[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:12

Anya schreef:
Ipsilonka schreef:
Dat heb ik vorig jaar voor iets anders gedaan en ik vond het schrikbarend duur moet ik eerlijk zeggen. Was ik 240 euro kwijt voor 2 foto's (gedeelde visite en alles meegeholpen omdat ze alleen was)

idioot bedrag! Dat heb ik niet betaald.

:') Dat vond ik dus ook..

Anya

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:02

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:22

Ik was 329 euro kwijt.
Kreupelheidsonderzoek.
Verdoving
6 foto's.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:35

Goed nieuws.
Mijn paard komt in aanmerking voor de behandeling.
Ook een sportcarriere sluiten ze niet uit in de toekomst

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:38

mooi!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:04

Dat is fijn! Ik ben in november in HHW geweest was ik iets van 150 euro kwijt. Maar goed, hij moet ff beter zijn om weer op de trailer te kunnen.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:19

Hoi,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen.. Ik heb ook niet het hele topic gelezen, wat bijna 200 pagina's was een beetje veel. Heb wel de zoekfunctie gebruikt, maar kon zo snel niks vinden..

Ik heb een haflingermerrie en sinds kort weet ik dat zij spat heeft in beide achterbenen. Daarnaast is haar bekken niet helemaal 100 %.. Vraag is wat er eerst was: haar bekken of de spat? Had ze al spat en is ze daardoor anders gaan lopen, waardoor haar bekken in de problemen kwamen, of andersom?
Inmiddels is het bekkenprobleem onder controle, ze wordt regelmatig door een osteopaat behandelt en het lijkt wat dat betreft helemaal goed te gaan.
Toch staat ze met pensioen wegens de spat in haar benen. Zodra ze iets gaat doen, gaat het namelijk mis, zolang ze 'niks' doet, loopt ze super.
Wel staat ze 24/7 buiten en wordt door haar huisvesting 'gedwongen' om toch veel te lopen, dus ze staat niet helemaal stil.. We gaan ook regelmatig samen een kleine wandeling maken en dit wil ik gaan uitbouwen.

Maar goed, wat mijn vraag nou écht is.. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een merrie met spat en het fokken van een veulen?
Ik zou het erg mooi vinden om een veulen van mijn merrie te hebben, maar als het niet kan, kan het niet.
Is de dracht zwaarder voor een paard met spat? Hoe zit het met de bevalling?
Uiteraard ga ik het ook nog met de osteopaat en de dierenarts overleggen, maar ik dacht.. Misschien kan ik op bokt alvast wat rondvragen, dus bij deze.... :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:36

het bekken komt van de spat. Dat komt goed als de spat uitgewoekerd is als je het bijhoudt.Een veulen heb ik geen ervaring mee.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:15

Daar ga ik heel hard in zijn: met een merrie met spat moet je niét fokken ! Dit is me door de professor in Utrecht op het hart gedrukt. Bij spat zit altijd een erfelijke factor (als beweert men nog vaak genoeg van niet zei hij) en met zo'n merrie moet je gewoon niet fokken. Nog even afgezien van het feit dat je niet weet hoe het zich gaat ontwikkelen en je zou het jezelf kwalijk nemen als ze heel moeilijk gaat lopen door de dracht (het einde is toch zwaar) en geen goede moeder voor haar veulen kan zijn of wellicht zoveel pijn krijgt dat je haar tijdens zoogperiode moet laten inslapen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:17

Netje schreef:
Daar ga ik heel hard in zijn: met een merrie met spat moet je niét fokken ! Dit is me door de professor in Utrecht op het hart gedrukt. Bij spat zit altijd een erfelijke factor (als beweert men nog vaak genoeg van niet zei hij) en met zo'n merrie moet je gewoon niet fokken. Nog even afgezien van het feit dat je niet weet hoe het zich gaat ontwikkelen en je zou het jezelf kwalijk nemen als ze heel moeilijk gaat lopen door de dracht (het einde is toch zwaar) en geen goede moeder voor haar veulen kan zijn of wellicht zoveel pijn krijgt dat je haar tijdens zoogperiode moet laten inslapen.

Hier ben ik het wel mee eens, hoe hard het ook is......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:22

Spat heeft niet alijd een erfelijke factor hoor. Mijn merrie heeft een trap gehad. Dat leverde een ontsteking en dat is het gewricht ingetrokken. Ze had ook spat aan 1 been. Haar andere been is op de foto gezet en ziet er prachig uit. Als een jonge blom volgens de DA.

Verder kan spat ontstaan door verkeerde belasting. Zoals het overvragen van een paard dat niet geschikt is voor een bepaalde tak van sport.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:16

Anya schreef:
Spat heeft niet alijd een erfelijke factor hoor. Mijn merrie heeft een trap gehad. Dat leverde een ontsteking en dat is het gewricht ingetrokken. Ze had ook spat aan 1 been. Haar andere been is op de foto gezet en ziet er prachig uit. Als een jonge blom volgens de DA.

Verder kan spat ontstaan door verkeerde belasting. Zoals het overvragen van een paard dat niet geschikt is voor een bepaalde tak van sport.

Trauma is slechts in een fractie van de gevallen de oorzaak, maar volgens die professor zat er toch bijna in alle gevallen een erfelijke factor achter. Mijn paard (wat inmiddels ingeslapen is) was ook met haar andere been op de foto gezet: niets aan de hand volgens de DA, zag er perfect uit. Tot ze met dat been ineens (na al 3 jaar spat aan het andere been) heel kreupel werd. Toen heeft Utrecht de foto's bekeken en die zeiden tegen me dat daar ook al sprake was van artrose, alleen niet in de tussenwervelschijven, maar in het beweegbare deel van het gewricht. Ja, daar had die DA indertijd niet naar gekeken. Het gevoelig zijn voor artrose: dát is de erfelijke factor. Want hoeveel paarden krijgen en trap en toch geen spat als gevolg? Door verkeerde belasting ontstaat het dan ook niet, maar door die factor van gevoelig zijn voor artrose, waardoor bij verkeerde belasting bij zo'n paard eerder het kraakbeen aangetast wordt, dan bij een paard wat dat niet heeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:02

Nou dat is vrij makkelijk. Je zet alles op de foto. Dat heb ik gedaan. En als een 19-jarige merrie geen enkele artrose heeft en nullen en énen op de hoeven en een trap direct op de zijkant van haar spronggewricht heeft gehad, gevolgd door een ontsteking. Dan mag je rustig uitgaan van een trauma. En dat was bij mijn merrie het geval. :D

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:43

Anya schreef:
Nou dat is vrij makkelijk. Je zet alles op de foto. Dat heb ik gedaan. En als een 19-jarige merrie geen enkele artrose heeft en nullen en énen op de hoeven en een trap direct op de zijkant van haar spronggewricht heeft gehad, gevolgd door een ontsteking. Dan mag je rustig uitgaan van een trauma. En dat was bij mijn merrie het geval. :D

Het gaat toch niet over de hoeven?? Ik denk dat dit dan misschien de uitzondering op de regel is, maar met een 19 jarige merrie ga je toch al niet meer voor het eerst fokken. Is ook niet zoals bij de merrie waarover de vraag is gesteld toch?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:22

Nee het ging om jou vermelding dat spat ontstaat bij paarden die gevoelig zijn voor atrose. En dat dan zelfs een trauma van buitenaf volgens jou (of jouw professor) een erfelijke component van artrose zou moeten hebben.

Ik kom met een voorbeeld (waar ik allang drie veulens bij heb gefokt) van een toch behoorlijk op leeftijd zijnde merrie die op geen van haar gewrichten (en in de hoef zitten ook gewrichten) artrose laat zien. Ergo: jouw stelling klopt niet. Mijn merrie heeft gewoon spat ontwikkeld door een ongeluk van buitenaf.

Dat klopt ook met de ervaringen: ze is nooit een dag kreupel geweest of stijf en kwam opeens op drie benen de wei uit. Met een ontsteking en een glip in haar hak. Iets later werd dat spat.

Nee ik zou niet fokken met een paard met spat, maar aan de andere kant: heel veel spatpaarden hebben hun veulens al lang gehad voor ze spat krijgen.. dus tja..

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:08

Bedankt voor jullie reacties!

Op de foto's had ze in beide benen een 'klasse 2'.
Zelf denken wij dat het komt door haar jarenlange spanningen, slechte ervaringen, verkeerd belasten, enz.
We weten niet precies wat er gebeurd is, maar dat ze hiervoor (heel) slecht behandeld is, is duidelijk.
Ze is dan ook niet te rijden, raakt meteen in paniek. Liep voor iedereen weg en viel het liefst iedereen aan.
Nu ze op rust staat, komt ook duidelijk de rust in haar naar boven en wordt ze kalmer, gewoon omdat er niks van haar gevraagd wordt.
Ik weet dat ze 'vroeger' drie veulens heeft gehad en dat ze het geweldig vond om te moederen, vandaar dat ik er aan dacht.. Het lijkt me mooi om haar nog iets te kunnen geven, maar haar lijf moet het wel trekken.

Dat het bekken-probleem komt van de spat, is niet helemaal duidelijk. Haar bekken zat namelijk al langer vast, voor dat de spat naar boven kwam, maar goed, omdat ze toen niet op de foto gezet is, weten we het niet 100 procent zeker.
De osteopaat denkt dat ze een mega klap op haar bekken heeft gemaakt/gehad en dat het daardoor zo gevoelig is geworden...

Dat erfelijke stuk snap ik ergens wel, maar ergens ook weer niet.. Als de spat nooit aan het licht gekomen was, had ik wellicht wel een veulen van haar gefokt, dan zat de erfelijke component er ook in..
Haar drie vorige veulens, hebben dat stukje erfelijke belasting wellicht ook, maar geen van hen heeft ergens last van. Zijn alle drie keurig bereden, rustige en vriendelijke dieren, omdat zij wél geleerd hebben dat mensen vriendelijk kunnen zijn en dit bij mijn merrie uiteindelijk fout gegaan is.
Haar jongste zoon is inmiddels 12, een prachtig dier, vind ik.

Mijn merrie is trouwens 16 jaar..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:50

Uiteraard staat voor iedereen de keuze vrij en moet je het helemal zelf weten. Maar de wetenschap dat je een veulen fokt (kijk als je het niet weet is het een ander verhaal) bij een paard/pony die dit zelf heeft zou ik nooit maken. Juist omdat spat ook bij haar nakomelingen vaak pas op latere leeftijd naar voren komt. Ik zou niemand het verdriet willen aandoen dat wij hebben gehad bij onze prachtige merrie die nog maar 10 was toen we haar lieten inslapen.... En toen we haar kochten was ze helemaal op de foto geweest (4 jaar) en was ze perfect in orde, niks te zien op de foto's...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:00

Als een paard aan beide benen spat heeft dan is er een grote kans op erfelijkheid.
Hoeft ook niet altijd zo te zijn.
Er zullen zat uitzonderingen zijn maar je kunt het niet na gaan.
Ik vind dat teveel risico.

Is het een been dan is het goed mogelijk dat het een trauma is geweest.

Mijn conclusie is dus ook met een paard met 2 benen spat. Niet fokken.

Paard met 1 been spat vragen aan de DA of het voor het paard te doen is.

Maar ik zeg er wel bij waarom een groot risico lopen terwijl er zoveel niet te dure veulens te koop zijn.

Ik heb zelf ook gefokt en het is echt super leuk. Maar er zit ook een zekere risico aan een daarnaast is het ook wel een kostenplaatje en dan is het nog maar afwachten of het wel een paard wordt wat bij je klikt.

Ik heb 3 veulens gefokt bij 1 merrie waarvan ik de laatste gehouden hen vanwege de klik.
De eerste 2 waren mij te lastig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:29

tijd voor een update dacht ik.. We zijn een paar jaar verder. Het spatbeen van Lan is nog steeds keurig. Geen last, ze loopt er gewoon mee. De hak is wat dikker gebleven maar dat is dan ook alles.

Lan had acute spat a.g.v. een trap. We hebben inspuitingen o.i.d. gedaan en geen tildren. Wel het proces gemonitord met foto's steeds en ze is anders bekapt. Verder hebben we een aantal maanden 4x per week een uur gestapt over de harde weg. Dat is voor haar de goede optie gebleken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:57

Wat fijn voor jou dat hij het zo goed doet.
Splash loopt ook nog steeds top. Het is nu 5 jaar geleden precies dat ze haar tildren infuus kreeg.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:16

super!

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:27

Fijn dat het bij jullie zo goed gaat! Spirit gaat ook nog zijn gangetje wel merk ik met omslaan van het weer dat hij wat stijver loopt maar verder geniet hij volop :-)

lyly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:24

Kan dit ook in 1 been? Mijn paard loopt sinds woensdag wisselend kreupel. De ene dag wel en de andere dag niet. Da is gebeld voor foto's te maken. Maar omdat het zo wisselt van dag tot dag..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:21

Ik heb helaas in juni mijn beste vriend Pablo moeten laten inslapen. We waren al 1,5 jaar onderweg, maar hij kon echt niet meer lopen. Het was de zwartste dag van mijn paardenleven.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:29

@Ipsilonka: wat naar ! Heel veel sterkte alsnog, weet wat je hebt moeten meemaken :(