[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:56

geerke schreef:
wilgetakken zijn bloedverdunnend en pijnstillend en als je de hele boom opeet(heel veel dus)ook nog ontstekingsremmend.

De gewone aspirine is van wilgenbast gemaakt...
Maar ik weet niet hoeveel je van een boom moet eten wil het effect hebben,volgens mij zijn de aspirines die je koopt vrij geconcentreerd.
Als je nagaat dat voor ons 1 gram een redelijke hoge dosering is(1000 mg)moet een paard daarin tegen 100 gram hebben wil het iets doen.....ik ben bang dat een gedeelte van de boom dan weg is,en ik heb begrepen dat het in de bast van de boom zit,dus of takken nu veel bevatten weet ik niet....maar ach,het is lekker om te knabbelen.

Ik snap je rekensommetje niet helemaal Knipoog
Waarom moet een paard 100 x zoveel als ons mensen hebben ?

Het mooie van paarden is juist dat ze ontzettend gevoelig en snel reageren op medicatie en aanverwante zaken.
Onze ervaring is dat als je de dosis voor menselijke consumptie verdubbeld voor het paard het door de regel al perfect werkt.

Zou je echt van het gewichtsverschil uit gaan met berekenen dan is volgens mij 5 a 6 x zoveel voor een paard voldoende. 100 x lijkt me errug veel Haha!

Een van mijn merries kon een paar jaar terug door een stommiteit van de paardentandarts ineens niet eten. Ze had erg veel pijn in de mond.
Zelfs gras wilde ze niet.
Ze liepen naar de wilgen in ons weiland en at uitsluitend wilgenblad en de dunste takjes.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:34

Ja, precies het is lekker om te knabbelen, want ze vindt zichzelf heel erg zielig nu ze niet op het gras mag, en zo heeft ze wat te doen. Maar wat ik me afvraag, de hoeveelheid zal dus waarschijnlijk niet genoeg zijn om enig effect te hebben qua ontstekingsremmer. Maar is het dan juist niet verkeerd om ze te voeren? Want ik neem aan dat er ook fructaan in de jonge takjes en blaadjes zit?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:59

In de homeopathie gaat men ervan uit dat een kleine dosering genoeg is om het lichaam aan te zetten tot genezing. Uitgaande van die gedachten zou de hoeveelheid niet uitmaken, maar wel de prikkeling.

Laatst had ik een schaap met een ontstoken uier. Echt mega hoge koorts, (schaap heeft sowieso al 40 graden normaal) hartstikke beroerd eraan toe. Ik heb haar wilgentakken te knabbelen gegeven en de volgende dag knapte ze al op zonder antibiotica (die moest ik s morgens gaan halen).

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:19

Hoi janouk! Ben helemaal voor homeopathie, maar nu met de wilgentakken twijfel ik, ik zie nml geen verbetering, vanmorgen dacht ik zelfs een verslechtering te zien, heb dan ook besloten om ze vandaag een niet te geven, en dan morgen nog eens kijken Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:25

henny_w schreef:
geerke schreef:
wilgetakken zijn bloedverdunnend en pijnstillend en als je de hele boom opeet(heel veel dus)ook nog ontstekingsremmend.

De gewone aspirine is van wilgenbast gemaakt...
Maar ik weet niet hoeveel je van een boom moet eten wil het effect hebben,volgens mij zijn de aspirines die je koopt vrij geconcentreerd.
Als je nagaat dat voor ons 1 gram een redelijke hoge dosering is(1000 mg)moet een paard daarin tegen 100 gram hebben wil het iets doen.....ik ben bang dat een gedeelte van de boom dan weg is,en ik heb begrepen dat het in de bast van de boom zit,dus of takken nu veel bevatten weet ik niet....maar ach,het is lekker om te knabbelen.

Ik snap je rekensommetje niet helemaal Knipoog
Waarom moet een paard 100 x zoveel als ons mensen hebben ?

Het mooie van paarden is juist dat ze ontzettend gevoelig en snel reageren op medicatie en aanverwante zaken.
Onze ervaring is dat als je de dosis voor menselijke consumptie verdubbeld voor het paard het door de regel al perfect werkt.

Zou je echt van het gewichtsverschil uit gaan met berekenen dan is volgens mij 5 a 6 x zoveel voor een paard voldoende. 100 x lijkt me errug veel Haha!

Een van mijn merries kon een paar jaar terug door een stommiteit van de paardentandarts ineens niet eten. Ze had erg veel pijn in de mond.
Zelfs gras wilde ze niet.
Ze liepen naar de wilgen in ons weiland en at uitsluitend wilgenblad en de dunste takjes.

dat was niet mijn rekensommetje maar die van een da....je kunt je zeker afvragen of die het bij het rechte eind had.
Je kunt niet altijd alles omrekenen van mens naar paard,in geval van schildklierhormoon(wat mijn paard krijgt),zou je ervan uit moeten gaan dat een paard dan 12000 microgram moet hebben(1.2 gram).
Aangezien een mens de uiterste dosering van 200 microgram krijgt(als de schildklier niets meer doet of zelfs verwijdert is..)en we er even vanuit gaan dat het om een volwassen man gaat van 100kg.

Met deze berekening zou mijn paard dus 12000 microgram moeten hebben,helaas werkt deze berekening met dit medicijn niet zo....hij krijgt 56000 microgram,dus 5,60 gram.
En dat is de minimale dosering voor een paard,minder geven heeft geen zin.

Het ligt zeker anders met homeopatische middelen,aangezien die sterk verdunt zijn.
Het wil niet zeggen dat als een geneesmiddel van een plant gemaakt is meteen valt onder de homeopatische middelen.
Heel veel geneesmiddelen worden namelijk van planten gemaakt.....
De bast van de wilg (zilverwilg)bevat salicine.(de latijnse naam voor wilg is Salix).
Door de jaren heen hebben ze geprobeert een afgeleide stof te vinden van salicine,dat was acetylsalicylzuur.
Het is een van de zeventig chemische varianten van aspirine met dezelfde werking.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:17

@ geerke
Eens dat een plan niet te vergelijken is met homeopathie. Het was meer als voorbeeld. Ik geloof namelijk dat in heel veel gevallen de dosering niet belangrijk is maar de prikkeling die het medicijn geeft op het herstellend vermogen van het lichaam. (natuurlijk is overdosering gevaarlijk). Dus ik ben niet zo van het omrekenen. Dat zou betekenen als je een hamster behandelt, je wel heel erg zou moeten verdunnen. Haha!
Het staat buiten elke discussie dat de natuur erg veel geneesmiddelen herbergt, waar de moderne mens helaas nog maar weinig van weet.

@zwartepaerd
Ik zou sowieso alles in overleg doen met de VA. En als je achteruitgang merkt, onmiddellijk stoppen.
beterschap met je paardje.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:30

Holly, bedankt voor de uitleg! Lachen

Nado, de tanden van mijn oudje zijn nog prima in orde Lachen ze krijgt het ook niet als volledige vervanger, puur voor erbij (naast minimaal gras en 2 a 3 x per dag hooi).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:41

henny_w schreef:

Ik haalde van de week 'mariadistel' (gedroogd) bij de kruidenzaak hier (waar ik best veel haal voor Isabella) en vroeg daar ook of zij de dosering wisten. Ze raadde mij aan om de menselijke dosering aan te houden, omdat paarden inderdaad over het algemeen heel goed/gevoelig reageren op kruiden, zelfs veel beter dan wij mensen.

Wat de wilgetakken betreft .. Isabella hoefde ze vorig jaar niet; hoe ziek ze ook was. Als ze er wel van eten, gewoon blijven geven. Ik geef wel eens berk ... schijnt ook goed te zijn voor de lever.

De samenstelling van podocomplex is dermate dat het niet tot homeopatisch middel gerekend wordt door een echte homeopaat ... dat het als zodanig wel verkocht wordt is begrijpelijk, want wij mensen noemen iets wat bestaat uit druppels van kruiden al snel 'homeopatisch'.
Maar als het middel aanslaat en je voelt je er goed bij, waarom dan niet?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:41

Is podocomplex dan geen fytotherapie? Fytotherapie lijkt op reguliere geneeswijze, alleen worden dan natuurlijke 'medicijnen' in de vorm van planten en kruiden gebruikt. Veel producten die als homeopatisch middel worden verkocht, is eigenlijk fytotherapie. Een homeopatisch middel moet verdund en geschud zijn. Is dat niet het geval, dan is het volgens mij fytotherapie.

Over wilgentakken, asperine zit volgens mij in de bast, maar ook in de bladeren. Bij hoofdpijn (bij mensen dan) helpt het bijvoorbeeld om op een wilgenblaadje te kauwen. Qua dosering is voor mensen 1 blad voldoende om verschil te merken. Paarden zullen daarom echt wel baad hebben bij een wilgentak! Knipoog

Heeft Isabella de mariadistel al op? Lachen
Ben benieuwd of je verschil gaat merken!

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:45

Super goed dat je dit allemaal hebt gedaan, ik weet van mezelf dat ik ook niet zo goed wist wat ik moest doen toen ik dacht dat me shetje hoefbevangen was. Uiteindelijk viel dat gelukkig allemaal heel erg mee! Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:39

WesseLady schreef:
Heeft Isabella de mariadistel al op? Lachen
Ben benieuwd of je verschil gaat merken!

Ja gister gelijk gegeven toen ik het in huis had. Is echte distel want ik had gelijk al een doorntje in mijn vinger Clown
Het is overigens een plant die niet in Nederland voorkomt (heeft die mevrouw gelijk even voor me opgezocht in haar grote plantenboek) ... Wel in Frankrijk en Engeland. Hij is herkenbaar aan zijn gestreepte blad.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:17

Isapaardje schreef:
Het is overigens een plant die niet in Nederland voorkomt (heeft die mevrouw gelijk even voor me opgezocht in haar grote plantenboek) ... Wel in Frankrijk en Engeland. Hij is herkenbaar aan zijn gestreepte blad.

Misschien kan Geerke het gaan exporteren? Haha!
Trouwens, ik sprak laatst iemand die al jaren een ex hoefbevanger heeft. Deze vrouw heeft er heeeeeeel erg veel verstand van en ze raadde me graszaadhooi aan: dat is uitgebloeid gras wat lekker grof en stengelig is dus veel structuur en weinig verkeerde voedingsstoffen omdat het hooi "uitgebloeid" is. Daarnaast was zij heel stellig over het feit dat onbemeste weilandjes meer fructaan bevatten dan bemeste weilanden. Onbemest gras moet namelijk veel meer moeite (dus fructaan aanmaken) doen om te groeien.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:27

Dat is leuk om te horen, Kymalin, ik heb namelijk sinds 2 weken graszaadhooi en die man heeft 550 balen liggen, waar ik er uitgerekend hopelijk (hier is beperkte opslag, dus moet ook een deel bij hem blijven opslaan) ongeveer 325 balen van ga kopen en dan tot volgend jaar augustus rond moet zijn zodat ik dan weer zijn nieuwe oogst kan gaan voeren Haha! Ze vinden het lang niet zo lekker als hun oude hooi, dat wel, maar ze krijgen er hele mooie mest van en ondanks dat ik dit niet week heeft Nado nog helemaal geen kloppende kogels of wat dan ook ervan gekregen! Over een jaar kan ik ook vertellen of het aan te raden is of niet Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:03

Da's ook toevallig!!!! Ik heb al op Marktplaats gekeken maar bij ons in de regio wordt het niet aangeboden. Dichtsbijzijnde is Emmeloord. Heb jij grote of kleine balen?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:27

Ik voer al jaren graszaadhooi, ben daar op overgestapt nadat er een shetje hoefbevangen was geraakt. Er zit zeker over het algemeen minder fructaan in, en ook zeker minder voedingswaarde, je moet het meer zien als buikvulling Knipoog Maar let op: ook in graszaadhooi kan behoorlijk wat fructaan zitten, het ligt er maar net aan onder welke omstandigheden het gemaaid is. Zelf al vaak genoeg meegemaakt dat er in de ene partij meer zit als in de andere Knipoog Dat valt vooral op door het feit dat ze ineens wel heeeeel erg veel honger lijken te hebben en het hooi snel naar binnen gaat, minder fructaan is minder lekker. Als je het hooi weekt kun je het ook zien(en ruiken). Mijn ervaring is dat hoe meer fructaan, hoe bruiner het water wat eraf komt, en zuur ruikend- dit ruik je overigens beter met warm weer Knipoog

Heb nog even hulp nodig: de hoefsmid heeft schimmel in de witte lijn ontdekt, ik moest het gaan behandelen met imaverol. Zoals de gebruiksaanwijzing voorschrijft, 1x per 3 a 4 dagen. Op mijn vraag of het ook maar 4x moest was hij een beetje ontwijkend, ik moest er maar "een poosje" mee doorgaan. Hoelang dan?! "langer als 4x" was het antwoord, maar nu weet ik nog niets Boos! Wie heeft zijn paard ook behandelt tegen schimmel, waarmee, hoe vaak en hoe lang? Ik zag dat honing ook zou kunnen helpen, zit erover te denken om dat tussen de wasbeurten van imaverol erop te smeren. iemand hier ervaring mee?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:05

zou imaveral helpen?
dan moet het de schimmel trichopyton equinum zijn,daar helpt imaveral wel tegen....maar hoe weet je zo zeker dat het die schimmel is,er zijn zoveel schimmels....
Mijn paard heeft white line disease aan drie hoeven nu,ook door een hoefbevangenheid in het verleden,de hoefsmid heeft mij aangeraden het met waterstofperoxide schoon te maken.
Met een oude tandenborstel gaat prima.

Daarna met keuken rol droogmaken(in geval van meerdere hoeven,nieuw stukje keukenrol per hoef)
Dan een mengsel van betadine en honing er met een andere tandenborstel in borstelen.(iemand van dit topic gaf mij de honing tip!!!en ik weet niet meer wie..erg!!)

Schimmels zijn dol op vocht dus een nat blubberig land zal de genezing niet echt bevorderen,maar ja,daar kun je niets aan doen.
Daarom gaat die van mij s'nachts in een hele schone stal,voor het oog dan want ik geloof dat als ik mijn microscoop erop loslaat dat het er stikt van de bacterieen en schimmels..
Ik zal weereens foto's plaatsen van zijn voetjes.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:13

Dankjewel voor je reactie, heb er net een ander topic over geopend Knipoog Daar staat ook wat meer uitleg over hoe het zo gekomen is. Vond de hoefsmid ook erg snel met zijn conclusie, maar na de ervaring met de DA ga ik liever af op zijn oordeel, ben natuurlijk weer niet blij met zijn ontwijkende antwoord........
Ben al aan het zoeken geweest op internet, maar daar vind ik alleen terug dat schimmel een korrelige structuur geeft en dat heeft ze juist weer helemaal niet! Kwam inderdaad wel tegen op de site van hoofcare dat er imaverol kan worden gebruikt Knipoog
Er zit ook geen gat, alles staat zo'n beetje in het andere topic, http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=986772

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:24

Een schimmel kan in de hoef gaan 'nestelen' als er geen lucht bij kan (is mij verteld nav de scheur die Isa nu al een jaar in haar hoef heeft). Zolang bij haar de scheur openblijft en recht naar boven gaat (niet vertakt) zou het alleen een teken van zwakte van de hoef zijn en niet dat er een schimmel zit. Ik doe er dan ook verder niets aan, als proberen hem vrij van dracht te houden.

Wat het graszaadhooi betreft; zoiets dergelijks voer ik al jaren. Hier wordt het niet direct gebruikt voor het winnen van graszaad, maar is het het zgn. subsidiehooi. Boeren krijgen van de overheid subsidie op dit hooi, omdat ze pas laat mogen maaien (vanwege broedseizoen weidevogels) en daarmee vaak maar 1x per jaar hooi van het land halen. Dit soort gras is ook altijd uitgebloeid en bevat veel stengel en nauwelijks blad.

Wat het korte onbemeste weilandje betreft ben ik het deel eens en deels oneens. Eens dat er meer fructaan in zal zitten als in een bemest land, oneens omdat een paard dat op een korte wei staat verhoudingsgewijs veel meer moet lopen en eten om hetzelfde binnen te krijgen dan op wat langer bemest land. Isa staat op zo'n schraal onbemest weitje; ze moet stevig haar best doen wil ze daar dagelijks een kilo gras vanaf krijgen. zou ik het gras gaan bemesten en wat langer laten worden, dan heeft ze binnen afzienbare tijd al een kilo op, met in mijn ogen alle gevolgen van dien ... dus nee .. hier blijft het onbemeste schrale graslandje echt de voorkeur houden ... ze staat nu al een jaar 24 uur per dag erop en het gaat tot op heden (afkloppen) goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:35

pablo staat ook op een hele schrale wei,eigelijk alleen als bezigheids therapie,want echt er veel vanaf halen zal hij niet...
hij moet het meer hebben van de 5x per dag dat ik een pluk hooi kom brengen....volgens mij krijgt hij nu iets teveel hooi,maar het gaat goed...
ik zou hem netzo goed op stal kunnen zetten(arm beest...)maar nu loopt hij nog wat op zijn land heen en weer....als het tenminste geen 40 graden is...want dan staat hij liever onder zijn afdak...niet zo vreemd natuurlijk!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:57

Na een week apart te hebben gestaan op een klein stukje, heb ik onze pony gisteren even 10 minuten lekker zijn beentjes laten strekken op een groot stuk (kaal gegeten)weiland.
Ik deed zijn hekje open en hoep weg was ie. In volle galop naar de overkant, een paar flinke bokken en weer terug.
Hij had de grootste lol in zijn eentje. Racen en springen, boven op de rem, paar scherpe draaien en tussen door af en toe een hapje gras.
Niet alleen hij, maar ook ikzelf en mijn vriend hebben daar van genoten, want dat is hoe wij onze pony kennen.
Lekker rennen, bokken en het baasje van de sokken af racen.
Ik vond het dan ook erg vervelend om hem na die 10 minuten weer terug in zijn kleine stukje te moeten zetten.

Ik vind het erg verwarrend hoe het nu zit met hooi.
Ik heb dus baaltjes van onbemest land waar schapen op hebben gestaan.
Ik kan ook kiezen voor baaltjes van bemest land. Weet niet wat hier op heeft gestaan, iig geen koeien.
Het ene is eind mei van het land gekomen, het andere eind juni.

De baaltjes van het onbemeste land ruiken heel kruidig en na het weken is het water nog vrij helder gebleven.
Onze pony vind het echt heel lekker hooi. Hij krijgt dat nu alweer anderhalve week.
De eerste week zag ik echt verschil. Na een dag of 2 a 3 liep hij eigenlijk weer goed en ook zijn vetjes zag ik die week wat verminderen.
Nu sinds een dag of 3 heb ik het gevoel dat we momenteel een beetje blijven hangen. Zijn vetjes verminderen zich wel, maar dat gaat een stuk langzamer en ook het neerzetten van zijn hoeven mag nog verbeteren, maar dat zie ik hem niet doen.

Is dat normaal, dat er de eerste dagen goed verschil te zien was en daarna wat langzamer?

geerke schreef:
volgens mij krijgt hij nu iets teveel hooi,maar het gaat goed

Men zegt toch altijd, geef een paard onbeperkt hooi, maar is dat dan niet goed voor een hoefbevangen paard?

Ik heb op de achtergrond de KWPN paardendagen op staan en daar komt tussen door steeds een reclame van Pavo:
Uit onderzoek is gebleken dat hooi en kuil erg weinig magnesium bevat, daarom heeft Pavo nu Sportsfit met extra magnesium
Nu is dit geen geschikt voer voor onze paarden, maar wilde gewoon eens vragen wat jullie van deze muesli en de reclame vinden in het algemeen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:18

Persoonlijk ben ik helemaal geen fan van pavo. Heb ze ooit eens een email gestuurd hoe ze het konden verklaren dat de "vitaminenkoeken" die ze toen verkochten speciaal aangeraden werden voor de sobere rassen, terwijl deze volop suikers zaten. En zoals we ondertussen weten zijn suikers juist iets wat de sobere rassen al snel te veel hebben, met alle gevolgen van dien. Ik heb nooit antwoord of uitleg gekregen.....was toch wel netjes geweest Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:14

holly schreef:
Ik heb op de achtergrond de KWPN paardendagen op staan en daar komt tussen door steeds een reclame van Pavo:
Uit onderzoek is gebleken dat hooi en kuil erg weinig magnesium bevat, daarom heeft Pavo nu Sportsfit met extra magnesium
Nu is dit geen geschikt voer voor onze paarden, maar wilde gewoon eens vragen wat jullie van deze muesli en de reclame vinden in het algemeen.

Pavo heeft de naam, goede reclamecampagne (valt over te twisten misschien, maar bekend zijn ze in ieder geval wel), informatieve website ....
Prima, maar ze spelen wel heel erg in op de wensen van de klant. Je kunt het zo gek niet bedenken, of Pavo verkoopt het. En wij mensen zijn gek op geuren, kleuren en smaken, daar speelt Pavo ook op in, en het verkoopt allemaal lekker.

Maar als je nu eens goed naar hun voer kijkt, merk je al snel dat ze overal melasse van suikerRiet doorheen doen, synthetische vitamines gebruiken (zijn er meer van nodig in het voer en worden door paarden minder goed opgenomen dan natuurlijke vitamines). De granen die zij gebruiken zijn niet van constante kwaliteit ... maw als ze gerst goedkoper bij firma B kunnen aankomen op dat moment dan voorheen bij firma A dan schakelen ze over daarop. Iets wat bijv. Dodson en Hippolyt niet schijnen te doen (en daarmee hun voer in prijs laten stijgen op het moment dat ze de granen duurder moeten inkopen). Maar dit is wat ik heb vernomen.

Enige ervaring die ik het met Pavo is inderdaad ook een telefoontje dat ik er eens aan waagde voor uitleg omtrent de Summerfit koeken (30% zetmeel en suiker ging het mij om). Dat moest ik zo zien aldus die Pavo mevrouw .. het ging om 30% op de hele doos, waarmee volgens haar het gehalte per koek, en al helemaal per halve koek, nog minder dan 1% was. Nou toen begon onze discussie; maar die vrouw hield voet bij stuk ... 30% op 30 koeken is 1% per koek is 0,5% per halve koek.

Laat ik het op school nou anders geleerd hebben ... 30% geldt voor het gewicht. Een koek van ca. 90 gram, bevat dus 30 gram suiker en zetmeel, wat overeen komt met ongeveer 4 suikerklontjes. ... Ik heb haar uiteindelijk maar gelijk gegeven, want we kwamen er niet uit ... Dromen ... (maar dat zijn dus wel de adviseurs bij Pavo die zo denken/rekenen).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:37

Mag ik jullie eens vragen hoe jullie over Marstall Optimal denken, qua wat daar allemaal inzit.
http://www.marstall.nl/pdf/Optimaal7.pdf

Ik vind het heel fijn dat Pavo mee denkt.
Uit onderzoeken blijkt dat veel paarden tegenwoordig magnesium te kort hebben.
Maar zoals ik hier in dit topic geleerd heb, moet je magnesium niet zomaar geven aan je paard.
Daarbij heb ik niet het idee dat andere ingredienten voldoende zijn aangepast.
Ikzelf zie dus eigenlijk niet echt het nut van de verandering.
Ik zou dit voer dus ook niet kopen voor mijn paarden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:45

Er staat niks over het zetmeel en suiker gehalte, dus ik vermoed dat dit rond de 30% ligt, niet echt aan te raden dus. Maar waarom kijk je niet naar vito? Dat is geschikt voor hoefbevangen paarden.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:03

Voor onze kleine pony denk ik inderdaad aan Vito. Er blijkt namelijk een "winkel" 5 minuten van mij vandaan te zitten waar ze Marstall verkopen.
Waarom dan safe and sound bestellen als vito ook geschikt zou zijn, toch?

Maar onze poownie is niet de enige die wat wil eten.
Ik heb nog een "probleem" paardje. Ik kan haar alleen Pavo voor schotelen omdat ze een ander merk niet lust. Nu krijgt zij in de winter Pavo kruidenmelange, maar ik heb het idee dat ze daar niet voldoende uit haalt. Ze oogt wat slapjes. Daarbij is het belangrijk dat er voor haar voldoende biotine in het voer zit.

Nu was ik dus op de site van Marstall aan het neuzen vanwege de Vito en zag daar ook Optimal.
Dat blijkt dan weer een voer te zijn waarbij de samenstelling dan ook weer door onderzoek zo is gemaakt.
Doordat we hier in dit topic zo met voer bezig zijn, stelde ik hier de vraag hoe er word gedacht over Marstall Optimal, qua wat er allemaal inzit.