[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 11:33

Mee eens, met als aanvulling:

naast hooi voldoende Vitamine E en Omega 3 ( pas op: geen omega 3-6 of 3-6-9) en een vitaminekorrel geven ( uitzoeken welke korrel het laagst is in toegevoegd ijzer) en,, ook belangrijk: een smid met vesand van HB regelmatig laten komen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:58

Jannepauli schreef:
Mee eens, met als aanvulling:

naast hooi voldoende Vitamine E en Omega 3 ( pas op: geen omega 3-6 of 3-6-9) en een vitaminekorrel geven ( uitzoeken welke korrel het laagst is in toegevoegd ijzer) en,, ook belangrijk: een smid met vesand van HB regelmatig laten komen.

Even nieuwsgierig, waarom zou je in dit geval niet kiezen voor Omega 369?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:07

Omega 3 is ontstekingsremmend - Omega 6 en 9 daarentegen zijn ontstekingsbevorderend en een paard krijgt dat meestal al voldoende binnen. Aangezien bij HB sprake is van ontsteking, moet je die niet bevorderen maar juist afrmmen. Dus vandaar alleen Omega 3.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:18

Een DA vertelde laatst dat als een paard aan een of twee benen hoefbevangen is, het eigenlijk geen hoefbevangenheid is, maar iets anders dat een ontsteking in de hoef heeft uitgelokt. Bijvoorbeeld een ontsteking door een andere oorzaak, die zich uitbreidt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 14:34

Als die DA gezegd zou hebben "op één been" dan kan ik me dat nog wel voorstellen. Maar op twee hoeven.. is meestal wel bevangenheid.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:02

Mijne heeft het ook maar aan 1 voet..

Maar t klinische beeld wat ik zie past ook totaal niet bij t beeld wat de foto's en z'n witte lijn laten zien..Lastige situatie

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:24

Marstall Vito is een goede en veilige optie om te gaan voeren als ik hem met hooi niet op gewicht kan houden en tzt weer wat met hem mag gaan doen of niet?

er komt heel wat op me af.. ookal hebben we geen idee wat de veroorzaker is ga ik me maar braaf aan alle richtlijnen houden qua voer enz..

Bedankt voor de omega tips!

**googled nog even verder** -:)

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:54

Aankomende woensdag wordt mijn paard weer ontwormd. Tot nu toe raakte hij altijd bevangen na het ontwormen. Wat kan ik doen om zo veel mogelijk te voorkomen dat hij bevangen raakt van de ontworming?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:02

Gwenny schreef:
Aankomende woensdag wordt mijn paard weer ontwormd. Tot nu toe raakte hij altijd bevangen na het ontwormen. Wat kan ik doen om zo veel mogelijk te voorkomen dat hij bevangen raakt van de ontworming?

't schijnt dat paarden sneller bevangen raken bij het gebruik van de equest pramox.
Dus in ieder geval deze combispuit niet gebruiken.
Kun je het paard niet alvast op ontstekingsremmers zetten in overleg met de DA?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:46

Gwenny schreef:

Ik laat altijd eerst een mestonderzoekje doen om te kijken of ontwormen überhaupt wel nodig is. Mestonderzoekje is bij mijn DA ongeveer 10 euro.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:34

Ik zou ook voor mestonderzoek gaan als hij zo gevoelig is..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 22:23

Gwenny schreef:

Inderdaad eerst een mestproefje en dan met gewone Ivermectine ontwormen.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:57

Hoe reëel is de diagnose HB als het maar 1 voet betreft??

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:42

Izie schreef:

Moeilijk hè? Mijn paard heeft ook 1 gekanteld hoefbeen. Ik twijfel nog steeds aan de oorzaak.
Hoewel ik bij mijn paard vermoed dat hij al een rotte witte lijn had.
Neemt niet weg dat de behandeling/ HB dieetje voor geen enkel paard kwaad kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 01:13

Ze weten nog lang niet alles, dus ik zou vooral bij veeartsen laten onderzoeken en veel door vragen zodat ze zelf ook verder willen kijken en nadenken hierover. Doen ze vast wel, maar niet overal.

Aan een kant denk ik wel dat het een voordeel kan zijn. In principe kan een paard die ene hoef een beetje minder belasten wat misschien herstel wel ten goede komt. Het zal dan wel minder pijnlijk zijn misschien, wat een vertekend beeld kan geven en voor ons als mens moeilijker te beoordelen is.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:22

Paard gaat van stal verhuizen en de eis is ontwormen met equest pramox. Daar kom ik niet onderuit.

Welk middel/supplement enz. kan ik het beste geven om de kans op HB zo klein mogelijk te laten?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:32

@gwenny gaat het over die knappe Fjord uit jouw profiel? Ik zou weigeren om de pramox te gebruiken, gezien zijn voorgeschiedenis van darmontsteking...die hb na de ontworming hangt hoogstwaarschijnlijk hiermee samen...De nieuwe staleigenaar moet toch wel begrip kunnen opbrengen hiervoor, toch? Denk niet dat je één of ander supplement kan geven om dit te voorkomen...

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:24

Barvrouwke schreef:
Izie schreef:

Moeilijk hè? Mijn paard heeft ook 1 gekanteld hoefbeen. Ik twijfel nog steeds aan de oorzaak.
Hoewel ik bij mijn paard vermoed dat hij al een rotte witte lijn had.
Neemt niet weg dat de behandeling/ HB dieetje voor geen enkel paard kwaad kan.

ja vind het erg lastig! Functioneerd joune weer gewoon 'normaal'?

Heb net kliniek "de watermolen" gebeld in Haaksbergen met de vraag om mijn foto's te beoordelen en hun advies daarbij. Dan weet ik zeker dat ik op de goede weg zit met de arts waar ik nu heen ben gegaan. Heb namelijk de dichtstbijzijnde gekozen om zsm de foto's te krijgen en dat kon ook binnen 12 uur.. maar heb nooit een DA nodig gehad dus heb ook geen idee welke goed is en welke niet.

Ik ga m inderdaad op een "HB-dieet" zetten, maar als nou blijkt dat het toch een andere oorzaak heeft kan ik hem nu gewoon een half jaar vakantie geven op de wei. Hij staat nu 's avonds en 's nachts op stal, maar als hij verder niks mag doen wil ik hem t liefst 24 uur per dag buiten hebben om te herstellen.
Maaar uiteraard zijn alle vindbare schuilstallen op gras :')

Ben ondertussen al avonden aan het googlen, ook niet gunstig voor de gemoedsrust :7 , maar het feit dat die witte lijn zo verbreed is is toch ook een teken dat dit iets is van al langer terug? Moeilijke materie allemaal :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 19:57

Gwenny schreef:
Paard gaat van stal verhuizen en de eis is ontwormen met equest pramox. Daar kom ik niet onderuit.

Welk middel/supplement enz. kan ik het beste geven om de kans op HB zo klein mogelijk te laten?

Hoe zo kom je daar niet onderuit? Als je kunt aantonen dat je paard bij eerdere ontwormingen met Equest Pramox problemen heeft gekregen, dan moet dat voldoende zijn. Het is vaker voorgekomen dat paarden die met Equest ontwormd werden, bevangen raakten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:09

Goed om te weten van het ontwormen,kunnen andere ontwormingsmiddelen wel?

Die van ons is vanmiddag op een ijzer gezet met silliconen en een zooltje door Wim Busser. Beslaan deedt hem wel zeer maar hopelijk kan hij met de ijzers weer een beetje lopen..
Het was nog lang niet goed..duurt nog wel even de revalidatie..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:24

Verplicht zomaar iets ontwormen? Die stal kan toch even verder kijken dan hun neus lang is? Ik snap ze wel, maar mestonderzoek moet voldoende zijn en in overleg een ander middel. Ik zou overleggen met je veearts en dit voorleggen aan de stal, denk dat ze een veearts toch wel redelijk serieus nemen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:30

Barvrouwke schreef:
Gwenny schreef:

't schijnt dat paarden sneller bevangen raken bij het gebruik van de equest pramox.

Komt dat dan door de moxidectine of praziquantel die er in zit?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:58

simodi schreef:
Barvrouwke schreef:

Komt dat dan door de moxidectine of praziquantel die er in zit?

De combinatie van deze 2 stoffen begreep ik. Maar nou zegt Jannepauli dat de gewone
equest hetzelfde beeld geeft.... Die had ik nog niet gehoord.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 02:50

Hallo allemaal, hier wat vragen voor jullie.
Wss komt er bij ons een pensioenpaardje te staan dat gevoelig is voor hb.
Wij zijn ons ervan bewust dat dit extra zorg met zich mee brengt.
Heb al geprobeerd om me goed in te lezen, maar zoals altijd is er ook genoeg tegenstrijdige informatie te vinden.
Paard is 26 jaar oud en wordt niet meer bereden.
Paarden kunnen hier het hele jaar door op de wei, het is nog maar de vraag of hij mee kan met de rest, ondanks eventuele strookbegrazing, wij zullen dan een stukje afzetten voor hem om ervoor te zorgen dat hij niet te veel gras binnen krijgt. Hij zal weinig, aangepast, krachtvoer krijgen, eventueel aangevuld met vitaminekorrel Reformin.
In de maanden dat er minder gras op de wei staat, wordt hier onbeperkt hooi of voordroog bijgevoerd.
Wat zijn jullie ervaringen met het voeren van voordroog? Het betreft hier echt goede voordroog dat net geen hooi is.
Hooi/voordroog wordt aangeboden in fijnmazige hooinetten.
Paarden hebben zelf de keuze om in- en uit de stal te lopen, wss zal er voor hem een paddock gemaakt gaan worden aan de stal.
Paard schijnt op huidige stal flink wat gewicht en bespiering kwijt geraakt te zijn, hoe is hier mee om te gaan, is het mogelijk om eventueel wat olie bij te voeren (omega 369 bv oid), graag jullie ervaringen.
. Paarden hebben overigens een liksteen van Paardnatuurlijk in de variant met extra magnesium.

Overige tips zijn uiteraard welkom!
Wij willen het paard een fijne plek bieden met zoveel mogelijk buiten staan, maar wel natuurlijk zonder dat dit zijn gezondheid in gevaar brengt.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 06:00

Hij is toch met Equimax ontwormd gelukkig en heeft nog geen symptomen van bevangenheid. Equest Pramox vond de dierenarts toch geen goed plan na literatuuronderzoek. De gewenning op de nieuwe stal gaat erg goed. Als deze lijn zich voortzet mag hij vanaf volgende week in de kudde.