Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
) Isapaardje schreef:Laat ik het op school nou anders geleerd hebben ... 30% geldt voor het gewicht. Een koek van ca. 90 gram, bevat dus 30 gram suiker en zetmeel, wat overeen komt met ongeveer 4 suikerklontjes. ...
Isapaardje schreef:WesseLady schreef:Heeft Isabella de mariadistel al op?![]()
Ben benieuwd of je verschil gaat merken!
Ja gister gelijk gegeven toen ik het in huis had. Is echte distel want ik had gelijk al een doorntje in mijn vinger![]()
Het is overigens een plant die niet in Nederland voorkomt (heeft die mevrouw gelijk even voor me opgezocht in haar grote plantenboek) ... Wel in Frankrijk en Engeland. Hij is herkenbaar aan zijn gestreepte blad.
Dacht al een zeldzame plant in de wei te hebben, maar die kans is dus wel erg klein...
Ze lijken er wel op!
Ben wel benieuwd of dat uitmaakt qua leverherstellende eigenschappen, aangezien mn pony juist akkerdistels at, en geen kruisdistels. WesseLady schreef:Ah, dus in de wei staan toch gewoon akkerdistels.Dacht al een zeldzame plant in de wei te hebben, maar die kans is dus wel erg klein...
Ze lijken er wel op!
Ben wel benieuwd of dat uitmaakt qua leverherstellende eigenschappen, aangezien mn pony juist akkerdistels at, en geen kruisdistels.
) staat alleen de mariadistel vernoemt als zijnde 'medicinaal kruid' en niet de overige distels.
)
holly schreef:Het gaat er mij om dat er zoveel inzit, wat mij eigenlijk helemaal niets zegt. Wellicht dat jullie er wat meer van snappen en er iets over kunnen vertellen?
Suikers en zetmeel (koolhydraten die in Vito minder zitten) heeft een paard niet per se nodig, integendeel. Het is alleen een gemakkelijke en goedkope energiebron, waardoor het vaak in krachtvoer zit. Vito gebruikt olie en ruwe celstof als energiebron, daar kunnen je paarden prima op leven hoor! Isapaardje schreef:Als je meer wilt weten over voeding van paarden kan ik je een goed, makkelijk leesbaar boekje aanraden: "De voeding van paarden en pony's" van Manfred Gold, uitgegeven door EuroCenter De Meern. ISBN 90-6204-007-1 uit 1980

) .. de bak waar ze in staat grenst aan 2 weilandjes, 1 grote waar de gewone groep staat (en die staan altijd helemaal achterin helaas.. doen ze zelf) en 1 kleintje waarin een merrietje met haar veulen stonden.. de laatste twee zijn helaas laatst verhuisd, met als gevolg dat Perdy dus alleen staat. Dit was in het begin nog te doen, maar sinds ze dagelijks weer eventjes (met masker) op het land bij de groep mag is er geen houden meer aan.. wanneer ze in de bak staat doet ze weinig anders als heen en weer lopen langs de korte zijde van de bak (welke dus aan het grote land grenst).. overdag eet ze haar hooi niet meer, 's nachts slechts de helft van wat ze voorheen at.. ik zit met mijn handen in het haar.. masker af op het land zodat ze gewoon kan eten en niet meer afvalt vind ik ronduit onverstandig, ik wil haar niet weer bevangen hebben, maar ze moet wél op gewicht blijven.. een allerlaatste optie zou zijn opnieuw te verhuizen, maar het punt is dat ik net ben verhuisd en het hier zo ontzettend naar mijn zin heb.. stallen liggen hier niet voor het oprapen..
daarbij is het probleem vanaf het moment dat ze 's nachts op stal en overdag in de paddock gaan verholpen, dan staat ze niet meer alleen.. maar dat duurt dus nog heel eventjes.. ik heb gisteren voor het eerst de Subli klaargezet, dat krijgt ze vandaag voor het eerst.. ik maak morgen ook nog even een afspraak met de tandarts om nog uit te sluiten dat ze last heeft van haar tanden (ivm het nauwelijks hooi eten).. maar.. nou goed, beetje een warrig verhaal.. iemand nog een suggestie? Yellowfish schreef:Isapaardje, ik las op de vorige bladzijde dat je twee kruidenboeken hebt, heb je toevallig een aanrader wat dat betreft? vind dat erg interessant dus zou er graag zelf een aanschaffen..

Ik neem mezelf steeds voor om een goed kruidenboek te kopen, maar kan nog niet echt iets vinden naar mn zin. Zal eens even gaan kijken wat dit voor boeken zijn!
*
...