[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannahtjen

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:05

Hannah haar "kuur" is achter de rug (die ik van de bioresonantie-DA kreeg), en ze moest 2 weken weiderust krijgen, dus tot 10 november eigenlijk. Maar ik heb haar wat extra tijd en rust gegeven, sinds oktober hebben we niet meer gereden. Ik ga kijken om dit weekend terug op het gemakje te beginnen, en starten met enkel wat stap-draf.
Fingers crossed!!!

EM_: is de DA al geweest voor jou paard, en heb je al een diagnose?

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:38

Helaas, ze loopt nog steeds niet zuiver :(, het is niet extreem en je moet goed kijken om het te zien, maar het is er nog steeds...

Dus, vorige vrijdag heb ik haar door een 3e DA laten controleren.
Hij zei dat er, op de foto's die hij gemaakt heeft, van spat/artrose geen sprake is (was ik blij dat te horen!).

Hij bevestigde de diagnose van de 2e DA, nl een eerder ongenezen peesletsel.

Na verder onderzoek kon hij zeggen dat het de aanhechting interosseus is.

Nu mag ze 3 maand niet belast worden, maar hier ook 'rust roest'.
Ze mag wel op de weide, maar op een afgezet stuk zodat ze geen sprintjes kan trekken.
Dit bekijk ik morgen met de staleigenaar.
Ze moet ook dagelijs stappen. Dit deed ik nu ook al +/- 3x per week aan de hand het bos in, maar vanaf nu zal dit (bijna) dagelijks zijn.

Ik ga me ook wat verdiepen in de vrijheidsdressuur, zodat we onze band blijven behouden
en me vooral richten op de niet-belastende-oefeningen zoals neen en ja knikken, jambette, flemen...

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:03

Ik heb inmiddels mijn 'spatpaard' verkocht naar België, waar ze overdag het hele jaar door op het land kan en in het weekend de bossen in. Echt ideaal voor het spatbeen dus. :) Nu heb ik nog van Back on Track de hakbeschermer die ik een paar weken heb gebruikt. Iemand nog interesse? Het gaat om dit rechtermodel in maat L: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 513?v=True

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:04

Sorry, mijn kerel heeft het in zijn linkerbeen.. Hij doet er overigens erg goed. Zit goed in zijn vel en is een blij paard. Hij loopt ook erg lekker moet ik zeggen :D

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:55

Fijn dat je paard goed gaat! :) Ik hoor ook alleen positieve dingen over mijn ex-spatter, ik ben blij dat iemand er nog veel plezier van kan hebben en het paard ook. Ik merkte toch dat ze op een gegeven moment weinig zin meer had om intensief te trainen in de bak.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:48

_Nicky schreef:
Ik heb inmiddels mijn 'spatpaard' verkocht naar België, waar ze overdag het hele jaar door op het land kan en in het weekend de bossen in. Echt ideaal voor het spatbeen dus. :) Nu heb ik nog van Back on Track de hakbeschermer die ik een paar weken heb gebruikt. Iemand nog interesse? Het gaat om dit rechtermodel in maat L: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 513?v=True

Hoi, ze hebben bij mijn paard net ook spat ontdekt (rechts vanachter). Wat doet die hakbeschermer juist?
Mijn paard is 13 jaar (liep Z1) en is nu met pensioen gezet. Toch zou ik hem zo goed mogelijk willen verzorgen zodat ik - hopelijk - nog lang met hem kan gaan wandelen.

zoya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:46

Mijn spatter reageerde zeer slecht op rust. Kun op begeven moment niet meer draven zonder helemaal door te zakken. Ze wordt nu 6 dagen in de week bereden en krijgt primeval. De hoefsmid bekapt haar binnendoor. Geen problemen meer onder vonden. Gaat al van september super goed

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:25

Mijn paard heeft ook niet op rust gestaan. Stappen over het harde en spatijzers. Toen het aan elkaar gegroeid was kon ze alles weer. Ze is 19 en aan haar tweede jeugd begonnen. Gewoon weer aan het werk.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:01

Graag zou ik mij hier ook melden heb een bijna 24 jarige fjord merrie
Ze heeft zo'n 1.5 jaar geleden een scheurtje gehad in haar spronggewricht toen was er al lichte artrose te zien, na een aantal injecties liep ze weer goed en was ze zo hyper als wat.. nu was ze gister niet helemaal fit dus haar ff van de wei gehaald.. morgen komt de dierenarts weer kijken .. ik heb geen idee of ze nog te rijden is en hoe of wat verder ze kan het been niet meer buigen en zet hem nu wel heel veel op rust.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:00

Ook ik meld mij hier.
Mijn paard blijkt ook spat te hebben in beide achterbenen.

4 weken geleden merkte ik dat hij stijf was. Niet stok kreupel maar ook niet helemaal goed.

Vandaag naar Hellendoorn geweest.
Daar hebben ze hem goed bekeken.
De foto's wezen uit dat hij spat heeft.
Rechts minder erg dan links.

Ze gaat overleggen met een andere da om te kijken of een tildren infuus wat voor hem is.

Ben echt zwaar aangeslagen.
We waren zo goed op weg naar die Z

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:57

Mijn spatter heeft zojuist weer 33km op een endurance rit gelopen waar ze is goed gekeurd. Weer even rustig beginnen maar heb nog geen enkel probleem ondervonden na het infuus.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:11

Ik ga volgend weekend voor het eerst buiten starten met mijn spatpaardje in het L1. Ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen. Ik denk dat we meer last krijgen van bakkabouters dan van spat ;). Zij is vorig jaar maart ingespoten in het gewricht en gaat sindsdien na een goeie warming up eigenlijk heel aardig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:59

Ik ben heel blij dat ik jullie verhalen lees. Dat geeft mij hoop!
Voor mij is het nog heel erg spannend of Andoy überhaupt wel een kandidaat is voor het Tildren infuus!

Maar als ik deze verhalen lees dan hoop ik dat echt enorm.

We waren goed op weg naar de Z.
Maar de Z kan mij nu gestolen worden.
Het belangrijkste is gewoon dat mijn paard pijnloos is!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:05

Wanneer is het nuttig om aan een Tildren infuus te denken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:07

daantjuhh gewoon afwachten. Lan doet haar zware oefeningen weer tegenwoordig. Ik maar voorzichtig doen.. en zij had zoiets van ja nou .. hup.. doe eens wat leuks.. dit saaie voorwaarts-neerwaarts.. kappen daarmee :D

En we zijn ook weer een sprongetje aan het maken voor de lol :D Ze heeft er een dikke hak aan overgehouden. Dat is tot nog toe alles.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:17

Ipsilonka. Dat gaat mijn da nu overleggen met een andere da.
Of hij er wat aan kan hebben.

Ooohh...Anya ik hoop het zo hè! Ik ben er echt kapot van.
Ik heb hem zelf gefokt. We zijn samen opgegroeid! Echt mijn aller beste vriendje.
Ik heb meer paarden gehad. Maar Nog nooit zo'n band gehad met een paard.

Echt Anya. Ik hoop zo dat hij ook zo'n succes verhaal wordt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:43

Ik hoop gewoon met je mee. Je hebt i.i.g. geduld nodig. En het is echt zinvol om met foto's te monitoren. Zodat als er haken ontstaan je gericht kunt behandelen.. of juist rustig door kunt gaan met stappen over de weg. Een goede smid doet ook wonderen in de actieve spat-periode.

En let er op dat ze achter niet scheef worden!!! er af en toe achter gaan staan en kijken of de kont nog gelijk oogt. Anders gelijk iemand bij halen. Ze hebben de neiging het spatbeen niet te belasten.. dus ..scheef ligt op de loer.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:54

Helaas, Pablo is al ruim een jaar slecht. 2 x op de foto gezet, maar wil m voorlopig niet op de trailer hebben eigenlijk. Hij staat erg weinig op t spatbeen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 07:15

Ik heb foto's aan huis laten maken. Een DA in de buurt heeft mobiele rontgen. Dat hebben er meer tegenwoordig. Even rondbellen werkt wel. Ik wist het ook niet van die DA bij mij. En zat toch 1 dorp verder.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 07:36

Dat heb ik vorig jaar voor iets anders gedaan en ik vond het schrikbarend duur moet ik eerlijk zeggen. Was ik 240 euro kwijt voor 2 foto's (gedeelde visite en alles meegeholpen omdat ze alleen was)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:04

Hallo mensen,
Ik wil mijn paard rond om op ijzers zetten omdat ik dagelijks buiten rijd, Nu is het zo dat mijn paard in zijn beide achterbenen artrose heeft..
En ik hier veel over lees op internet , ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken! zou dit daadwerkelijk waar zijn ??

(Er is daadwerkelijk gemeten dat beslag de schokdemping met 75% vermindert). De schok van het grondcontact gaat in plaats daarvan naar de benen, naar gewrichten en pezen die niet zijn bedoeld om zoveel krachten op te vangen. Hierdoor slijten de gewrichten en pezen harder en ontstaan er sneller beenproblemen.

Bovendien blijken hoefijzers trillingen met een hoge frequentie te veroorzaken, trillingen die zich door de benen verspreiden en de hoger gelegen gewrichten beschadigen. Artrose en rugpijn kunnen hier onder andere een gevolg van zijn.

Ik zou graag van jullie horen wat jullie hier van denken.. en of het verstandig is om mijn paardje ijzers te geven.
Hoor ook graag jullie ervaringen of jullie paard beter loopt op ijzers met artrose..

Gr

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:01

Ik heb mijn spatter nu op kunstof staan. Bevalt erg goed tot nu toe moet ik zeggen. Met ijzer wilde ze wel eens bij een flinke rit wat opgelopen benen hebben. Met kunstof nog niet gebeurd.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:06

Wat houdt kunstof precies in?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:21

Geen ijzer dus maar echt beslag van kunstof. Nu dynamix aan het testen. Het dempt meer meer en ze glijden niet uit. Er zijn vele soorten beslag maar niet elk type past bij de hoeven van je paard.mook moet je je smid zo gek zien te krijgen dat hij dat wilt doen of je moet een andere zoeken. Tot nu toe erg tevreden, meer dan verwacht. Wel iets duurder maar nog altijd betaalbaar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 07:58

Ipsilonka schreef:
Dat heb ik vorig jaar voor iets anders gedaan en ik vond het schrikbarend duur moet ik eerlijk zeggen. Was ik 240 euro kwijt voor 2 foto's (gedeelde visite en alles meegeholpen omdat ze alleen was)

idioot bedrag! Dat heb ik niet betaald.