[INFO] artrose

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:49

Ow ik dacht van wel. Ze verwezen me van ej ernaar. Maar maakt niet uit ben al super blij dat je dit doorgaf want zocht een met boswelia. Geven jullie ook omega 3-6-9 bij de glucosamine?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:21

Yup :) dat krijgt hij van mij er ook bij. Volgens mij dierenarts was dat ideaal om ontstekingen tegen te gaan. Dus dan luister ik maar braaf :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:44

Okay ik zag nl dat dat nu ook in de aanbieding was. Kan het altijd proberen of hij het eet...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:47

Mijn paard eet dat gelukkig zonder problemen. Hij vindt het zelfs lekker, likt altijd de bak uit.

StalDeVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:52

Hoihoi,
Ik kom ook even een kijkje nemen hier. Mijn verzorgpaard heeft artose in haar voorbeen. Wij (ik en de eigenaar) gebruiken natuurlijke medicijnen. (Wilgen/duivelskruit) wilgen hebben voor ons heel erg geholpen , duivelskruit gaan we binnenkort mee beginnen. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik hoorde ook over gember weten jullie meerdere producten?
Gr ikke

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:21

Overweeg ook eens om glucosamine te geven. Dat doet echt wat aan de artrose zelf. Wilgen en duivelskruid niet, die werken beide pijnstillend, maar verder niet tegen de artrose zelf.

Duivelskruid(wortel) werkt soms heel goed, alleen kan wel maagklachten veroorzaken. meeste mensen beginnen eerst met glucosamine ( en dat kan soms echt wel 6 weken duren voordat dat goed gaat werken ), en als dat niet meer voldoende werkt gaan ze er duivelskruid of gember of ...... bij geven.
lees dit topic maar eens wat na, er staat allemaal info in.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:10

Mensen hier ervaring met glucoplaza?

Ik overweeg gluco/msm te geven en twijfel tussen pharmahorse en glucoplaza

Wat zijn de verschillen prijs/kwaliteit?

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:57

Story schreef:
*zucht*
Story liep vandaag in draf weer kreupel. Misschien toch iets te veel gedaan van t weekend.

Blijft zo lastig als je een loop lustige haflinger hebt. Hij vind alles zo leuk en is in het bos zo vrolijk. Zit dan vaak in dubio, luister ik naar zijn koppie als hij aangeeft lekker te willen draven en galopperen of moet ik 'm inhouden voor zijn eigen bestwil. Waar hij ook weer drukker van wordt.
Pfff vind t soms maar lastig.

Maar goed, deze week maar even alleen lekker wandelen. Donderdag wordt zadel weer nagekeken en afspraak voor een behandeling fysio en osteopaat staat ook al gepland. Hopelijk gaat het hem helpen.

Nog meer mensen die dat moeilijk vinden en een paard hebben wat (te) graag wil lopen?

Ik heb er ook last van hoor, een pony vol met werklust en energie.. Alleen kan het idd niet.. Ook is hij erg angstig dus klettert hij heel af en toe wel es over het pad heen.. Dan schiet ik natuurlijk gelijk weer in de schrik.. Maar ik laat hem maar gewoon gaan, hij kan het het beste aanvoelen en anders kan hij ook niet meer optimaal genieten van het leven, het is meer bij het verstappen of overbelasting op die plek dat het mis is.

Carolinelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:22

mijn paard heeft ook artrose, ze is nu 22 en het is op haar 21e geconstateerd, ze heeft het in haar kogels rechts achter en links voor. ik rijd gewoon nog recreatief met haar alleen geen springen meer. ze heeft er een jaar geen last van gehad maar ze loopt sinds eergister weer kreupel (linksvoor). geen idee waarom ze nu opeens kreupel loopt terwijl het lang goed is gegaan? Ze is maandag beslagen, misschien niet goed gebeurt(loopt ook op ijzers voor). en ze is ook behoorlijk dik, we dachten misschien is haar lijf te zwaar voor haar voet nu? we hebben haar nu in de paddock gezet met een poos rust. over 2/3 weken zou ik met haar op instructiekamp gaan, hoop dat het wat gaat worden :$

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:35

Kan best door het beslaan komen hoor. Of door het in een verkeerde houding lang vasthouden door de hoefsmid, of door anders/korter bekappen waardoor ze haar hoeven en de rest van haar benen anders belast nu.

MarjaBremer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:51

Hoi!! Iemand ervaring met het geven van Groenlipmossel?? Ik vond het goed klinken en heb het gekocht, echter het stinkt en smaakt vies, dus paard wil het niet eten.. Niet in appelmoes of over brokken, of in haar hooi...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:52

Ik heb de indruk dat mijn paard het ondertussen niet goed doet op de glucosamine van pharmahorse. Heb nu die van EJ Staan om te proberen, hoop vooruitgang te zien, maar als het dat niet is terug naar die van Paardendrogist dan

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:03

The_Cat schreef:
Ik heb de indruk dat mijn paard het ondertussen niet goed doet op de glucosamine van pharmahorse. Heb nu die van EJ Staan om te proberen, hoop vooruitgang te zien, maar als het dat niet is terug naar die van Paardendrogist dan

Ja, bizar hoeveel dat soms kan schelen per merk hoe je paard erop reageert he ?! Dat is precies de reden dat het zo moeilijk om advies te geven over welk glucosamine product je moet gaan geven aan een paard.

Groenlipmossel ken ik verder niet. Ik weet dat ze het in Duitsland veel geven aan paarden met artrose ( soms in combi met gember). Maar ik kan me voorstellen dat paarden het niet lekker vinden. Misschien met een mespuntje beginnen en zo langzaam opbouwen ??

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:05

Maris schreef:
The_Cat schreef:

Ja, bizar hoeveel dat soms kan schelen per merk hoe je paard erop reageert he ?! Dat is precies de reden dat het zo moeilijk om advies te geven over welk glucosamine product je moet gaan geven aan een paard.

Ja en vooral ook omdat het een traag proces is wanneer het werkt/niet werkt. Daarvoor had ik van Paardendrogist, maar daar zit suiker bij, en omdat men paard redelijk wat moest afvallen overgestapt op pharmahorse, maar nu na een maand merk ik dat hij het er moeilijker mee heeft. Ik had een pot gewonnen van HorseFitShop, die ga ik nu maar geven dan, en dan weer eens zien over een maand over het beter is.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 01:24

Ik meld mij hier ook. Paard heeft artritis in zijn sprong. Hij is 15 jaar en loopt op Z niveau, helaas is het sinds maart raak en heeft hij artritis. We zijn nu bezig met behandelingen, maar slaan tot nu toe nog niet aan. We zijn begonnen met corticosteroïden inspuiten, dit ging goed en mochten weer opbouwen. Helaas kwam de zwelling toch weer terug na 2 a 3 weken. Hierna zijn we een PRP behandeling begonnen en 3 weken boxrust. Helaas staat meneer te stuiteren in zijn stal.. Dit werkt dus ook niet, wanneer de andere paarden op de wei staan. Nu komen ze vandaag weer langs voor een controle , maar zijn sprong blijft dik en warm.. ik zie het somber in. Morgen spuiten ze zijn sprong nogmaals in met een PRP behandeling.

Zijn er nog meer mensen die zoiets hebben meegemaakt of ervaring hebben met deze behandeling in de sprong.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 06:19

Goh moeilijk. Artritis is wel wat anders als artrose. Meer ontsteking van een gewricht. Ik lees nergens of je ook glucosamine voert ? Vooral ook in Combi met Msm (= ontstekingsremmer ) waarschijnlijk wel een goed idee. En ook bijvoeren van wat lijnzaadolie kan helpen omdat ook dit ontstekingsremmend werkt door de Omega 3 vetzuren erin. Deze supplementen Geef je dan iedere dag ter ondersteuning ipv/ naast de prp die je 1 keer toepast.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:44

Inderdaad, bovenstaande post is heel handig. Misschien de lijnzaad vervangen door de omega olie, dat kan zelfs nog beter ondersteunend werken!

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 08:58

The_Cat schreef:
Maris schreef:

Ja en vooral ook omdat het een traag proces is wanneer het werkt/niet werkt. Daarvoor had ik van Paardendrogist, maar daar zit suiker bij, en omdat men paard redelijk wat moest afvallen overgestapt op pharmahorse, maar nu na een maand merk ik dat hij het er moeilijker mee heeft. Ik had een pot gewonnen van HorseFitShop, die ga ik nu maar geven dan, en dan weer eens zien over een maand over het beter is.

Dat ligt dan niet aan glucosamine maar de overige bestanddelen of de dosis, wanneer je puur glucosamine geeft zou je paard altijd hetzelfde moeten reageren wat het merk ook is. Wanneer je overstapt kun je voor beide producten bekijken hoeveel milligram glucosamine 1 gram poeder bevat, zo kun je door dit even om te rekenen dezelfde dosis bepalen van het nieuwe supplement.

Als het gaat om bijvoorbeeld de verhouding glucosamine:MSM dan zou je kunnen overwegen om beide los te kopen en zelf te bepalen wat een ideale verhouding is voor je paard. Afbraak en benutting van stoffen hangt ook af van het verdere dieet van je paard, dit zal dus ook wat verschillen per seizoen.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:36

Hij krijgt op het moment Ekyflex op aanraden van de dierenarts. Normaal staat hij ook al op glucosamine, maar volgens de DA zit dit ook al voldoende in de Ekyflex. Als het nu niet aanslaat zal het zich gaan vormen tot artrose. Het gewrichtsvloeistof is op het moment zo dun als water. Dit hoort meer een lijmachtig goedje te zijn. We zijn al sinds maart bezig om dit goed te krijgen. Helaas is het op stal staan ook niet echt bevorderlijk voor zijn gewricht aangezien meneer continu rondjes loopt en staat te stampen. Hij krijgt nu verdoving om hem toch rustig te houden, maar dan nog blijft hij onrustig..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:38

ik weet het niet zeker hoor, maar is het synovia niet te verbeteren met hyaluronzuur ?

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:43

Dit hebben we ook al geprobeerd, na 10 dagen verbetering, maar na 2 weken langzaam aan opbouwen met een paar minuten stappen kwam het al weer terug. DA vond dit vrij snel dus vandaar uit zijn we deze behandeling begonnen. Enige wat hierna overblijft is opereren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:48

Ik heb eventueel nog wel een aantal gram ha ( hyaluronic- acid)liggen wat je over kan nemen als je wilt ...... Het is poeder wat je vervolgens moet mengen met water en dan schudden totdat er een gel ontstaat.
Maar niet iedereen denkt dat oraal ha geven helpt..... Ik heb het wel een hele tijd gedaan.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:32

Ik ben op zoek naar een supplement met hyaluronzuur.
Momenteel gebruik ik Arti-gold maar hier zit dit dus niet in.
Volgend lijstje heb ik gevonden:

NAF superflex + equiflexion van de paardendrogist- bevatten beide 9 mg HA per dagdosering
Grand HA van Grand Meadows - 300 mg HA
Mobility van Pavo - 125 mg HA
Flexijoint van Equimins - 60 mg HA
Equiflex HA liquid - onderhoud 300 mg HA
Ekyflex (via de dierenarts te verkrijgen) - 85 mg HA
Equine america HA solution = cortaflex Geen dosering HA van te vinden
Arthri- aid van nutri science - 125 mg

Heeft er iemand goede ervaringen met één van deze producten?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:34

Ik heb dus nog los hyaluronzuur poeder liggen ...... Dat kan je natuurlijk dan gewoon naast de arti gold geven ......

Grand HA , daarover zijn wel een aantal zeer positieve verhalen te vinden hier op Bokt dacht ik.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:01

Kan je wat meer info geven over dat hyaluronzuur,zoals merk e.d.?