Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:18

Hartje schreef:
Ivaana, wat balen ! Wel fijn dat je snel terecht kunt.

Esther28, wat mag je nu wel met het paard? Wil de blessure niet genezen waardoor het zolang duurt ?
Een pees herstelt niet als je het niet prikkelt, dus het is wel van belang steeds na een x aantal weken weer iets meer te gaan doen.

Jawel hoor, geneest prima, maar in de eerste instantie was de diagnose slechter omdat het heel lang duurde voor het vocht er voldoende uit was om een duidelijke echo te krijgen. Dus op die basis zijn we toen gaan behandelen. Naarmate de behandeling duurde werd het vocht minder en kon er een goede duidelijke echo gemaakt worden waarop te zien was dat de aanvankelijke diagnose er een stuk rooskleuriger uitzag. Vanaf september mocht ik opbouwen en dat ging vlekkeloos. In maart ben ik van stal verhuist alleen vond mevrouw het nodig om drama te maken met laden en met op de trailer staan met als gevolg been weer dik, alleen nu aan de binnenzijde...Eerst weer stappen, toen scan en metacamkuur. Hier was behalve vocht geen peesschade te zien en de aanvankelijke blessure had er niks onder geleden en zag er prima uit. 6 weken geleden ongeveer opnieuw gescand, en weer groen licht voor opbouwen gekregen, maar wel weer een heel stuk terug in mn programma.
Zodoende ben ik al even bezig. Maar mijn veearts is net als liever terughoudender dan progressief met het opbouwen. Vera staat gewoon op de wei en traint zichzelf ook regelmatig...drafje en galopje door het land. Inmiddels zijn we ah eind van ons drafschema en komt vrijdag de veearts scannen of we groen licht hebben voor het galop programma...
Ik zit nu op 20 minuten draf.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:04

Hartje schreef:
We zijn begonnen met 2x per dag 10 min stappen, daarna 1x 10 en 1x 20. Vervolgens 1x10 en 1x20, daarna 1x10 en 1x20 belast (er op) stappen of 30 onbelast (wandelen). Afgelopen weken 5x per week belast 30 min stappen en 2x wandelen.
Zelf heb ik dus niet het idee dat we te hard van stapel lopen. Daarnaast is het een scheurtje en geen gat in de pees. Ik denk dat daar ook'verschil is zit voor wat herstel betreft.

Dat zal inderdaad verschil uit maken :j

Daarbij is er ook een enorm verschil in zienswijze en behandelwijze per dierenarts.
Een opbouw is belangrijk om de pees om maat te "rekken" zodat die zo elastisch mogelijk wordt al blijf het na een blessure op die plek altijd een minder kwaliteit peesweefsel.

Mij paard had bedacht dat samen een rondje stappen betekend dribbelen, heel hard stappen en aandraven... Was ze natuurlijk weer beledigd dat het niet mocht. draf heeft ze later op het weiland meegepakt door naar haar vriendin te draven.

Ivannnaa :(:) Morgen weer een spannende dag.. Kan het niet iets anders zijn dan die pees, een hoefzweer ofzo?

Somebitch

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:07

Die van mij heeft ook een scheurtje ik mag nu 2x 5 minuten stappen en na drie weken (zaterdag) naar 10 min 2x per dag. Tot de volgende echo en dan ben ik erg benieuwd wat mijn DA zal zeggen. :j Verschilt hier idd nogal maarja de blessures verschillen natuurlijk ook ;)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:12

Somebitch schreef:
Die van mij heeft ook een scheurtje ik mag nu 2x 5 minuten stappen en na drie weken (zaterdag) naar 10 min 2x per dag. Tot de volgende echo en dan ben ik erg benieuwd wat mijn DA zal zeggen. :j Verschilt hier idd nogal maarja de blessures verschillen natuurlijk ook ;)

Begrijp ik goed dat hij boxrust heeft? En alleen voor het stappen de box uitkomt?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:14

ja hij staat op boxrust, maar mag 2 uur in de ochtend van mij op de paddock ter grote van een box. :o

Edit overigens komt hij er wel langer uit hoor, koel ook nog 2x per dag 20 min. ;)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:44

Hartje , ow dat weet ik niet hoe groot het scheurtje was. Er is nu helemaal niks meer van te zien. Daar ben ik wel heel blij om :D

Ivana ik ga morgen duimen voor je. Hoop dat het allemaal mee gaat vallen. Y;(

Ikke gelukkig dat zijn been dun blijft !!!

Ow gulpje je bent ook al een eindje op weg!

De mijne is vandaag naar de smid geweest en eind van de middag nog eventjes 10 min gestapt en wat laten grazen maar zijn been zag er top uit *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Morgen weer draven :D

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:47

Zo net wezen stappe.. been is echt nooit zo.dun geweest komt het door de hhomeopathische korrels? De metacam? Daar werd het been vorige keer niet zo dun van. Het is niet warm meer.. wat zal het tog worden morge bedankt.voor het duimen allemaal!! Ben nu begonnen met fotos maken hoe het eruit zag en nu voor de da verschil.zal is kijken of ik die erop kan zetten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:26

Fijn dat zijn been er goed uit zag Wendyke :D

Fijn dat het been weer dun is geworden Ivana, succes vandaag bij de dierenarts. Liep ze er al wel beter op gisterenavond?

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:01

Ivana succes vandaag !!!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:17

Die dikke bolle van me ging gisteren even in het land los!. Gelukkig heb ik mezelf geleerd om me er niet meer druk om te maken. Maar heeft hij een dik been vandaag dan weet ik waar het aan ligt. Maar hij vermaakt zich verder prima en zit geweldig in het vel.

Ivana, sterkte en ik hoop voor je dat het meevalt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:57

Succes vandaag Ivana
Haha Yarrah, dat leer je wel af heh je druk maken...Heb dat nu ook hoor...
Wendy *\o/*

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:32

Ik ga zaterdag op controle naar de kliniek. De afgelopen 2 weken had ik de indruk dat de pees af en toe opnieuw wat opgezet is. Volgens mijn trainster loopt hij correct en hij reageert ook niet gevoelig op palpatie.
Maar voor de zekerheid toch maar even laten controleren...
Ga zaterdag normaal een clinic rijden met hem, maar dat zal nu nog af te wachten worden.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:11

Zo ben weer thuis. Al met al viel het tog mee.. ik had veel erger verwacht. Toch zit er een nieuwe scheuring aanmde buitenzijde van het checkligament. Niet heel ernstig maar tog nieuw. Dap heeft ook gezegd als ik hem tog op het land laat hij niet beter gaat worden meer. Vandaar toch boxrust stappen en met goed weer op een postzegelstukje wei. Als dit goed blijft gaan breng ik hem volgende maand naar revalidatie kliniek voor aquatraining kan die beetje ze energie kwijt. Nou even snel in het kort het verhaal lees vanavond alles bij

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:51

@ivaaanaa oef gelukkig lijkt het nog mee te vallen. wel balen dat er weer een nieuwe scheur zit. en hopelijk gaat de aquatraining haar goed doen.

@nathiee pff ook even spannend dan. hopelijk kan je clinic meerijden.

ik zat vandaag eens zo te denken. toen ik mijn paard nog volop trainde traainde ik hem ook maar een keer of 4 a 5 in de week. soms maar 3 keer maar hoe minder ik trainde hoe sterker dat hij werd. zou dit nou ook niet opgaan met het stappen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:34

Pff Ivaanaa gelukkig nog niet iet heel ernstigs erbij maar wel weer een nieuwe scheuring. Dat geboed daar blijft kennelijk erg actief en geirriteerd.
Kan mij goed voorstellen dat je nu toch voor box- en postzegelrust kiest!

ikke20 schreef:
ik zat vandaag eens zo te denken. toen ik mijn paard nog volop trainde traainde ik hem ook maar een keer of 4 a 5 in de week. soms maar 3 keer maar hoe minder ik trainde hoe sterker dat hij werd. zou dit nou ook niet opgaan met het stappen?

Ik denk het niet per definitie. Voor de opbouw van spieren moet je telkens de grens iets op zoeken en dan ontstaat er in de spier een microtrauma. Dat wordt dan door het lichaam weer opgevuld met spiercellen waardoor een spier groter en sterker wordt. Een lichaam heeft ongeveer 72 uur nodig om helemaal te herstellen van een zware training.

Bij pezen werkt dat anders dan bij spieren. Pezen zijn elastische vezels en door het stappen, en daarna rustig opbouwend draven, rek je een pees beetje bij beetje op en maak hem weer elastisch. Doe je dat te echt snel dan gaat de pees weer kapot of is is het weesel nog net wat van minder kwaliteit. Doe je te weinig dan wordt de pees minder elastisch en kan daardoor ook niet optimaal functioneren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:39

dus beter elke dag stappen. dan om de dag.

klopt wel van de spieren vs de pezen had daar nog niet over na gedacht.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:43

Yarrah hopelijk valt de schade mee :7

Nathiie Hopelijk is er niks aan de hand, ga voor je duimen :) Ik heb heel lang 2x per dag z`n been opgemeten 8-) Kon ik precies bij houden of die ook echt dik was. :o

Ivana gelukkig geen ernstig nieuws maar ook niet helemaal leuk nieuws. Goed dat je voor boxrust gaat heb ik ook voor gekozen DA waarschuwde mij om hem absoluut niet op de weide te zetten. Is wel een duur kosten plaatje aquatraining.

Ikke ik denk ook dat iedere dag bewegen beter is. En als je dadelijk je draf op moet gaan bouwen moet je dat denk ik om de dag doen.

Mijne vandaag weer gedraafd hij loopt echt fijn. Heerlijk beest
Hier een fotootje :D

Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 07:26

IVAANAA__ schreef:
Zo ben weer thuis. Al met al viel het tog mee.. ik had veel erger verwacht. Toch zit er een nieuwe scheuring aanmde buitenzijde van het checkligament. Niet heel ernstig maar tog nieuw. Dap heeft ook gezegd als ik hem tog op het land laat hij niet beter gaat worden meer. Vandaar toch boxrust stappen en met goed weer op een postzegelstukje wei. Als dit goed blijft gaan breng ik hem volgende maand naar revalidatie kliniek voor aquatraining kan die beetje ze energie kwijt. Nou even snel in het kort het verhaal lees vanavond alles bij

He wat balen zeg, gelukkig wel minder erg als je verwacht had maar toch enorm ***...
Zembla heeft ook een scheurtje in het buitenzijde van het checkligament. Die heeft 1 dag op drie benen gestaan. Hopelijk gaat het snel beter en verstandig om hem op boxrust te zetten. Die van mij staat nog steeds op boxrust en mag 2 uur in de ochtend (van half 7 tot half 9) op postzegelstukpaddock.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:04

Hoi,

Ik heb heel lang niet gereageerd(slecht), ik was het topic namelijk kwijt.
Maar goed, ik heb wel alles bijgelezen.

Jeetje Ivana, wat naar. Gelukkig viel het mee kwa verwachting maar het blijft K.ut!!

@Nathie: Beter een keer te veel laten scannen dan een keer te weinig. Blijft toch lastig en altijd naar je eigen gevoel luisteren. Heb ik bij deze blessure nu wel geleerd.

@Ikke: Lekker weer onder het zadel gestapt. Maakt dat echt zo veel verschil bij jou? Ik zou het niet weten aangezien ik er binnen 3 seconde weer naast lig met een mooie rodeosprong als ik zonder zadel erop wil. Dat vind hij toch een partij eng als ik dat doe.

@Wendyke: Heerlijk weer draven! Ik deed het draven altijd 2 dagen draven, dan 1 dag stappen. Zo bouwde ik op. Dan zat ik er ong. 4/5 dagen per week op.

@wei: Ik zelf heb hem de hele periode op boxrust gehad. Het is geen paard wat buiten rustig gaat staan eten. Hij houd alles in de gaten en loopt continu heen en weer te drentelen. Bovendien is bij ons de mogelijkheid niet om ze fatsoenlijk buiten te hebben.

Nu heb ik dinsdag weer een afspraak om te scannen. Afhankelijk van de uitslag van de scan, is het of einde verhaal, of gaat hij voor een jaar het land op. Hij heeft steeds weer een terugval. Terwel er gekeken is waar het vandaan zou moeten komen en nergens anders in zijn lichaam zou iets kunnen zijn waardoor hij iedere keer een peesblessure heeft.
Ik denk dat in zijn geval toch beter is als hij heel de dag in beweging is.
Been is ook nog steeds wisselend. Ene dag supermooi dun en koud, de dag erna (of zelfs verschil met 's ochtends mooi en 's avonds) weer dik en warm. Ik kijk daar niet eens meer naar. Ik voel zelf prima aan of het goed is of niet. Eigen gevoel zegt bij mij meer dan hoe het been er aan de buitenkant uit ziet. Het hangt van zoveel factoren af hoe het been eruit ziet. Tot nu toe heb ik iedere keer op gevoel kunnen vertellen wanneer er precies iets anders was, in de zin van, een verslechtering oid.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:56

ikke20 schreef:
dus beter elke dag stappen. dan om de dag.

Tja, als mijn paard op stal zou staan zou ik wel 3x tot 4x op een dag laten grazen aan de hand. Nog niet eens stappen, maar gewoon in een weiland of berm.

Maar, ik ben nog steeds niet overtuigd dat stalrust een pees kan genezen. Hij geneest wel, maar de structuur is van die matige en slechte kwaliteit dat een rare bokkesprong je weer terug naar af kan zetten. En dat wil je ook niet.
Op het land beweegt een paard continue wat weer beter is voor het herstel van een pees en krijgt een goede structuur die ook wat meer kan hebben.

Mijn paard hebben we gelijk op het land gezet. Hij was toen flink kreupel en het been was erg dik. Na een maand was de kreupelheid over en we hebben hem weer in de groep gedaan. Ook dat ging erg goed. Nu staan we op een andere stal en de groep is veel groter, maar het land is veel mooier geen rare gaten e.d. Hij loopt best veel en aan het speelkwartiertje doet hij vrolijk mee. Het been wordt steeds wat dunner, maar we zijn er nog lang niet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:04

En mijn paard staat op boxrust en liep na drie dagen weer helemaal rad en na een week dacht ik was het been weer normaal..

Tis dus gewoon per blessure per situatie verschillend.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:39

Het is idd per blessure verschillend bij werd het streng af geraden om hem op de wei te zetten. Dus heb daarom ook voor boxrust gekozen. Daarom ben ik hem nu ook onder het zadel op aan het bouwen zodat die dadelijk alweer waar sterker is als die naar buiten gaat.

Ik doe nu om de dag draven en de andere dag alleen stappen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:41

Zo gaan wij ook opbouwen Wendyke. :j

Morgen kan ik naar 10 min stappen jeeej! :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:44

IVAANAA__ schreef:

Welke aquatrainer ga je? Ik heb het geluk dat ik op een pensionstal sta met een revalidatiecentrum incl. aquatrainer...alleen nu vd zomer vind ik dat niet nodig gezien ze op de wei staat..misschien vd winter weer. En ik ga een keer met de hartslag meter rijden.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 27-06-14 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:45

Ik heb vanmiddag weer een controle...ik schat in 1 van de laatste :D Waarschijnlijk nog een keer als de galop volledig opgebouwd is een eindcontrole en hopelijk dan officieel genezen verklaard...