[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:06

Ow zo, ik dacht dat je dat aan je hoefbevangen paardje wou gaan voeren. Je zou naar marstall kunnen bellen voor advies.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:16

Ik heb van de week een mail verzonden.

Het gaat er mij om dat er zoveel inzit, wat mij eigenlijk helemaal niets zegt. Wellicht dat jullie er wat meer van snappen en er iets over kunnen vertellen?

Edit:
Optimaal / vito
4 % / 7 % vet
7 % / 19% celstof
In optimal zit chloor, cystine en treonine, in de vito zit dat er niet in.
Op de foliumzuur na is alles in de vito qua hoeveelheid minder dan bij de optimal.

Ik snap helemaal niets van al die grammetjes en dergelijke en kan dan ook helemaal niet volgen waarom hier zoveel in zit en in de vito zo weinig.
(in mijn eigen keuken, ben ik ook al geen topper, snap helemaal niets van ml, dl, gram etc Bloos )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:40

Isapaardje schreef:
Laat ik het op school nou anders geleerd hebben ... 30% geldt voor het gewicht. Een koek van ca. 90 gram, bevat dus 30 gram suiker en zetmeel, wat overeen komt met ongeveer 4 suikerklontjes. ...

Ahum zo heb ik het ook niet geleerd op school Bloos
30% van 90 gram is 27 gram ... peanuts maar toch.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:38

Isapaardje schreef:
WesseLady schreef:
Heeft Isabella de mariadistel al op? Lachen
Ben benieuwd of je verschil gaat merken!

Ja gister gelijk gegeven toen ik het in huis had. Is echte distel want ik had gelijk al een doorntje in mijn vinger Clown
Het is overigens een plant die niet in Nederland voorkomt (heeft die mevrouw gelijk even voor me opgezocht in haar grote plantenboek) ... Wel in Frankrijk en Engeland. Hij is herkenbaar aan zijn gestreepte blad.

Ah, dus in de wei staan toch gewoon akkerdistels. Pling Dacht al een zeldzame plant in de wei te hebben, maar die kans is dus wel erg klein... Clown Ze lijken er wel op! *LOL* Ben wel benieuwd of dat uitmaakt qua leverherstellende eigenschappen, aangezien mn pony juist akkerdistels at, en geen kruisdistels.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:50

WesseLady schreef:
Ah, dus in de wei staan toch gewoon akkerdistels. Pling Dacht al een zeldzame plant in de wei te hebben, maar die kans is dus wel erg klein... Clown Ze lijken er wel op! *LOL* Ben wel benieuwd of dat uitmaakt qua leverherstellende eigenschappen, aangezien mn pony juist akkerdistels at, en geen kruisdistels.

Dat vroeg ik me ook af, maar in ieder kruidenboek dat ik heb (maar liefst 2 stuks Bloos) staat alleen de mariadistel vernoemt als zijnde 'medicinaal kruid' en niet de overige distels.
Jammer want mijn hooi stikt van de distels (en mijn vinger van de doorns als ik een plak wil pakken Tong uitsteken )

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:28

Inderdaad jammer... Akkerdistels zijn er genoeg! Op internet vind ik idd ook niks over de werkzaamheid van akkerdistels, maar zal toch nog eens een mailtje sturen naar een fytotherapeut die ik ken. Misschien kan zij nog iets nieuws vertellen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:11

haha Image kan nog steeds springen. Ook met haar dure gouden hoefje. En wij maar zeggen dat ze nooit meer kan springen met haar gekantelde, hoefbevangen hoef.

Wij hadden vandaag de schapen op de paardenwei gezet en Image met Janouk op de schapenwei. Dan konden de schapen de paardenwei eens onder handen (monden) nemen.

Image vond het in haar eigen wei blijkbaar beter. Ze haat schapenstront op haar gras. Na 2 uur ging mijn man wel even de paarden binnen halen. Hij had Janouk al gevangen en wilde Image pakken. Image had alleen geen zin om zich te laten vangen. haha Image rende naar het hek en hup hup hup, makkie over 1 meter hoog stroomhek, daar spring je zo overheen. Haha!

Image tussen de schapen Gelukkig bleven de schapen rustig en Image ook. Eerst Janouk binnengezet en toen ging mijn man toch maar mij roepen. Ik ben Image maar gaan vangen. Image komt bij mij eigenlijk altijd wel. Dus Stroom eraf, hek open en Image gevangen en weer op stal geplaatst.

Eens een springpaard, altijd een springpaard. Voor een ZZ springpaard is een meter springen niets, maar als je weet hoe slecht Image maanden op 3 benen heeft gestaan, is het wel een wonder dat ze uberhaupt durft te springen.
Hoewel ik niet blij ben met haar springactie, ben ik stiekem wel heel blij dat Image blijkbaar zichzelf zo goed voelt, dat ze durft te springen uit vrije wil. En blijkbaar geen pijn meer heeft in haar dure hoefje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:15

wat goed dat image weer de oude is!!!
Wat dat springen betreft....gaat niet altijd op...mijn vriendin haar paard heeft ook hoefbevangenheid gehad vorig jaar(door de bacterie klebsilla pneumonia)ook gekanteld hoefbeen.
Maar hij is volledig afgekeurd,gekanteld hoefbeen,en hko4,onverkoopbaar dus,voor het grote geld dan....
Hij zou op hoog nivo gaan springen(mb nivo)gaat dus niet door,hij komt nu weer naar huis,frankrijk,om hier oud te worden.
Dat duurt nog even want hij is pas 7....
Het is echt triest,ik heb dat paard geboren zien worden....gelukkig haalt mijn vriendin hem terug!!!anders komt z'on paard in de handel terecht ,is ook niet alles...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:10

Na alle ellende vorig jaar met Image haar hoefbevangenheid hebben wij besloten nooit meer te springen en alleen nog maar dressuur te rijden. Dat vinden wij al zo geweldig dat dat weer gaat. Ik had nooit gedacht dat ik haar ooit weer een sprong zou zien maken. En nog steeds ben ik vastbesloten haar nooit meer te laten springen. Mafkees, ze denkt er zelf anders over.

zo zonde van het paard van jouw vriendin, Geerke. Gelukkig komt hij niet in de handel terecht en misschien kan ze hem weer gebruiken met de tijd als rijpaard. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:14

holly schreef:
Het gaat er mij om dat er zoveel inzit, wat mij eigenlijk helemaal niets zegt. Wellicht dat jullie er wat meer van snappen en er iets over kunnen vertellen?

Als je er te veel over na gaat denken, word je helemaal gek. Mijn advies is dan ook ; niet doen Haha!
Je komt er als leek toch niet uit.

Wel even meegekeken op de Marstall site en daar raden ze aan om Vito te geven bij 'acute' fase en na 2 maanden over te gaan naar een muesli als Optimaal. Begrijp ik zelf niet helemaal waarom ze dit aanraden, mede omdat Optimaal 45% granen bevat en wel gerst en mais. Is dus erg zetmeelrijk en lijkt mij daarmee niet het meest geschikte voer voor 'ons soort' paarden.

Als je meer wilt weten over voeding van paarden kan ik je een goed, makkelijk leesbaar boekje aanraden: "De voeding van paarden en pony's" van Manfred Gold, uitgegeven door EuroCenter De Meern. ISBN 90-6204-007-1 uit 1980

Het jaartal geeft al aan dat sommige dingen wellicht wat achterhaald zijn, maar er staat wel duidelijk in uitgelegd wat welke stof doet, hoeveel er ongeveer in hooi/stro/brok zit, wat de gehaltes ongeveer zijn in een wei, wat een paard nodig heeft bij lichte arbeid, dracht/zogend, of flink werk, enz.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:39

Zoals jullie (denk ik) wel weten geef ik Indiana sinds een aantal maanden ook Marstall Vito. Wordt nu nog gemengd met de laatste zak Happy Hoof van Spillers.

Nou vraag ik mij af: Als ik de Vito ook aan mijn 'gezonde' paarden geef, krijgen ze dan een tekort van iets? Ze zouden dan in ieder geval minder koolhydraten krijgen, maar in hoeverre hebben paarden daar behoefte aan of dat nodig?

Ik vind het nl. heel vervelend om allemaal verschillende paardevoeders te hebben. Dan wordt het zo gecompliceerd. Utah (het veulen) krijgt momenteel Pavo II en dat wou ik in eerste instantie zo laten.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:03

Ik heb ook nog een goed, makkelijk leesbaar voedingsboek. Paard en Voer heet het, geschreven door Andrea Ellis, ISBN 978 90 75280 58 6. De mijne is uit 2006, dan werk je meteen met het EWpa systeem, zoals dat nu gebruikelijk is.

Volgens mij kan je je gezonde paarden ook prima op Vito zetten hoor. Ja Suikers en zetmeel (koolhydraten die in Vito minder zitten) heeft een paard niet per se nodig, integendeel. Het is alleen een gemakkelijke en goedkope energiebron, waardoor het vaak in krachtvoer zit. Vito gebruikt olie en ruwe celstof als energiebron, daar kunnen je paarden prima op leven hoor!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:53

Dat dacht ik zelf ook, maar mijn twijfel komt voort uit het feit dat het SPECIAAL voor EMS/hoefbevangen paarden is.
Het is ook niet overdreven veel duurder dan de normale muesli die de gezonde paarden anders krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:07

en hoe zit het met die anti-oxydanten in muslies?
volgens mij gebruiken ze dat allemaal....ik durf gewoon niets te voeren...of er zit te veel zetmeel/graan in of gif...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:55

@Geerke: Vito is BHT vrij.
Dat heb ik specifiek nagevraagd.
Ze kunnen ook natuurlijke antioxidanten gebruiken. Oa Hippolyt en Dodson en Horrell doen dat in al hun voeders. Maakt alleen dat die voeders maar 4 tot 6 maanden maximaal houdbaar zijn, terwijl een zak met BHT erin langer houdbaar is (tot wel een jaar).
Vitamine E is een natuurlijke antioxidant en zit bijv. in tarwekiemolie.

@Romeorowan:
Goede vraag ... eigenlijk zou het moeten kunnen, want je mag toch aannemen dat het een compleet voer is. Juist onze 'zieke' paardjes moeten ook van alles voorzien worden.
Ik denk dus wel dat het een voer is dat aan alle paarden gegeven kan worden. Waarom al die suikers en granen voeren? Nou ja granen kan ik me nog wel wat bij indenken. Het zijn goede energieleveranciers. Graanloos voer levert minder energie en is dus bij oa sportpaarden minder geschikt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:04

Isapaardje schreef:
Als je meer wilt weten over voeding van paarden kan ik je een goed, makkelijk leesbaar boekje aanraden: "De voeding van paarden en pony's" van Manfred Gold, uitgegeven door EuroCenter De Meern. ISBN 90-6204-007-1 uit 1980

Weet niet of dit hier mag, maar zag net dat er eentje te koop is op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/178825828

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:21

Isapaardje, ik las op de vorige bladzijde dat je twee kruidenboeken hebt, heb je toevallig een aanrader wat dat betreft? vind dat erg interessant dus zou er graag zelf een aanschaffen..

Verder weer het verzoek om advies.. Verdrietig
Ondanks dat het goed gaat met Perdy qua bevangenheid, gaat het bergafwaarts.. ze is aan het afvallen, vermoedelijk door de stress. Het is zo dat Perdy heel slecht tegen alleen staan kan (logisch ook, dat hoort niet Lachen ) .. de bak waar ze in staat grenst aan 2 weilandjes, 1 grote waar de gewone groep staat (en die staan altijd helemaal achterin helaas.. doen ze zelf) en 1 kleintje waarin een merrietje met haar veulen stonden.. de laatste twee zijn helaas laatst verhuisd, met als gevolg dat Perdy dus alleen staat. Dit was in het begin nog te doen, maar sinds ze dagelijks weer eventjes (met masker) op het land bij de groep mag is er geen houden meer aan.. wanneer ze in de bak staat doet ze weinig anders als heen en weer lopen langs de korte zijde van de bak (welke dus aan het grote land grenst).. overdag eet ze haar hooi niet meer, 's nachts slechts de helft van wat ze voorheen at.. ik zit met mijn handen in het haar.. masker af op het land zodat ze gewoon kan eten en niet meer afvalt vind ik ronduit onverstandig, ik wil haar niet weer bevangen hebben, maar ze moet wél op gewicht blijven.. een allerlaatste optie zou zijn opnieuw te verhuizen, maar het punt is dat ik net ben verhuisd en het hier zo ontzettend naar mijn zin heb.. stallen liggen hier niet voor het oprapen.. daarbij is het probleem vanaf het moment dat ze 's nachts op stal en overdag in de paddock gaan verholpen, dan staat ze niet meer alleen.. maar dat duurt dus nog heel eventjes.. ik heb gisteren voor het eerst de Subli klaargezet, dat krijgt ze vandaag voor het eerst.. ik maak morgen ook nog even een afspraak met de tandarts om nog uit te sluiten dat ze last heeft van haar tanden (ivm het nauwelijks hooi eten).. maar.. nou goed, beetje een warrig verhaal.. iemand nog een suggestie?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:50

Yellowfish schreef:
Isapaardje, ik las op de vorige bladzijde dat je twee kruidenboeken hebt, heb je toevallig een aanrader wat dat betreft? vind dat erg interessant dus zou er graag zelf een aanschaffen..

Het zijn 'normale' kruidenboeken en eigenlijk kijk ik vaak in beide. Maar het meest in de kruidenencyclopedie van Rebo ISBN 90-366-1079-6

Andere is de Deltas natuurgids met de titel: geneeskrachtige kruiden en planten.
ISBN 90-243-7560-6

Nog een boek dat ik vaak raadpleeg is niet zo zeer een kruidenboek, maar een boek over alle giftige tuin-, kamer- en wilde planten, met de titel : Giftige Plantengids van Tirion door Dr. M. de Cleene
ISBN 90-5210-308-9

Zou ze eigenlijk geen van 3-en willen missen Haha!

Nog een leuk boek wat ik zeker kan aanraden is : Oma's gezondheidtips Van Verba, Zaltbommel
ISBN 90-5513-068-0
Een boek gericht op mensen waarbij kruiden ook een centrale plaats in nemen. Het gaat over wijsheden, tips en huismiddeltjes uit 'oma's tijd' voor allerlei ongemakken, kwalen/kwaaltjes en ziektes. Zitten vaak hele leuke dingen tussen, eenvoudig maar doeltreffend en zeker ook handig voor jezelf Haha!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:25

Kruidenboeken, leuk! Haha! Ik neem mezelf steeds voor om een goed kruidenboek te kopen, maar kan nog niet echt iets vinden naar mn zin. Zal eens even gaan kijken wat dit voor boeken zijn!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:07

Isapaardje, dat laatste boek klinkt ook zeker interessant! zal eens kijken wat ik via de boekenhandel kan bestellen, heb nog een grote hoeveelheid aan bonnen liggen Hyper!

Is er trouwens iemand die wel eens brandnetelpellets voert?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:10

Van het laatste boekje staan er genoeg op marktplaats voor ca. 2,50; zou ik dus niet in de boekhandel kopen. Ik heb het zelf bij de Timco gekocht voor 4 euro.

Brandnetels pluk ik vers, laat ze dan drogen en voer die gedurende de winter op.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:25

Oh, dat is dan inderdaad zonde van mijn bonnen.. zal eens gaan spitten, thanks!

*gaat toch maar eens in de buurt rondkijken naar een plek waar veel brandnetels staan Clown *

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:28

Hier zijn enorm veel plekken met brandnetels, maar gelukkig staan er genoeg voor mijn wintervoorraad hier gewoon achter op het land naast onze wei.
Vaak groeien ze daar waar veel konijnen zijn (ze groeien graag op konijnenmest). Brandnetels bevorderen afvoer afvalstoffen en zijn rijk aan zwavel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:11

Naar aanleiding van oa Romeorowans vraag en het kruidenverhaal zat ik zo wat te denken Bloos ...
Eten paarden van nature eigenlijk wel granen?
Ik bedoel, als een paard in het wild langs een haverveld zou lopen, gaat hij dan bewust die haver pakken, of ziet hij het spul niet eens staan en vreet hij de berm kaal?
Of maïs ... als wij eens dicht met de paarden langs een maisveld reden, aten ze wel vaak een blad op, maar nooit was er een paard bij dat specifiek naar een maiskolf greep ...

Is het granen voeren niet iets wat wij mensen hebben bedacht?
En zo ja, dan is het dus inderdaad heel goed mogelijk om ieder paard op een granenvrij dieet te houden, mits hij maar voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Ook gisteren nog een stukje op tv gezien over glutenintolerantie bij mensen. Zou zoiets niet ook bij paarden kunnen bestaan? Dan kan alles met tarwe erin dus 'verkeerd' vallen bij je paard.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:13

Geen idee of glutenintolerantie ook bij paarden voor zou kunnen komen, maar het lijkt me sterk. Gevolg zou dan in elk geval geen bevangenheid zijn, lijkt me zo, maar wel darmschade en voedingstekorten.