[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:00

Ja, hier smullen ze alle 3 van de Formula4Feet van Equilife :9 Mee begonnen toen mijn merrie voorjaar 2012 HB was, en aangezien ze sindsdien allemaal op een sober dieetje staan, geef ik die Formula4Feet aan iedereen.
Ze eten het graag en hun voetjes en algehele conditie zien er prima uit... dus voor mij is het z'n geld dubbel en dik waard ! :j

Elisa2

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:10

Kunnen hoefschoenen verlichting geven bij bevangenheid?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 09:53

In principe wel maar het is wel een dure aanschaf die, als het goed is, maar tijdelijk gebruikt hoeft te worden. Bij acute laminitis kun je dan wellicht beter de styroform pads gebruiken; ik plaatste al eerder een filmpje waar je kunt zien hoeveel verschil het maakt t.o.v. een 'blote' hoef: http://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE#t=23

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:10

Dankje! nou toevallig hadden we hoefschoenen liggen voor hem..ik heb ze dus aangetrokken vanmiddag en wat een verschil! hij kan weer lopen! ben dus superblij..want hoe meer hij loopt,hoe beter he? hij is ook direct een stuk vrolijker. Vanavond gaat ie op stal en gaan ze af zodat zn hoeven weer kunnen ademen,en dan morgen maar weer om voor het naar buiten gaan.

Ga nu ff je filmpje bekijken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:42

Whitney gaat echt goed :).
Ze moesten vanmorgen een half uurtje de paddock uit, dus hek open en ga maar naar het land. Ze draafde (voordat ze haar metacam gehad had) zuiver en vlot over het harde naar het land! Daarna zijn ze nog mega uit hun plaat gegaan op het land. Goed teken dat ze dat uit zich zelf doet. Maar was bang voor later vandaag na die gekkigheid. Maar vanmiddag ook nog niets aan de hand :).

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:43

iemand nog ideeen hoe ik magnesium kan geven want hij lust het niet .. en ik durf geen appels ofzo geven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:06

Ik geef vieze dingen met een beetje geweekte grasbrok, daar plakt t mooi aan vast.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 00:12

Even een paar copy's van in mijn andere topic :

Cassis is ook echt een schat, maar poeh zo groot , hij mocht even buiten lopen om de benen te strekken, schuifel schuifel op het harde.
We hadden daarna alleen niet verwacht dat hij harder kon lopen en daar maakte die even gebruik van
Dus snel hem gevangen en terug op een lekker dik bed stro op stal, maar het is echt een knuffel , verder wel nog erg jong in gedrag, van dat puppy gedrag

hier wel alvast twee filmpjes van Cassis :

http://m.youtube.com/watch?feature=c4-f ... fwlQ_qTnuA
http://m.youtube.com/watch?feature=c4-f ... 2gNGnNlO3g

Vandaag hem maar wat rustiger gehouden dus ;)

Hij is zo lief en mooi, echt helemaal in love ermee.
We proberen hem toch drie keer per dag uit stal even te halen, hij mag niet veel lopen, maar even stukje stappen samen op de weide, hij geniet hier zo van.
Als er een paard levensvreugde heeft is hij het wel, hier mogen veel mensen een voorbeeld aan nemen, hij moet veel pijn hebben volgens Rob maar je merkt het bijna niet, hij is zo ontzettend vrolijk.
We hebben vandaag nogmaals contact met Rob gehad, de Visdonk had ook al ons verhaal doorgestuurd naar hem en hij vraagt of we direct maandag en afspraak kunnen maken bij de Visdonk voor hem en zeggen dat hij dat gevraagd heeft tegen ze.
Hij is ernstig hoefbevangen, en zover ze kunnen zien zeer slecht onderhouden door de vorige smid, plus de hoefwand afgebroken dus geen gemakkelijk geval, maar niet onredbaar maar wel zeer dringend behandelen.
Alleen mag zijn hoefbeen de zool niet perforeren , zit er zeer dicht tegenaan,want dan is euthanasie meestal het eerlijkste.
Dus even goed rustig houden en maandag direct bellen en snel langs van Nassau.
Nu echt even duimen dat zijn voetjes het houden tot volgende week, want het is zo'n ontzettende schat .

Ik lees elke dag jullie even bij maar momenteel zo druk dat echt actief meedoen wat moeilijker is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 08:06

Inge, ik heb diep respect voor je! Denk dat er weinig mensen zullen zijn die zo een paard (gezien de foto's) hadden overgenomen..
Kun je niet een (klein) plekje voor hem maken waar hij op wat zand kan staan? Is lekker voor de hoeven en is hij ook uit de stal, als het weer het toelaat natuurlijk..Hij mag natuurlijk niet zo uit de bol gaan, maar denk dat dat best aangenaam voor hem kan zijn..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:52

Ook al is het niet echt goed voor zijn voetjes, het doet toch deugd hem zo een '' ietsje sneller '' door de wei zien te lopen <<) Dat kunnen ze hem toch al niet meer afnemen ( naar wat ik las in je vorige posts heeft hij vroeger heel lang op stal gestaan).
De duimen draaien hier voor jullie !

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:03

Idifix, ik gebruikte altijd structuurvoer (Spillers Happyhoof of Dodson & Horrel Safe & sound). Klein beetje natmaken en alle supplementen kun je er zo doorheen doen. Dat werkte hier altijd heel goed.

Inge, is het een optie hem op een zandpaddockje te zetten? Mijn pony was ook even zo springerig toen ze eindelijk weer wat lopen kon en de stal uit. Maar daarna liep ze elke dag in het zand en was er niets meer aan de hand, was gewoon rustig.
Ik heb wel veel respect dat je je zo inzet voor dit paard!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:23

@inge geweldig om te zien :-) snap dat je verliefd bent geworden en super dat je hem een kans geeft, zo'n sprintje stemt je toch weer hoopvol. Ik zal voor jullie duimen!

@idifix ik geef flavio z'n magnesium met een klein beetje zemelen (paar handjes, ligt aan de hoeveelheid magnesium, max 5 handjes) en met appelazijn, deze geur overheerst die van magnesium en schijnt ook goed te zijn voor de afvalstoffen. Ik los de magnesium op in de appelazijn en vorige kreeg hij dit uit een spuit, maar als hij zich beter voelt pikt ie dat niet meer, bijt de spuit kapot, dus vandaar een 'papje', soms ook met een handje hooi er doorheen, om het toch een beetje lekker te maken, maar was eigenlijk niet nodig.

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:46

Idifix schreef:
iemand nog ideeen hoe ik magnesium kan geven want hij lust het niet .. en ik durf geen appels ofzo geven.

Oplossen in water en met spuitje in zijn mond ?

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:54

De bevangenheid gaat de goeie kant op maar nu kan hij bijna niet meer lopen door zijn spieren die aan het opgeven zijn, pfe we vallen precies van het een in het ander,beestje heeft nu al alles meegemaakt.

Maagzweren, doppen op zijn tanden, nieren en blaas, koliek en dan de bevangenheid erover heen en nu die spieren weer net als je denkt het gaat goed !! arm paard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:57

Hmm...is het nog wel paardwaardig?

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:37

Hij is zelf nog steeds erg alert en vrolijk ondanks alles.
Foto's van zijn voeten alle 4 goed niks op aan te merken.

Hij mest en eet/drinkt goed. Verder is alles opgelost van maag , nieren etc maar nu zijn spieren erg zwak door het liggen wat hij in het begin gedaan heeft.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:28

Bloeduitslag van mijn hoefbevangen pony binnen... GGT flink verhoogd en ze heeft leverbot.
Morgen komt de DA medicijn brengen en dan over 1 á 2 maanden weer bloedonderzoek laten doen.

Kan dit samenhangen met hoefbevangenheid? En iemand hier verder ervaring mee?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:14

Kom eventjes tussendoor zeggen dat we donderdag een afspraak bij de Visdonk en dus ook bij Rob van Nassau hebben, we zijn erg benieuwd.
Cassis is nog steeds zo vrolijk, gewoon zelfs pijnlijk vrolijk voor ons om te zien, wat een plezier dat die alleen al heeft in het leven zo.
We zetten hem nog even niet op een stukje buiten,enkel aan de hand even buiten en verder op stal, dit raadde de Visdonk ons ook aan, hij heeft erg snel de neiging gekke sprongen te doen zo gauw die los is.
Eerst donderdag naar Rob, we zouden ons echt voor het hoofd slaan als de zool geperforeerd wordt doordat wij hem buiten hebben gezet.
Hij loopt momenteel ook iets slechter terug, of het is door die gekke 1 minuut van hem van een paar dagen terug of de zool is erg dicht bij het hoefbeen...

Echt even duimen tot en voor donderdag dus.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:15

Heel verstandig, even boxrust, het is snel genoeg donderdag.
Even afzien en over tijdje mag hij spetteren wat hij wil

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:53

Veel succes donderdag. En idd gewoon naar het advies luisteren, ze hebben er daar een goede kijk op.

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:05

Wij moeten Donderdag naar Gent, daar wordt hij helemaal binnenste buiten gekeerd omdat ook onze DA vermoed dat er nog iets anders aan de hand is.

Hij heeft in het begin een week op de Visdonk gestaan omdat hij met koliek binnen ging daar en bevangen buiten kwam, ook hij is daar beslagen door van Nassau. Maar het verhaal blijft vreemd om welke reden hij plots bevangen was en de oorzaak van de koliek is ook niet bekend. Dus we willen nu zekere voor het onzekere nemen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:46

@Inge: het schijnt normaal te zijn dat het herstel van ernstige hoefbevangenheid op en neer gaat. Onze pony loopt de ene dag duidelijk beter dan de andere. Soms zelfs 's avonds beter of minder dan 's ochtends. De DA zegt dat dit niet geeft zolang de lijn als geheel maar stijgend is. Ik ben allang blij dat ze weer wil lopen, al loopt ze nog ontzettend kreupel.

@Bolsterbos - spierzwakte, zou het niet opgeven en rustig trainen (als je een paardenzwembad in de buurt zou hebben zou dat geweldig zijn). Ergens op Bokt was een topic over een meisje die een tweejarige (meen ik) had gekocht die zijn hele leven in een hokje had gestaan. Die was ook zo zwak dat hij niet kon lopen en steeds viel. Door heel veel met hem te wandelen en zich niks aan te trekken van alle commentaren is dat paard nu heel gewon qua bespiering en valt dus ook niet meer.
Er kan dus nog van alles. Als een dier het zelf nog wil zou ik hem niet laten inslapen. Geef het tijd en alle kansen die je tot je beschikking hebt, tenminste dat doen wij. Sterkte!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:22

En toch zou ik met wandelen uitkijken tenzij je dus echt zeker weet dat het spierzwakte is. Maar als het spierbevangen is en je gaat lopen dan doet dat meer kwaad dan goed.

Bolsterbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:04

Hevonen schreef:
@Inge: het schijnt normaal te zijn dat het herstel van ernstige hoefbevangenheid op en neer gaat. Onze pony loopt de ene dag duidelijk beter dan de andere. Soms zelfs 's avonds beter of minder dan 's ochtends. De DA zegt dat dit niet geeft zolang de lijn als geheel maar stijgend is. Ik ben allang blij dat ze weer wil lopen, al loopt ze nog ontzettend kreupel.

@Bolsterbos - spierzwakte, zou het niet opgeven en rustig trainen (als je een paardenzwembad in de buurt zou hebben zou dat geweldig zijn). Ergens op Bokt was een topic over een meisje die een tweejarige (meen ik) had gekocht die zijn hele leven in een hokje had gestaan. Die was ook zo zwak dat hij niet kon lopen en steeds viel. Door heel veel met hem te wandelen en zich niks aan te trekken van alle commentaren is dat paard nu heel gewon qua bespiering en valt dus ook niet meer.
Er kan dus nog van alles. Als een dier het zelf nog wil zou ik hem niet laten inslapen. Geef het tijd en alle kansen die je tot je beschikking hebt, tenminste dat doen wij. Sterkte!

Inslapen zo en zo niet, en spierzwakte idd daar komen we met tijd en geduld bovenop. Maar we willen nu wel zeker weten of er niks anders mee speelt voor hij strals nog een klap krijgt en dat kan hij niet gebruiken nu.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:14

flavlip schreef:
@idifix ik geef flavio z'n magnesium met een klein beetje zemelen (paar handjes, ligt aan de hoeveelheid magnesium, max 5 handjes) en met appelazijn, deze geur overheerst die van magnesium en schijnt ook goed te zijn voor de afvalstoffen. Ik los de magnesium op in de appelazijn en vorige kreeg hij dit uit een spuit, maar als hij zich beter voelt pikt ie dat niet meer, bijt de spuit kapot, dus vandaar een 'papje', soms ook met een handje hooi er doorheen, om het toch een beetje lekker te maken, maar was eigenlijk niet nodig.

Zoiets was ik ook aan het denken idd :)