Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bovendien hebben paarden een sterke voorkeur voor gras.
In mueslies zit vaak wel graan, omdat wij zo graag willen zien wat we voeren. Daarom zijn mueslies ook vaak duurder dan basisbrok.
Ik heb naast Wes nog een paard, die krijgt ook geen zetmeelrijk krachtvoer meer. Nu krijgt ze enkel gras en hooi en mocht ik weer krachtvoer willen gaan voeren, dan krijgt ze Vito oid. Paard heeft er nog nooit zo goed uitgezien, dus voor die van mij geen overtollig zetmeel meer!
Isapaardje schreef:Ik heb ooit eens een excell bestand gemaakt waarin ik alle gegevens/getallen in kan vullen om zo voer met elkaar te vergelijken (dus gehaltes als zink/ijzer, maar ook calcium, magnesium enz.).
Nado schreef:En de S&S, hoe vergelijkt die met de anderen, Isa ?

... ja het suiker/zetmeel gehalte was bij alles 'te hoog' naar mijn zin. Maar als je voor je gevoel een goed voer hebt, je bent er tevreden over en je paard doet het er goed op; niet veranderen. Kom je toch niet uit. ... er zijn gewoon te veel paardenvoeders in de handel, en allemaal met het stempel "kies mij; ik ben goed" hahaha. Isapaardje schreef:Wat de vitamine A betreft; het is net als vitamine E een natuurlijk anti-oxidant. Ik kan me daarom indenken dat fabrikanten die geen chemische anti-oxidanten toevoegen (als BHT) een hoger vitamine A en E gehalte aan hun voer toevoegen ... weet niet of dit waar is. Ik keek net en inderdaad viel me op dat Pavo waarden juist lager zijn dan de waarden bij Marstall, maar ook Hippolyt waar ze oplopen tot boven de 20.000 IE
Vitamine A is belangrijk voor de huid, het hoorn, de vruchtbaarheid en de weerstand. Een extra aanvulling van vit. A biedt een hogere weerstand tegen infecties, stimuleert een gezonde huid en slijmvliezen en draagt bij aan een goede vruchtbaarheid.
Alleen is dat duurder en ingewikkelder dan BHT toe te voegen. Bovendien is het minder lang houdbaar, daarom worden vaak (helaas minder gezonde) alternatieven gebruikt.
WesseLady schreef:Ik wil graag Vito gaan voeren, maar dat is hier (omg. zaltbommel) erg slecht te krijgen. Weten jullie toevallig of Vito ook per zak opgestuurd kan worden, en wie dat doet?
. Toen ze voor de eerste keer bevangen was stond ze ook alleen, en voor de gezelligheid hebben we er toen de shetlander van de staleigenaresse (was op mijn vorige stal) bij gezet, maar dit hielp niets.. ze was enkel gefocussed op de paarden die ze in de verte in het land zag staan. Inmiddels hebben we (op deze nieuwe stal dus) overigens een redelijke oplossing gevonden. Het was even snel handelen, want mevrouw stopte vanwege de 'stress' op het laatst bijna helemaal met eten. We hebben toen besloten haar vlot opbouwend met grasmasker overdag op het land bij de groep te zetten, en dan 's nachts toch nog alleen in de bak te zetten omdat ze natuurlijk wel moet eten (berg hooi + subli met toevoegingen). Dit lijkt goed te werken 
) 2 kruidenboeken op de kop getikt. Ze zijn beide vandaag op de post gegaan dus ik verwacht ze morgen in huis, ben benieuwd
!
).