[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:48

Google maar eens op breakover beslag. Dan maken ze in het ijzer meer opzet ( dus zeg maar een soort mustangroll ) zodat je paard eerder over zijn hoef heen rolt/ eerder weg is. Goh moeilijk uitleggen. Het afwikkelpunt van de hoef wordt daardoor verder naar achteren gelegd.

claucarlien

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:37

Heb het idd gevonden en snap het principe wel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:51

Hier geef ik nu sinds een jaar Previcox (eigenlijk voor honden) aan ons Nikita van 21 jaar, die artritis heeft in de voorbenen (knieën als ik me goed herinner). Het vreemde is dat ze in de winter nauwelijks kreupel is, en in de zomer dan aanzienlijk meer.

In de zomer gaf ik vroeger echter geen krachtvoer, en bijgevolg geen medicatie, dus ik dacht dat dat de reden was. Nu ben ik blijven de medicatie geven, en toch zie ik geen verbetering. Ik vind het wel een bizar verschijnsel, het lijkt wel alsof ze eerder gevoelig loopt, dat ze bij nat weer beter lijkt te lopen.

Ook loopt ze behoorlijk ruim vooraan, en ze heeft totaal geen problemen om recht te staan na het rollen, dus de symptomen komen imo niet echt overeen met de kwaal, of zie ik dat verkeerd? Alleen loopt ze op één voorbeen duidelijk mank.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:04

Artritis is meer ontstekings gericht. In de zomer meer warmte, dus meer last misschien ? Plus dat ook bij artrose je zeker vaker hoort dat het ene paard meer reageert op vocht en het andere meer op koude.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:59

Maris, dat zou mss wel kunnen. Ik zou es kunnen proberen met haar knieën af te spoelen met koud water en zien of dit verbetering geeft. Vorig jaar heb ik dat efkes gedaan, maar toen stond ze op zwaardere ontstekingsremmers omdat ze nogal hardhandig aangepakt was door de hengst bij een ontsnapping.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:31

Claucarlien, ik heb ook zooltje met siliconenkit geprobeerd maar deed helemaal niets bij mijn haflinger met kogelartrose.
Het break over beslag heeft wel enkele jaren goed gewerkt.
Maar je kan ook vragen of je hoefsmid de hoef wat ronder af wilt vijlen van voren. Dit heeft hetzelfde effect. Dit doe ik zelf altijd bij die van mij en dat heeft goed geholpen.

Voor de vraag over de supplementen:
Ik heb zowel goede ervaringen met Equiflex HA Liquid als Equi Mobility.

Hier gaat het al enkele weken wat minder.
Ik ben nu overgestapt van de Equiflex HA naar Joint Comp van Phytonics.
Hij loopt nog niet helemaal correct in draf maar ik merk wel dat hij het makkelijker heeft met het supplement. En ik geef het net een week dus nog even afwachten.
De homeopaat dacht dat hij wellicht een nieuwe prikkel moest krijgen van een ander supplement.

Tot nu toe heb ik om de zoveel jaar een nieuw supplement moeten geven. En vaak had dit dan weer positief resultaat.
Er zit geen toevoeging van Hyaluronzuur in maar wel boswellia. Ik hoop dat dit goed voor hem gaat werken.
Desondanks rijden we wel bosritjes. Ik stap voornamelijk en op goede ondergrond doen we een drafje of een galopje als hij aangeeft dat het goed gaat.
Blijft altijd in mijn achterhoofd: rust roest. Dus we blijven toch maar bewegen en ik merk na een rit dat hij ook makkelijker beweegt.

Blijf het toch moeilijk vinden om alles in te schatten.

Het viel mij wel op dat als mijn paardje last heeft en kreupel loopt het altijd in deze periode juli/augustus is. Zou misschien toch iets met de warmte/luchtvochtigheid te maken kunnen hebben.
Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:33

Story schreef:
Claucarlien, ik heb ook zooltje met siliconenkit geprobeerd maar deed helemaal niets bij mijn haflinger met kogelartrose.
Het break over beslag heeft wel enkele jaren goed gewerkt.
Maar je kan ook vragen of je hoefsmid de hoef wat ronder af wilt vijlen van voren. Dit heeft hetzelfde effect. Dit doe ik zelf altijd bij die van mij en dat heeft goed geholpen.

Voor de vraag over de supplementen:
Ik heb zowel goede ervaringen met Equiflex HA Liquid als Equi Mobility.

Hier gaat het al enkele weken wat minder.
Ik ben nu overgestapt van de Equiflex HA naar Joint Comp van Phytonics.
Hij loopt nog niet helemaal correct in draf maar ik merk wel dat hij het makkelijker heeft met het supplement. En ik geef het net een week dus nog even afwachten.
De homeopaat dacht dat hij wellicht een nieuwe prikkel moest krijgen van een ander supplement.

Tot nu toe heb ik om de zoveel jaar een nieuw supplement moeten geven. En vaak had dit dan weer positief resultaat.
Er zit geen toevoeging van Hyaluronzuur in maar wel boswellia. Ik hoop dat dit goed voor hem gaat werken.
Desondanks rijden we wel bosritjes. Ik stap voornamelijk en op goede ondergrond doen we een drafje of een galopje als hij aangeeft dat het goed gaat.
Blijft altijd in mijn achterhoofd: rust roest. Dus we blijven toch maar bewegen en ik merk na een rit dat hij ook makkelijker beweegt.

Blijf het toch moeilijk vinden om alles in te schatten.

Het viel mij wel op dat als mijn paardje last heeft en kreupel loopt het altijd in deze periode juli/augustus is. Zou misschien toch iets met de warmte/luchtvochtigheid te maken kunnen hebben.
Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld.

Ik merk ook dat mijn paardje stijver is.. Hij is niet kreupel, maar stijver. 'Gelukkig' ben ik niet de enige dus. Ik heb zo bang om hem te moeten afgeven en tot de conclusie te moeten komen dat hij niet meer kan :(

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:52

Mijn paardje heeft veel baat gehad bij een behandeling door de osteopaat.
Het zorgt ervoor dat hij geen blokkades heeft en weer vrijer kan bewegen. Misschien is dat iets voor je paardje?

En het allerbelangrijkste: blijven bewegen.
Door beweging worden ze meestal beter. Dit helpt ook om de spieren om het gewricht sterk te houden en hoe beter de conditie blijft van het paard des te beter voor de gewrichten.
Als ik merk dat mijn paardje last heeft, dan doen we het gewoon rustiger aan. Dan stap ik er bijv. niet op maar maken we een wandeling aan de hand of doen we wat lichte vrijheidsdressuur. Ik probeer om de dag iets met hem te blijven doen en verder staat hij 24/7 buiten.
Per dag bekijk ik wat hij aankan. Het weekend was hij weer enorm fris in zijn koppie. En dan maak ik wel een drafje en galopje tijdens ons ritje. Daar wordt hij dan helemaal blij van en ik merk aan het einde van de rit dat hij erg soepel is en het naar zijn zin heeft. Daar doen we het dan voor :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:59

Ja, elke 2 maanden krijgt mijn paard al een shiatzu massage. Dus dat helpt hem om zijn spieren los te houden, naar de osteopaat dacht ik ook al eens te bellen.

Ja het scheelt inderdaad van dag tot dag. Ik probeer hem zoveel mogelijk te doen bewegen en gelukkig staat hij elke dag op de weide :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:13

Mijn merrie is juist heel erg goed op het moment. Ze galoppeert door de wei, bemoeit zich OVERAL mee en we hebben gisteren zelfs weer een stapritje gemaakt! Zoo leuk! Ze was helemaal in haar sas met zichzelf :)) :D

Afbeelding

Afbeelding

Ze staat 365 dagen 24/7 buiten. Momenteel heeft ze met haar groep 4 afgegraasde weilanden tot haar beschikking. Er is voldoende te eten, maar ze moeten wel de hele dag rond scharrelen om hun kostje bij elkaar te krijgen. Daarnaast krijgt ze elke dag wat muesli met glucosamine (Glucosamine Forte van de PD) en duivelsklauw. Tegen de vliegen etc krijgt ze foenegriek met knoflook en zeewier (ook PD). Ze ziet er meer dan geweldig uit op het moment. Ze is zo'n 26, maar alleen haar grijze snoetje verraadt dat :))

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:15

Duivelsklauw is iets dat mijn paardje nog niet krijgt. Ik weet alleen niet of het stijf zijn deze keer te maken heeft met de artrose. Ik kan men vinger er niet op leggen. De start is gewoon een beetje moeizaam, maar het lijkt eerder stijf te zijn in zijn lijf dan stijf in de gewrichten (als iemand begrijpt wat ik bedoel).

Misschien moet ik nogmaals de dierenarts laten komen voor een checkup van zijn bloed, maar dat heb ik een dikke 4 maand geleden nog laten doen en toen was het nog goed.

Kan het misschien zijn door voordroog? We hebben normaal altijd veel en goed hooi op stal, maar we hebben een hooi tekort gehad en nu doen we het momenteel met voordroog. Kan dat een invloed hebben?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:19

Stijf in het lijf kan ook zijn door artrose hoor :j Artrose hoeft zich niet perse alleen te uiten op de plek waar het geconstateerd is. Jessie heeft sowieso artrose in haar linkerknie, maar niet alle gewrichten zijn op de foto gezet. Op slechtere dagen is ze door haar hele lijf stijf (niet kreupel!!), niet alleen op haar slechte been.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:23

The_Cat, voor die beginstijfheid heb ik super ervaringen met het homeopatische middel rhus tox ! Het is alleen een beetje moeilijk zeggen welke potentie je paard nodig heeft en welke hoeveelheid je moet geven. Misschien moet je dat eens aan een homeopaat vragen hier op bokt. Echt de moeite waard om te proberen. Ik zag na 10 dagen al een groot verschil.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:55

Berdien schreef:
Stijf in het lijf kan ook zijn door artrose hoor :j Artrose hoeft zich niet perse alleen te uiten op de plek waar het geconstateerd is. Jessie heeft sowieso artrose in haar linkerknie, maar niet alle gewrichten zijn op de foto gezet. Op slechtere dagen is ze door haar hele lijf stijf (niet kreupel!!), niet alleen op haar slechte been.

Ahzo, ja het is zo moeilijk. Hij heeft maanden goed gegaan zonder enig probleem, nu is hij inderdaad gewoon stijver, niet kreuper. Ik heb de afgelopen 2 weken minder kunnen rijden door omstandigheden, maar hij heeft wel altijd buiten gestaan op de weide.. We zullen het even aanzien en anders toch eens bellen naar dierenarts/osteopaat voor raad

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:53

Mijn smid heeft er nu eerst zooltjes onder gedaan met siliconen kit.
Nu eerst 20 min stappen per dag. Dan ga ik na anderhalve week weer even kijken met mijn dierenarts. Merk wel dat ze momenteel ontzettend vrolijk is en lekker in haar vel zit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:17

Succes, ik hoop dat de zooltjes en siliconen super gaan helpen !

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:32

Nadia schreef:
VickyS schreef:
Ik ben op zoek naar een supplement met hyaluronzuur.
Momenteel gebruik ik Arti-gold maar hier zit dit dus niet in.
Volgend lijstje heb ik gevonden:

NAF superflex + equiflexion van de paardendrogist- bevatten beide 9 mg HA per dagdosering
Grand HA van Grand Meadows - 300 mg HA
Mobility van Pavo - 125 mg HA
Flexijoint van Equimins - 60 mg HA
Equiflex HA liquid - onderhoud 300 mg HA
Ekyflex (via de dierenarts te verkrijgen) - 85 mg HA
Equine america HA solution = cortaflex Geen dosering HA van te vinden
Arthri- aid van nutri science - 125 mg

Heeft er iemand goede ervaringen met één van deze producten?

Mijn merrie krijgt al een paar jaar de HA Synergy van Grand Meadows en doet het daar prima op. Het is een dure hobby, maar ik heb nu tenminste wel een blij paard.
Wil je specifiek iets weten?

Heeft hyaluronzuur in poedervorm hetzelfde effect als dat het in het gewricht wordt gespoten?
Volgens dierenarts niet maar ik ben benieuwd naar andere ervaringen.
Welk van de opgenoemde producten geeft de beste resultaten en is het voordeligst qua prijs/hoeveelheid?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:42

Oooh, ik heb mijn losse hyaluronzuur poeder nog niet gewogen. Sorry ! Als je van het poeder een gel maakt ( kan je zelf gemakkelijk ) schijnt het gewoon goed te werken.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:56

Maris schreef:
Oooh, ik heb mijn losse hyaluronzuur poeder nog niet gewogen. Sorry ! Als je van het poeder een gel maakt ( kan je zelf gemakkelijk ) schijnt het gewoon goed te werken.

Kan je begrijpen dat ik niet echt vertrouwen heb in een product waar ik de naam niet van weet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:05

Ik Snap je niet helemaal ?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:32

Mag ik mij hier helaas ook even melden.... :( Ik heb al zo veel mogelijk reacties gelezen maar het is (helaas) een heel groot topic met veel verhalen van iedereen. Gister naar de kliniek geweest, mijn paard blijkt binnen een jaar van geen atrose in zijn rechter hoefgewricht naar een van de zwaarste vormen te zijn gegaan. Te horen gekregen dat we nooit meer ons apenpakkie in de dressuurring aan mogen trekken. |( Ben er echt kapot van, arme dier is nog maar 9 jaar. Wel mogen we (goddank) nog buitenritjes doen en hem in beweging houden. Ze hebben gister ook zijn gewricht ingespoten om te kijken of die hier baat bij heeft en morgen komt de hoefsmid hem redden van zn te lange tenen en krijgt hij zooltjes om te kijken of dat verlichting biedt.
We zouden dit weekend naar Texel gaan met de paardjes maar dit zit er nu helaas niet in voorlopig. Hopelijk komt dat ooit wel weer op termijn. Wat kun je dan opeens in een razendtempo van je roze wolk afvallen zeg -O- Ik ben voornamelijk heel erg bang voor de toekomst, want als het zo snel achteruit is gegaan in een jaar. Hoe ziet het er dan uit over 2 jaar of over 5 jaar? Hoe doen jullie dit met jullie paardjes? Laten jullie ze regelmatig op de foto zetten of ' luisteren' jullie gewoon naar jullie paard en jullie eigen gevoel?

Ik word trouwens wel vrolijk van alle verhalen hier van mensen die nog zo kunnen genieten van hun paardjes ondanks het wat stramme en stijve lijf :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:23

Wist de dierenarts wel de oorzaak van de artrose ? Want in een jaar tijd ontstaan, dan denk je toch aan ( zware ) overbelasting ?!?! Misschien ook eens een osteopaat raadplegen ivm rug , schouders etc ? En staat hij wel goed op zijn voeten ( voetas niet gebroken etc ) ?

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:30

Mag de smid hem wel al doen na twee dagen? Bij ons moeten ze eerst boxrust en niks aan de voeten doen omdat je dan behoorlijk wat kracht weer uitoefend op het gewricht.
Gewricht niet dacht ik eerst rust als een paard rechtstreeks in het gewricht is ingespoten.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:34

Nee dat was helaas erg vaag. Nou moet ik niet liegen trouwens want hij is vorig jaar op de foto geweest met hetzelfde gewricht en toen zat er niets tot bijna niets. Toen zeiden ze dat die zelfs met deze hoeveelheid aan atrose nog (bijna) goedgekeurd zou worden. Nu dus compleet de andere kant op geslagen. Ik heb een osteopaat erbij gehad en op haar advies naar de kliniek geweest. Zij wilde eerst weten wat er met hem aan de hand was voor ze hem verder ging behandelen.
Ja volgens de arts wel? Hij moet nu twee weken vrij maar mag wel ook gewoon de wei op. Alleen gister een dag rust gehad ivm het inspuiten. Daarom vind ik het zo'n lastig verhaal ook dat hele atrose allemaal een beetje vaag en zoveel verschillende verhalen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:37

Na inspuiten worden er zulke verschillende adviezen gegeven door dierenartsen. Heel gek. Echt van gewoon op de wei tot 2 weken stalrust met 10 minuten stappen.