Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:25

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:13

duidelijk, dank je!

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:04

Een hoornzuil inderdaad,dat zocht ik :). Zal eens even die site bekijken,wat het precies is.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:14

Ziet er echt heftig uit. Vooral een hoef die erdoor in 2 delen splijt, lijkt me voor een paard echt super pijnlijk. Er staat toch meer dan 100 kilo op zo'n hoef....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:50

Ziet er idd pijnlijk uit....

Mijn paard is gisteren bekapt, en ze liep vandaag nog niet gevoelig. Toch stom als je daar bang voor moet zijn... morgen nog even aankijken, vorige keer begon het ook na 2 dagen pas.
Deze keer kwam een andere hoefsmid. Ook fijn en bekwaam, al snijd hij wel de stralen ook bij. Dat is iets wat er veel juist niet doen toch? Ze staat wel weer netjes op haar voetjes, de steunsels waren ook weer veelte lang. Ik zal (hopelijk morgen) wat fototjes van haar hoeven maken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:13

Ik hoor echt zo vaak dat een paard onregelmatig loopt na het bekappen. Hier op stal ook. Op zich is er niks bijzonders met deze paarden en deze hoeven. Het lijkt wel of het normaal is dat paardenna de smid niet helemaal goed lopen.....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:18

Nou, ik vind het maar niets en niet normaal... Ik hoop echt dat ze morgen nog gewoon goed loopt. De vorige keer was er teveel af gegaan, en ze is al zo gevoelig aan haar voetjes. Ik heb haar nog nooit zo gevoelig gezien, zelfs op gewoon vlakke (maar harde) ondergrond liep ze bijna stokkreupel met beide voorvoetjes, echt om te huilen voel je je zo schuldig ;(

Ook wel een beetje de reden dat er tussen dei bekapbeurt en die van gisteren een flinke tijd heeft gezeten. Haar hoeven groeien helemaal niet snel namelijk. De laatste keer was eind juni volgens mij (zou ik even na moeten kijken). En heel radicaal is hij niet bezig geweest. Een paardhier op stal met ijzers wel, daar gaat altijd een enorm eind af na een aantal weken, die zie je bijna groeien als je er naar kijkt :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:19

De reden dat veel paarden kreupelen na de smid is dat veel smeden een volwassen paard willen corrigeren en dat gaat niet! Of inderdaad te kort bekapt, maar dit komt minder vaak voor...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:33

Vroeger stonden de paarden 's morgens om 6 uur al in de rij voor de smederij, er moest geld verdiend worden met paard en wagen.

De smid kon toen echt geen fouten maken, als het paard beslagen was moest het paard direct aan 't werk tot 10 uur 's avonds.......

Maar ja, tegenwoordig heb je natuurlijke bekappers enzv.

Toendertijd MOEST een smid rijksgediplomeerd zijn om paarden te mogen bekappen/beslaan. Dat is niet meer.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:22

@HolyPope : heb je de paarden van Brooks wel eens gezien ??? Die moeten ook de hele dag werken en zien er verre van florisant uit.
Waarmee ik maar wil zeggen dat het de eigenaars niet altijd om het wellfare van het dier gaat....
Je doet het nu net voorkomen of smidjes toen nooit een fout maakten en dat alle natuurlijk bekappers van nu alleen maar prutswerk leveren....beetje kortzichtig imo :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:46

DubbelDun schreef:
@HolyPope : heb je de paarden van Brooks wel eens gezien ??? Die moeten ook de hele dag werken en zien er verre van florisant uit.
Waarmee ik maar wil zeggen dat het de eigenaars niet altijd om het wellfare van het dier gaat....
Je doet het nu net voorkomen of smidjes toen nooit een fout maakten en dat alle natuurlijk bekappers van nu alleen maar prutswerk leveren....beetje kortzichtig imo :)

Mij gaat het erom dat de smeden van nu geen gedegen opleiding meer krijgen. (Met dank aan de politiek)

De meeste paarden bij Brooks zijn om verschillende reden (gebreken) eigenlijk niet meer geschikt om te werken.

In de tijd dat hier met paard en wagen gereden werdt, werden paarden vaak ook niet ouder dan een jaar of 15.
Die paarden mankeerde na verloop van tijd zoveel aan de benen; dat noemde ze "de straat in de benen"

In de landen waar Brooks Hospital zit, hebben de eigenaars van paarden/ezels nog geen ''roepie" om iets aan het paard te doen.
Laat staan om een ''nieuwe'' te kopen.

ALLE DONATIE'S ZIJN ZEER WELKOM DAAR !

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:58

ben al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren donateur!

Mijn smid is gewoon rijksgediplomeerd hoor. Ik ken niet veel malafide smeden hier.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:49

Ik heb geen commentaar op de smid die ik had, een van de betere hier in de buurt, maar ze waren altijd 2 weken gevoelig na het bekappen. Nu doe ik het zelf, na een cursus van NB(en min 6 maanden zelfstudie :bokt, youtube internet etc etc) en ze lopen echt niet gevoelig meer na een beurtje. De hoeven beginnen er ook beter uit te zien en de flares zijn bijna verdwenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:36

Zo onlogisch vind ik het niet hoor. Een paard wordt normaliter eens in de 8-10 weken door een smid gedaan. Wil de boel er dan weer netjes uitzien (dus goed gebeuren) dan gaat er aardig wat af. Logisch dat ze dan wat gevoelig lopen.
Als je het zelf doet hou je het wekelijks/per 2 weken bij, dus is de overgang ook veel minder groot.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:58

Dat klinkt wel aannemelijk DubbelDun.

tussen de vorige en de huidige bekapbeurt hier zat er een tijd. Midden Juni en afgelopen zaterdag, weet niet precies hoelang ertussen zit maar eigenlijk echt TE lang :o Van de wand kon niet veel af, wel heeft hij flink wat steunsels weggesneden.

Maarrrrrr ze liep vandaag nog steeds goed op het harde en zelfs niet stokkreupel op de losse steentjes, iets dat ze eigenlijk altijd heel naar vind ook als ze niet net is bekapt! Ik ben helemaal blij dus. In het ergste geval akn het morgen er nog zijn, maar mijn ervaring is dat het vaak na 1 of 2 dagen na het bekappen enorm gevoelig kan worden, maar erna niet echt meer.

Ben wel vergeten fotos te nemen :o

Klein vraagje nog, momenteel ben ik haar flink aan het trainen en we hebben hier veel asfalt, dus de laatste tijd gaat ze rondom in de hoefschoenen. Normaal doe ik alleen voor, maar omdat we nu wat meer kilometers maken, heb ik ook achter schoenen aan gedaan. Nu gaan we as zaterdag naar de Utrechtse Heuvelrug en gaan we als het goed is 26 kilometer af leggen. Op voornamelijk ruiterpaden. Ik had eigenlijk het idee de schoenen voor de zekerheid mee te nemen in de zadeltassen, maar dat past dus niet...... Zal ik gewoon bij voorbaat achter ook hoefshoenen aan doen, of gewoon op blote voeten achter?? Ik vind het lastig... want ben bang dat ze na zo'n afstand toch teveel gaat stijten of gevoelig gaat worden .... (al is ze eigenlijk nooit gevoelig achter).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:12

Als de schoenen goed ingelopen zijn en ze er langdurig aan gewend is kun je ze beter aan doen.
Bestaat de kans op schuren/schaven dan kun je ze wel aan doen maar onderweg een paar keer checken of het nog goed gaat.
Evt. een rugzakje mee om de schoenen in te doen een optie ??

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:18

@Holypope: mensen worden wel steeds bewuster van de site van de NVvH waar ze een, iig gediplomeerde hoefsmid op kunnen vinden.
Paarden van 'vroegah' moesten ook gewoon doorwerken als ze niet helemaal rad waren neem ik aan.

@Dubbeldun: daar ben ik het mee eens. Vaak vergeten mensen dat je, na zo'n lange tijd, als smid er toch weer iets moois van moet maken ;) Mooiste is natuurlijk als ze netjes bekapt zijn en toch gelijk goed weglopen!
2 Weken zoals @Cowgirl zegt, vind ik echt niet kunnen. Dan moet er echt iets aan de hand zijn.

@Tancreda: ik zou ze bij voorbaat aantrekken. Ze is net bekapt. Kans dat ze dan as zaterdag tóch net teveel slijtage heeft is aanwezig dus ik zou het risico niet willen lopen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:36

Dubbeldun; checken doe ik idd steeds. Afgelopen zaterdag hebben we ook een rit van 13 km gedaan, zonder problemen met de schoenen. Ze heeft ze wel vaker aan, dus ze zijn wel ingelopen. Rugzakje is een goed idee, denk dat ik idd voor de zekerheid een rugzakje meeneem in de zadeltassen, kan ik altijd een stuk zonder schoenen doen :) Even luchten ;) Bedankt voor het meedenken!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:47

Rugzak met rijden is vervelend. Er zijn flink stenige stukken op de UHR, dus ik zou die schoenen gewoon aandoen! Veel plezier alvast!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 00:08

HolyPope schreef:
Vroeger stonden de paarden 's morgens om 6 uur al in de rij voor de smederij, er moest geld verdiend worden met paard en wagen.

De smid kon toen echt geen fouten maken, als het paard beslagen was moest het paard direct aan 't werk tot 10 uur 's avonds.......

Maar ja, tegenwoordig heb je natuurlijke bekappers enzv.

Toendertijd MOEST een smid rijksgediplomeerd zijn om paarden te mogen bekappen/beslaan. Dat is niet meer.....

Dat is honderd jaar geleden waar je het nu over hebt,gemiddeld werd een werkpaard ook niet erg oud.
Ze werden net als de gemiddelde hedendaagse bedrijfsauto behandeld en met evenveel emotie.
Ook bij natuurlijk bekappers heb je vaklieden en mensen die beter kunnen gaan kleien,net zoals hoefsmeden. Het werk dat ik regelmatig mag aanschouwen van beide partijen is af en toe om te huilen.
Hetgeen ze op de opleiding schijnbaar nog steeds bij adspirantjes inpompen is verregaande arrogantie.
Ter compensatie van gebrek aan vakkennis? Hoe kan het anders dat die mannen van Hoofcare het zo druk hebben bijvoorbeeld? Gewoon met dingen die eigenlijk in de opleiding breed uitgemeten hadden moeten zijn en die schijnbaar bij hedendaagse hoefsmeden niet aangekomen zijn?!
Ik ken maar weinig jonge net gediplomeerden die fatsoenlijk kunnen bekappen.
Kwantiteit boven kwaliteit,die dure leaseauto moet toch betaald. Ik heb geen 2tjes meer in de auto ,dan maar een 1tje eronder, ik heb geen nagels no4 meer dan slaan we er gewoon 5 of 6 in.
Grotere voeten zijn beter,dus nagelen we gewoon in de wand and so on :r
Hetzelfde geld voor een aantal natuurlijke bekappers,verzenen zo laag gemaakt dat het paard in de knieen gaat staan om de pezen en hoefkatrolgebied te ontlasten,op de toon gaan landen.
Totaal geen gevoel voor verhoudingen en locomotie,domweg een dogma volgend.
Er zijn zoveel misstanden... Er zijn lijkt het wel maar weinig hoefverzorgers met liefde voor het vak en paarden lijkt het wel tegenwoordig.
Maar vergeet ook niet dat de consument tegenwoordig beter geinformeerd is, kritischer is,hogere eisen aan het paard steld,het paard geen bedrijfswagen meer is, maar een statussymbool .
Een sportwagen,een vriendje waar je mee recreeert. Effin vul zelf maar in.
Er zijn topics op Bokt bijvoorbeeld waarin mensen discusieren over al dan niet beslag traditioneel of natuurlijk en andere varianten hierin +:)+
En dat had je 25 jaar geleden niet,toen was eenoog koning in het land der blinden.
Toen had de hoefsmid de luxe dat hij in veel gevallen kon zeggen,my way or the highway.
En dat is anders nu,....gelukkig maar :)*

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:00

Ik heb er veel te weinig verstand van om dat allemaal te kunnen beoordelen. Ik vertrouw maar gewoon op mijn smid, die levert prima werk, is rustig tegen mijn paard en mijn /3 heeft nooit last van zijn hoeven.

Ik kan helaas zelf geen foto's plaatsen op Bokt, zie inderschrift. Anders zou ik ze wel eens laten beoordelen, voor en na de smid.Volgens mij zijn de hoeven van mijn paardje niks bijzonders! +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:39

@jamiroquai : dan heb je het getroffen met je smid, ik heb in meerdere smids het tegendeel meegemaakt, zowel gediplomeerd als zonder papiertje.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:42

Zo zie je maar dat een papiertje ook geen garantie is.....

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:12

CherokeeCum, ik ben 't helemaal met je eens!
Mijn ervaring leert dat je als eigenaar vaak pas kritisch gaat kijken als 't te laat is.
Dat was bij mij helaas ook 't geval, een harde les, maar ik ben zó enorm blij dat ik me noodgedwongen heb moeten verdiepen in alles wat met hoeven/benen te maken heeft!
Nadeel is dat je om je heen gaat kijken en smeden ziet rondlopen (mét een enorm klantenbestand) die vreselijk slecht werk leveren.
Hier in de omgeving ken ik 2 traditioneel smeden die ik aan mijn paard zou laten, die kijken naar het welzijn van het dier ipv naar hun eigen portemonnee.
Ik houd mijn paard zelf bij, en laat mijn werk regelmatig nakijken, zowel door natuurlijk bekappers als traditioneel hoefsmeden.

De discussies die de laatste jaren meer en meer plaatsvinden vind ik een hoopvol gegeven!
Mensen zijn meer bezig met zoeken naar een juiste manier van hoefonderhoud en verzorging, worden kritischer en leren meer zelf kijken en beoordelen.
Hopelijk gaat dit na verloop van jaren ten koste van smeden die bekappen/beslaan om in een mooie wagen rond te kunnen rijden.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:17

Ik heb een vraagje en ik hoop dat ik die even in dit topic mag stellen: gisteren heb ik bij mijn IJslandse ruin die al zijn hele leven op ijzers loopt de voorijzers eraf laten halen ( achter moet hij op ijzers blijven omdat hij dusdanig sleept dat hij geen voeten over houdt) nu wil ik het dolgraag voor zonder ijzers gaan proberen want ik ben absoluut geen liefhebber van ijzers. Waar moet ik nu speciaal opletten nu hij zolang al met ijzers loopt? Ik heb gisterenmiddag heel voorzichtig een ritje gemaakt en behalve dat hij nu zonder ijzers iets minder knieactie heeft merkte ik niet dat hij heel gevoelig liep.
Is het slim om elke dag even de wand te raspen zodat hij niet gaat brokkelen of is brokkelen niet te voorkomen op de ijzergaten?