[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:48

Het is wel goed om haar proberen recht te richten en meer over de rug te rijden dan toch? Sinds ik haar terug heb, probeert ze nogal met een weggedrukte rug te lopen namelijk en daar zijn we nu mee aan het werk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:23

dat is altijd goed, dus ook met een spat-paard.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:49

Ik waai weer even langs, terug van weggeweest zeg maar. Hier gaat het met mijn spatter nog steeds top. Door de drukte om mij heen nog geen endurance wedstrijden kunnen starten maar die gaan nog zeker komen.

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:47

Een goeie 3 weken geleden heeft mijn paardje de eerste behandeling gekregen met hyaluronzuur.
Wij zijn vorige week op controle geweest en na wat testen (draven op het harde, volte links en rechts) liep ze al heel veel beter dan 3 geleden.
De behandeling slaat dus goed aan bij ons :) .

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:21

Helaas...

Een goeie maand verder na de hyaluron injecties en Hannah loopt terug onzuiver :(

Ik heb kreeg volgende 2 opties van DA:

- supplement met bisfosfonaten en harpagophytum
- injectie van de gewrichten met een stof die er voor zorgt dat de gewrichten versneld sluiten (pijnlijk proces van 3mnd met 90% slaagkansen)

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze behandel methodes? En hoe verliep dit?
Of zijn er nog alternatieven?

Groetjes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:31

Supplementen geloof ik niet zoveel van. Het moet een hele lange weg afleggen om bij die gewrichten te komen... Dus .. hmm.

Die versnelde sluiting van de gewrichten doen ze in de VS met name redelijk vaak. Het is erg pijnlijk, maar het levert relatief veel goede resultaten op. Er is ook nog Tildren, maar dat is afhankelijk van het soort spat of dat gebruikt kan worden. En dan is er de 'natuurlijke weg". Stappen over de weg (net genoeg belasten om de ontsteking aan de gang te houden) en dat monitoren met foto's. Bij mijn paard heeft dit gewerkt, maar het werkt niet bij alle paarden. Persoonlijk zou ik met de rontgenfoto's onder de arm een second opinie bij een andere kliniek gaan vragen. Als zij aangeven dat die chemische ankylisatie een goede optie is, dan zou ik daarvoor gaan. Met een gericht pijnstillend beleid.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:06

Glucohorse heeft bij mijn paard heel veel gedaan! Van een paard dat kreupel uit stal kwam tot een paard die elke ochtend een flinke rond ochtendgymnastiek door het land deed :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:24

De meningen daarover zijn zwaar verdeeld. Er zijn allerlei gewrichtsproblemen die op en af gaan in pijn/mate van ontsteking. Er is een behoorlijk onderzoek geweest onder mensen. Daaruit bleek dat toeval de belangrijkste rol speelde. De kliniek waar Lan onder behandeling was voor haa spat was er heel duidelijk over. Werkt niet en gaat ook nooit werken ;) Ik geloof de kliniek.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:31

En ik geloof mijn paard :) Toen ik er mee gestopt was begon het kreupelen weer, na een week weer aan de glucohorse en het was weer goed!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:37

Lets agree to disagree ;)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:46

Agree!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:39

Anya schreef:
De meningen daarover zijn zwaar verdeeld. Er zijn allerlei gewrichtsproblemen die op en af gaan in pijn/mate van ontsteking. Er is een behoorlijk onderzoek geweest onder mensen. Daaruit bleek dat toeval de belangrijkste rol speelde. De kliniek waar Lan onder behandeling was voor haa spat was er heel duidelijk over. Werkt niet en gaat ook nooit werken ;) Ik geloof de kliniek.

Ben ik helemaal met je eens. Bij ons paard hebben we de prof op het gebied van spat gehad in Utrecht (kwam speciaal naar NE vanuit België) en die gaf aan dat dit absoluut geen optie was, overigens net als dat glucosamine (althans wetenschappelijk gezien) niet werk. Of je moet het in extreem hoge dosis geven en dat zit bijna in geen enkel product (zeker niet in Glucohorse). Wat nog beter werkt is binnendoor zetten en dit regelmatig (want hoeven passen zich snel aan) door de hoefsmid laten herhalen. Verder is het een kwestie van geduld en eindeloos stappen :D

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:28

Met supplementen weet ik niet goed wat ik moet geloven, ik ken ook te weinig de verschillende soorten of de werking ervan, en al helemaal niet of het wetenschappelijk bewezen is of niet...
Op internet vind je veel ervaringen terug waar het wel werkt en evenveel verhalen dat het niet werkt, verwarrend wel...
Het is de botwoekerende die ze heeft.
Ze heeft geen ijzers, en ze wordt aan de binnenkant korter gezet. Ik houd het inderdaad goed in de gaten en ze wordt nu elke 6 weken gedaan door de smid ipv 9 weken.
Ze zit overdag op de weide en snachts op stal, maar ik durf voor de rest niet teveel doen voor het ogenblijk met haar. Ik voel me niet goed bij het feit als ze pijn heeft om ze toch te laten bewegen. In de weide kan ze zelf kiezen hoeveel ze stapt gedurende de dag (<- of is die gedachte verkeerd?)
Ik denk dat ik je zal volgen Anya, en een second opinion ga vragen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:50

Ik ben erop gaan zitten. In stap was Lan niet kreupel, ze zette wel haar been naar buiten weg. Af en toe draafde ze aan..dan was ze wel kreupel.. Maar ze deed het zelf.. als ze langer dan 50 meter draafde zette ik haar weer terug.We hebben 7 maanden iedere dag bijna een klein rondje (half uur) over de harde weg gestapt. In die tijd is het aan elkaar gegroeid. De foto's waren om te kunnen ingrijpen als er teveel woekering of botoplossing plaatsvond. Voor Lan heeft het gewerkt. Dat wil niet zeggen dat het voor een ander paard werkt. Iedere spat is anders.

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:01

Ik heb zondag een afspraak, ben benieuwd...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:46

Hallo dames, ik heb een fjord staan waarbij in april spat is vastgesteld aan de hand van foto's. Toen was hij al een tijdje kreupel. Hij is toen ook ingespoten met cortosteroiden (als ik dit goed schrijf..) De arts zei zoiets als kijk over 2 weken maar weer eens. Ik was toen bijna 900 euro verder, maar je snapt het al geen stap beter na 2 weken. Inmiddels ben ik dus een halfjaar verder. Paard heeft voornamelijk rust gehad, staat vanaf mei 24/7 los. Is van de zomer een aantal uur per dag op de wei geweest. Hij is een tijdje iets beter geweest, ik heb hem 1 x voor de wagen gehad om te stappen, dit was geen succes druktemaker was iets te druk. Ik heb hem 1 x gestapt onder het zadel dat ging beter. Echter een week of 2 later ging hij echt weer slechter, volgens mij door de gladdigheid op het land. Nu blijft hij zo. Hij staat rondom op ijzers en is binnendoor gezet door de smid, dit heeft hem erg geholpen. Ook is hij in juni behandeld door Steffi vd laarsse, ook dit heeft hem wel goed gedaan. Zijn bekken stond erg scheef en precies zo dat er meer druk kwam op het spatbeen. Hij krijgt per dag een beetje subli dieetmix met ponybrok daaroverheen een schep balance (geloof van equilin) en zonnebloemolie. Wat me zorgen baart is dat hij zoveel vocht vast houd. Zijn koker is erg dik en dat is blijvend zeg maar. Zijn piemel is niet vies verder. Ik denk dat ik binnenkort weer foto's ga laten maken of is dat te snel na 6 maanden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:28

Na zes maanden is niet te snel hoor. Ik deed om de drie maanden. Die dikke koker snap ik niet. De hak was dik bij Lan. Maar verder niet. Je moet idd opletten dat het bekken niet scheef gaat trekken.

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:42

De da die zondag mijn paardje onderzocht heeft, zegt dat het een oud peesletsel is die niet genoeg tijd had om te genezen. We hebben poeders meegekregen en ze zal 2 weken weiderust krijgen, daarna zal het beter gaan met Hannah, maar wel heel rustig terug opbouwen.

2 verschillende da's en 2 verschillende diagnoses dus... (hmm...)

Maar bovenstaande kan eigenlijk wel kloppen, ons beknopt verhaal:
September 2012 - Hannah ging gezond op de weide en kwam kreupel naar binnen. Ze had een groene vlek op haar linker bil, ik veronderstel dat ze moet uitgegleden zijn (puur een veronderstelling, niemand heeft iets zien gebeuren) Links achterbeen gebruikte ze niet, ze hinkte op de rechter. Da schreef onstekinsremmer en pijnstillers voor en 1mnd boxrust. Na 2 maand wel een heel stuk beter, maar nog niet perfect, dus:
November 2012 - Heb ik Hannah laten keuren en x-ray laten nemen van alle 4 de benen, en alles was goed. Ze was goedgekeurd. Ondertussen liep ze ook terug recht.
Gedurende 2013 - op en af liep ze onregelmatig, een paar weken goed, een paar dagen slecht, en zo verder...
Augustus 2013 - Laten keuren op een orthopedisch centrum voor paarden, bleek de diagnose spat. 1e behandeling gestart met Hyaluronzuur.
September 2013 - 2e en laatste behandeling Hyaluronzuur
Begin Oktober 2013 - Hannah loopt terug onregelmatig...
Eind Oktober 2013 - Laten onderzoeken door andere da die werkt met bioresonantie, daaruit bleek het een oud peesletsel te zijn die niet genoeg tijd had om te genezen...

Welke DA moet je nu geloven?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:26

Ik ga nu donderdag weer foto's laten maken. Wel bij een andere kliniek deze zit veel dichterbij. Vrees er wel voor, hij loopt nu rechts kortere passen als links alleen links is zijn slechte been.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:02

Hallo,

Ik heb een paardje van 21. Hij is niet stijf en kraakt niet maar omwille van zijn leeftijd vermoed ik dat hij last moet hebben van artrose of spat?
Nu zit ik met een dubbel gevoel. Als ik foto’s ga laten maken, ga ik misschien zaken te weten komen waardoor ik ongerust word of niet meer durf rijden terwijl hij nu geen enkel teken van artrose vertoont.
We springen nog 1 maal per week 1m10 en hij doet dit goed en graag.
Anderzijds, stel dat hij toch artrose heeft en gewoon een taaie man is en hij toch iedere keer als we springen pijn heeft maar dit gewoon niet laat merken omdat hij graag springt. Dat wil ik ook niet.
Ik ben niet heel goed in het uitleggen maar ben ik een beetje duidelijk?
Ik wil zekerheid dat mijn paardje geen pijn heeft maar ik wil ook niet nodeloos ongerust gemaakt worden en nodeloos 100den euro’s uitgeven aan injecties.
Hij krijgt wel al een maand of 6 glucosamine met msm.
Graag jullie mening.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:30

Het verhaal is wat lastig. Hij is niet kreupel, maar door zijn leeftijd denk je dat hij ergens last van heeft?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:42

Ipsilonka schreef:
Het verhaal is wat lastig. Hij is niet kreupel, maar door zijn leeftijd denk je dat hij ergens last van heeft?

Ja, zo is het. Vroeg me gewoon af of het dan nut heeft om foto's te laten maken of eigenlijk helemaal niet.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:46

Euh, als hij goed is is hij goed. Mochten ze spat of atrose gaan ontwikkelen dan merk je dat vanzelf.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:21

Ipsilonka schreef:
Euh, als hij goed is is hij goed. Mochten ze spat of atrose gaan ontwikkelen dan merk je dat vanzelf.

Oke, dank je wel. Dat was dus hetgene dat ik niet zeker wist.
Dan ga ik verder niets doen :)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:20

Hannahtjen schreef:
De da die zondag mijn paardje onderzocht heeft, zegt dat het een oud peesletsel is die niet genoeg tijd had om te genezen. We hebben poeders meegekregen en ze zal 2 weken weiderust krijgen, daarna zal het beter gaan met Hannah, maar wel heel rustig terug opbouwen.

2 verschillende da's en 2 verschillende diagnoses dus... (hmm...)

Maar bovenstaande kan eigenlijk wel kloppen, ons beknopt verhaal:
September 2012 - Hannah ging gezond op de weide en kwam kreupel naar binnen. Ze had een groene vlek op haar linker bil, ik veronderstel dat ze moet uitgegleden zijn (puur een veronderstelling, niemand heeft iets zien gebeuren) Links achterbeen gebruikte ze niet, ze hinkte op de rechter. Da schreef onstekinsremmer en pijnstillers voor en 1mnd boxrust. Na 2 maand wel een heel stuk beter, maar nog niet perfect, dus:
November 2012 - Heb ik Hannah laten keuren en x-ray laten nemen van alle 4 de benen, en alles was goed. Ze was goedgekeurd. Ondertussen liep ze ook terug recht.
Gedurende 2013 - op en af liep ze onregelmatig, een paar weken goed, een paar dagen slecht, en zo verder...
Augustus 2013 - Laten keuren op een orthopedisch centrum voor paarden, bleek de diagnose spat. 1e behandeling gestart met Hyaluronzuur.
September 2013 - 2e en laatste behandeling Hyaluronzuur
Begin Oktober 2013 - Hannah loopt terug onregelmatig...
Eind Oktober 2013 - Laten onderzoeken door andere da die werkt met bioresonantie, daaruit bleek het een oud peesletsel te zijn diae niet genoeg tijd had om te genezen...

Welke DA moet je nu geloven?

Jeetje, lastig zeg. Hoe gaat het nu?
Mijn paard heeft bijna zelfde klachten sinds 1,5 week. Morgen ga ik DA bellen.