[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:24

Idd dat vind ik ook Geerke, maar wellicht heeft hij dat met een reden gedaan?

Mooi om te zien hoe de hoeven geleidelijk aan het beter worden zijn Lolclub.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:29

bedoelen jullie nou de hielen van Hittie of die van Tjee ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:31

Die van Tjee. Die van hittie zien er goed uit voor zover ik er verstand van heb.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:37

Hij heeft er zeker wel vanaf gehaald. Hij staat minder hoog op zijn voeten dan voor de bekapbeurt. Waarom hij het zo doet weet ik eigenlijk niet. Tjee zn hoefbeentjes hebben wel een behoorlijke kanteling. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:40

lolclub, mooi om te zien die foto's.

Isapaardje, is dat alle dagen al?
Mijn ene pony staat op sneeuwbeslag, de andere zonder ijzers, dat gaat prima. Maar bij andere die wel gewoon op ijzers staat waren er eerder geen klompen en vandaag ineens wel, toch denk door de kou dat het zich tot ijsbal vormt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:45

@Lucyknol
Wat gaat het goed met lucy... super hoor !

@Nado
wat heeft Nado schattige kleine oortjes, wat voor ras is hij ?

@IsaP
dat Koppie, je ziet haar vragen om aandacht ;)
wat raar trouwens dat er zulke klompen onder de voetjes blijven zitten, hebben jullie misschien plaksneeuw daar ?
bij stuifsneeuw plakt het veel minder en hier hebben we er ook geen last van, zelfs onder de ijzers valt het mee nu.

@COJK
Ultimate balancer is een aanvullend voeding supplement, F4F is een compleet supplement
UB is bedoeld om bij te voeren als een paard minder krachtvoer krijgt dan aanbevolen wordt volgens de fabrikant
F4F is dus compleet en bedoeld om te voeren naast hooi.

Ik woon in Friesland dus dat wordt wel een beetje te ver voor mijn smid, maar wat ik laatst adviseerde aan Tuc om Rob Renirie te bellen geld ook voor jou, RR woont in Nijmegen en is Master hoefsmid, hij weet vast een goede smid met verstand van HB die wel bij jou in de buurt werkt. Zijn telefoonnummer heb ik wel voor je ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:55

@Tjee,

Ik vind je foto's er goed uitzien !
je kunt duidelijk zien dat er een behoorlijke kanteling is geweest, maar wat je ook heel goed kunt zien is het enorme herstellingvermogen van de hoeven van jouw pony.
de nieuwe hoef is in een andere hoek met de grond aan het groeien en zo te zien volgt het bovenste gedeelte van de hoefwand de nieuwe stand van het hoefbeen in de hoef capsule.
Ik verwacht dat jouw hoefsmid over een poosje de hielen wel zal verlagen om het hoefbeen meer grondparallel te krijgen.
Ik vermoed dat ze de hielen nu nog niet zo laag durven te zetten om te voorkomen dat er teveel tractie volgt van de diepe buigpees aan het hoefbeen

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:04

Isa, zou het kunnen dat haar voorhoeven door haar HB geschiedenis op 1 of andere manier warmer zijn en dat je hetzelfde effect krijgt als met honden met haar aan de poten ? Dat de sneeuw net wat ontdooit bij aanraking en vervolgens weer vast vriest ?

Mooi om te zien, die foto's, Lolclub :j

Bedankt voor de complimenten, ik ben zelf na 17,5 jaar nog steeds erg verliefd op hem (als ik hem op dat moment niet achter het behang wil plakken iig).

Lolclub, zijn moeder was een kruising Shet x ? Ik vermoed IJslander gezien haar bouw en hoogte. Zijn vader was een Hackney, mogelijk met een kwart Welsh B erin. Gevalletje van een boer die een bonte merrie had gekocht voor zijn kleinkinderen die flink beet en trapte maar wel een schattig merrieveulen kreeg van een Shet hengst. Dus de boer dacht: dan maar weer een veulen erin, bevriende boer met hengst erbij en tadaaa... zo werd Nado geboren. Zeker schattig, maar een stuk minder bewerkelijk en veel meer temperament dan het merrieveulen. Na het afspenen heeft hij 4 maanden in een loopstal doorgebracht in zijn eentje, wat geen positief effect had op zijn humeur. Als 13-jarig buurmeisje probeerde ik heel penny zijn vertrouwen te winnen (was inmiddels erg kopschuw door zijn bijtgedrag) en toen ik hoorde dat hij naar de slacht zou gaan omdat de boer hem niet kon verkopen, te wild/vals, heb ik mijn ouders verteld dat ik hem ging kopen. Mijn ouders, gezegend met een compleet gebrek aan paardenkennis, hebben hem voor mijn 14e verjaardag gegeven. Veel discussies/ruzies met hem gehad over de jaren heen, extreem veel temperament is een slechte combinatie met dominantie/eigenwijsheid, maar inmiddels zijn we erg goede vriendjes en wil ik hem echt nog lang niet missen. Beetje lang verhaal :o

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:05

Lolclub je hebt helemaal gelijk. Elke 3 maanden wordt er een nieuwe foto gemaakt van zn voetjes gemaakt. Dus de hoefsmid heeft elke keer weer een goed zicht wat er in de hoef gebeurd. Mij vertellen ze dat de nieuwe hoefgroei precies paralel groeit aan de stand van het hoefbeen, dus ik ga ervan uit dat de stand die zijn hoeven nu hebben goed zijn voor hem. Ik merk het in ieder geval wel aan zijn lopen. Hij loopt veel fijner nu dan vorige week.
Vervelend is alleen wel, dat hij stondvervelend is met wandelen. Elk onverwacht geluid (lees:iemand kucht) is al genoeg reden om op 2 benen te staan.... erg vermoeiend! haha

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:29

@Nado
Wat een heerlijk pennyverhaal ;) , ik snap helemaal dat je er alles voor over hebt om hem nog heel lang bij je te houden, hoe oud is Nado nu ?
Hittie is in mijn armen geboren, met die tuttebel heb ik ook zo'n enorm sterke band, ze voelt zich ook echt verheven boven de rest en kan het niet uitstaan als ik een van mijn andere paarden uit de box haal

@Tjee
Ik vind het juist geweldig om te horen dat Tjee zo vrolijk is, dat is het teken dat zijn voeten minder of geen pijn meer doen.
Wanneer mag je wat verder gaan opbouwen met beweging geven ?
trouwens dat vergeet ik nog... wat is Tjee een mooie pony zeg !
Over de röntgen, wil je volgende keer eens vragen of ze de foto's voor je op CD willen branden, ik zou ze graag willen zien ;) (als je dat goed vind natuurlijk ;) )

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:36

Ja dat zal ik inderdaad eens vragen. Zal ze morgen eens bellen, misschien dat ze het ook wel willen mailen. Ik heb niet het idee dat hij echt last heeft van zn voeten. Zelfs na deze, in mijn ogen drastische, bekapping heeft hij geen pas pijnlijk of anders gelopen.
Ik mag pas opbouwen als de nieuwe hoef over de helft is. Hij mocht in september in de paddock van ze, maar dat leidde tot een nieuwe aanval. Vandaar dat we nu zekerheid voor alles nemen en wachten tot de verbinding sterker is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:51

Jannepauli schreef:
Zou er nou veel verschil zitten in Ultimate Balancer en F4F?

?? Hier zijn een flink aantal redenen op één pagina waarom je met F4F als enig supplement naast ruwvoer het beste geeft wat er op dit gebied te bieden is. Simpelweg met één supplement. Het is speciaal ontwikkeld vóór paarden met hoefproblemen door een groep experts die zich speciaal met dit onderwerp bezighoudt. Dat vind ik ook veel fijner dan zelf gaan goochelen met brokje zus en brokje zo. In F4F zit alles in de juiste verhoudingen. Ik weet wat Vash weegt, hij krijgt zijn ruwvoer en zijn F4F. Klaar is kees.
En wat de case betreft die je laat zien, de foto van 9 maanden (!) ervóór laat zien wat een enorme verbetering het heeft gegeven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 00:27

Eh ja.. da's reclame. Maar wat ik bedoelde was: de ingrediënten.
De recepten naast elkaar leggen lijkt me leuk. Kun je nog wel 's ontgoocheld van raken ( voor jou, die niet graag goochelt) :+

LC: gefeliciteerd, da's een plaatje om in te lijsten die nieuwe foto!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:44

Jannepauli schreef:
Eh ja.. da's reclame. Maar wat ik bedoelde was: de ingrediënten.
De recepten naast elkaar leggen lijkt me leuk.

Ik neem toch aan dat je dat al gedaan hebt voor je overging naar Safe&Sound en dit ? Je voerde immers zelf eerst F4F?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 10:32

Nee, ik heb geen vergelijkend warenonderzoek gedaan..

Citaat:
En wat de case betreft die je laat zien, de foto van 9 maanden (!) ervóór laat zien wat een enorme verbetering het heeft gegeven
.

Het ging mij overigens niet om de 'case', of F4F, maar om de ribbels(vergelijkbaar met die van Pauli) op de hoef-foto uit dat artikel.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 21-12-10 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:42

Hoeveel geef je eigenlijk van die F4F, want als het een supplement is dan zal dat niet meer zijn als een 'kale' hap voor een paard :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 10:49

Je geeft er maar heel weinig van - er zit een klein kartonnen maatbekertje bij de verpakking, een soort doosje met daarin een aanduiding van het gewicht van het paard.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:52

Jeetje, wat gaat dit topic hard. Net weer even bijgelezen. Iedereen met paardjes die goed gaan, gefeliciteerd!
Even een vraag over f4f: ik heb net even gekeken. Klopt het dat is gebaseerd op Luzerne (mogen ezels niet hebben, namelijk)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 11:57

Ja, dat klopt.. 25-40% Lucerne meel ..

waarom mogen ezels geen lucerne?

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:32

Dankjewel. Ezels raken hoefbevangen van Luzerne vanwege het hoge eiwitgehalte. En in de ellende zitten we al. F4f valt daarmee voor mij. Ga weer verder zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:11

S&S een optie ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 13:38

Daar zit toch ook lucerne in...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:42

Is dat zo, wist ik niet :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:55

Zie het nergens staan, dat er Lucerne in Safe&sound zou zitten.
Eiwitgehalte is weliswaar niet hoog, maar er zit wel 5% suiker in....ook dat kunnen en HB-ezel goed missen lijkt me. Had een paar pagina's terug uitgerekend dat als je S&S voert als volledig supplement aan een paard van 500 kg, je ook 15 suikerklontjes meevoert (=75 gram suiker).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:03

Raken ezels bevangen van eiwitten i.p.v. fructaan/suiker???

5% suiker in luzerne is niet veel, in hooi zit vaak meer hoor.