[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:39

Ik kreeg de magnesium er ook niet in en nog laten ze het wel liggen als het lukt.

Ik wilde eerst alleen een handje compact gras geven met force en magnesium. Dat werkte niet, dus lijnzaadolie erbij gedaan en goed gemengd. Toen had ik steeds een berg poeder alsnog in de voerbak liggen.

Daarom toch weer vito gekocht en doe daar nu een handje van door de rest en dan wordt het beter gegeten.

Het zou de uitvinding zijn als magnesium in smakelijke brokjes zonder rotzooi dan wel weer gekocht kan worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:32

Bolsterbos weet je al meer?

Hoelang duurt het voordat een ernstige hoefbevangenheid over is? onze fjord met cushing is nu al een maand bevangen..en ondanks de medicijnen,speciale bekapping etc. lijkt er echt maar heeeeel weinig vooruitgang in te zitten. Sterker nog,sinds de bekapping lijkt het juist weer erger geworden te zijn..ik maak me er een beetje zorgen over..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:23

superpony schreef:
Het zou de uitvinding zijn als magnesium in smakelijke brokjes zonder rotzooi dan wel weer gekocht kan worden.

Heb ik ook al gedacht ja ga er nog even over nadenken hoe ik het doe voorlopig mss toch maar met een spuitje. Is dat de vito van marstall ? zag dat je die ook mag weken is wel interressant

pony is hier voorlopig al 2weken stabiel toch zijn de voetjes telkens als ik voel warm weet niet of dat kwaad kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:40

Ik denk dat het best lastig is, anders was het er misschien al. Ik wil er dan eigenlijk geen toevoegingen bij, maar als het naar magnesium smaakt eten ze het ook niet. Bij mij laten ze zelfs de force een beetje liggen. Is natuurlijk een heel klein brokje waar je maar heel weinig van geeft. Doe je daar magnesium bij, pikken ze die brokjes er niet tussenuit.

Ik geef vito. Niet 100% perfect, maar heb veel vergeleken en als ik dan iets wil geven is dat toch wel een van de ''veilige'' voeren waar ik ook nog eens aan kan komen. Zouden alle merken makkelijk te verkrijgen zijn hier, zou ik misschien weer anders denken.

Ik geef heel weinig van de vito en doe daar dus een klein handje compact gras bij en de rest. Als ik een keer niet naar stal kan en het niet klaarzet, pakt stal het uit mn ton en krijgen ze iig ''iets'', maar dat is dan slechts 1 voerbeurt op die dag dat ze de rest niet krijgen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:53

Ik gebruik altijd structuurvoer, maak ik iets vochtig. Dan ging magnesium er gewoon in. Marstall Force ook, zonder dat eten ze geen Force.

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:42

De onderzoeken die ze gedaan hebben zijn allemaal in orde, er zijn nog wel zweren in maag en dikke darm te vinden maar is goed te behandelen nu. Wel moest hij tot vandaag blijven om dat voor het maag onderzoek hij nuchter moest zijn en dat was hij afgelopen Donderdag niet en Vrijdag was een feestdag in Belgie.

Wel hebben ze daar al zijn medicatie/suplement die hij thuis kreeg van tafel af geveegd en nu dus een gigantische terug val !! en wilt niet meer te bewegen dus weer niet gemakkelijk te vervoeren........... net nu ik blij was dat hij Woensdag in gang was geschoten en zelf weer begon te wandelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:15

Bolsterbos schreef:
De onderzoeken die ze gedaan hebben zijn allemaal in orde, er zijn nog wel zweren in maag en dikke darm te vinden maar is goed te behandelen nu. Wel moest hij tot vandaag blijven om dat voor het maag onderzoek hij nuchter moest zijn en dat was hij afgelopen Donderdag niet en Vrijdag was een feestdag in Belgie.

Wel hebben ze daar al zijn medicatie/suplement die hij thuis kreeg van tafel af geveegd en nu dus een gigantische terug val !! en wilt niet meer te bewegen dus weer niet gemakkelijk te vervoeren........... net nu ik blij was dat hij Woensdag in gang was geschoten en zelf weer begon te wandelen.

zijn ze de medicatie gestopt vanwege de zweren?
Linke boel hoor...

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:55

Ik kom mij hier (helaas) ook melden.

Korte samenvatting:

Mijn 8 jarige kwpn ruin zagen we begin september met bekappen een lichte verbreding van de witte lijn, mijn smid vroeg direct of hij bevangen was geweest, maar hij was echter niet of nooit kreupel geweest. We hebben hem van de ijzers af gehaald zoals elk najaar en kon er verder niet zo heel veel mee doen volgens me smid op dat moment. Goed op z'n eten gelet qua suikers en zijn gewicht.

2,5 week later werd hij onregelmatig links voor, na 2 weken rust niets meer aan de hand, echter een week daarna weer onregelmatig in combinatie met een zeeer pijnlijke rug.
uiteindelijk bleek me nieuwe zadel (eind aug) niet goed te zijn geweest, paard behandeld door osteopaat en zadelmaker een nieuw zadel geregeld. Rug leek weer goed, paard niet meer kreupel en waren weer fijn aan t werk.. Alles opgelost dacht ik..

Echter dit weekend weer wat kreupel, zonder aanleiding. Smid er gisteren bij gehad, extreem verbrede witte lijn. Alle alarmbellen gingen rinkelen. Vandaag bij de kliniek geweest om foto's te laten maken.

Het is enkel zijn linkerhoef, op de foto was te zien dat het hoefbeen wel wat gekanteld is, maar niet extreem en met nog ruimte tot aan de zool. Maar goed was het uiteraard niet.
Heb voor 10 dagen Metacam meegekregen, er is bloed weg gegaan voor onderzoek en hij moet op rust. Veel op (nat) zand en dikke laag strooisel in zijn stal.

Hopelijk komt dit allemaal nog weer goed.. maar wat ik nog steeds niet snap is dat mijn paard zelf echt nauwelijks tot geen tekenen van bevangenheid heeft vertoond, nooit die typische houding, hij belast zijn voet volledig, ontlast hem nooit.. enkel in draf is hij gewoon niet rad.

Vrijdag krijg ik de uitslag van de bloedonderzoeken. Ben benieuwd of daar nog wat uit komt, kan namelijk ook geen mogelijke oorzaak bedenken van dit hele gebeuren. Paard is in goede conditie, niet te zwaar, krijgt weinig krachtvoer, is weide gewoon gewend... lastig lastig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:10

:(:) balen als je paard zo ziek is. Beterscahp

Omdat het maar aan 1 been is, en hoefbevangenheid meestal aan 2 benen of aan alle 4, wil ik je in overweging geven dat het ook een ontstoken hoefbeen kan zijn, dat kantelt.
Dat heeft mijn paard namelijk ook gehad. Daarna hoefbevangen geraakt aan het andere been door overbelasting.
Haar hele verhaal staat onder de openingspost.

Voor de behandeling en de blessure maakt het niet veel uit. Alleen is de oorzaak anders. Ik zal je in pb een stuk sturen van mijn kliniek en mijn veearts dat een paar maanden terug in de BIT stond.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:16

Ik kwam net tijdens het zoeken overal en nergens inderdaad je verhaal al tegen! Heftig :(:) Zal het de DA ook eens vragen als ze me vrijdag belt..

Dank je wel voor je pb alvast :)

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:50

Erg genoeg hebben wij vanmorgend afscheid moeten nemen van ons paard.

Vanmorgend zijn er terug foto's getrokken van zijn voeten, dit is 2 weken geleden ook gebeurd en was alles in orde, helaas deze ochtend waren de foto's niet goed ! Alle 4 zijn voeten gekanteld en gezakt :(

Dit in combinatie met de dikke darm ontsteking die hij had kon hij niet geholpen worden, en genezen zo en zo niet. Zelfs als weidepaard had hij geen kans om pijnloos door het leven te gaan.
Dus is hij vanmorgend rustig ingeslapen om hem uit zijn ontzettend zwaar lijden te verlossen.

Het verdriet is ontzettend groot, we hebben maar 5 maanden van hem mogen genieten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:57

bolsterbos@heel veel sterkte! |(

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:05

Heel veel sterkte met het verlies!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:18

Oh, wat afschuwelijk. Heel veel sterkte!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:24

Sterkte.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:03

Jeetje wat erg! Heel veel sterkte

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:09

Goh, wat sneu. Maar wel een hele goede en eerlijke beslissing!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 07:54

:(:) Bolsterbos; heel veel sterkte. Het blijft toch zo'n &*(^%$##$%^&(ziekte.
Soms is 'houden van', 'laten gaan' als het niet meer gaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:10

Wat een moeilijke beslissing om te maken. Heel veel sterkte ermee. Hij heeft nu iig geen pijn meer :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 11:25

Het lijkt erop dat je de enige juiste beslissing genomen hebt - bevangenheid in deze vorm in combinatie met darmontsteking is een slecht scenario.. Je hebt het dier - met een zeer onduidelijk uitkomst of dat ooit zou herstellen - veel lijden bespaard. Da's moeilijk en verdrietig..maar is wel de juiste stap. Ik wens je sterkte.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:42

superpony schreef:
Ik kreeg de magnesium er ook niet in en nog laten ze het wel liggen als het lukt.

Ik wilde eerst alleen een handje compact gras geven met force en magnesium. Dat werkte niet, dus lijnzaadolie erbij gedaan en goed gemengd. Toen had ik steeds een berg poeder alsnog in de voerbak liggen.

Daarom toch weer vito gekocht en doe daar nu een handje van door de rest en dan wordt het beter gegeten.

Welke magnesium gebruik je? Je hoef van de Biomag (via paardendrogist te bestellen) niet veel te gebruiken en al mijn paarden (4) aten het zonder problemen. En je hoeft er niet hele grote hoeveelheden van te geven 2 of 1 klein schepje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:14

Ik geef een heel klein beetje. Gaf er eerst alleen de force bij en een beetje compact gras. Dat was te weinig, dus handje vito erbij en lijnzaadolie. Dat werkt wel een beetje. Ik vind wel nog wat in de voerbak, maar goed.......er komt wel wat binnen dagelijks.
De shet eet het sowieso goed op waar die best lastig was altijd. Mijn d-pony is nooit lastig en at het moeilijk, maar was degene die het juist moest hebben. Hij is wel gewend geraakt aan de smaak volgens mij en accepteerd het met een handje vito aardig als ik goed meng.
Onze quarter merrie moet ook wennen aan de smaak. Die krijgt wat meer voer, maar laat ook nog wat liggen. Zij krijgt het pas, dus kijk het even aan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 12:51

Eerder werd al het product Equilin Basic genoemd - je zou 's een proefzakje kunnen aanvragen om te zien of je pony dat wel wil eten. Het is wel een dure oplossing - een 6 (?) kg zakt kost rond de 40 euro.
http://www.equilin.nl/equilinbasic.html

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:13

Ik ben net gebeld door mijn dierenarts,
De bloeduitslagen lieten eigenlijk weinig bijzonders zien. Geen aanknopingspunten in ieder geval voor de oorzaak van zijn bevangenheid.

Haar plan;

Metacam kuur afmaken ( totaal 10 dagen)
Op rust, in ieder geval de komende 3 maand
Nieuwe foto tussendoor had geen meerwaarde, varen op het klinische beeld
Eventueel na de rust periode 1x om te zien hoe de zaken er voor staan.

Paard krijgt nu alleen hooi/voordroog 3x dd en staat zoveel mogelijk buiten, nu in de (zeik)natte bak.

Maar de reden van z'n bevangenheid blijft dus 1 groot raadsel..

Wat vinden jullie van bovenstaande? Klinkt dat logisch of nog een second opinion?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:17

Klinkt logisch. Je zou nog om aspirine kunnen vragen. Niet duur en heeft image ook lang gehad bloedverdunnend en pijnstillend