigen plekje met alleen een paddock :)

ze loopt zomer en winter 24 uur per dag buiten, heeft een open stal, een ruim erf om droog te scharrelen bij slecht weer en een paddock waar ik net in kan longeren qua formaat en alleen als hij droog genoeg is. In de zomer bij goed weer kan ze de wei op. Het bos ligt op 5 min stappen bij mij vandaan.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:01

Oh lijkt me zalig PBA_ !! Ik hoop ook om ooit zo iets te vinden voor Pita!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:33

Ik doe eens een update. Mijn merrie Lan wordt in maart 20 jaar. Een aantal jaar geleden is bij haar spat geconstateerd. Ze heeft geen specifieke medicatie gehad behalve pijnstillers de eerste paar dagen. Haar spat kwam van een trap door een ander paard. Ik heb bijna een jaar met haar over de harde weg gestapt en het verloop van de spat is gemonitord met foto's. Het was prachtig glad aan elkaar gegroeid op de laatste foto's.

Vandaag (een paar jaar later dus) was de osteopate er voor haar checkup. Los van een paar blokkades had ze prachtig harde benen, een goede rug en AL haar benen waren mooi flexibel. Ook haar spatbeen kon erg ver en goed inbuigen.

Ik zet dit hier neer als bewijs dat ook een goede afloop mogelijk is.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:00

Anya schreef:
Ik doe eens een update. Mijn merrie Lan wordt in maart 20 jaar. Een aantal jaar geleden is bij haar spat geconstateerd. Ze heeft geen specifieke medicatie gehad behalve pijnstillers de eerste paar dagen. Haar spat kwam van een trap door een ander paard. Ik heb bijna een jaar met haar over de harde weg gestapt en het verloop van de spat is gemonitord met foto's. Het was prachtig glad aan elkaar gegroeid op de laatste foto's.

Vandaag (een paar jaar later dus) was de osteopate er voor haar checkup. Los van een paar blokkades had ze prachtig harde benen, een goede rug en AL haar benen waren mooi flexibel. Ook haar spatbeen kon erg ver en goed inbuigen.

Ik zet dit hier neer als bewijs dat ook een goede afloop mogelijk is.

he-le-maal mee eens!

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:38

Wat leuk om te lezen Anya!! Stapte je toen met haar aan de hand? Of zat je er op?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:59

Ik zat erop, ze was aan de hand niet te hanteren en ik loop zelf niet goed omdat ik chronische lyme heb. In het begin deed ik een rondje van 10 minuten, daarna steeds langer. Als ze wilde aandraven liet ik haar kreupel en wel gewoon draven. Ze hield na een meter of 100 weer op. En voor hun hoofd moeten ze af en toe wel iets meer bewegen. Als het te pijnlijk wordt, stoppen ze echt vanzelf weer. En ik loop ook met pijn wel eens door. Ik denk dat ik daarom ook iets minder moeilijk doe over erop gaan zitten. Ze wilde lopen en voor spat is het ook goed om te stappen. Zo hou je het proces van botaanmaak ook aan de gang.

We hebben een jaar gestapt, maar de laatste maanden ook steeds meer stukjes draf meegenomen. Ze stond op spatijzers achter.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:32

Speciaal voor dit topic m'n account maar weer eens afgestoft :j
Ook bij onze poown, een quarter die komende april 12 wordt, is een paar jaar terug spat geconstateerd. Ergens in dit topic staat al e.e.a, maar kort gezegd komt het er op neer dat hij op de eerste twee weken na gewoon in beweging is gebleven. Rechtrichten was datgene waar we vooral mee aan de slag zijn gegaan, onder begeleiding, want hoewel ik daar altijd wel mee bezig was, zowel aan de hand als onder het zadel, bleek nu dus wel dat het toch beter had gekund en gemoeten, en zowel onder het zadel als aan de longe. Al heel snel liep hij weer rad, en afgezien van een flinke dip eind 2013 is dat zo gebleven, zij het wel met soms kortere periodes van startstijfheid. Na de dip in 2013, toen bleek dat de boel weliswaar mooi aan het dichtgroeien was maar nog net niet helemaal dicht was, en er toch weer een ontstekinkje zat, is het gewricht ingespoten. Dat is nog 2 x herhaald. Intussen mocht hij gewoon alles doen, hij heeft zelfs een paar wedstrijden (reining, uiteraard met goedkeuring van DA) gelopen en dat ging prima. De planning was eigenlijk dat we eind zomer vorig jaar (2014 dus) weer foto's zouden laten maken, maar omdat het zo supergoed ging en gaat hebben we in overleg met de DA besloten dat we dat maar laten voor wat het is. Al met al heeft hij zo'n driekwart jaar op spatbeslag gestaan. Zelf rijd ik sinds de constatering van de spat geen reining meer met hem, mijn vriend wel, we hebben een trainingsschema, waar de DA heel positief over is, waarbij hij 2 dagen gereden wordt, de ene dag rijd ik, gericht op gymnastiseren en rechtrichten, de andere dag mijn vriend die meer reining gericht rijdt, en dan een dag longeren/werk aan de hand. Ook heeft hij elke week een vrije dag, waarin hij aan de hand gestapt wordt. Inmiddels loopt hij beter dan ooit tevoren, behalve een pijnstiller in die eerste twee weken en de paar keer inspuiten vorig jaar heeft hij niets extra's gehad. Wel hebben we (maar dat was niet zozeer vanwege de spat) zijn voer aangepast in die zin dat we zoveel mogelijk suiker- en zetmeelvrij zijn gegaan, waardoor hij nóg een stuk meer losser en soepeler is geworden.
Al met al kan ik zeggen dat ons paard als nieuw is, de superbegeleiding van onze DA en onze instructrice hebben daar een heel groot aandeel in gehad, daarnaast is een goede hoefsmid heel belangrijk.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:53

Sandra_H: Heel leuk om te lezen dat het zo goed gaat met je paardje! Mag ik je nog enkele vragen stellen?
Ik vroeg me af, het rechtrichten aan de hand en onder het zadel, is dit volgens de methode van Antoine De Bodt of via travers, schouderbinnenwaarts en dergelijke?
En welk voer geef je momenteel? Ik heb namelijk ook al dikwijls gehoord dat een suiker- en zetmeelarm voer goed is voor paarden met artrose/spat.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:52

Ja, daar zijn we zelf ook ontzettend blij mee :j Het werken aan de hand deed ik al voor de spat, idd schouderbinnen, travers, wijken etc. Toen we hem net hadden kreeg ik daar les in, ook onder het zadel. Maar na de spat ben ik terechtgekomen bij iemand die volgens de AdB methode rijdt en lesgeeft. Hij heeft eerst een maandje bij haar in training gestaan (in die maand leste ik zelf ook) en daarna zijn we zelf verder gegaan, met ongeveer nog eens per 2 a 3 weken les. Daar hebben we echt zo ontzettend veel aan gehad en nog steeds, want ik blijf zeker bij haar lessen!

Hij krijgt nu tijdens de voerbeurten op stal luzerne, en in de avond krijgt hij dan van ons nog een prutje van speedibeet met zemelen, aangevuld met magnesium en een flinke scheut zonnebloemolie. En uiteraard veel hooi. Hier doet hij het super op. Hij krijgt dus geen krachtvoer meer. Voor de spat waren we al over van de biks (die op stal gevoerd wordt) naar westernmix, dat scheelde al een stuk, maar nu we over zijn naar de metazoa is hij nog veel losser geworden.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:34

Leuk om dit alles te lezen! Ik ben al een drietal maand bezig met wekelijks les te volgen met rechtrichten aan de hand (de travers en schouderbinnenwaarts lukt al goed) Eerst wou ik hiermee stoppen, omdat ik schrik had om haar achterbeen nog meer te belasten. Maar dan zou ik hier toch beter mee verder gaan :)
Antoine woont toevallig 5 km van mij. Ik heb vorig jaar bij hem enkele lessen gehad en heb Jidske nu gecontacteerd. Zij zou tot op mijn stal willen komen om me les te geven. Ik kijk er al naar uit!

Over de metazoa heb ik zelf al veel gelezen. Blijkbaar zijn veel mensen daar erg tevreden over!
Misschien toch de moeite om ook over te stappen (paard is erg gevoelig voor eiwit en suikers) Ik was eerst van plan om ze op een westernmix te zetten vanwege de vitamines voor haar spieren soepeler te maken. Ik dacht dat er in de metazoa niet genoeg zou zitten, maar nu las ik dat je dit voer dan moet aanvullen met luzerne wanneer je je paard werkt. Volgens mij krijgen ze dan wel meer dan genoeg binnen.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:20

Hier ook weer even een kleine update. Met mijn spatpaardje gaat het eigenlijk best wel goed en eindelijk na jaren al een hele tijd stabiel. Sinds dat we naar een andere stal zijn verhuisd met 24/7 weidegang (incl verharde paddock en schuilcontainer) gaat het echt top. Ook heeft hij al een hele tijd geen ijzers, dit heeft hem ook goed gedaan maar dit geldt natuurlijk niet voor elk spat paard.

Wij trainen ook aan de hand met kaptoom en ohz via de klassieke dressuur/academische, en ik moet zeggen dat dit hem echt sterker heeft gemaakt en we blijven daar lekker mee doorgaan.
We maken ook bosritten van 1 a 3 uur, gaat ook prima!

Hij krijgt verder geen enkel supplement.

GenteDiMare: Veel rechtuit, wandelen of erop maakt niet echt uit. Longeren zal ik echt nooit meer doen. En gewoon constante beweging is echt noodzakelijk. Verder lekker doorgaan met aan de hand werk. Per dag bekijken hoe het gaat :)

Fijn ook om updates van de andere te lezen, top!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:07

GenteDiMare schreef:
Leuk om dit alles te lezen! Ik ben al een drietal maand bezig met wekelijks les te volgen met rechtrichten aan de hand (de travers en schouderbinnenwaarts lukt al goed) Eerst wou ik hiermee stoppen, omdat ik schrik had om haar achterbeen nog meer te belasten. Maar dan zou ik hier toch beter mee verder gaan :)
Antoine woont toevallig 5 km van mij. Ik heb vorig jaar bij hem enkele lessen gehad en heb Jidske nu gecontacteerd. Zij zou tot op mijn stal willen komen om me les te geven. Ik kijk er al naar uit!

Over de metazoa heb ik zelf al veel gelezen. Blijkbaar zijn veel mensen daar erg tevreden over!
Misschien toch de moeite om ook over te stappen (paard is erg gevoelig voor eiwit en suikers) Ik was eerst van plan om ze op een westernmix te zetten vanwege de vitamines voor haar spieren soepeler te maken. Ik dacht dat er in de metazoa niet genoeg zou zitten, maar nu las ik dat je dit voer dan moet aanvullen met luzerne wanneer je je paard werkt. Volgens mij krijgen ze dan wel meer dan genoeg binnen.

V.w.b. die oefeningen aan de hand: die heb ik in het eerste halfjaar eigenlijk niet gedaan hoor, hoe ik reed volgens de AdB manier was, zeker de eerste periode heel ehm...jip en janneke. Verticaal rechtrichten, op de rechte lijnen en op grote voltes. Aan de longe deed ik toen niet veel anders. Bij SB en travers werk je toch aan de buigzaamheid van het achterbeen, en dat is misschien nu (als je paard pijn heeft) nog niet echt handig. Fijn dat je zo dicht bij Antoine zit, heb twee jaar terug een hele dag naast hem gezeten toen hij kwam lesgeven bij mijn instructrice, echt gaaf, en veel van geleerd! Ik ken de vooroordelen over hem, en ik moet zeggen dat ik daar toen niets van heb teruggezien. Ook niet in mijn eigen lessen trouwens.

Metazoa is juist een vitaminen/mineralen brok, dus wat vitamines betreft is het niet nodig om er nog iets anders bij te geven. In luzerne zitten eiwitten, en die zijn goed voor de spieren. Maar als je paard juist gevoelig is voor eiwitten is luzerne weer niet zo verstandig lijkt me.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:36

Sandra wat tof dat het met Bob zo goed gaat! Ik had wel foto's gezien van Rob met hem en ik vroeg me al af hoe het ging. Dikke hoeven in de lucht van Lan voor haar mede-spatgenoot!

Ik voer equilin balancer bij trouwens. Doet ze het prima op.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 08:35

Wat leuk om toch allemaal die positieve verhalen te lezen van jullie paarden! Top dat ze het zo goed doen!!
Hopelijk kan ik dit binnen enkele maanden/jaren ook schrijven van Pita

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:53

Goed he Anya, je wilt niet weten hoe blij we daarmee zijn! Tis toch je kind he ;)
Lan ook nog steeds helemaal goed las ik al (ik las nog wel veel hoor, maar was m'n wachtwoord vergeten en had een tijdlang niet echt de motivatie om in te willen loggen). Dus hoeven van Bob terug :j