[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:04

Hoe vaak laat je dat doen Ingrid? Wil dat zelf namelijk ook gaan doen, vind het maar niks om steeds die chemische troep in mijn pony's te stoppen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:41

Toen ik van de week naast onze pony zat om in zijn kootholtes te voelen, zag ik op zijn piemeltje een uitsteeksel.
Waarschijnlijk is het een sarcoid.

Geerke (toch?) jouw paardje heeft ook een soort tumor achtig ding? Is dat ook een sarcoid?
En andere, hebben jullie ook sarcoiden aan getroffen op jullie paarden/pony's?

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe of wat, maar dacht ergens te hebben gelezen dat het te maken heeft het immuunsysteem?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:52

Ik laat ook 2 x per jaar een wormeitelling doen. Als er geen wormen worden aangetroffen ontworm ik ze niet. En 2 x per jaar (voor- en najaar) ontworm ik wel voor de zekerheid zonder wormeitelling. Eigenlijk zou dat niet hoeven, maar ik durf nog niet helemaal te vertrouwen op de wormeitelling. Haha!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:02

holly schreef:
Toen ik van de week naast onze pony zat om in zijn kootholtes te voelen, zag ik op zijn piemeltje een uitsteeksel.
Waarschijnlijk is het een sarcoid.

Geerke (toch?) jouw paardje heeft ook een soort tumor achtig ding? Is dat ook een sarcoid?
En andere, hebben jullie ook sarcoiden aan getroffen op jullie paarden/pony's?

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe of wat, maar dacht ergens te hebben gelezen dat het te maken heeft het immuunsysteem?

Dynamiek heeft een melanoom gehad en deze is verwijderd en op kweek gezet, was dus kwaadaardige kanker

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:04

holly schreef:
Dynamiek is het bruine paard op de foto?

Yep.

meiden bedankt voor jullie leuke reacties!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:53

Als je wormeitelling laat doen dan krijg je bij de uitslag advies. Dus zij adviseren om met bepaalde middelen te ontwormen of indien er 'niets' is gevonden over enkele maanden weer wormeitelling te doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:09

Klopt je krijgt een advies wanneer je weer een telling moet laten doen. Bij mij werd maart geadviseerd, maar ik was het vergeten en heb het onlangs pas in juni laten doen ... niets gevonden.

Kennissen van me laten het ook doen in hun kudde en daar bleek dat bepaalde paarden wel vol zaten met een bepaald soort worm; op die manier konden ze ook het paard "vinden" dat de wormbesmetting bij zich heeft gehad (eerder waren nl. de andere paarden vrij van wormen, deze nieuweling was men vergeten te ontwormen toen hij in de kudde kwam en nu bij telling bleek dus dat niet alleen hij, maar ook meer en dan met name de jonge paarden vol met die wormen zaten. Twee oudere paarden hadden nog altijd geen wormbesmetting .. hoe ouder het paard hoe minder snel ze wormen krijgen).

Trouwens wel grappig, ik hoorde onlangs dat pompoenpitten ook heel waardevol zijn bij wormen 'buiten de deur houden' (dus niet direct als worm bestrijding). En in Vito van Marstall zitten pompoenpitten. Nog een reden om dat voer te gaan geven Haha!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:06

Hai allemaal,
Ik zou graag jullie mening horen. Ik geef haf sinds april (voor ze het land op gingen) een homiopathies (als je het zo schrijft) minder. Nu is deze alweer bijna op en vraag me af of dit nou eigelijk wel echt nodig is.
hier de druppel die ik geef. Wat zeggen jullie opnieuw bestellen of ermee stoppen?
http://www.depaardendrogist.nl/index.as ... ctID=37281

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:04

Podocomplex is geen homeopatisch middel volgens de veterinair homeopaat die Isabella vorig jaar behandelde Bloos

Maar om je vraag te beantwoorden, meestal geef je zoiets als kuur, dus niet altijd.
Voor de zekerheid kun je het navragen bij de paardendrogist. Zowel telefonisch als via de mail reageren ze, is mijn ervaring, altijd snel en correct.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:15

holly, toen Perdy bevangen was liep ze op het gras/in de bak ook geen pas onzuiver, ze toonde alleen pijnlijk op het harde..

Wellicht is het een idee om een graasmasker te overwegen?

@ Dynamiek : wat een prachtige foto.. Lachen

Edit: Nog even een vraagje. Een stalgenootje heeft van haar werk voor Perdy een zak Subli Seniores Priores meegenomen. Deze staat nu op stal dus ik kan niet op de verpakking kijken, maar ik was benieuwd hoe het nu ookalweer zit met die hoeveelheid/hoeveelheid water.

Ik kwam het volgende tegen via google :
http://www.subli.nl/A5leaflet_SenioresPriores_new.pdf

'Het product heet Subli Seniores Priores en moet als slobber gevoerd worden en wel +/- 1 kg product per 100 kg gewenst lichaamsgewicht per dag. Dit geweekt in voldoende water, +/- 2,5 liter, gedurende 6 uur weken.'

Die 2,5 liter die daar genoemd wordt, is dit per kg product?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:07

Isapaardje schreef:
Klopt je krijgt een advies wanneer je weer een telling moet laten doen. Bij mij werd maart geadviseerd, maar ik was het vergeten en heb het onlangs pas in juni laten doen ... niets gevonden.

Kennissen van me laten het ook doen in hun kudde en daar bleek dat bepaalde paarden wel vol zaten met een bepaald soort worm; op die manier konden ze ook het paard "vinden" dat de wormbesmetting bij zich heeft gehad (eerder waren nl. de andere paarden vrij van wormen, deze nieuweling was men vergeten te ontwormen toen hij in de kudde kwam en nu bij telling bleek dus dat niet alleen hij, maar ook meer en dan met name de jonge paarden vol met die wormen zaten. Twee oudere paarden hadden nog altijd geen wormbesmetting .. hoe ouder het paard hoe minder snel ze wormen krijgen).

Trouwens wel grappig, ik hoorde onlangs dat pompoenpitten ook heel waardevol zijn bij wormen 'buiten de deur houden' (dus niet direct als worm bestrijding). En in Vito van Marstall zitten pompoenpitten. Nog een reden om dat voer te gaan geven Haha!

en die pompoenpitten zijn groot jho! ik dacht al wat dat was.
dynamiek doet het erg goed op het voer Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:26

Yellowfish schreef:
Edit: Nog even een vraagje. Een stalgenootje heeft van haar werk voor Perdy een zak Subli Seniores Priores meegenomen. Deze staat nu op stal dus ik kan niet op de verpakking kijken, maar ik was benieuwd hoe het nu ookalweer zit met die hoeveelheid/hoeveelheid water.

Ik voer dit zelf nu ook, maar niet zoveel als op de zak staat. Daar gaan ze ook ervan uit dat je het als enigste voer voert ... oude paarden die nauwelijks hooi krijgen.
Ik geef maar een 200 gram per keer en doe daar dan ca. 3x zoveel water bij, dus 600 ml water.

Met 1 kg voer zou je inderdaad dus 2,5 tot 3 liter water erbij moeten doen. Dan heb je waarschijnlijk een emmer vol met voer (want het zwelt nogal op). Je moet het echt minimaal 6 uur laten staan, ander lossen de brokken niet goed op (droog en/of onvoldoende geweekt zet het uit in de maag van het paard ... na 1x weken weet je wat dat voor nadelig gevolg kan hebben).

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:43

Isapaardje schreef:
Ik voer dit zelf nu ook, maar niet zoveel als op de zak staat. Daar gaan ze ook ervan uit dat je het als enigste voer voert ... oude paarden die nauwelijks hooi krijgen.
Ik geef maar een 200 gram per keer en doe daar dan ca. 3x zoveel water bij, dus 600 ml water.

Met 1 kg voer zou je inderdaad dus 2,5 tot 3 liter water erbij moeten doen. Dan heb je waarschijnlijk een emmer vol met voer (want het zwelt nogal op). Je moet het echt minimaal 6 uur laten staan, ander lossen de brokken niet goed op (droog en/of onvoldoende geweekt zet het uit in de maag van het paard ... na 1x weken weet je wat dat voor nadelig gevolg kan hebben).

Ik was inderdaad ook niet van plan om veel te gaan voeren, zeker omdat ze ook nog gewoon 2 x (en straks in de winter 3 x ) per dag hooi krijgt.. goed, +/- 3 x zoveel water dus Lachen bedankt!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:43

Yellowfish, ik ken het voer zelf niet hoor, subli is niet mijn ding, maar de bedoeling van enkele uren in water laten staan is dat het voer eerst kan uitzetten voordat je het aan hem verstrekt.
Je moet het zo zien dat als je een kwart schepje in de emmer doet, dat het er na 6 uur uit komt als een hele schep. Het word dus meer en als je het droog zou voeren, gebeurt dat dus in het paard en dat kan gevolgen hebben die je liever niet hebt.

Doe de eerste keer een kwart schepje in een emmer en giet daar een hele schep water overheen.
Leg vervolgens iets over de emmer heen. Een soort deksel. Zorg dat je de emmer niet afsluit, het is namelijk alleen maar om eventuele nieuwsgierige muizen ofzo buiten te houden zodat ze niet gaan snoepen of poepen op je voer.
Een half uur voordat je gaat voeren, roer je er even doorheen.
Daarmee bekijk je of alles goed los geweekt is geraakt.
Is dat niet het geval, giet er dan een halve schep gloeiendheet water overheen. Een kwartier later weer even roeren. Hiermee haal je in een korte tijd toch nog even de laatste beetjes uit elkaar.
Als het goed is, is het resultaat dat je nu 3 keer zoveel in de emmer hebt zitten dan dat je erin deed. Alles is mooi los en het water is zo goed als foetsie.
Klaar om te voeren.

Onze pony gaat goed, beweegt goed, kijkt goed uit de oogjes.
Hij is zelfs al een klein beetje afgevallen Haha!
Ik ga dus nog eventjes door met alleen hooi en het magnesium kuurtje, tenminste als zijn poep niet dunner word dan nu.
Het is namelijk wat lichter van kleur geworden en wat sappiger, maar nog geen diarree gespot.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:52

Een vriendin van mij voert dat subli ook aan haar oude arabier, met nog maar 3 kiezen. Zij gooit er voor ze het voert nog eens anderhalf tot twee liter water bij, zodat hij het soort van kan opslurpen, weet niet hoe de kiezen van jouw oude paardje zijn, yellowfish ?

Iemand nog ideeen ? Een kennis van mij heeft gisteren van haar DA gehoord dat haar shet Cushing heeft. Dit is vastgesteld op zicht (pony heeft heel veel vacht en houdt veel vocht vast) en de DA zegt dat het geen nut meer heeft om te behandelen. Terwijl de pony nog niet eens ooit hoefbevangen is geweest, de vacht wel lang, maar niet gekruld is etc. Ik probeer haar aan het bloedonderzoek te krijgen, om het zeker te weten en heb verteld dat pergolide goed kan helpen bij de ondersteuning. En dat ze vooral niet op moet geven. Maar dat lijkt ze nu wel te doen.... ze vindt een bloedonderzoek niet nodig omdat zij dezelfde symptomen ziet die de DA heeft aangewezen als zijnde Cushing-gerelateerd... Vind het voor haar heel sneu, ze is gek op de pony, maar ook voor de pony, dat hij misschien niet eens behandeld gaat worden omdat de DA zegt dat het geen nut heeft. Nog ideeen/verhalen van jullie kant hierover ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:28

Heb er ook net nog een postje overheen gegooid, dat ze toch echt even hier bij het cushingtopic moet kijken. Daar zitten een paar mensen met aardig wat ervaring. Hoop dat ze 't doet, maar ja, ze heeft het gisteren pas gehoord, moet misschien even bezinken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:32

Dat is zo, Myr Ja Ik reageer misschien iets te vlot omdat ik met Nado hetzelfde meegemaakt heb: misdiagnose en als ik geen second opinion had gehaald was hij nu al 4 jaar dood geweest...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:32

mysa schreef:
Heb er ook net nog een postje overheen gegooid, dat ze toch echt even hier bij het cushingtopic moet kijken. Daar zitten een paar mensen met aardig wat ervaring. Hoop dat ze 't doet, maar ja, ze heeft het gisteren pas gehoord, moet misschien even bezinken.

tja,gisteren sprak ik nog iemand die zei dat volgens de da cushing niet vaak voorkwam....
het is jammer dat die da geen nederlands leest...voorbeelden genoeg dacht ik zo in het topic over cushing..
jammer dat ik die da niet heb gesproken,dan was ik er weer flink tegenin gegaan....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:18

Eerder schreef ik dit (pagina 189):
Isapaardje schreef:
Een teveel aan magnesium kan ook laxerend werken. Overschrijdt de aanbevolen dosering dan ook niet, zeker niet als je niet eens zeker weet of er wel een magnesium te kort is.

Omdat ik hierboven lees dat het paard van Holly wat aan de dunne is gegaan, zou ik aanraden even naar de magnesiumdosering te kijken. Hoe lang geef je al magnesium nu?

@Nado: over die pony, laat haar het artikel over EMS maar eens lezen ... daar wordt als mogelijk 'gebrek' naast hoefbevangenheid ook cushing genoemd. ... en dat sponzige aan onze paarden alsof ze vocht vasthouden dat is een bekend iets bij EMS paarden

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:30

Isapaardje schreef:
Podocomplex is geen homeopatisch middel volgens de veterinair homeopaat die Isabella vorig jaar behandelde Bloos

Dit heb ik ook voorgeschreven gekregen door een holistisch dierenarts voor een hoefbevangen shetje. Maar als het niet homeopatisch is, wat is het dan?

Ik heb nu een shetje lopen die op eieren loopt op het harde, geen pulsatie, 2 hoefjes wel iets warmer dan normaal. Wipt echt haar tenen omhoog als ze op de stenen loopt, in stal en wei is er weinig van te zien, dan draaft en bokt ze zelfs, maar ze is wel iets slomer. Zij is afgelopen winter hoefbevangen geweest, terwijl de DA dacht met een hoefzweer te maken te hebben, had het zelfs nog gevraagd: ze is toch niet bevangen?! We kwamen er dus ook later pas achter, had haar wel voor alle zekerheid van het gras gehaald destijds.
Ze heeft iets brij-erige mest, ik durf haar dus geen magnesium te geven. Hooi wordt geweekt, geen gras, ze krijgt nu suikerbalans van de groene os en podocomplex, en wilgentakken. Zijn wilgentakken nu juist wel of niet goed- zou natuurlijk antibioticum zijn, maar ik neem aan dat er in wilgentakken net zoals gras ook fructaan zit? Want volgens mij zit dat in alle "planten", in alles wat groen is en groeit?
Wil haar ook S&S gaan geven, omdat ik soms toch echt het idee heb dat ze iets tekort komt, ze is ook absoluut niet dik. De laatste tijd staan rillen in een flinke regenbui, hebben we zelfs een dekentje voor aangeschaft.
Ik zie reacties dat je niets moet geven bij een hoefbevangen pony en dat heb ik inderdaad ook nooit gedaan, maar aangezien S&S ook anti oxidanten, vit en min. bevat kan het toch ook juist goed doen?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:52

Isapaardje schreef:
Omdat ik hierboven lees dat het paard van Holly wat aan de dunne is gegaan, zou ik aanraden even naar de magnesiumdosering te kijken. Hoe lang geef je al magnesium nu?

Nee, niet aan de dunne. Zijn poep is ietsje lichter geworden, maar nog wel gewoon als "bolletjes" hoor.
Juist omdat ik had gelezen dat ze er ook diarree van kunnen krijgen, hou ik het ook goed in de gaten dat dat niet gebeurt Knipoog
De magnesium krijgt hij nu door zijn hooi sinds de 14de.

Zwartepaerd, jij hebt een shetlandpony?
Ze heeft een iets te slappe mest, is niet te dik, lijkt het wel ietsje koud te hebben als het regent?
Daarbij krijgt ze momenteel alleen geweekt hooi, suikerbalans (ken ik niet), podocomplex en wilgen takken?

Ik heb er zelf bewust voor gekozen om onze pony momenteel eventjes niets anders te geven dan hooi.
Nadat ik hem uit het gras had geplukt(de 12de) heb ik hem 24 uur niets gegeven. Toen 1 plak hooi, de dag er na 2 plakken, daarna 3 plakken en we zitten nu op 4 a 5 plakken per dag.
Over het hooi heen strooi ik een beetje magnesium. Daar ben ik de 14de mee begonnen.

Voor mij is het de eerste keer dat ik hiermee heb moeten gaan werken en ik durf dus ook zeker niet te zeggen of ik het zo goed aan heb gepakt. Tot nu toe lijkt het allemaal goed te gaan. Pony oogt helemaal prima.
Wel heb ik nog niet geprobeert hoe hij op het harde loopt en daar wacht ik ook nog eventjes mee. Ik doe het gewoon stapje voor stapje.
Blijf gewoon braaf hier mee lezen en babbelen en probeer met de dingen die hier besproken worden mijn weg te vinden in hoe het allemaal moet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:02

Werkt dat als je het er alleen overheen strooit? Dan verspil je toch een hoop?

Ik heb ook niks bij gevoerd tot ze weer een tijd goed liep. Zoals de site van hoofcare (dacht ik?) zegt:"het ontstaat door een teveel, vrijwel nooit door een tekort." Nu voer ik dan bij en ik heb haar sindsdien ook geen magnesium meer bijgevoerd. Ik voer nu wel sinds kort een supplement bij om bevangenheid tegen te gaan.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:05

holly schreef:
Zwartepaerd, jij hebt een shetlandpony?
Ze heeft een iets te slappe mest, is niet te dik, lijkt het wel ietsje koud te hebben als het regent?
Daarbij krijgt ze momenteel alleen geweekt hooi, suikerbalans (ken ik niet), podocomplex en wilgen takken?

Ze heeft het niet ietsje koud als het regent, ze rilt bijna van haar benen af!
Ik heb inderdaad een shetlandpony, ze krijgt nu sinds ik haar gevoelig vind gaan lopen: de suikerbalans(bevat oa probioforte) en podocomplex raadt onze holistisch dierenarts aan om te geven bij hoefbevangenheid. Wilgentakken zouden naast een natuurlijk antibioticum ook pijnstillend werken.
De suikerbalans is, zoals de naam al vermoedt, om de suikerverhouding weer in balans te krijgen Knipoog Ik heb ooit aan een andere shet magnesium gevoerd, maar die ging hier van aan de diarree, en dat is nu net iets wat je wilt vermijden Knipoog
De andere shet is juist heel erg bevattelijk voor hoefbevangenheid, en die geeft niets aan nu. Is het ook niet zo dat door de nattigheid van de afgelopen tijd de hoeven iets zachter worden en ze daardoor gevoeliger gaan lopen op het harde? Ze is tenslotte pas afgelopen winter bevangen geweest(nadat het gevroren had)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:32

capopjekop schreef:
Werkt dat als je het er alleen overheen strooit? Dan verspil je toch een hoop?

Nee kijk, ik week het hooi van te voren. Als dat is uitgelekt dan is het nog vochtig. Daar strooi ik dan van links naar rechts, van boven naar onder, de magnesium overheen die zich meteen vastplakt aan het hooi. Vervolgens hutsel ik het hooi even een keer goed en leg het voor zijn neus. Iedere hap hooi die hij neemt zit dus wel iets of wat magnesium aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:27

wilgetakken zijn bloedverdunnend en pijnstillend en als je de hele boom opeet(heel veel dus)ook nog ontstekingsremmend.

De gewone aspirine is van wilgenbast gemaakt...
Maar ik weet niet hoeveel je van een boom moet eten wil het effect hebben,volgens mij zijn de aspirines die je koopt vrij geconcentreerd.
Als je nagaat dat voor ons 1 gram een redelijke hoge dosering is(1000 mg)moet een paard daarin tegen 100 gram hebben wil het iets doen.....ik ben bang dat een gedeelte van de boom dan weg is,en ik heb begrepen dat het in de bast van de boom zit,dus of takken nu veel bevatten weet ik niet....maar ach,het is lekker om te knabbelen.