[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:17

Waarom niet?
Isabella is vorig jaar vermoedelijk toch bevangen geraakt door haar darmprobleem (naast haar niet goed werkende lever). De darm 'lekt' dan voedingsstoffen in het bloed met alle gevolgen van dien (nl. het afsluiten van de haarvaten in de hoeven en dus bevangenheid ... zou ook het enorm koud van de benen en hoeven kunnen verklaren wat zij in die periode had).

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:23

Yellowfish, is het mogelijk om een leenshet ergens vandaan te halen ? Perdy is wat groter toch ? En een normale shet hoeft ook zeker niet veel te eten, dus die zal op een 'hoefbevangenheid' dieet het prima doen. Die Subli doet echt wonderen voor mijn arabische logé. Hij stond hiervoor op een ander landje en is daar ook veel afgevallen, veel heen en weer lopen, we weten niet waarom, hij stond wel met een vriendje. Maar op mijn land voelt ie zich op één of andere manier minder gestressed en gaat het inderdaad een hoop beter. Hij is al 'flink' aangekomen (zal altijd wel dunnig blijven met die 3 kiezen) en is heel relaxed. Je zegt dat het probleem over is als de andere paarden voor de winter naar binnen komen, dus wellicht kan je de shet alleen in de zomer lenen ?

Interessante vraag Isa, ik denk dat paarden wel van nature de zaden uit grassen eten, en vanuit die grassen zijn mensen granen gaan 'ontwikkelen' (weet niet precies hoe en wat), dus ik denk dat het niet geheel onnatuurlijk is. De hoeveelheden waarin ze het binnen krijgen met krachtvoer wel natuurlijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:59

Ik heb dus een shetlander, en als ik kijk naar wat er zoal op de shetlandeilanden verkrijgbaar is, dan is dat niet bijster veel en al zeker geen lekkere granenvelden.
Het is wellicht daarom dat robuuste paardachtigen slecht gedijen hier; hun spijsvertering is niet helemaal ingesteld op het menu dat ze krijgen ...
Las pas nog ergens op internet op een site van een dierartsenpraktijk dat er nog altijd geen enkel voer op de markt is speciaal voor robuuste ponyrassen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:22

Als ik me niet vergis staat op Paardnatuurlijk een artikel waarin staat dat granen vroeger (heel vroeger) als paardevoer zijn geintroduceerd, maar dat het niet tot het natuurlijke voer van paarden behoord.

edit: die van mij eten dus echt geen brandnetels. Ik had brandnetels gesnoeid en laten drogen in het land, ze komen er niet aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:20

Isa, ik heb helaas ervaring met darmschade, en hoezeer de darm ook beschadigd is, hij kan geen voedingsstoffen in het bloed laten 'lekken', een beschadigde darmwand laat juist niet door, gevolg is dan te snelle passage van het voedsel en ook meestal (water-) dunne ontlasting en juist te weinig voedingsstoffen die doorgelaten worden, en dus vermagering.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:18

Vorig jaar is mij zoveel verteld dat ik niet meer precies weet wat nu wel of niet waar was (heb niet alles 'uitgezocht'). Maar die lekkende darm, werd ik door diverse mensen op gewezen, vandaar dat ik aannam dat er een kern van waarheid in zou zitten. Niet dus ...
Darmen waren bij Isabella zeker niet in orde, maar van vermagering was beslist geen sprake.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:55

Mijn kennis betreft mensen hoor, miss. is 't bij paarden anders? Maar een ontsteking in de darm zou misschien wel tot hbv kunnen leiden, net als bijv een baarmoederontsteking berucht is.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:10

Het basisvoedsel van wilde paarden is gras, daarnaast eten ze kruiden waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Met name wilg en boerenwormkruid zijn belangrijk. In grassen zitten natuurlijk wel zaden, die eten ze ook. Maar bijvoorbeeld wilde haver vormt geen vast deel van het rantsoen. Dat kan ook niet, want dat groeit er niet in de winter Knipoog Bovendien hebben paarden een sterke voorkeur voor gras.

Mensen zijn granen gaan voeren, omdat de werkpaarden dat vroeger nodig hadden. Paarden werkten 8 uur per dag, waardoor ze veel energie nodig hadden. Ze hadden gewoon onvoldoende tijd om genoeg gras/hooi te eten om daaraan te voldoen. Volgens mij zijn de boeren toen begonnen om een extra energiebron te gaan voeren, in de vorm van granen. Heb dat iig ooit eens gelezen, of het helemaal klopt weet ik niet zeker Bloos

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:49

Zou best kunnen wat je zegt. Mijn bijrijder van 83 werkte vroeger met paarden op het land; alles dus van ploegen tot zaaien en maaien. Ook van hem hoor ik verhalen dat bij de schaft de paarden een haverzak om kregen met inderdaad haver en 2 sneeen roggebrood (schijnt vol energie te zitten) en dan weer hup aan het werk. En geloof maar dat die beesten veel moesten doen ... meer als dat rondje door het bos sukkelen wat wij doen (of nog erger; hele dag op de wei buikje rond vreten).

Maar waar het mij over ging toen ik er mee begon, was dat er in vrijwel ieder voer granen zitten. Of het nu brok is, of een muesli, het bestaat merendeel uit graan. Er zijn slechts een paar voeders waar ze nu dan granen uithalen omdat sommige paarden er ziek van kunnen worden (zoals de onze). Dus ik mag dan aannemen, terugkomend op de vraag van Romeorowan, dat graanvrij voer eigenlijk heel goed voer ook voor gezonde paarden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:10

Brok bestaat ook lang niet altijd uit graan, maar vaak uit andere, zetmeelrijke producten. Graan is namelijk best duur, zeker om kapot te malen. Daar zijn veel goedkopere alternatieven voor, zoals bijv. tapioca. Die alternatieven zijn echter voor het grote publiek onbekend, dus worden ze niet altijd genoemd. Knipoog In mueslies zit vaak wel graan, omdat wij zo graag willen zien wat we voeren. Daarom zijn mueslies ook vaak duurder dan basisbrok.

Maar dat terzijde, ik denk idd dat een paard prima kan leven op een graanvrij dieet. Sterker nog, ik denk dat ze het er super op doen! Lachen Ik heb naast Wes nog een paard, die krijgt ook geen zetmeelrijk krachtvoer meer. Nu krijgt ze enkel gras en hooi en mocht ik weer krachtvoer willen gaan voeren, dan krijgt ze Vito oid. Paard heeft er nog nooit zo goed uitgezien, dus voor die van mij geen overtollig zetmeel meer! Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:01

Gewoon zo maar even:

Ik heb ooit eens een excell bestand gemaakt waarin ik alle gegevens/getallen in kan vullen om zo voer met elkaar te vergelijken (dus gehaltes als zink/ijzer, maar ook calcium, magnesium enz.).

Vito van Marstall en Equigard van Hippolyt zo ongeveer gelijk "scoren". In Vito zit wat meer vitamine A en minder vitamine B2, evenals minder magnesium, maar wel weer wat meer ijzer. Vito scoort beduidend lager met kobalt en jodium, maar volgens mij is dat niet echt een van de 'belangrijke' stoffen. Biotine, vitamine E, zink, mangaan, e.d. zijn nagenoeg gelijk.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:19

En de S&S, hoe vergelijkt die met de anderen, Isa ?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:09

Isapaardje schreef:
Ik heb ooit eens een excell bestand gemaakt waarin ik alle gegevens/getallen in kan vullen om zo voer met elkaar te vergelijken (dus gehaltes als zink/ijzer, maar ook calcium, magnesium enz.).

Oh dat is handig.
Ik opende dus de pagina's die ik wilde bekijken, verkleinde de pagina's zodat ik alles kon zien en dan nog moet ik steeds scrollen van hier naar daar. Dan raak je de kluts kwijt en kun je weer opnieuw beginnen Blond

Ik vind het onhandig dat ieder merk en ieder type voer weer wat anders er in heeft zitten.
Zo weet je toch niet meer waar je naar aan het kijken bent en wat nu wel of niet belangrijk is?
Ik raak er in ieder geval van in de war.

Zo zei ik dus al, marstall optimal en marstall vito hebben bijna hetzelfde er in zitten, maar de optimal heeft hogere getallen.
Beide zijn voeders die ontstaan zijn na onderzoek, bij beide staat dat het past bij paarden met stofwisselingsproblemen.
Maar voor de vito geld, zorg dat je je paard niet te veel geeft.
Terwijl voor de optimal geld, zorg dat je paard voldoende krijgt.
Zo'n beetje het tegenover gestelde van elkaar, maar hoe zit het nu dan?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:30

Nado schreef:
En de S&S, hoe vergelijkt die met de anderen, Isa ?

Dat weet ik niet, want ik kan heel weinig van de Safe en Sound vinden.
Alleen dat wat op de zak staat en dat is niet echt veel. Daarom heb ik het nooit ingevuld.

Ik voerde voorheen de natuurmuesli van Hippolyt. Die is vorig jaar ook door een alternatief diergeneeskundige als "goed" getest (met biosensor) voor Isabella. Maar omdat er toch 22% zetmeel/suiker in zat, wilde ik toch een 'zeker' veilig voer. De natuurmuesli is wel altijd mijn uitgangsbasis in dat bestand geweest. Equigard en Vito scoren tov de natuurmuesli wel anders, hogere vitaminewaarden, meer mangaan, zink en vitamine E.

@Holly:
Bij ieder voer staat eigenlijk wel dat het geschikt is. Ik kan zoveel voeders noemen waarbij vermeld staat dat het voor paarden met stofwisselingsproblemen is. Vaak zijn dat voeders waarvan men zegt minder eiwit en minder haver. Jaja, maar daarmee ben je er niet. Je moet liefst graanVRIJ voer hebben en ook melasseVRIJ voer. Dat is moeilijk aan te komen en van Marstall is alleen Vito zo'n voer. Optimal beslist niet.
Dat de waarden in voeders nagenoeg gelijk zijn is ook niet meer dan logisch eigenlijk. Ik heb in mijn tabelletje wel eens enorme afwijkingen gezien en was dan altijd zeer verbaasd. Eigenlijk zou in ieder voer de hoeveelheid mineralen en sporenelementen e.d. gelijk moeten zijn; er is tenslotte volgens mij toch wel een soort van standaard van dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

Als ik een pavo voer vergelijk met bijv. een hippolyt of marstall voer, dan vallen in de vitaminegehalten wel enorme verschillen op. Dit komt omdat Pavo geen natuurlijke vitaminen gebruikt en daarom moeten ze gewoon wat meer in hun voer doen. Als je het 1 op 1 vergelijkt kom je dus 'bedrogen' uit.

Maar wat dus ook heel belangrijk is, is de samenstelling van het voer. Dus niet de op de zak vermelde hoeveelheden voedingsstoffen. Equigard zat heel veel 'snuf' in ... los voer met allerlei kleine onderdelen zeg maar. Wel alles herkenbaar. Geen brokjes. In Vito zitten heel veel brokken, maar dat zijn vnl. grasbrokken en maisplantpellets. Het lijkt dus niet op elkaar. Safe en Sound is net 'gewoon hooi' met wat knikkers erin als brokjes.

Ook belangrijk is hoe het voer is gemaakt. Welke bewerking het heeft doorgemaakt. Of er chemische middelen aan zijn toegevoegd als anti-schimmel en conserveringsmiddelen. De hoeveelheid kruiden die erin zitten (het is niet goed langdurig dezelfde kruiden te geven), enz. enz.

Een aangezien er tig soorten voer in de handel zijn, is dit dus onbegonnen werk om zelf uit te zoeken. Kies een voer dat je 'ligt' en waar je een goed gevoel bij hebt.
Voor ons soort paarden zijn we eigenlijk 'gelukkig' beperkt tot slechts een paar merken en dan per merk ook nog maar 1 soort voer ... da's eigenlijk wel zo handig als je het goed bekijkt Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:31

Ja dat wel
Voor onze pony hoef ik niet moeilijk te doen, dat word gewoon Vito.

Maar idd, als je de ruime keuze hebt, wat kies je dan?
Ik snap er iig geen hout meer van.

Bijvoorbeeld dit;
Pavo gebruikt vitamine waar meer van moet worden gevoerd, omdat deze minder goed worden opgenomen (toch?)

Dan neem ik even heel simpel het lijstje van de kruidenmelange
Vitamine A . 13500 IE
Vitamine D3 . 2100 IE
Vitamine E . 250 mg
Vitamine B1 . 20 mg
Vitamine B2 . 20 mg
Vitamine B6 . 12 mg
Vitamine B12 . 200 mcg

en dat leg ik naast de marstall optimal
Vitamine A . 45000 IE
Vitamine D3 . 2100 IE
Vitamine E . 720 mg
Vitamine B1 . 40 mg
Vitamine B2 . 18 mg
Vitamine B6 . 22 mg
Vitamine B12 . 80 mcg

Hoe moet ik het nu zien dan, dat de optimal veel hogere getallen heeft?
Van Pavo een tekort en van Marstall een te veel?

Is vitamine A trouwens heel belangrijk?
Vito heeft namelijk 23000 IE aan vitamine A. Dat klinkt mij als heel veel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:45

Je kunt geen appels met peren vergelijken als ik het even krom mag zeggen.
Ieder voer is bedoeld voor een bepaald 'soort' paard ... niet alleen ras, maar ook sportdiscipline. Een voer voor sportpaarden is anders dan voor een robuust vrije tijdspaard. Vaak staat er ook bij of het voor naast de weidegang is, of als ontslakkingskuur (vaak zijn dat kruidenmengsels) o.i.d.

Als je voer met elkaar wilt vergelijken, moet je dus gelijkwaardig voer nemen. Vandaar dat ik Vito vergelijk met Equigard ... beide geschikt volgens fabrikanten voor paarden met EMS/insulineresistentie. En dan blijken er ineens wel overeenkomsten in de waarden te zitten.
Leg ik dat op bijv. Pavo Nature's Best, dan zit er nog maar weinig overeenkomst in.

Als je het echt niet weet, laat je dan eens een keer goed adviseren. bijv. René Wielens uit Haaksbergen kan je heel veel vertellen over voer en uitleggen waarom je bijv. Pavo voer niet met Dodson kunt vergelijken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:50

Nog even aanvulling ... de kruidenmelange die je aanhaalt van Pavo bevat 43% suiker en zetmeel en is dus absoluut NIET geschikt voor (ex) hoefbevangen en te dikke paarden.

Wat de vitamine A betreft; het is net als vitamine E een natuurlijk anti-oxidant. Ik kan me daarom indenken dat fabrikanten die geen chemische anti-oxidanten toevoegen (als BHT) een hoger vitamine A en E gehalte aan hun voer toevoegen ... weet niet of dit waar is. Ik keek net en inderdaad viel me op dat Pavo waarden juist lager zijn dan de waarden bij Marstall, maar ook Hippolyt waar ze oplopen tot boven de 20.000 IE

Vitamine A is belangrijk voor de huid, het hoorn, de vruchtbaarheid en de weerstand. Een extra aanvulling van vit. A biedt een hogere weerstand tegen infecties, stimuleert een gezonde huid en slijmvliezen en draagt bij aan een goede vruchtbaarheid.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:35

Ik heb voor Indiana hoefschoenen Easyboot Epic besteld en als het goed is kan ik ze vandaag of morgen ophalen.
'k Ben erg benieuwd. Het kwam wel een beetje lastig uit met de maat want ze zit net op de grens.
Isapaardje bedankt, ik heb ze bij Piaffe besteld.

Ik ben blij dat ik voer heb wat me goed bevalt en waar ik makkelijk aan kan komen. Ik werd altijd heel erg onrustig van het vergelijken en het steeds maar twijfelen of het wel goed is.
Nou heb ik natuurlijk het voordeel dat Indiana al geruime tijd heel erg goed gaat.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:13

Ben benieuwd hoe Indiana het doet op haar hoefschoenen Haha!
Toch Epics geworden dus. Zelf heb ik de 'classic' schoen. Isabella zat in de breedte ook op de grens. Daarom heb ik de metalen clips die in de schoenen zaten wat moeten aanpassen, anders kreeg ik ze niet aan (ahum). Maar bij Piaffe mag je altijd even passen en uitproberen (mits de schoenen niet te veel beschadigen daarbij). Mochten ze niet passen, mag je ruilen. Goede service.

Over het voer vergelijken ... ja ik ken dat gevoel. Vorig jaar ben ik er mee bezig geweest en dacht echt helemaal gek te worden. Ik vroeg links en rechts in mijn kennissenkring eens na wie wat voerde en iedereen had wat anders, maar ook iedereen vond zijn of haar voer het allerbeste. En ik maar gaan vergelijken. Zag op den duur zoveel verschillen dat de overeenkomsten niet eens meer opvielen Haha! ... ja het suiker/zetmeel gehalte was bij alles 'te hoog' naar mijn zin. Maar als je voor je gevoel een goed voer hebt, je bent er tevreden over en je paard doet het er goed op; niet veranderen. Kom je toch niet uit. ... er zijn gewoon te veel paardenvoeders in de handel, en allemaal met het stempel "kies mij; ik ben goed" hahaha.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:09

Isapaardje schreef:
Wat de vitamine A betreft; het is net als vitamine E een natuurlijk anti-oxidant. Ik kan me daarom indenken dat fabrikanten die geen chemische anti-oxidanten toevoegen (als BHT) een hoger vitamine A en E gehalte aan hun voer toevoegen ... weet niet of dit waar is. Ik keek net en inderdaad viel me op dat Pavo waarden juist lager zijn dan de waarden bij Marstall, maar ook Hippolyt waar ze oplopen tot boven de 20.000 IE

Vitamine A is belangrijk voor de huid, het hoorn, de vruchtbaarheid en de weerstand. Een extra aanvulling van vit. A biedt een hogere weerstand tegen infecties, stimuleert een gezonde huid en slijmvliezen en draagt bij aan een goede vruchtbaarheid.

Dat is waar Ja Alleen is dat duurder en ingewikkelder dan BHT toe te voegen. Bovendien is het minder lang houdbaar, daarom worden vaak (helaas minder gezonde) alternatieven gebruikt.

Wat betreft voeders, ik heb ook heel lang vanalles vergeleken. Tegenwoordig kijk ik als eerste naar het zetmeel/suiker gehalte, als dat te hoog is (boven de 15 % vind ik te hoog) dan valt het sowieso al af. En dan blijf er niet veel meer over... Knipoog
Ik wil graag Vito gaan voeren, maar dat is hier (omg. zaltbommel) erg slecht te krijgen. Weten jullie toevallig of Vito ook per zak opgestuurd kan worden, en wie dat doet?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:10

WesseLady schreef:
Ik wil graag Vito gaan voeren, maar dat is hier (omg. zaltbommel) erg slecht te krijgen. Weten jullie toevallig of Vito ook per zak opgestuurd kan worden, en wie dat doet?

Udenhout is voor jou het dichtsbij (33 minuten rijden volgens ANWB Routeplanner). Net zo ver als voor mij ... en ik vond het zo dichtbij (maar ja Duitsland voor Hippolyt, 90 km en Haaksbergen voor Safe en Sound 120 km is alles onder de 40 km dichtbij voor mij haha).
Udenhout stuurt ook op, of komt het brengen als ze in de buurt zijn zag ik op hun site:
http://www.natuurlijkediervoedingenadvi ... ssortiment

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:28

Isapaardje, jij komt uit omgeving Oss ofzo?

WesseLady, vanaf wanneer zou je Vito willen gaan voeren dan?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:35

Nado, bedankt voor het meedenken! Ervaring leert echter dat ze aan een pony die veel kleiner is als haar 'weinig heeft' Verward . Toen ze voor de eerste keer bevangen was stond ze ook alleen, en voor de gezelligheid hebben we er toen de shetlander van de staleigenaresse (was op mijn vorige stal) bij gezet, maar dit hielp niets.. ze was enkel gefocussed op de paarden die ze in de verte in het land zag staan. Inmiddels hebben we (op deze nieuwe stal dus) overigens een redelijke oplossing gevonden. Het was even snel handelen, want mevrouw stopte vanwege de 'stress' op het laatst bijna helemaal met eten. We hebben toen besloten haar vlot opbouwend met grasmasker overdag op het land bij de groep te zetten, en dan 's nachts toch nog alleen in de bak te zetten omdat ze natuurlijk wel moet eten (berg hooi + subli met toevoegingen). Dit lijkt goed te werken Lachen

Verder, heel interessant alle posts die ik hier lees over de granen.. ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit zo over na heb gedacht, maar als je dit zo leest is het eigenlijk heel vreemd dat de voeders er voor zo'n groot deel uit bestaan!

Isapaardje, ik heb via marktplaats ( Haha! ) 2 kruidenboeken op de kop getikt. Ze zijn beide vandaag op de post gegaan dus ik verwacht ze morgen in huis, ben benieuwd Haha! !

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:43

Nou, ons hooi is gemaaid, nu moet het nog droog zien te worden....
Er is alweer aardig wat regen overheen gegaan, dus het zal wel weer in plastic gaan en mogelijk verkocht worden of naar de schapen gaan. Weer geen eigen hooi dus, echt balen. Boos!

Omdat ik bijna geen oud hooi meer had, heb ik een paar weken geleden van m'n vorige buren nog een stuk of 25 balen oud hooi gekocht alsmede een volle kar (62 balen) nieuw hooi. Alles was appart gehouden, nieuw hooi achterin de schuur en het oude ervoor, maar bij sommige balen begin ik toch een beetje te twijfelen of het nieuw of oud hooi is. Ik weet zeker dat de 25 balen nog niet op zijn, maar sommige balen wat oud hooi moet zijn ruiken verdacht lekker....mooi natuurlijk, maar is het dus wel echt oud??
Nu is mijn vraag...kan het kwaad als ze perongeluk een nieuwe baal opeten (tussen de 6 à 10 weken oud)? En waarom moet hooi eigenlijk minstens 8 weken oud zijn om te mogen voeren, is dit alleen voor eventuele giftige planten of nog ergens anders voor?

Nog een vraagje: Ik denk erover om Victor en Mouse ieder af en toe een half flesje oud bruin bier te gaan geven, als ze het lusten tenminste. Het schijnt goed te zijn voor de afvoer van afvalstoffen, goed voor de nier/blaasfunctie en goed voor de vacht en hoeven. Heeft iemand hier ervaring mee met betrekking tot (ex)hoefbevangen pony's? Ik weet wel dat het voor "normale" pony's prima kan, maar ja....Victor is niet normaal en ik weet niet of er in oud bruin bier schadelijke stoffen voor (ex)bevangers inzitten (ben zelf geheelonthouder wat betreft alcohol Bloos ).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:06

Het enige dat ik wel eens gelezen heb is dat renpaarden in training bij oude Ierse stoeterijen Guiness bier door het voer kregen.
Hippolyt heeft Equimall als voedermiddel in hun assortiment ... in feite ook een soort bier: http://www.hippolytshop.com/Hauptfutter/EquiMall.htm

Over dat hooi ... als je het wat mixt met hooi waarvan je zeker weet dat het oud is, kan het geen kwaad. Ik heb hier ook 2 verschillende soorten op dit moment. Beide wel oud, maar ene heeft een partij regen gehad voor inpakken, andere niet (en is groener). Mix het voor de zekerheid.

Leuk Yellowfish die kruidenboeken ... toevallig zelf ook eentje aangeschaft via MP en vandaag binnen gekregen; kruidengids van Ingrid Gabriel.