HolyPope schreef:Vroeger stonden de paarden 's morgens om 6 uur al in de rij voor de smederij, er moest geld verdiend worden met paard en wagen.
De smid kon toen echt geen fouten maken, als het paard beslagen was moest het paard direct aan 't werk tot 10 uur 's avonds.......
Maar ja, tegenwoordig heb je natuurlijke bekappers enzv.
Toendertijd MOEST een smid rijksgediplomeerd zijn om paarden te mogen bekappen/beslaan. Dat is niet meer.....
Dat is honderd jaar geleden waar je het nu over hebt,gemiddeld werd een werkpaard ook niet erg oud.
Ze werden net als de gemiddelde hedendaagse bedrijfsauto behandeld en met evenveel emotie.
Ook bij natuurlijk bekappers heb je vaklieden en mensen die beter kunnen gaan kleien,net zoals hoefsmeden. Het werk dat ik regelmatig mag aanschouwen van beide partijen is af en toe om te huilen.
Hetgeen ze op de opleiding schijnbaar nog steeds bij adspirantjes inpompen is verregaande arrogantie.
Ter compensatie van gebrek aan vakkennis? Hoe kan het anders dat die mannen van Hoofcare het zo druk hebben bijvoorbeeld? Gewoon met dingen die eigenlijk in de opleiding breed uitgemeten hadden moeten zijn en die schijnbaar bij hedendaagse hoefsmeden niet aangekomen zijn?!
Ik ken maar weinig jonge net gediplomeerden die fatsoenlijk kunnen bekappen.
Kwantiteit boven kwaliteit,die dure leaseauto moet toch betaald. Ik heb geen 2tjes meer in de auto ,dan maar een 1tje eronder, ik heb geen nagels no4 meer dan slaan we er gewoon 5 of 6 in.
Grotere voeten zijn beter,dus nagelen we gewoon in de wand and so on
Hetzelfde geld voor een aantal natuurlijke bekappers,verzenen zo laag gemaakt dat het paard in de knieen gaat staan om de pezen en hoefkatrolgebied te ontlasten,op de toon gaan landen.
Totaal geen gevoel voor verhoudingen en locomotie,domweg een dogma volgend.
Er zijn zoveel misstanden... Er zijn lijkt het wel maar weinig hoefverzorgers met liefde voor het vak en paarden lijkt het wel tegenwoordig.
Maar vergeet ook niet dat de consument tegenwoordig beter geinformeerd is, kritischer is,hogere eisen aan het paard steld,het paard geen bedrijfswagen meer is, maar een statussymbool .
Een sportwagen,een vriendje waar je mee recreeert. Effin vul zelf maar in.
Er zijn topics op Bokt bijvoorbeeld waarin mensen discusieren over al dan niet beslag traditioneel of natuurlijk en andere varianten hierin
En dat had je 25 jaar geleden niet,toen was eenoog koning in het land der blinden.
Toen had de hoefsmid de luxe dat hij in veel gevallen kon zeggen,my way or the highway.
En dat is anders nu,....gelukkig maar