Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:01

Ja idd.wendy echt balen. Gister liep die wel al een stuk beter. Minder dik wel warm en ontlaste nog steeds. Dap was er dus gelijk metacam gevraagd. Vanmorge liep ze.als een.tierelier.mee en zag het been er dun en voelde.koud aan.. maar.voorzichtig want het zullen de pijstillers zijn. Ze staat nu als ik er bij ben 2uurtje op een mini weitje en dat doet ze super
even afwachten dus

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:53

Yarrah. ja dubbele ellende heh met die ZE er ook nog eens bij...al moet ik zeggen dat Vera al 2 jaar dekenloos staat en nog geen 1 kriebel heeft gehad.
Balen Ivaannaa, enige wat je weer kan doen is afwachten..en dat is zo zenuwslopend..alsmaar dat afwachten...

Lesje hier ging super...Vera was nogal lastig (hengstig), dus instructeur er even opgezet en na wat dramatisch gedrag deed ze het super. Tis dan echt zo'n dramaqueen heh als ze hengstig is...
Vrijdag komt de veearts weer scannen, maar ik ben heel positief. Het been blijft klinisch netjes en ze loopt nog loepzuiver....

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:33

Hij heeft nog geen kriebels. Maar na 2 dagen kun je ook nog niet veel van zeggen. Toch had ik het idee dat hij de eczeemdeken niet meer nodig heeft. Ze staan ook heel schraal en de wind heeft ook zeer invloed.
Hij heeft het naar zijn zin. Hij is weer lekker de baas, maar wel een hele vriendelijke en dat lijken zijn weidegenoten heel prettig te vinden. Het lange weiland dwingt hem om lange afstanden af te leggen en ook regelmatig een sprintje. Ik heb zondag even met hem gewandeld, even over het asfalt 150 meter naar een zandpad waar ik hem aan de hand laat grazen.
Hij lijkt een gelukkig paard :-).

Ik duim mee voor een goede scan vrijdag. En dat er niets op te zien is.

Ivaanaa, Wat balen is dit, maar misschien valt het mee.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:08

@ivaanaa gelukkig is het been alweer dunner en kouder.

@esther oww spannend. en lekker weer aan het rijden :d

@yarrah dat is idd lastig te zien in paar dagen tijd. en het scheeld ook per dag of er veel mugjes zijn.

heb fries gister even aan de longeerlijn gehad. hij loopt eigenlijk verrassent goed. linksom nog wel wat korter en rechtsom nog wat problemen met zn heup maar hij draaft niet meer op 3 benen. ga nou pijnstillers maar helemaal afbouwen(hij kreeg nog 1/4de van de dosering)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:23

Hier gaat het scheurtje in de diepe buiger ook goed. Na de eerste scan (na 6 weken) was 'de scheur' al gehalveerd. Na wat meer opbouwen met wandelen, heb ik er de afgelopen 2 weken 30 minuten op gestapt. Gisteren stiekum de eerste 100 meter gedraafd (even voelen of hij rad liep). Vanaf donderdag mogen we 2x 3 minuten drafwerk doen. Ik kijk er zo naar uit ! Na 2 weken drafwerk gaan we weer voor een controlescan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:27

Het gaat hier dus met ups en downs knuffel voor de gene die het nodig hebben :(:)

En hartje liep hij rad?

Hier nog 3.5 week ongeveer tot de scan. :D Eerst volgende week woensdag de tandarts. :) En a.s. zaterdag mogen we naar 2x 10 minuten stappen per dag. :)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:29

Ja hij liep prima. En zooooo braaf na al die tijd. Hij vond het wel leuk even een beetje actie :-)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:35

ahh super goed om te horen :D Hoelang loopt hij er nu mee (sorry als ik dat al eens eerder gevraagd heb :o )

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:37

Ik ben nu een dikke 2,5 maand mee zoet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:38

Goh dat is nog best snel toch. :j :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:41

Hartje schreef:

Dat is niets,... de meesten zijn veel langer bezig ik vanaf vorig jaar september. Maar wees AUB zo voorzichtig in de regel zijn peesblessures niet in 3 maanden klaar. Beter te lang rust dan te kort.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:00

ik al 14 maanden nou
idd beter te lang de tijd nemen dan te kort.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:48

Hartje schreef:
Hier gaat het scheurtje in de diepe buiger ook goed. Na de eerste scan (na 6 weken) was 'de scheur' al gehalveerd. Na wat meer opbouwen met wandelen, heb ik er de afgelopen 2 weken 30 minuten op gestapt. Gisteren stiekum de eerste 100 meter gedraafd (even voelen of hij rad liep). Vanaf donderdag mogen we 2x 3 minuten drafwerk doen. Ik kijk er zo naar uit ! Na 2 weken drafwerk gaan we weer voor een controlescan.

Dat is wel een gewaagd schema volgens mij :oo
Over het algemeen duurt het staptraject wel langer dan 2,5 maand dus het gaat bij jullie voorspoedig :)

In ons geval mogen we nog niet draven, terwijl "het gat' in de oppervlakkige buispees al volledig gesloten was. Mag nu wel 30 minuten stappen per dag.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:57

Esther wat leuk zeg dat je les goed ging!!! Ben benieuwd vrijdag naar de uitslag van de scan. Maar dat zal wel goed zitten. :) :)

Ikke toppie zeg dat die de goede kant op gaat!!

hartje die van ons hebben dan de dezelfde blessure :( Spannend altijd die controles :=

Somebitch fijn dat je wat langer mag gaan stappen.

Mijne is staat vanaf half maart met de blessure en ik ben nu ook 2x 4 min en 2x 2min aan het draven.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:50

Zo genoeg bijgelezen weer. Been is nog steeds beetje dun en niet warm. Ondanks de metacam blijft hij hem tot ontlasten en met een knikkende knie staan.. weet dus niet waar k goed aan doe
scan staat volgende week dond gepland
Ze zulle wel denken daar heb je der weer
vandaag begonnen met.homeopathie korrels
schijnt wonderen te doen.. dus ben benieuwd

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:17

@ivaanaa dat idee heb ik ook altijd als ik weer een dierenarts lastig val. aan andere kant je betaald er gewoon voor he. hoop echt dat het meevalt.
balen dat hij been blijft ontlasten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:32

Liever de dierenarts te vaak lastig vallen als te weinig. :j Dat vinden ze echt neit erg hoor! Mijn dierenarts zei ook, als je twijfelt of vragen hebt gewoon bellen hoor! Ik duim voor je dat het meevalt. :j

Maar tot nu toe gaat het goed. :) Been is nog steeds lekker koel en dun. :)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:46

We zijn begonnen met 2x per dag 10 min stappen, daarna 1x 10 en 1x 20. Vervolgens 1x10 en 1x20, daarna 1x10 en 1x20 belast (er op) stappen of 30 onbelast (wandelen). Afgelopen weken 5x per week belast 30 min stappen en 2x wandelen.
Zelf heb ik dus niet het idee dat we te hard van stapel lopen. Daarnaast is het een scheurtje en geen gat in de pees. Ik denk dat daar ook'verschil is zit voor wat herstel betreft.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:47

wendyke schreef:
hartje die van ons hebben dan de dezelfde blessure :( Spannend altijd die controles :=

Mijne is staat vanaf half maart met de blessure en ik ben nu ook 2x 4 min en 2x 2min aan het draven.

Hoe groot was het scheurtje bij jou in de pees ?

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:11

Helaas hier minder nieuws.. ondanks de metacam wil ze haar been nog niet belasten.. geen goed nieuws dus. Gesproken met de dierenarts en die zei kom morge maar langs.. dus ik vrees nu al voor het ergste

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:13

Ojee... Gelukkig kan de DA morgen al komen. :j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:16

yarrah schreef:
Hartje schreef:

Dat is niets,... de meesten zijn veel langer bezig ik vanaf vorig jaar september. Maar wees AUB zo voorzichtig in de regel zijn peesblessures niet in 3 maanden klaar. Beter te lang rust dan te kort.

Al ruim 14 maanden..vanaf half april vorig jaar, voor een niet eens zo heel ernstige peesblessure..maar liever rustig aan en goed, dan snel en weer stuk

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:56

Ivaana, wat balen ! Wel fijn dat je snel terecht kunt.

Esther28, wat mag je nu wel met het paard? Wil de blessure niet genezen waardoor het zolang duurt ?
Een pees herstelt niet als je het niet prikkelt, dus het is wel van belang steeds na een x aantal weken weer iets meer te gaan doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:13

@esther wij zijn al even lang bezig.
die van mij werd rond 14 april dat hij niet goed liep. (pees is pas aantal maanden later vasdtgesteld)

@ivaanaa oef balen zeg. gelukkig kan je morgen al terecht ga heeeeel hard duimen voor je.

haalde die van mij vanochtend uit de stal met wel zon keurig dun been. op de wei heeft hij der even een paar racepartijen en rodeopartijen uitgegooit zn been is weer genoeg geprikkelt :P

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:48

Hartje schreef:
We zijn begonnen met 2x per dag 10 min stappen, daarna 1x 10 en 1x 20. Vervolgens 1x10 en 1x20, daarna 1x10 en 1x20 belast (er op) stappen of 30 onbelast (wandelen). Afgelopen weken 5x per week belast 30 min stappen en 2x wandelen.
Zelf heb ik dus niet het idee dat we te hard van stapel lopen. Daarnaast is het een scheurtje en geen gat in de pees. Ik denk dat daar ook'verschil is zit voor wat herstel betreft.

Volgens deze ervaringsdeskundige ziet dit eruit als een prima schema :j

Ivaanaa: gatver wat balen! Ik duim me gek dat het allemaal meevalt!

Hier gaat alles prima. Ik bandageer Friese Vriend nu met een Back on Track onderlap, en zijn been ziet er alweer bijna als normaal uit. ( *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* )
Ben op zich wel benieuwd wat er gebeurt als ik de bandage een week aflaat maar het moet toch ook iets heel goeds hebben gedaan. Zeker als ik het enorme verschil zag in de echo voor de bandage en degene erna. Volgende week maar even navragen aan de VA.