[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:03

EstherHegt: ezelhoeven hebben een andere vorm dan paarden hoeven, dus ze worden ook anders bekapt. En de vacht, die is wel watervast maar niet waterdicht. Een beetje regen kunnen ze wel hebben maar bij langdurige regen of een plensbui worden ze door en door nat.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:35

lolclub schreef:
Hoe gaat het met jou en Bjork ?

Bjork gaat heel goed. Ze heeft de vliegende telgang ontdekt, dat gaat echt loeihard een soort laagvliegen zeg maar. Vandaag met mij niet zo heel goed we gaan vanmiddag een katje in laten slapen, hij is weliswaar al 20 en een goed leven gehad maar ik zal hem best missen.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:36

Ach, wat naar. Heel veel sterkte vanmiddag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:47

Ondanks de mooie leeftijd is dat nog steeds moeilijk. Sterkte vanmiddag Esther.

Als het goed is krijg ik vandaag mijn weegschaal binnen voor mijn hooi. En ik ben de buut aan het afbouwen bij Grietje, ben benieuwt hoe ze dat oppakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:48

@EstherHegt : het blijft sneu, ook al is het een hele mooie leeftijd :(:)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:51

Jasper schreef:
Ach, wat naar. Heel veel sterkte vanmiddag.

Dank je, het is ook een beetje een pennyverhaal katje, we kregen hem samen met zijn zus 20 jaar geleden van de dierenarts, ze waren daar gebracht om in te slapen, ze waren nog geen week oud schatten we, oogjes waren nog dicht, maar er was niets mis met ze, de dierenarts heeft er zelf ook 2 genomen en wij 2. Met flesje grootgebracht met heel veel hulp van de hond, die likte ze schoon en hield ze warm. Verknipt werden ze eigenlijk wel een beetje want ze dachten soms ook dat ze een hond waren, ze gingen altijd mee met wandelen met de hond, ze blaften nog net niet ;-) Zijn zus blijft nu alleen over, ben benieuwd hoe dat zal gaan, die hoort en ziet niet veel meer en leunde wel op haar broer. Ik ben wel blij dat hij niet erg ziek is, hij is gisteren gewoon achter de kast gaan liggen en gestopt met eten en drinken en is er niet meer weg geweest, opstaan kan ie niet meer dus het is gewoon zijn tijd.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:40

Heeel Penny maar wel leuk. Het zal voor iedereen vreselijk wennen zijn als ze er niet meer is. Zeker voor de poes die achterblijft :(:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:10

@Esther....veel sterkte vanmiddag. Zo'n afscheid is altijd moeilijk. Hij heeft zo'n groot deel van je leven meebeleefd, na zo'n start 20 jaar worden dat is een hele prestatie!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:54

esther@ sterkte! Het blijft altijd moeilijk :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 15:34

Sterkte Esther!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:55

@ esther
:(:) dikke knuffel

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:22

Sterkte Esther.

Prachtige foto's zijn er weer voorbij gekomen.

Ik ben net bij de dierenarts geweest om medicijnen op te halen voor Indiana. De voorraad Bute nadert de bodem en met de kerstdagen in het vooruitzicht ....
Het gaat niet goed met Indiana. Ik laat haar 's ochtends even buiten, zodat ik even de stal goed kan uitmesten. Ze staat dan alleen maar stil. Ik heb met foam getracht het makkelijker voor haar te maken en met rolletjes verband onder de voeten, maar het lijkt geen verschil te maken.
Het wanhopige gevoel is weer helemaal terug ;(

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:39

He getverderrie, hopen dat de pijnstillers hun werk gaan doen. Sterkte!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:58

romeorowan schreef:
Ik heb met foam getracht het makkelijker voor haar te maken en met rolletjes verband onder de voeten, maar het lijkt geen verschil te maken.
Het wanhopige gevoel is weer helemaal terug ;(

Wat ik ooit heb gedaan was met een oude muismat daarover heen een sok en dat even vastgeplakt met ducktape, muismat had ik in twee lagen gedaan en een stukje washand er weer bovenop.. Ging trouwens toen om een flink bloedende hoefzweer,alleen met schrapen om zool schoon te maken brak ie open, dit was ook om het bloeden te stelpen. Misschien is dat ook de moeite waard om te proberen.

Allemaal bedankt voor dde sterkte wensen, had ik toch wel nodig want traantje moest er toch wel gelaten ook al wisten we dat het niet anders kon. Hij was zelf al bezig aan passieve euthanasie en was ook al wat uitgedroogd. Normaal vind ie kattenmandje voor vervoer echt 10 keer niets en doet van alles om er uit te komen, dit keer was er geen enkel probleem en hij was bijzonder snel vertrokken. Op is nu eenmaal op en wat rest zijn de goede herinneringen. Nu maar zien hoe zijn zus het gaat redden zonder haar 'geleidekat'. Die wil nu ook niet eten maar wie weet went ze er wel aan, ik zal nu zelf maar steeds het voer aanwijzen voor haar. Als ze het niet redt en het is voor haar ook niet waardig zullen we haar ook moeten laten gaan. Dit hebben we ook al besproken met de dierenarts, ik hoop echter toch wel dat ze er aan zal wennen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:26

Esther, sterkte met het verlies, 20 jaar is toch een hele respectabele leeftijd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:53

Knap dat je voor je dieren kiest Esther, pijn doet het zeker, maar het is de juiste beslissing geweest. Op is op en nu is het snel en pijnloos gegaan :(:)

Jij ook sterkte Romeorowan, hopelijk slaan de medicijnen snel aan.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:34

lolclub schreef:
@Jasper
Ik heb geen verstand van Ezels maar ik neem aan dat je ze wel hooi voert ?
heb je je hooi laten testen op NSC gehalte (en verdere voedingstoffen) ?
Gemiddeld zit hooi al rond de 13% NSC met uitschieters naar boven (afhankelijk van bemesting,grassoort,maaimoment enz).
Safe&sound met zijn 10% en ongemelaseerde bietenpulp van rond de 5% zijn dus in principe wel geschikte voedingsmiddelen voor HB paarden en wellicht ook voor je ezeltjes.
Zoals Paars al aangeeft kan een dier wat geen/nauwelijks werk verricht prima functioneren op hooi en een supplement zoals bijvoorbeeld Formula4Feet,
voor een ezeltje heb je waarschijnlijk aan zo'n 70 gram per dag al genoeg en dan is het lucerne en eiwitgehalte echt minimaal

Waar kun je je ruwvoer op NSC laten testen dan????
Ik zou dat ook wel willen laten doen nl.
Ik dacht dat suikergehalte en eiwit wel gemeten worden, maar NSC (NSK) ??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:40

Ik heb net voor het eerst mijn hooi gewogen en ik schrok me rot. Vorig jaar gaf ik ze met dit weer 2x 2 volle hooinetten (een van 90x100 en een van 150x90 cm) en dan soms smiddags nog een half netje. Net een half/3 kwart net gevuld (die van grietje dus die kleine) en dat was al 2,5 kg! Dus nu is het niet zo gek dat die arme pony's vorig jaar bevangen zijn geworden in de winter, want volgens de voedingscalculater van pn zou Grietje ongeveer 4,5 kg hooi per dag moeten eten.Erg verhelderend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:44

Heb je het lege net ook gewogen, want dat gewicht moet er nog wel af :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:47

Nee dat niet, maar dat ga ik straks doen :D Maar dat is vast geen kg :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:49

Is afhankelijk van je netten :D
Die van mij wegen aardig wat en als je zo'n LittleBit hooitas hebt gaat er ook aardig wat gewicht in zitten :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:51

Ik heb gewoon zo'n simpel trailernetje van heunetz.de voor Grietje, dus dat zal wel loslopen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:54

Dat zal idd niet veel wegen :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:54

Esther sterkte, is rot om ze te laten gaan!
Romeorowan, ook sterkte, ik hoop dat het toch snel wat beter gaat, maar het is altijd langdurig, dus niet wanhopen.

Over netten: little bit trailertas weeg 430 gram, ik krijg er absoluut niet meer hooi in dan zo'n 3kg. Gewoon hooinet weeg vrijwel niets, plastic bakken van oa de Action wegen 1kg. Wie onmiddelijk info wil over het gewicht van andere, al dan niet geniale hooivoorzienignen mag een euro overmaken op mijn rekening en krijgt betreffende info per omgaande :)
Laatst bijgewerkt door mysa op 22-12-10 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:16

capopjekop schreef:
Ik heb net voor het eerst mijn hooi gewogen en ik schrok me rot. Vorig jaar gaf ik ze met dit weer 2x 2 volle hooinetten (een van 90x100 en een van 150x90 cm) en dan soms smiddags nog een half netje. Net een half/3 kwart net gevuld (die van grietje dus die kleine) en dat was al 2,5 kg! Dus nu is het niet zo gek dat die arme pony's vorig jaar bevangen zijn geworden in de winter, want volgens de voedingscalculater van pn zou Grietje ongeveer 4,5 kg hooi per dag moeten eten.Erg verhelderend.

Ja onbeperkt voeren zoals bijv PN beweert kan erg funest zijn hoor. Je moet kijken naar het gewicht van de pon, ook kijken naar de voedingswaarde van het hooi. Vanuit die gegevens kun je gaan berekenen.
Wat ook erg belangrijk is voor Grietje dat je die 4,5 kilo ( ga alsjeblieft niet echt uit van de calculator van PN) verdeelt over de dag in steeds kleine porties. Rijk hooi geeft andere waardes als arm hooi en heeft dus niet alleen met de kilo's te maken!! Simpel uitgelegd een vette hamburger weegt misschien even zwaar als een mager stukje vlees. Hooi kan in principe dus ook verschillen in de calorieën.
Bij mijn paarden, ik heb ze aan huis staan verdeel ik het over minstens 5 voerbeurten per dag. De nacht krijgt de grootste hoeveelheid omdat ik s'nachts echt niet om de zoveel uur mijn bed uit kan gaan.
Voor de hooinetten vullen heb ik een oude wasmand waar ik het hooinet omheen sla en aan de weegschaal heb ik een grote mand. Via die mand weeg ik het hooi en dan vul ik de netten. Vroeger hing ik de netten aan de weegschaal en dan ben je veel langer bezig, beetje erbij, beetje er af, net weer open, net weer dicht. De mand waar ik de netten in doe en dan omheen sla zijn dan in no time altijd op juiste gewicht gevuld.

Nu moet je wel langzaam afbouwen hoor met de hoeveelheid hooi, niet in een keer terug naar 4, 5 kilo maar met beleid, iedere dag 2 ons eraf doen.
Dan als je bent op wat je wilt voeren kun je bij een pon die echt af moet vallen naar 2% van gewenst lichaamsgewicht aan droge stof, dan kun je naar 1,5 % van gewenst lichaamsgewicht tot ze stabiel is. Nooit minder dan 1 % van lichaamsgewicht gaan zitten.