Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:41

Vergeet niet dat het buiten momenteel erg warm is, zeker voor paarden die al een beetje in de wintervacht zitten. Logisch dus dat de hoeven ook warm zijn.
Zolang je duidelijk kloppende/pulsatie voelt zou ik me om warme hoeven niet zo druk maken.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:49

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:04

Ligt het aan mijn p.c. of is het filmpje idd. slecht?
De beelden schokken steeds.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:06

Draait ie altijd zo moeilijk/sloom om de voorhand als je hem omhaalt???
Verder zie ik een veel te dikke nek (IPPD/HB) en een redelijk doorgezakte rug waar ook zijn moeilijke lopen door kan komen.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:36

Dat moeilijk draaien om de voorhand doet hij nu alleen voordat het me opviel dat hij niet lekker liep deed hij dit niet. Toen was hij daar vrij soepeltjes in. IPPD,dat is? Ik ga zelf toch steeds meer neigen naar HB. In het zand loopt hij trouwens wel beter,alleen dat hebben we niet gefilmd. Dus z'n rug kan ook een oorzaak zijn,opzich vind ik dat zelf wel wat meevallen maar het is inderdaad niet meer zo als 3 jaar geleden,mja hij is nu ook 20.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:52

Sorry ik had de afkorting verkeerd :o Het is PPID
http://www.bokt.nl/wiki/Cushing

Paarden die gevoelig zijn voor suiker/fructaan ontwikkelen ook vaak HB/SB. Het moeilijke draaien is daar ook een aanwijzing voor. En die dikke nek (cresty neck) is ook een indikatie.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:21

Ik maak me nu wel zorgen hoor,gelukkig komt de hoefsmid donderdagochtend al hopelijk kan die mij een bevestiging geven. Cushing lijkt het me niet,ik ken een pony die dat heeft en ik zie geen gelijkenis. Sb lijkt er wel op moet ik zeggen,als ik die foto's in de wiki zie..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:27

Niet elk paard met PPID heeft ook een krulletjesvacht ;) net als niet alle HB-paarden met de benen vooruit staan :)
Overigens is PPID tegenwoordig redelijk simpel/veilig te testen.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:33

Nja het was niet alleen de krulvacht hoor,ook het stijf lopen en het wisselende gedrag. mag ik vragen hoe je dat nu test ? Ben benieuwd wat de smid gaat zeggen donderdag. Bedankt voor de info ed. Dubbeldun :).

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 23:16

Cowgirl schreef:
HolyPope schreef:
Uhhh, ik weet dat een ontsteking bij paarden in het wild vaak bij de KROONRAND doorbreken en daarna niet behandeld worden door wie dan ook.

Groeit de wond niet dicht dan groeit daar ook wild vlees op de KROONRAND.

Maar ik ben er dan ook niet bij, dus..... wie weet.

Bij dit paard is er geen wildvlees opgegroeid , maar kwam er een geheel nieuwe hoefwand maar dat gat is gebleven en er later uitgegroeid/afgebroken. Dit paard liep op een gegeven moment bijna zonder hoefwand, alles was afgebroken omdat de zweer de hele hoef had aangetast.
De eerste 2 foto's die gohya later heeft geplaatst zijn door mij gemaakt. Zo begin 2009. Wie meer wilt weten hoe het daarna gegaan is mag een pb sturen dat ga ik nl niet openbaar neerzetten.

Verder vraag ik mij af hoe gezond het zou zijn als je gaat smeren(op de huidige plek) die smeersels lopen wel de hoef in. Ik ben bang dat het dan nog erger word. Misschien is spoelen met een betadine oplossing beter.
Persoonlijk(en dat was ook het advies van mijn smid en die van de gebr. Nassau waar ik de eerste foto's naar heb toegestuurd) is het gewoon laten opdrogen en open houden zodat al het ontstekingsmateriaal naar buiten kan. Vervolgens gewoon blijven bekappen en desnoods een ijzer mocht het nodig zijn

Het is erg jammer dat BOKT destijds mijn brief van van Nassau heeft verwijderd daar stond precies in wat te doen. Zelf heb ik hem helaas ook niet meer.

De dierenarts die kwam bij de eerste keer dat ze de hoefzweer had zei ook dat ie open moest blijven om de ontsteking eruit moest laten komen en geen troep erop smeren wat het dicht zou maken. Daarnaast ook regelmatig bekappen en evt ijzers eronder..

Erg vervelend dat het weer is open gegaan maar zal ook een gevoelige hoef blijven voor de rest van dr leven. Hopelijk gaat het snel weer beter want dat verdiend ze _/-\o_ Super Fyanne!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 05:40

Pony op het filmpje lijkt idd niet lekker te lopen met de voorvoeten. Ik zou ook aan (lichte) HB denken.

Mijn hoefsmid probeer ik al een tijdje te pakken te krijgen, helaas zonder resultaat. Hoop dat het niet ernstigs is :? Nu heb ik mijn vorige HS gebeld, en die komt zaterdag langs. Ben benieuwd...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:26

hilly200 schreef:
Nja het was niet alleen de krulvacht hoor,ook het stijf lopen en het wisselende gedrag. mag ik vragen hoe je dat nu test ? Ben benieuwd wat de smid gaat zeggen donderdag. Bedankt voor de info ed. Dubbeldun :).

Ik denk een simpele bloedtest. In het HB/SB topic is er meerdere malen over gesproken.
De test is iig vrij nieuw en makkelijekr/veiliger als de 'oude' cushing test.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:32

hilly200 schreef:
Dat moeilijk draaien om de voorhand doet hij nu alleen voordat het me opviel dat hij niet lekker liep deed hij dit niet. Toen was hij daar vrij soepeltjes in. IPPD,dat is? Ik ga zelf toch steeds meer neigen naar HB. In het zand loopt hij trouwens wel beter,alleen dat hebben we niet gefilmd. Dus z'n rug kan ook een oorzaak zijn,opzich vind ik dat zelf wel wat meevallen maar het is inderdaad niet meer zo als 3 jaar geleden,mja hij is nu ook 20.

Wat mij juist opviel was het scheef dragen van zijn staart. Hij houd hem naar links ipv ontspannen naar beneden.
Zal mij niks verbazen als hij last van zijn rug heeft en daardoor krampachtig loopt.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:55

Ook iets wat mij dus opvalt,alleen heb alle foto's en filmpjes vanaf het begin dat ik hem had bekeken toen hij dus ook nog soepel liep en hier droeg hij die staart ook al wat scheef. Zit er ook om te denken om iemand voor z'n rug te laten komen maar volgens mij ligt dit probleem met z'n hoeven echt bij z'n hoeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:20

Waarom laat je niet eens warmtefotoos van hem maken (thermoscan), op EA lopen nu diverse topics van Bokkers die dit in opleiding doen en de kosten zijn hierdoor 1/3 van wat het normaal is.
Alles wordt door de mentor nagekeken en van kommentaar voorzien.
Ik weet uit ervaring dat hierdoor een hoop zichtbaar wordt waar een paard pijn heeft. Daarna kun je veel gerichter een chiro of fysio erbij halen.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:25

Ik zal eens even kijken :). Vandaag liep hij nog steeds niet lekker vond ik,wel draaide hij stukken beter om de voorhand dan gister,stapte ook netjes over. Morgen komt de hoefsmid dus ben benieuwd.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:04

Zo Nobbi is bekapt. Hij is dus wel hoefbevangen en heeft iets in z'n rechtervoorhoef ( ben de naam vergeten) Wat er niet hoort,is iets wat telkens doorgroeit en er voor zorgt dat er zand in z'n hoef komt. Dit kan er wel helemaal uitgesneden worden maar gezien hij er niet kreupel van loopt hebben we dat niet gedaan. Wel zit er voor een gat in z'n hoef om er voor te zorgen dat het zand niet op de hoef gaat drukken. Dit kan hij sowieso al wel vanaf z'n geboorte hebben en de smid zij ook dat dit heel goed bij hem mogelijk kan zijn gezien mijn verhaal van het gevoelig lopen telkens. Nu hebben we na het bekappen en dat gat gemaakt te hebben,een stukje gelopen maar toen was hij echt kreupel. Dit werd al verwacht en ik had de keus om het zo te laten en dan ging hij over een paar dagen beter lopen of om hem voor op ijzers te zetten. Dat was het meest pijnloze en heb ik dus ook gedaan. Hij liep hierna stukken beter,zelfs om de stap zag je verbetering er in. Je merkte het ook. Later bracht ik hem naar het land en maakte hij zelf even een sprintje naar z'n buur vriendjes toe,iets wat hij al een paar dagen niet meer deed. Heb dus toch een goeie keus gemaakt :).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:59

Hoefbevangen en land? Mag toch hopen, dat je dat paard niet op de wei hebt gezet? En nog steeds geen DA voor de nodige medicatie?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:07

Medicatie is niet nodig ;). Paard heeft er verder niet veel last van. En ja op een wei waar amper gras op staat. Dit kon gewoon. Hij heeft het dan ook vrij licht en heb natuurlijk wel eerst gevraagd wat het beste was,en hij kon gewoon op het land. Vind ik persoonlijk ook fijner dan de paddock.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:14

Als ie op ijzers in eens stukke beter loopt, heeft ie er wel degelijk last van en juist de weides waar weinig gras op staat zijn gevaarlijk.

Echter denk ik dat dit paard chronisch hoefbevangen is en dus niet accuut.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:17

Quir schreef:
Als ie op ijzers in eens stukke beter loopt, heeft ie er wel degelijk last van en juist de weides waar weinig gras op staat zijn gevaarlijk.

Echter denk ik dat dit paard chronisch hoefbevangen is en dus niet accuut.

Hij liep beter op ijzers doordat hij van dat gedeelte af was in z'n rechter voorhoef :). Is wat moeilijk uit te leggen. Die hoefbevangenheid heeft hij inderdaad al langer gehad. Ik zal het anders eerst even aankijken,gaat het niet goed komt hij weer in de paddock. Alleen land heb ik en heeft hij liever,heeft hij contact met paarden en net wat meer ruimte.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:57

je kan op de foto het randje al zien van hoefbevangenheid
echter denk ik dat de hoef weer aan het herstellen is, en er dus dan geen sprake meer is van HB.
de witte verbrede lijn, die de hoefsmid zag, is vaak een al uitgroeiend stuk, dus vermoedelijk is het een half jaar (of langer geleden) gebeurd.
wil niet zeggen dat er sprake is van chronisch, daarin zou je meer moeten spitten in de achtergrond.
HB kan zelfs ontstaan door een verkeerde enting, vergiftiging of teveel voeding , dus de oorzaak weet je niet.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:08

hilly200 schreef:
Zo Nobbi is bekapt. .........................en heeft iets in z'n rechtervoorhoef ( ben de naam vergeten) Wat er niet hoort,is iets wat telkens doorgroeit en er voor zorgt dat er zand in z'n hoef komt. Dit kan er wel helemaal uitgesneden worden.......... :).

Hoornzuiltje ??

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:10

hilly200 schreef:
Medicatie is niet nodig ;). Paard heeft er verder niet veel last van. En ja op een wei waar amper gras op staat. Dit kon gewoon. Hij heeft het dan ook vrij licht en heb natuurlijk wel eerst gevraagd wat het beste was,en hij kon gewoon op het land. Vind ik persoonlijk ook fijner dan de paddock.

een schrale wei heeft een hoge fructaan gehalte, dus een volle weide lijkt mij juist beter! eigenlijk lijkt mij een zandpaddock met hooi nog beter

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:22

Is er een foto van een hoornzuiltje? Weten we ook meteen hoe dat eruit ziet.....