Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cowgirl schreef:HolyPope schreef:Uhhh, ik weet dat een ontsteking bij paarden in het wild vaak bij de KROONRAND doorbreken en daarna niet behandeld worden door wie dan ook.
Groeit de wond niet dicht dan groeit daar ook wild vlees op de KROONRAND.
Maar ik ben er dan ook niet bij, dus..... wie weet.
Bij dit paard is er geen wildvlees opgegroeid , maar kwam er een geheel nieuwe hoefwand maar dat gat is gebleven en er later uitgegroeid/afgebroken. Dit paard liep op een gegeven moment bijna zonder hoefwand, alles was afgebroken omdat de zweer de hele hoef had aangetast.
De eerste 2 foto's die gohya later heeft geplaatst zijn door mij gemaakt. Zo begin 2009. Wie meer wilt weten hoe het daarna gegaan is mag een pb sturen dat ga ik nl niet openbaar neerzetten.
Verder vraag ik mij af hoe gezond het zou zijn als je gaat smeren(op de huidige plek) die smeersels lopen wel de hoef in. Ik ben bang dat het dan nog erger word. Misschien is spoelen met een betadine oplossing beter.
Persoonlijk(en dat was ook het advies van mijn smid en die van de gebr. Nassau waar ik de eerste foto's naar heb toegestuurd) is het gewoon laten opdrogen en open houden zodat al het ontstekingsmateriaal naar buiten kan. Vervolgens gewoon blijven bekappen en desnoods een ijzer mocht het nodig zijn
Het is erg jammer dat BOKT destijds mijn brief van van Nassau heeft verwijderd daar stond precies in wat te doen. Zelf heb ik hem helaas ook niet meer.
hilly200 schreef:Nja het was niet alleen de krulvacht hoor,ook het stijf lopen en het wisselende gedrag. mag ik vragen hoe je dat nu test ? Ben benieuwd wat de smid gaat zeggen donderdag. Bedankt voor de info ed. Dubbeldun.
hilly200 schreef:Dat moeilijk draaien om de voorhand doet hij nu alleen voordat het me opviel dat hij niet lekker liep deed hij dit niet. Toen was hij daar vrij soepeltjes in. IPPD,dat is? Ik ga zelf toch steeds meer neigen naar HB. In het zand loopt hij trouwens wel beter,alleen dat hebben we niet gefilmd. Dus z'n rug kan ook een oorzaak zijn,opzich vind ik dat zelf wel wat meevallen maar het is inderdaad niet meer zo als 3 jaar geleden,mja hij is nu ook 20.
Quir schreef:Als ie op ijzers in eens stukke beter loopt, heeft ie er wel degelijk last van en juist de weides waar weinig gras op staat zijn gevaarlijk.
Echter denk ik dat dit paard chronisch hoefbevangen is en dus niet accuut.
hilly200 schreef:Medicatie is niet nodig. Paard heeft er verder niet veel last van. En ja op een wei waar amper gras op staat. Dit kon gewoon. Hij heeft het dan ook vrij licht en heb natuurlijk wel eerst gevraagd wat het beste was,en hij kon gewoon op het land. Vind ik persoonlijk ook fijner dan de paddock.