Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
holly schreef:Toen ik van de week naast onze pony zat om in zijn kootholtes te voelen, zag ik op zijn piemeltje een uitsteeksel.
Waarschijnlijk is het een sarcoid.
Geerke (toch?) jouw paardje heeft ook een soort tumor achtig ding? Is dat ook een sarcoid?
En andere, hebben jullie ook sarcoiden aan getroffen op jullie paarden/pony's?
Ik ben nog aan het uitzoeken hoe of wat, maar dacht ergens te hebben gelezen dat het te maken heeft het immuunsysteem?
holly schreef:Dynamiek is het bruine paard op de foto?
Isapaardje schreef:Klopt je krijgt een advies wanneer je weer een telling moet laten doen. Bij mij werd maart geadviseerd, maar ik was het vergeten en heb het onlangs pas in juni laten doen ... niets gevonden.
Kennissen van me laten het ook doen in hun kudde en daar bleek dat bepaalde paarden wel vol zaten met een bepaald soort worm; op die manier konden ze ook het paard "vinden" dat de wormbesmetting bij zich heeft gehad (eerder waren nl. de andere paarden vrij van wormen, deze nieuweling was men vergeten te ontwormen toen hij in de kudde kwam en nu bij telling bleek dus dat niet alleen hij, maar ook meer en dan met name de jonge paarden vol met die wormen zaten. Twee oudere paarden hadden nog altijd geen wormbesmetting .. hoe ouder het paard hoe minder snel ze wormen krijgen).
Trouwens wel grappig, ik hoorde onlangs dat pompoenpitten ook heel waardevol zijn bij wormen 'buiten de deur houden' (dus niet direct als worm bestrijding). En in Vito van Marstall zitten pompoenpitten. Nog een reden om dat voer te gaan geven
Yellowfish schreef:Edit: Nog even een vraagje. Een stalgenootje heeft van haar werk voor Perdy een zak Subli Seniores Priores meegenomen. Deze staat nu op stal dus ik kan niet op de verpakking kijken, maar ik was benieuwd hoe het nu ookalweer zit met die hoeveelheid/hoeveelheid water.
Isapaardje schreef:Ik voer dit zelf nu ook, maar niet zoveel als op de zak staat. Daar gaan ze ook ervan uit dat je het als enigste voer voert ... oude paarden die nauwelijks hooi krijgen.
Ik geef maar een 200 gram per keer en doe daar dan ca. 3x zoveel water bij, dus 600 ml water.
Met 1 kg voer zou je inderdaad dus 2,5 tot 3 liter water erbij moeten doen. Dan heb je waarschijnlijk een emmer vol met voer (want het zwelt nogal op). Je moet het echt minimaal 6 uur laten staan, ander lossen de brokken niet goed op (droog en/of onvoldoende geweekt zet het uit in de maag van het paard ... na 1x weken weet je wat dat voor nadelig gevolg kan hebben).
mysa schreef:Heb er ook net nog een postje overheen gegooid, dat ze toch echt even hier bij het cushingtopic moet kijken. Daar zitten een paar mensen met aardig wat ervaring. Hoop dat ze 't doet, maar ja, ze heeft het gisteren pas gehoord, moet misschien even bezinken.
Isapaardje schreef:Een teveel aan magnesium kan ook laxerend werken. Overschrijdt de aanbevolen dosering dan ook niet, zeker niet als je niet eens zeker weet of er wel een magnesium te kort is.
Isapaardje schreef:Podocomplex is geen homeopatisch middel volgens de veterinair homeopaat die Isabella vorig jaar behandelde
Isapaardje schreef:Omdat ik hierboven lees dat het paard van Holly wat aan de dunne is gegaan, zou ik aanraden even naar de magnesiumdosering te kijken. Hoe lang geef je al magnesium nu?
holly schreef:Zwartepaerd, jij hebt een shetlandpony?
Ze heeft een iets te slappe mest, is niet te dik, lijkt het wel ietsje koud te hebben als het regent?
Daarbij krijgt ze momenteel alleen geweekt hooi, suikerbalans (ken ik niet), podocomplex en wilgen takken?
capopjekop schreef:Werkt dat als je het er alleen overheen strooit? Dan verspil je toch een hoop?